• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی نقش برنامه 90 در شکل دهی افکار عمومی نسبت به ناهنجاری‌های فوتبال از نگاه مربیان و بازیکنان لیگ
        نسیم مجیدی قهرودی فرهاد عشوندی
        چکیده این تحقیق با هدف "بررسی نقش برنامه 90 در شکل دهی افکار عمومی نسبت به ناهنجاری‌های فوتبال"انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامه‌ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جا چکیده کامل
        چکیده این تحقیق با هدف "بررسی نقش برنامه 90 در شکل دهی افکار عمومی نسبت به ناهنجاری‌های فوتبال"انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامه‌ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مربیان و بازیکنانی که در لیگ برتر فوتبال مشغول به فعالیت هستند که تعداد آنها 1500 نفر است و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 306 نفر محاسبه گردید و از روش نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است. بررسی‌های انجام شده در این پژوهش نشان داد که اکثریت پاسخگویان در زمینه فوتبال بیشتر از مطبوعات ورزشی برای کسب اطلاعات استفاده می‌کنند، بیشتر افراد برنامه نود را به صورت کامل تماشا می کنند و به برنامه نود اعتماد دارند. از نظر آنها مطالب مطرح شده در برنامه نود با واقعیت موجود در فوتبال مطابقت دارد مستند (با مدرک و سند) است و ناهنجاری‌های موجود در فوتبال را مورد بحث و بررسی قرار داده است. از دیدگاه آنها مطالب مطرح شده در برنامه نود بر نظر مردم در جامعه، مسئولین مربوطه و بازیکنان فوتبال نقش دارد و برنامه نود در شکل‌گیری باورهای مردمی نسبت به ناهنجاری‌های فوتبال نقش دارد همچنین افراد اعتقاد دارند که برنامه نود به مسائل و مشکلات بازیکنان و تیم‌ها می‌پردازد و مشکلات موجود در فوتبال را بدون کم و کاست بیان می‌کند. از نظر پاسخگویان افشاگری در برنامه نود توانسته دست‌های پشت پرده فوتبال را نمایان سازد اما نتوانسته دلال بازی را از جامعه فوتبال و توهین‌های تماشاگران در ورزشگاه‌ها را کاهش دهد و همچنین نتوانسته است با بررسی علل و عوامل ناهنجاری‌های کلامی در بین بازیکنان فوتبال این نوع ناهنجاری‌ها را کاهش دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تطبیقی دروازه بانی تولید اخبار در «شبکه خبر» و «باشگاه خبرنگاران جوان» از نگاه دبیران سرویس و خبرنگاران
        سید محمد دادگران میلاد مشهدی رجبعلی
        تحقیق مقایسه تطبیقی دروازه بانی تولید اخبار در شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جواناز نگاه دبیران سرویس و خبرنگاران، حول محور مدیریت رسانه ای و با هدف شناخت چگونگی فرایند تولید اخبار در دو رسانه انجام گردید. هدف اصـلی در این تحقیق بـــررسی فرایند تـولید اخبار در دو رسـانه چکیده کامل
        تحقیق مقایسه تطبیقی دروازه بانی تولید اخبار در شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جواناز نگاه دبیران سرویس و خبرنگاران، حول محور مدیریت رسانه ای و با هدف شناخت چگونگی فرایند تولید اخبار در دو رسانه انجام گردید. هدف اصـلی در این تحقیق بـــررسی فرایند تـولید اخبار در دو رسـانه باشگاه خبرنگاران جـوان و شبکه خبر از منظر دبیران سرویس و خبـرنگاران است. روش تحقیق از نوع پیمایشی است و برای جمـع آوری اطلاعات از یـک پرسشنامه39 سوالی استفاده شد. جـامعه آماری مورد نظر تمامی خبرنگاران و دبیران می باشند که در دو رسانه فعالیت دارند که تعداد آنها 113 نفر است. برای نمونه گیری از روش تمام شماری و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSSو آزمون های T مقایسه ای و UNIANOVA استفاده شده است. یافته های تحقیق دلالت برهمسویی دو رسانه در زمینه پای بندی به اصول نظام ، قانون مطبوعات و حقوق شهروندی دارد و از سویی بر تضاد رویکرد رسانـه هادرخصـوص توجه به اولویت های اقتصادی اجتمــاعی جامعه تاکیـد دارد.در ارتبـاط با دروازه ‌‌بانی خبردبیـران سرویس در باشگاه خبرنگاران جـوان نقش محوری تری نسبت به همکارانشان در شبکه خبر دارند. هر دو رسانه از تکنیک های خبری مشابه و روش های متداول مطبوعات استفاده می نمایند . رویکرد باشگاه خبرنگاران جوان معطوف به ارائه اخبار به روش قطره چکانی و قالب خبری مصاحبه و رویکرد شبکه خبر معطوف به روش های قطره چکانی و اطلاعات حداقلی و در قالب بیان خبر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی عوامل مؤثر بر هوش فرهنگی در افزایش بهره‌وری و مشارکت کارکنان
