نقش میانجی اشتیاق شغلی و اعتماد سازمانی در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریت
1 - کارشناس ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران.
کلید واژه: فرهنگ سازمانی, معلمان, رضایت شغلی, اعتماد سازمانی, اشتیاق شغلی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه با فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس میباشد. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه معلمان مدارس سما استان فارس به تعداد (1025 نفر) بوده است. بر اساس فرمول کوکران حجم نمونه برابر 205 نفر به دست آمد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های رضایت شغلی مینه سوتا (2009)، فرهنگ سازمانی هافستد (1991)، اعتماد سازمانی پاین (2003) و اشتیاق شغلی شوفلی (2003) استفاده شده است. روایی محتوایی و پایایی پرسشنامهها بررسی و تائید گردید. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای SPSS21 و SmartPLS3 استفاده شده است. نتایج نشان داد بین اشتیاق شغلی، اعتماد سازمانی و فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد. همچنین اشتیاق شغلی و اعتماد در رابطه بین فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی معلمان نقش میانجی دارد.
The purpose of this study is to investigate the mediating role of job engagement and trust in relation to organizational culture with job satisfaction of teachers in Sama schools in Fars province. The present study is descriptive and correlational in terms of applied purpose and method. The statistical population of the present study was all teachers in Sama schools in Fars province (1025 people). According to Cochran's formula, a sample size of 205 people was obtained. To collect information from questionnaires job satisfaction of Minnesota (2009), Hofstede Organizational Culture (1991), Payne Organizational Trust (2003), and Schaufeli job engagement (2003) were used. Content validity and reliability of the questionnaires were checked and confirmed. SPSS21 and SmartPLS3 software were used to analyze the data. The results showed that there is a relationship between job engagement, organizational trust and organizational culture with job satisfaction. job engagement and trust also mediate the relationship between organizational culture and teachers 'job satisfaction.
اسماعیلی، محمودرضا و صیدرزاده، حیدر. (1396). تأثیر رضایت شغلی بر عملکرد با نقش میانجی وفاداری سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25(83)، 51-68.
حاجلو، نادر؛ صبحی قراملکی، ناصر و عامل هوشمند، ربابه. (1394). پیش بینی کنندههای شخصیتی اشتیاق شغلی دبیران، رهیافتی نو در مدیریت اموزشی، 6(2)، 61-76.
خلیل نژاد، شهرام؛ گل محمدی، عماد و مرادزاده سوماری، سپیده. (1397). تأثیر اعتماد سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش تسهیم دانش، مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 84، 37-55.
رابینز، استیون پی. (1385). رفتار سازمانی: مفاهیم، نظریهها و کاربردها، (مترجمان: سیدمحمد اعرابی و علی پارساییان)، چاپ یازدهم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
رستمی، پیمان. (1395). رابطه فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کردستان، مطالعات تربیت بدنی و علوم ورزشی، 1(1).
روح الهی احمدعلی؛ اقبال پور، سیروس و عبدالعلی جلالی (1395). بررسی تأثیر سیاستهایی سازمانی ادراک شده بر رضایت شغلی و سبکهای رهبری، توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، 11(41)، 55-78.
زارعی متین، حسن. (1378). تبیین الگوی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزشهای اسلامی در محیط کار و اثر آن بر رضایت شغلی، مجتمع آموزش عالی قم، 1(1)، 119-137.
زاهد بابلان، عادل و کریمیان پور، غفار. (1395). نقش اعتماد سازمانی و عدالت سازمانی در سکوت سازمانی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 25(80)، 85-99.
ﺳﺒﮑﺘﮑﯿﻦ ﺭﯾﺰﯼ، ﻗﺮﺑﺎﻧﻌﻠﯽ؛ ﺍﮐﺒﺮﯼ، ﯾﻮﻧﺲ. (1393). بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی شغلی معلمان، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶ، 11(2)، 7-20.
سعیدی پور، بهمن. (1397). نقش سبکهای رهبری، فرهنگ سازمانی و اعتماد سازمانی بر سکوت سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه)، پژوهش در نظامهای آموزشی، 12، 453-468.
ﺳﻬﺮﺍﺏ ﺯﺍﺩﻩ، ﻣﻬﺮﺍﻥ؛ ﺍﺳﺪﯼ، ﻋﻠﯽ؛ ﺷﻤﺴﯽ، ﻣﺤﻤﺪ. (1397). فراتحلیل مطالعات و تحقیقات رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی، ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﯼ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﺗﻮﺳﻌﻪ، 3(4)، 47-58.
