بررسی تطبیقی اسطورۀ گاو در اساطیر ملل مختلف
محورهای موضوعی : شعرسیدکریم سجادی راد 1 , صدیقه سجادی راد 2
1 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بم، بم، ایران.
2 - عضو هیئت علمی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بم، بم، ایران.
کلید واژه:
چکیده مقاله :
دین و اساطیر هیچ ملتی را نمیتوان جدا از بافت تاریخی آن دریافت و اساطیر نمایندۀ پیشینۀ فرهنگی و عقاید و تفکرات ملل مختلف است. رابطۀ انسان و حیوانات، همچنین انسان و خدایان، در اساطیر و روایات کهن از اهمیت خاصی برخوردار بوده است. در این میان گاو به خاطر ویژگیها و مشخصههای خاص، بیشتر مورد توجه بوده است. این نوشتار به بررسی موقعیت و جایگاه گاو در اساطیر و به دلایل اهمیت آن در اساطیر و فولکلور ایران و برخی ملل دیگر از جمله مصر، چین، یونان، هند و... پرداخته است؛ چراکه هرگاه یک اثر ادبی در کنار اثری دیگر مورد مقایسه قرار گیرد و هر یک از آنها در مقام مقایسه با دیگری مورد ارزیابی قرار گیرند، معنایی عمیقتر را به نمایش میگذارند.
Religion and mythology of any nation cannot be understood apart from its historical context; and myths are the representative of the cultural background and the beliefs and thoughts of different nations. The relationship between humans and animals, humans and the gods has been of a special importance in mythology and ancient traditions. Among these “cows” have been received more attention due to their characteristics and special features. This article examines the status of cows in mythology and folklore mythology and for their importance in Iran and some other nations, including Egypt, China, Greece, India and ... ; because when a literary work is compared with another one and each of them is evaluated in comparison with the other, they would indicate a deeper meaning.
1) امامی، نصرالله. (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی. تهران: جامی.
2) ایونس، ورونیکا. (1375). اساطیر مصر. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
3) پورداود، ابراهیم. (1377). یشتها، جلد اول. تهران: اساطیر.
4) جلالی نائینی، سیدمحمدرضا. (1375). هند در یک نگاه. تهران: شیراز.
5) فردوسی، ابوالقاسم. (1379). شاهنامه. تصحیح سعید حمیدیان. تهران: قطره.
6) دادور، ابوالقاسم؛ مبینی، مهتاب. (1387). «بررسی تطیبقی نقش گاو در اساطیر و هنر ایران و هند». مجله مطالعات ایرانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. سال هفتم. شماره چهاردهم.
7) دستغیب، عبدالعلی. (1385). بنیادها و رویکردهای نقد ادبی. شیراز: نوید شیراز.
8) رضی، هاشم. (1371). آیین مهر و میترائیسم. تهران: بهجت.
9) زارع، مرضیه. (1390). «سمبولیسم در فرانسه و شعر معاصر ایران»، فصلنامه ادبیات تطبیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، سال پنجم، شماره 17.
10) ژ. ویو. (1381). اساطیر مصر. ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: کاروان.
11) سرامی، قدمعلی. (1368). از رنگ گل تا رنج خار. تهران: علمی فرهنگی.
12) صفا، ذبیح¬الله. (1333). تاریخ ادبیات در ایران. تهران: فردوس.
13) عفیفی، رحیم. (1374). اساطیر و فرهنگ ایران. تهران: توس.
14) کریستی، آنتونی. (1384). اساطیر چین. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
10 ) معین، محمد. (1371). فرهنگ فارسی. جلد اول. تهران: امیرکبیر.
11 مکاریک، ایرنا. (1385). دانشنامه نظریههای ادبی معاصر. ترجمه مهران مهاجری و محمد نبوی. تهران: آگه.
12 ) وارنر. رکس. (1389). دانشنامه اساطیر جهان. ترجمه ابو القاسم اسماعیلپور. تهران: اسطوره.
13 ). همیلتون، ادیت. (1376). سیری در اساطیر یونان و رم. ترجمه عبدالحسین شیریفیان. تهران: اساطیر.
14 ) هینلز، جان داسل. (1383). شناخت اساطیر ایران. ترجمه محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
15 ) یاحقی، محمدجعفر. (1386). فرهنگ اساطیر. تهران: سروش.