بهکارگیری منابع انسانی بر اساس شایستگی با تأکید بر دیدگاههای مترقیانه امام علی (ع)
محورهای موضوعی :
مطالعات رفتاری در مدیریت
طاهره حسومی
1
,
صغری افکانه
2
,
عباس شکوری شالدهی
3
,
صدف اختری
4
1 - استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
3 - دانش آموختۀ دکتری مدیریت آموزش عالی و پژوهشگر تعلیموتربیت.
4 - دانشجوی کارشناسی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1401/05/25
تاریخ پذیرش : 1401/05/25
تاریخ انتشار : 1393/07/01
کلید واژه:
جذب منابع انسانی,
شایستگی,
ارزشهای انسانی,
ارزشهای تعالی,
چکیده مقاله :
منابع انسانی یکی از بیبدیلترین سرمایهها و داراییهایی است که جزو ارکان سازمانها بوده و توسعۀ آن ازجمله برنامهها و دغدغههای هر سازمانی میباشد. شناسایی، جذب، بهکارگیری و بهرهمندی از نیروی انسانی در سازمانها از پیچیدهترین فرآیند عملکردی است؛ لذا مدیران همواره با تمام ظرفیتهای موجود در تحقق آن میکوشند. این پژوهش کاربردی با هدف فهم بهکارگیری منابع انسانی مبتنی بر شایستگی از منظر امام علی (ع) صورت گرفته است و از نوع تحقیقات آمیخته می باشد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر شامل 30 نفر از خبرگان آموزشوپرورش و دانشگاه بوده که به روش، سیره و جلوههای مدیریتی امام علی (ع) آگاهی داشتهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 63 نشانگر می باشد. همچنین روایی و اعتبار آن از طریق تحلیل دادهها (آزمون T) مورد تأیید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان می دهند که دیدگاههای مترقیانه امام علی (ع) در خصوص شایستگیهای نیروی انسانی در دو مقولۀ ارزشهای انسانی و ارزشهای تعالی میتوانند در عصر مدرن برای تمام سازمانها ازجمله آموزشوپرورش و دانشگاهها یک رهیافت محسوب شود؛ رهیافتی که مبحث انسان و مردم را بیشازپیش در جامعه و سازمان محلی برجسته مینماید.
چکیده انگلیسی:
Human resources is one of the most invaluable assets and assets that are the pillars of an organization and its development is one of the programs and concerns of any organization; identifying, attracting, employing and benefiting from human resources in all organizations is complex. Is the most functional process that managers always strive to achieve with all available capacities; This research aims to understand the use of human resources based on competence, which has been done from the perspective of Imam Ali (AS), is applied and has been mixed with the type of research; The statistical population of this study included 30 education and university experts who were aware of the method, manners and managerial effects of Imam Ali (AS); The researcher-made research tool includes 63 indicators that by performing its validity and validity and through data analysis (T test) and the findings of this study showed that Imam Ali (AS) 's progressive views on the competencies of human resources in two categories of human values And the values of excellence can be an approach in the modern age for all organizations, including education and universities; An approach that highlights the issue of human beings and people more than ever in the local community and organization.
منابع و مأخذ:
باتمانیو همکاران, م.(1399) فهم حرفهای سازی حوزه مدیریت منابع انسانی. پژوهشهای مدیریت منابع انسانی (11)2، صص 100-75.
بنکداری و همکاران, نسرین. (1395). ویژگیهای استاد شایسته در آموزش عالی ایران بر اساس یک پژوهش کیفی به منظور تدوین یک مدل. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی, صص 117-137.
پور عزت, ع. (1378). مختصات حکومت حق مدار در پرتو نهجالبلاغه امام علی (ع). تهران، چاپ اول: علمی - فرهنگی.
جمالی و همکاران, ا. (1391). نقش معنویت در ارتقای کیفیت عملکردی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت، شماره 96, صص 77-96.
حسینی, ل. (1390). اخلاق حرفهای در آموزههای اسلامی. فصلنامه کار و جامعه، شماره 136, صص 85-97.
دشتی, م. (1380). امام علی (ع) و مدیریت اسلامی. قم: انتشارات سازمان تبلیغات و مطالعات بسیج.
سالاری راد, معصومه; صالحی, جواد;. (1391). تکریم ارباب رجوع در پرتو آموزههای اخلاق سازمانی. فصلنامه مهندسی فرهنگی، شماره 68, صص 108-114.
