بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی تلفن همراه بر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (شهرستان اراک)
محورهای موضوعی :
فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
تاریخ دریافت : 1392/03/06
تاریخ پذیرش : 1392/03/06
تاریخ انتشار : 1392/04/01
کلید واژه:
تلفن همراه,
رسانههای نوین,
رسانههای نوین و جوانان,
کارکردهای تلفن همراه,
هویت فردی و فردگرایی,
چکیده مقاله :
این تحقیق با هدف "بررسی آثار اجتماعی و فرهنگی تلفن همراه بر دانش آموزان دختر مقطع متوسطه (شهرستان اراک)"انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بوده است و پس از پرشدن پرسشنامهها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری این پژوهش شامل دبیرستانهای دخترانه شهرستان اراک است و تعداد آنها 5 هزار نفر است که حجم نمونه براساس فرمول کوکران 357 نفر محاسبه گردید. روش نمونهگیری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است سهمیهای میباشد. بررسیهای انجام شده در این پژوهش نشان داد که بیشتر پاسخگویان روزانه کمتر از 2 ساعت از تلفن همراه خود استفاده میکنند و بیشتر آنها 2 تا 4 سال است که تلفن همراه دارند همچنین اکثریت آنها 1 خط تلفن همراه دارند و اعضاء خانواده از تمام خطهای تلفن همراهشان خبر دارند. بیشتر آنها از سرویس پیام کوتاه تلفن همراه خود بیشترین استفاده را میکنند و جوک و جملات عاشقانه را در پیامکهایشان ارسال و دریافت میکنند همچنین بیشتر فایلهای تصویری را با دوستانشان از طریق بلوتوث تبادل میکنند. بر اساس یافتههای تحقیق مشخص شد که بیشتر پاسخگویان اعتقاد دارند: ü داشتن تلفن همراه توسط همسالان و هم کلاسی های آنها دلیل انتخاب شان برای خرید تلفن همراه نبوده است. ü داشتن تلفن همراه موجب ایجاد احساس آزادی واستقلال بیشتری در آنها میشود. ü اکثر ارتباطات تلفنیشان از طریق تلفن همراه با دوستان است اما ترجیح نمیدهند مشکلات پیش آمده برایشان را پیش از در میان گذاشتن با خانواده به وسیله تلفن همراه با دوستان و گروه همسالان خود در میان بگذارند. ü تلفن همراه چندان موجب خستگی و از دست دادن انرژی بیشتر (به دلیل استفاده طولانی مدت در طول روز) در آنها نشده است.
منابع و مأخذ:
بیکر، ترز ال. (1386). نحوه انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران، نشر نی.
حمیدیان، فرود. (1387). اعتیادبهاینترنتوموبایل. (چاپ اول). تهران: نشر قطره.
سورین، ورنر و تانکارد، جیمز. (1384). نظریههای ارتباطات. (علیرضا دهقان، مترجم). انتشارات دانشگاه آزاد.
عاملی، سعیدرضا. صبار، شاهو و رنجبر رمضانی، مهدی. (1387). مطالعات تلفن همراه. تهران: انتشارات سمت.
مقالات:
بهشتی، ملوک السادات. (1376). جامعه اطلاعاتی و توسعه. نشریه فنی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. شماره 3. دوره دوازدهم.
بوستانی، هانیه. (1387). جوانانوهویت مجازی: مروری بر اثرات چتوپیام کوتاه. مجلات خانواده و زنان. شماره 28.
ذکایى، محمدسعید. (1383). جوانان و فراغت مجازى. فصلنامه مطالعات جوانان. شماره ۶.
ذکایی، محمدسعید و ولی زاده، وحید. (1388). فرهنگ جوانان وتلفن همراه. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. دوره دوم.
کلانتری، عبد الحسین و حسنی، حسین. (1387). رسانه های نوین و زندگی روز مره: تأثیر تلفن همراه بر هویت و سبک زندگی جوانان، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری. شماره 76
سایت:
جعفری، علیاصغر.(1388). تأثیر تلفن همراه بر جوانان و خانواده.
http://abeshkooh.persianblog.ir/page/maghalat
منابع انگلیسی:
Buckingham, David. (2008). “Introducing Identity” in Youth, Identity, and digital Media; Edited by David Buckingham; The John D. and Catherine T. Mac Arthur Foundation Series on Digital Media and Learning. Cambridge, MA: The MIT Press: 1-24.
Dewdney, Andrew & Ride, Peter. (2006). the NEW Media Handbook, London &NY:Routledge.
Drotner, Kirsten. (2000). Difference and diversity: Trends in Young Danes’ Media Uses; Media Culture Society; 22;149.
Hering, Susan C. “Questioning the Generational Divide: Technological Exoticism and Adult Constructions of Online Youth Identity.” In Youth, Identity, and Digital Media; Edited by David Buckingham; The John D and Catherine T. (2008). Mac Arthur Foundation Series on Digital Media and Learning. Cambridge,MA: The MIT Press:71-92.
Kyong Chun, Wendy Hui & Keenan, Thomas. (2006). New Media, old media: A History and Theory Reader, London and NY: Routledge.
Osgerby, Bill. (2004). Youth Media, London and New York: Routledge.