بررسی تطبیقی فضای موسیقایی سینیه شوقی و بلخیر
محورهای موضوعی : شعررضا سلیمانزاده نجفی 1 , بختیار مجاز 2 , داود زرینپور 3
1 - عضو هیئت علمی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
2 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جیرفت، جیرفت. ایران
3 - دانشآموخته دکتری، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
تأثیر و تأثّر شاعران از مضامین و اسالیب یکدیگر در ادبیات جهان امری است شایع که ادبیات عرب نیز از آن مستثنی نیست. سینیه بحتری همواره مورد توجه ادبا و شعرا بوده است. در این میان احمد شوقی شاعر معاصر در اسلوب و مضمون از وی پیروی کرده است و عبدالله عمر بلخیر نیز از هر دو شاعر پیش از خود تأسّی جسته و سینیهای زیبا از خود به یادگار گذاشته است. بیشک بحث و بررسی جنبههای گوناگون سینیه شوقی و بلخیر امری است لازم. برخی از سؤالاتی که این پژوهش در صدد یافتن پاسخی برای آنهاست: هنر این دو شاعر در باب موسیقی به چه صورت نمود یافته است؟ تناسب محتوا با وزن، بسامد واژگان و افزایندگان موسیقایی در این آثار به چه صورت است؟
Poets’ interaction in their content and style is common in the world literature and Arabic literature is also not excluded. Bohtori’s Siniyeh has always been considered by scholars and poets. Among these AhmedShowghi, the contemporary poet, has followed him in the style and content and Omar Abdullah Bolkhayr has followed both the poets before him and has left a beautiful Siniyeh. Undoubtedly a discussion on various aspects of Showghi’s “Siniyeh” and Bolkhayr’s one is a necessary matter. Here are some questions this study seeks to answer them: How has these two poets’ art been shown regarding the music? How has the appropriateness of content with rhythm, frequency of words and musical augmenters been in these works?