        عبدالرضا عبدالرضا امیری علیرضا علیرضا قرائتی
        هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیط‌های دارای تنوع و ناهمگون نیروی کار می‌باشد؛ این نوع از هوش توانایی و مهارت ویژه‌ای است که به فرد این امکان را می‌دهد تا در موقعیت‌های چندفرهنگی بتواند به‌ طور اثربخش به انجام وظیفه بپردازد. اهتمام اساسی چکیده کامل
        هوش فرهنگی یکی از کاراترین ابزارها برای انجام اثربخش وظایف در محیط‌های دارای تنوع و ناهمگون نیروی کار می‌باشد؛ این نوع از هوش توانایی و مهارت ویژه‌ای است که به فرد این امکان را می‌دهد تا در موقعیت‌های چندفرهنگی بتواند به‌ طور اثربخش به انجام وظیفه بپردازد. اهتمام اساسی در این پژوهش بررسی رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران دفاتر یکی از خبرگزاری های مجازی پرمخاطب کشور و توسعه مشارکت کارکنان آن‌ها از دیدگاه مدیران و کارشناسان این خبرگزاری بود که انعکاس نظر آن‌ها در قالب نتایج آماری استخراج‌ شده از ۲۴۰ پرسشنامه این پژوهش ارائه گردید. تحقیق به لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون نشان داد رابطه بین میزان هوش فرهنگی مدیران دفاتر خبرگزاری با توسعه مشارکت کارکنان در هر چهار بعد هوش فرهنگی (فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری) کاملاً مثبت، مستقیم و معنی دار است. ضرایب آزمون پیرسون برای هوش فرهنگی فراشناختی مدیران خبرگزاری برابر با 0.748، برای هوش شناختی برابر با 0.784، برای هوش انگیزشی برابر با 0.811 و درنهایت برای هوش رفتاری برابر با 0.652 حاصل گردید. همچنین با توجه به نتایج به ‌دست ‌آمده متغیر توسعه مشارکت کارکنان خبرگزاری با ضریب بتای 0.433، بالاترین تأثیر را از بهبود هوش فرهنگی شناختی مدیران می‌پذیرد. این ضریب برای هوش فرهنگی انگیزشی برابر با 0.402، هوش فراشناختی 0.388 و هوش رفتاری 0.345 حاصل شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - اقتصاد روزنامه های ایران در بیست سال آینده
        بیتا بیتا شاه منصوری غزال بی بک آبادی علیرضا رضا خسروی
        اقتصاد روزنامه ها با ظهور رسانه های جدید با چالشها و عرصه هایی نو مواجه شده است. مهمترین مسئله اقتصاد روزنامه ها با این وجود ماندگاری و پایداری آنهاست. همچنین تغییر شرایط درآمد، هزینه و توزیع کالا و خدمات رسانه ای آنها باعث می شود اهمیت پرداختن به مسائل اقتصادی و راههای چکیده کامل
        اقتصاد روزنامه ها با ظهور رسانه های جدید با چالشها و عرصه هایی نو مواجه شده است. مهمترین مسئله اقتصاد روزنامه ها با این وجود ماندگاری و پایداری آنهاست. همچنین تغییر شرایط درآمد، هزینه و توزیع کالا و خدمات رسانه ای آنها باعث می شود اهمیت پرداختن به مسائل اقتصادی و راههای نوین و خلاقانه در این زمینه روزافزون باشد. شناخت چنین شرایطی در کنار پیش بینی آینده اقتصادی روزنامه ها در ایران با افقی بیست ساله مسئله اصلی تحقیق حاضر است. این تحقیق در سال 1391 انجام شده وبا افق بیست ساله، نمایی از اقتصاد روزنامه های ایران در سال 1411 است. این مقاله نتیجه طرح پژوهشی با نام اقتصاد روزنامه های ایران در بیست سال آینده است که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اجرا شده است. در این تحقیق به روش دلفی و مصاحبه با متخصصان روزنامه نگاری و سپس غربال و یافتن توافق حداکثری، به ایده هایی دست یافتیم که گویای موقعیت ها و ویژگیهایی برای آینده اقتصادی روزنامه ها ست. این ویژگیها در عین توصیف آینده ممکن، نشانه ای برای ساخت و تجهیز امروز این رسانه مهم و پیشکسوت است. در این تحقیق 45 ایده یا پیش بینی بدست آمد که از مهمترین مبناهای آن یا اصلی ترین مفاهیم کلی بدست آمده در این پیش بینی ها، موارد زیر است: تفاوت مسائل امروز با آینده، ماهیت مخاطب محوری در دنیای آینده، نحوه تسهیم بازار رسانه ای، مالکیت و مدیریت روزنامه ای، شکل گیری دروازه بانی حرفه ای و نقش نخبگان در تهیه محتوی، همزمانی تعامل و رقابت رسانه ای، نقش با اهمیت ساختارهای اجتماعی و سیاسی از جمله دولت، تغییر ماهیت و نحوه محتوی ارائه شده، ماهیت چندگانه در عصر جدید(دنیای مجازی)، شرایط و ساختار اقتصادی ویژه روزنامه ها، تغییر رویکرد، کارکرد و کاربرد رسانه ها، نقش عمده ی تکنولوژیها و خلاقیت و تفاوت مسائل رسانه ای ایران با جهان پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی میزان و چگونگی پوشش اخبار آموزشی در تلویزیون ایران )مطالعه موردی: اخبار 21 شبکه یک ، 30/22 شبکه دو و 13 شبکه خبر سازمان صداو سیما )
