شخصیتپردازی در رمان «برخورد» دانیل استیل
محورهای موضوعی : شعرریحانه نامی شریف آباد 1 , رضا اشرف زاده 2
1 - دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی
2 - دکترای زبان و ادبیات فارسی، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد
کلید واژه:
چکیده مقاله :
آشنایی و ارتباط ملتهای مختلف و شناخت ادبیات آنها همواره بستری مناسب برای ایجاد تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی بوده. نویسندگانی که خود را جزئی از مردم، و حرکتهای اجتماعی و فرهنگی میدانند با ثبت این تحولات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی، باعث رشد و شکوفایی ادبیات و هویت فرهنگی ملتها میشوند. از آنجا که ادبیات داستانی و شخصیت پردازی، از زمینههای جالب توجه و مهم در عرصه پژوهش است، اساس داستان بدون شخصیت را نمی توان تصور کرد. بی شک یکی از عناصر مهم و کلیدی که در داستان نویسی امروز بسیار حائز اهمیت است و تعیینکننده در شکل و روند داستان میتواند باشد، شخصیت و شخصیت پردازی است. شخصیت در اثر نمایشی و روایتی فردی است که تمام کیفیتهای روانی و اخلاقی او در قول و فعل باید وجود داشته باشد. در این پژوهش، نگارنده به بررسی شخصیت و شخصیت پردازی در کتاب برخورد دانیل استیل پرداخته است. مواردی از قبیل چگونگی توصیف شخصیتها(مستقیم و غیر مستقیم)، ساده و جامع بودن، پروتپها، شاخصههای درونی و شاخصههای بیرونی و...؛ پس از استخراج مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. در پایان برای سهولت در درک شخصیتهای موجود در داستان جداولی ارائه شده است. روش تحقیق در این پژوهش به صورت کتابخانهای و فیش برداری میباشد.
Various nations' relationship and knowing their literature have always been a proper field to create cultural and social changes and evolution. The writers who know themselves as part of other people, social and cultural movements, may cause literature's growth and development. One of the most important and key elements in story writing is character and characterization undoubtedly which determines form and process of the story. Character in a theatre and novel is the one who should have all psychological and behavioral qualities both verbally and moraly. The present research attempts to study character and characterization in "Crossings" Novel by Danielle Steel; the elements such as protypes, internal and external criterion and etc. Some tables are brought at the end of the research to simplify understanding the characters. The method is librarian and is done through taking notes.
اخوت، احمد. ۱۳۷۳ش، دستور زبان داستان، اصفهان: نشر فردا.
استیل، دانیل. ۱۳۷۸ش، برخورد، ترجمه فاطمه قربانپور، مشهد: نشر شمشاد.
براهنی، رضا. ۱۳۶۲ش، قصه نویسی، تهران: نشر نو.
داد، سیما. ۱۳۸۲ش، فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: مروارید.
دقیقیان، شیریندخت. ۱۳۷۱ش، منشأ شخصیت در ادبیات داستانی، بی جا: نویسنده.
عبدالهیان، حمید. ۱۳۸۱ش، شخصیت و شخصیت پردازی در داستان، تهران: انتشارات آن.
لور، کاترین. 1381ش، شناخت هنر رمان، ترجمه قلچ خانی، تهران: روزنه.
میرصادقی، جلال و میمنت میرصادقی. ۱۳۷۷ش، واژهنامه هنر داستاننویسی(فرهنگ تفصیلی اصطلاحات ادبیات داستانی)، تهران: کتاب مهناز.
میرصادقی، جلال. ۱۳۹۰ش، ادبیات داستانی(قصه، رمانس، داستان کوتاه، رمان)، تهران: سخن.
میرصادقی، جمال. ۱۳۹۴ش، عناصر داستان، تهران: سخن.
میرعابدینی، حسن. ۱۳۸۳ش، صد سال داستاننویسی، ج 1و2، تهران: چشمه.
یونسی، ابراهیم. ۱۳۷۹ش، هنر داستان نویسی، تهران: نگاه.
_||_
Okhovvat, Ahmad (1373), The Story's Grammar, Isfahan: Farda Pub.
Steel, Daniel (1378), Crossings, Translated by Fatemeh Ghorbanpour, Mashhad: Shamshad Pub
Baraheni, Reza (1362), Story writing, Tehran, Nou pub.
Dad, Sima (1382), Dictionary of Literary Expressions, Tehran: Morvarid Pub
Daghighiyan, Shirin Dokht (1371), Character's Origin in Fiction.
Abdolahian, Hamid (1381), Character and characterization in the story, Tehran: Aan Pub
Laure, Catherine (1381), Undersanding the Art of the Novel, Translated by Ghelich Khani, Tehran: Rozaneh Pub.
Mirsadeghi, Jalal and Mirsadeqi, Meimanat (1377) Dictionary of Fiction Art, Tehran, Mahnaz Book
Mirsadeqi, Jalal (1390), Fiction Literature (tales, romances, short stories, novels) Tehran, Sokhan Pub
Mirsadeghi, Jamal (1394), Fiction elements, Tehran, Sokhan Pub
Mirabedini, Hasan (1383), One hundred years of novel writting, Vol. 1, 2. Tehran: Cheshmeh Pub.
Younesi, Ibrahim (2000) Art of Novel writing, Tehran: Negah Pub