بررسی میزان تاثیر صفحات نیازمندی های مطبوعات بر جلب اعتماد مخاطبان
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )محمد رضا رسولی 1 , عبد الرضا شاه محمدی 2 , لیلا دولت ابادی فراهانی 3
1 - استاد یار گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - استاد یار گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
3 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات واحد تهران مرکز
کلید واژه: مخاطبان, مطبوعات, آگهی, صفحات نیازمندیها, جلب اعتماد,
چکیده مقاله :
در سالهای اخیر ما شاهد ظهور پدیدهای جدید در مطبوعات کشورمان هستیم و صفحاتی به برخی از روزنامهها اضافه شده که از آنها به عنوان صفحات نیازمندیها یاد میشود (آگهی نیازمندیها شامل تمام آگهیهایی است که در صفحات لایی روزنامهها تحت عنوان نیازمندیها قرار میگیرد و انواع آگهیهای اجتماعی، خدماتی، اقتصادی و استخدامی در بر میگیرد) که با توجه به استقبالی که از این صفحات صورت گرفته، هرروز شاهد افزایش تعداد این صفحات در روزنامهها میباشیم. با توجه به اینکه آگهیهای بازرگانی به ویژه نیازمندیها درافزایش تعداد صفحات روزنامه نقش مهمی دارند. مدیران مطبوعات برای ادامه فعالیت خود به منابع مالی و انسانی نیاز دارند. به عبارت دیگر منابع انسانی و مالی از عوامل اساسی و حیاتی مطبوعات هستند. پژوهش حاضر درمورد بررسی میزان تأثیر نیازمندیها مطبوعات بر جلب اعتماد مخاطبان است، پس باید بررسی کرد که صفحات نیازمندیها به چه میزان بر مخاطبان خود تأثیر دارند. هدف این پژوهش بررسی میزان تأثیر صفحات نیازمندیهای مطبوعات بر جلب اعتماد مخاطبان نسبت به کمیت و کیفیت آگهیهای این صفحات میباشد که با توجه به ماهیت موضوع تحقیق و به ویژه حجم و سطح طرح تحقیق، مناسبترین روش انجام این پژوهش، روش پیمایشی (زمینهیابی) است. جامعه آماری در این پژوهش نیز عبارتست از کلیه مراجعهکنندگان به کیوسکهای فروش مطبوعات در شهر تهران که خوانندگان صفحات نیازمندیهای مطبوعاتاند و روش نمونهگیری ما بر اساس جدول مورگان است که بر اساس جامعه صد هزارتایی تیراژ روزنامههای مورد بررسی، 384 نفر از مراجعهکنندگان به کیوسکهای فروش مطبوعات انتخاب شدهاند و ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامهای مشتمل بر 25 پرسش است که نتایج تحقیقات نشان میدهد اکثریت خوانندگان نیازمندیها از میان روزنامههای مورد بررسی از نیازمندیهای روزنامه همشهری استفاده میکنند و نوع آگهی، تعداد صفحات نیازمندیها و نوع روزنامه مورد استفاده در جلب اعتماد افراد برای خرید روزنامه تأثیرگذار است. همچنین بین اعتماد به آگهیهای اقتصادی و استخدامی و اعتماد به صفحات نیازمندیها رابطه معناداری وجود دارد.