        اکبر نصراللهی علی اکبر خسروی بابادی مریم عزیزی
        آموزش اساس و محور همه تحولات از جمله مهمترین رکن توسعه در ابعاد فردی و اجتماعی است و بی تردید رسانه ها بویژه تلویزیون و خبر نقش موثری در این زمینه دارد.اهمیت رسانه در آموزش به حدی است که در کنار مراکز رسمی آموزشی(دانشگاه ها و مدارس) نقش آموزش موازی برای آن درنظرگرف چکیده کامل
        آموزش اساس و محور همه تحولات از جمله مهمترین رکن توسعه در ابعاد فردی و اجتماعی است و بی تردید رسانه ها بویژه تلویزیون و خبر نقش موثری در این زمینه دارد.اهمیت رسانه در آموزش به حدی است که در کنار مراکز رسمی آموزشی(دانشگاه ها و مدارس) نقش آموزش موازی برای آن درنظرگرفته شد.با توجه به اهمیت و همچنین تاکید برمقوله آموزش درگفتمان مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی از جمله سند چشم انداز 1404 ایرانمیزان و چگونگی پوشش اخبار آموزشی در بخش های خبری سیما (13:00 شبکه خبر،21:00 شبکه یک و 22:30 شبکه دوسیما) به روش تحلیل محتوا بررسی شد. جامعه آماری این تحقیق، اخبار شش ماه نخست 1393 به شیوه تمام شماری و انتخاب این بخش های خبری با توجه به اینکه مهمترین بخش های خبری مشــروح شبکه های خبر،یک و دو سیما هستند هدفمند بوده است. شناخت میزان پوشش اخبار آموزشی،چینش، قالب، جهت گیری، ارزش های خبری برجسته شده و... بر اساس نظریه های گزینشگری،نیازجویی مخاطبان برجسته سازی از جمله اهداف این پژوهش بود که مهمترین نتایج آن نشان داد که دروازه بانان بخش های خبری مورد بررسی از مجموع 5554 خبر که در باره مورد بررسی انتخاب و پخش کردند ، فقط 101 خبر (4/5 درصد) رابه اخبار آموزشی اختصاص دادند. همچنین 75 درصد از اخبار آموزشی در سه بخش خبری به لحاظ چینش در اولویت پنجم تا دهم بود. 54 درصد از اخبار آموزشی صرفا در قالب خبر انعکاس داشته است. همچنین 68 درصد از اخبار آموزشی پخش شده در سه بخش خبری کمتر از یک دقیقه بود. درمجموع میزان و نحوه انعکاس اخبار آموزشی در هر سه بخش خبری به لحاظ زمان اختصاص یافته چینش خبــر و قــالب نشان داد که به لحاظ نظریه بــرجسته سازی نیز خبــرهای آموزشی در بخش هـای خبری تلویزیون ایران پوشش داده نشدند، بنابراین تجدید نظر جدی در این خصوص ضرورت دارد. با وجـود این جهت گیری 48 درصد از اخبار آموزشی پخش شده مثبت بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تأثیرات ارتباطات کامپیوتری بر روابط میان‌فردی
        سید وحید عقیلی حسین امامی رودسری
        ارتباطات کامپیوتری، شیوه ای از تعامل و برقراری ارتباطات انسانی در محیط آنلاین یا همان فضای مجازی اینترنت است که موجب شده تا صورت بندی جدیدی از ارتباطات میان فردی پدید آید. کیفیت و کمیت این نوع از ارتباطات موجب شده تاثیراتی را بر ارتباطات آفلاین و یا چهره به چهره در زندگ چکیده کامل
        ارتباطات کامپیوتری، شیوه ای از تعامل و برقراری ارتباطات انسانی در محیط آنلاین یا همان فضای مجازی اینترنت است که موجب شده تا صورت بندی جدیدی از ارتباطات میان فردی پدید آید. کیفیت و کمیت این نوع از ارتباطات موجب شده تاثیراتی را بر ارتباطات آفلاین و یا چهره به چهره در زندگی روزمره پدید آورد که این موضوع همواره مدنظر اندیشمندان در عرصه های مختلف جامعه شناسی، ارتباطات اجتماعی و روان شناسی بوده است. از آنجایی که اساس برقراری ارتباطات کامپیوتری از طریق پیام متنی است و کاربران قادر به مشاهده عکس العمل ها و اقدامات یکدیگر نیستند این مقاله به تأثیرات روانشناختی برقراری ارتباطات در فضای مجازی و تفاوت های آن با ارتباطات چهره به چهره می پردازد پرونده مقاله