سند چشمانداز جمهوری اسلامی. (1382). سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران. تهران: مجلس شورای اسلامی.
عادل آذر و همکاران, ع. (1383). الگوی انتخاب و بهکارگیری نیروی انسانی در سازمانها با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی. فصلنامه مدرس, 8(3), صص 135-156.
عباسپور و همکاران, ع. (1391). طراحی الگوی شایستگیهای دانشآموختگان دانشگاه برای ارائه خدمت و تأمین نیازهای جامعه. دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی, صص 103-120.
عرفانی, مریم; دیانتی, محمد;. (1388). نقش شایستگیها در مدیریت منابع انسانی. تدبیر، شماره 77, صص 16-20.
فاضلی, م. (1386). تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجویی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی, صص 176-180، شماره 1، سال اول.
فتحی, ا. (1393). شناسایی ویژگیهای نیروی انسانی دانش مدار در سازمانهای یادگیرنده. مجله پیام آینده, ص 5.
گل پرور و همکاران, م. (1389). ارزشهای فرهنگی و انصاف و عدالت با ترک خدمت کارکنان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی, صص 207-228.
مبانی نظری سند تحول بنیادین. (1391). سند تحول بنیادین وزارت آموزشوپرورش. تهران: انتشارات منادی تربیت.
مشهودی, م. (1389). رویکرد شایستگی در مدیریت منابع انسانی. تدبیر، شماره 215, صص 13-18.
میر سپاسی, ن. (1391). مدیریت منابع انسانی و روابط کار -نگرشی راهبردی. تهران، چاپ پنجم: انتشارات میر
مهدوی نسب, ح. (1398). مؤلفههای شایستگی مدیران از دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع) در نهجالبلاغه. اولین همایش ملی فرماندهی و مدیریت از منظر امیر المومنین امام علی (ع), صص 1-16.
Bardwel &et al, I. L. (2004). Human Resource Management. Harlow: FT perentice hall.
Bayram, O. (2020). raining of Trainers: An Action-Based Research for Improving the Pedagogical Skills of Academicians. International Journal of Evaluation and research in Education, 9(3), PP 704-715.
Caruso, S. J. (2017). A Foundation for Understanding Knowledge Sharing: Organizational Culture, Informal Workplace Learning, Performance Support, and Knowledge Management. Contemporary Issues in education research,N1,V 10, pp 45-52.
Chien, C.-F. (2007). Data Mining To Improve Personnel Selection and Enhance Human Capital A Case Study in High-Technology Industry. Expert Systems With Applications.
Dessler, G. (2013). Fundamentals of Human Resource Management. https://lib.hpu.edu.vn/handle.
Dubois, David D; Rothwellet, William J;. (2004). Competency-Based Human Resource management. Daviesblack publishing.
Horton, S. (2002). The Competency movement. In S Horton ICFAI Books.
Marlisa et al, A. (2018). Enhancing Takaful Operator Performance Through the Islamic Leader’s Quality. Arefereed International Diannual Journal, 1(1), P 1-8.
Meichang &et al, O. (2017). Study of Motives of Chinese Business English Development Based on the Theory of Human Capital. English Language Teaching,V 10, N 1, PP 18-25.
Monks &et al, K. (2001). Designing and Aligning and System,. Human resource management,N11, PP 57-72.
Pant, S. (2013). Conceptualising and Measuring Service Culture.. Institute of Technology Unitec.
Risha, A. W. (2019). The Implementation of Cooperative Learning Strategy of Student Facilitator and Explaining (SFE) Type to Improve Activity and Learning Result. Classroom Action Research Journal 2(1) (2018) 13-23. Classroom Action research journal, 2(1), PP 13-23.
Robbins, P. (2011). A Short Primer on Situated Cognition. In The Cambridge Handbook of Situated Cognition. Cambridge: Cambridge University Press.
Sounoglou &et al, M. (2017). Early Childhood Education Curricula: Human Rights and Citizenship in Early Childhood Education. Journal of educational and learning,N 76, PP 53-68.
Yousri & et al, A. (2017). Using Electronic Information Resources Centers by Faculty Members at University Education: Competencies, Needs and Challenges. Turkish online journal of education, Pp219-245.
_||_