مطالعه پیرامون شیوه ها و سبکهای نوین تاثیر تبلیغات تجاری تلویزیون بر رفتار مصرفی زنان شمال و جنوب تهران
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - عضو هیات علمی گروه ارتباطات و استادیار دانشگاه ازاد تهران مرکز
کلید واژه: تبلیغات تجاری, رفتار مصرفی, آگاهی, شناخت, خرید,
چکیده مقاله :
تبلیغات و آگهی های بازرگانی در عصر جدید اساس اقتصاد و تجارت است؛ اما آنچه همیشه از دید مصرف کنندگان پنهان مانده شیوه ها و سبکهای اغوا گری و ایجاد نیاز و کشش در بینندگان این آگهی ها است. بر اساس الگوی سلسله مراتبی اثرها، مخاطب می تواند در یکی از مراحل (آگاهی، شناخت، تمایل داشتن، ترجیح، متقاعد شدن و خرید) قرار داشته و فرض این الگو بر این نکته تأکید دارد که مصرف کننده (مخاطب) بایستی به ترتیب از مراحل مختلف بگذرد و از مرحله آگاهی اولیه نسبت به محصول یا خدمت به خرید یک کالا یا خدمت برسد. این مقاله بر اساس پژوهشی دانشگاهی تهیه شده که هدف از انجام آن بررسی نقش تبلیغات تجاری تلویزیون بر رفتار مصرفی زنان شمال و جنوب تهران در انتخاب محصولات غذایی تبرکاست.روش تحقیق بکار گرفته شده در این پژوهش (توصیفی-پیمایشی) و ابزار پژوهش، پرسشنامه بوده است. اجرا و تحلیل داده ها با فنون آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته و یافته های تحقیق حاکی از آنست که دست اندرکاران تبلیغاتی محصولات تبرک، توانسته اند در مرحله اول مخاطبان خود را از وجود این نام تجاری آگاه کنند اما نتوانسته اطلاعات زیادی درباره ویژگی یا مزیت های این محصول به مصرف کنندگان بدهند و محصول خود را چه در جنوب و چه در شمال شهر تهران به نحوی مطلوب معرفی کنند. در مجموع نتایج این تحقیق حاکیست تأثیرات تبلیغات تجاری محصولات تبرک مرحله به مرحله ضعیف تر عمل کرده و در هر مرحله گروهی از مخاطبان خود را از دست داده و در رقابت با رقبای تجاری خود به بازار مطلوب دسترسی پیدا نکرده است.