بررسی نقش سایت سازمان هوا شناسی کشور در ارائه اطلاعات متناسب با نیاز کاربران(مطالعه موردی دانشجویان مراجعه کننده به سازمان هواشناسی کشور در نیمه دوم سال 90)
محورهای موضوعی : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )سید محمد دادگران 1 , محمد سلطانی فر 2 , خیر النسا کاظمی جلوه دار 3
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباطات واحد تهران مرکز
کلید واژه: وبسایت سازمان هواشناسی کشور, اطلاعات, اشاعه اطلاعات, نیاز اطلاعاتی کاریران, مهارت اطلاعیابی کاربران, مفاهیم وبسایت درتحقیق,
چکیده مقاله :
با توجه به رویکرد کنونی علم، جریان اطلاعات از طریق شبکههای عظیم اطلاعرسانی صورت میپذیرد و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیتهایی برای رسیدن به دولت الکترونیکی انجام داده است. سازمان هواشناسی کشور از جمله سازمان¬های دولتی است که با طراحی وب¬سایت، در تلاش است اطلاعاتی اختصاصی را در اختیار کاربران قرار ¬دهد. دانشجویان با توجه به نیازهای خاص، نیازمند اطلاعات ویژه¬ای در وب¬سایت¬های مخصوص به خود هستند؛ بنابراین تعیین ویژگی¬های محتوایی مهم برای قرارگیری در وب¬سایت¬های مخصوص آنها می¬تواند برطرف کننده نیازهایشان باشد و از ورود ایشان به وب¬سایت¬های غیرتخصصی جلوگیری نماید. مطالعه حاضر با توجه به اهمیت اطلاعات پیش¬بینی هواشناسی درصدد "بررسی نقش سایت سازمان هواشناسی کشور در ارائه اطلاعات متناسب با نیاز کاربران" است. در این بررسی مراجعه¬کنندگان(دانشجویان) به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شده¬اند. روش¬های پژوهشی در این تحقیق از گونه پیمایشی است که بر اساس آن برای جمع¬آوری داده¬ها از تکنیک پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد رضایت زنان از وب¬سایت، بیشتر از مردان بوده است. رضایت از وب¬سایت از دو جنبه بررسی شده است: رضایت از محتوا و رضایت از شکل ظاهری وب¬سایت. دانشجویانی که از شکل ظاهری وب¬سایت راضی بودند و افرادی که معتقد بودند محتوای وب¬سایت خوب است، رضایت بیشتری از این وب¬سایت داشتند. بین مقطع تحصیلی دانشجویان و رضایت آنها از وب¬سایت سازمان هواشناسی کشور رابطه معناداری وجود دارد. این مطالعه نشان داده است بیشتر دانشجویان از طریق اساتید و دیگر دانشجویان با سایت سازمان آشنا شده¬اند. همچنین میزان رضایت افرادی که آگاهی بیشتری از اطلاعات موجود در وب¬سایت داشتند بیشتر بوده است.