نقش منابع درآمدی بر استقلال خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
کلید واژه: ایسنا, خبرگزاری, اقتصاد رسانه, استقلال رسانه, منابع درآمدی,
چکیده مقاله :
موضوع مورد بررسی در این تحقیق، پاسخ به این سئوال است که "منابع درآمدی چه نقشی بر استقلال خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) دارد؟" هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی نقش عواملی مانند منابع درآمدی بر استقلال ایسنا بوده است تا زمینههای لازم برای تامین بودجهها و منابع مالی متنوع، مستقل و پایدار و البته حفظ استقلال خبرگزاریها در ایران فراهم شود. جامعه آماری این تحقیق 144 نفر از خبرنگاران، دبیران، سردبیران، مدیران و معاونان دفتر مرکزی ایسنا هستند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، فرمول کوکران و روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفتند و مواردی همچون منابع درآمدی، استمرار فعالیت حرفهای و موفق، امکاناتوتجهیزات، ارائه اخبار و محصولات متنوع، عدم وابستگی به نهادهای مختلف و دولتها، ساختارهای سیاسی اقتصادی، ذینفعان، رقابت با دیگر رسانهها و اعتماد مخاطبان، به عنوان متغیرهای بدستآمده از ادبیات پژوهشی تحقیق و فاکتورهای موثر بر استقلال ایسنا، مورد سنجش قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که از نظر پاسخدهندگان، همه موارد یادشده بجز ساختارهای سیاسی اقتصادی و رقابت با دیگر رسانهها، در استقلال ایسنا نقش دارند و با افزایش منابع درآمدی ایسنا، ضریب استقلال این خبرگزاری نیز افزایش مییابد. در جمعبندی کلی و بر اساس تجزیه و تحلیل نتایج بدستآمده از جداول یکبعدی و دو بعدی حاصله از پرسشنامه، میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که منابع درآمدی نقش تعیینکنندهای در تامین استقلال یک رسانه دارند و خبرگزاری دانشجویان ایران نیز برای حفظ استقلال خود، باید منابع درآمدی متنوع، مستقل و پایدار داشته باشد.
الف) منابع و مآخذ فارسی
1- الکساندر آلیسون، اورز جیمز، کاروث راد، هالیفلد آن و گرکو آلبرت، «اقتصاد رسانه، نظریه و کاربرد»، ترجمه عادل پیغامی، تهران، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، 1390.
2 - ثنایی مهران، «پایاننامه کارشناسیارشد»، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، زمستان 1384.
3- دویله گیلیان، «آشنایی با اقتصاد رسانه»، ترجمه محمد نعمتی و روحالله کهنهوشنژاد، تهران، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، 1390.
4- رفیعپور فرامرز، «کندوکاوها و پنداشتهها»(مقدمهای بر روشهای شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی)، تهران، شرکت سهامی انتشار، 1384.
5- سعیدی علی، «اقتصاد و رسانه»، تهران، دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها، 1390.
6- سورین ورنر، تانکارد جیمز، «نظریههای ارتباطات»، ترجمه علیرضا دهقان، تهران، دانشگاه تهران، 1381.
7- شکرخواه، یونس، «دگرگونی جهانی و دیدگاههای شیلر» به نقل از Media Development، رسانه، شماره 11، پاییز 1371.
8- شیلر هربرت، آی، «اطلاعات و اقتصاد بحران»، ترجمه یونس شکرخواه، تهران، کانون ترجمه و نشر آفتاب، 1375.
9- فرهنگی علیاکبر، دانایی ابوالفضل، جامع رقیه، «ارتباطات توسعه در جهان سوم»، تهران، رسا، سال 1390.
10- کمالیپور یحیی، «عملکرد رسانهها در آمریکا»، خلاصه درسهای ارائهشده، تنظیم مهدخت بروجردی علوی، رسانه، پاییز 1373.
11- لویی ژان، شرایبر سروان، «نیروی پیام»، تهران، سروش 1371.
12- محکی علیاصغر، مقاله چاپشده در سایت همشهری آنلاین، 4 شهریور سال 1386، http://www.hamshahrionline.ir/details/29947
ب) منابع و مآخذ انگلیسی
1- Albarran, A. B. (2002): Media economics - Understanding markets, industries and concepts (2nd ed.). Ames: Iowa State University Press.
2- Alexander, A., Owers, J. and Carveth, R., (eds) Media Economics: Theory and Practice, 2nd edn, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates (1998).
3- Besley, Timothy and Burgess, Robin and pran, Andrea Mass Media and Political Accountability, the Center for Analysis of Risk and Regulation at the London School of Economics and PoLitical Science, 2002.
4- Garnham, Nicholas, Contribution to a Political Economy of Mass- Communication, Media Culture Society 1; 1979.
5- Garnham Nicholas, Contribution to a Palitical Economy of Mass- Communication, Media, Culture, and Society, Vol .No, 2 , 1979.
6- Herman, Edward S. and McChesney, Robert W. The Global Media: The New Missionaries of Corporate Capitalism, London: Continuum, 1997.
7-Petrova, Maria, Mass Media and Special Interest Groups, http://ssrn.com/abstract=1155411 , 2008.
8- http://www.sagepub.com/mcquail6/PDF/Chapter%2014%20-%20The%20SAGE%20Handbook%20of%20Media%20Studies.pdf