شمس، شهاب الدین؛ اسفندیاری مقدم، امیر. (1394). ارتباط ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارکنان، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 23(77)، 171-185.
شهوازیان، سلاله (1397). بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و سلامت سازمانی با اشتیاق شغلی دبیران دوره دوم متوسطه شهر نجف آباد، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسههای آموزش عالی غیر دولتی- غیر انتفاعی، مؤسسه آموزش عالی امام جواد (ع)، یزد، دانشکده علوم انسانی.
فقیه آرام، بتول؛ خادمی، محسن. (1396). رابطه حمایت سازمانی و جو سازمانی نوآورانه با اشتیاق شغلی کارکنان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مدیریت و برنامه ریزی در نظامهای آموزشی، 10(1)، 133-146.
کریمیان پور، غفار؛ مرادی، مسعود. (1396). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و اشتیاق شغلی با سکوت سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی، طب و تزکیه، 26(4)، 310-322.
گشتاسبی فرد، پرستو؛ کریمی، فریبا. (1397). رابطه اعتماد سازمانی و سکوت سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 9(1)، 263-276.
محبی، الهام؛ حیدری، مرضیه. (1399). نقش میانجی اشتیاق و اعتماد سازمانی در رابطه فرهنگ سازمانی و عملکرد رهبری با رضایت شغلی معلمان مدارس سما استان فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی آباده.
محمد نژاد، محمد. (1396). ارزیابی راههای توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
محمدی، جیران؛ باقری، مژگان السادات؛ صفریان، سارا و سیده ازاده علوی برازجانی (1395). تبیین نقش پارتی بازی در رضایت و عملکرد شغلی کارکنان، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(1)، 237-257.
مقیمی، سید محمد. (1395). مبانی سازمان و مدیریت، چاپ چهارم، تهران: راه دان.
یاسینی، علی؛ عباس پور، حیدر و رضا نوروزی کوهدشت (1395). فراتحلیل کمی رابطه سبک رهبری با سلامت سازمانی در سازمانهای آموزشی ایران (مورد مطالعه: پژوهشهای سال 1385 تا 1396)، پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، 2(8)، 97-125.
References
Barney, J. B. (1986). Organizational culture: Can it be a source of sustained competitive advantage? The Academy of Management Review, 11(3), 656–665.
Denison, D. R., & Mishra, A. K. (1995). Toward a theory of organizational culture and effectiveness. Organization Science, 6(2), 204–223.
Faqih Aram, B., & Khademi, Mohsen. (2017). The Relationship between Organizational Support and Innovative Organizational Climate with Job Career Employees of the Ministry of Science, Research and Technology, Management and Planning in Educational Systems, 10 (1), 133-146. (in persian)
Fukuyama, F. (1995). Trust: The Social Virtues & the Creation of Prosperity, The Free Press, New York, NY.
Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems, 18(1), 185–214.
Goshtasbi Fard, P., & Karimi, F. (2018). The Relationship between Organizational Trust and Organizational Silence with Job Satisfaction of Employees of Islamic Azad University, Khorasgan Branch (Isfahan), A New Approach in Educational Management, 9 (1), 263-276. (in persian)
Grunig, L. A., Grunig, J. E., & Dozier, D. M. (2002). Excellent public relations and effective organizations: A study of communication management in three countries. Mahwah, NJ: LEA.
Hajlo, N; Sobhi Gharamaleki, N., & Amel Hooshmand, R. (2015). Personality Predictors of Teachers' Job Motivation, A New Approach in Educational Management, 6 (2), 61-76. (in persian)
Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-Related Values, Sage: London.
Hofstede, G. (2001). Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions & Organizations Across Nations, 2nd edn. Sage: Thousand Oaks, CA.
Hon, L. C., & Grunig, J. E. (1999). Guidelines for measuring relationships in public relations. Gainesville, FL: Institute for Public Relations.
Hoyer, W. D., & MacInnis, D. J. (1997), Consumer Behavior, Houghton Mifflin Co, Boston MA.
Ismaili, M. R., & Seidarzadeh, H. (2017). The effect of job satisfaction on performance with the mediating role of organizational loyalty. Management Studies (Improvement and Transformation), 25 (83), 51-68. (in persian)
Joy, S. Kolb, D. (2009). Are there cultural differences in learning style?,International Journal of Intercultural Relations, 33, 69–85.
Juan, M., & Berger, B., & Bruce, K. (2019). The impact of organizational culture and leadershipperformance on PR professionals’ job satisfaction: Testing the joint mediating effects of engagement and trust. Public relations review, (45), 64-75.
Karimianpour, Gh., Moradi, M. (2017). Investigating the relationship between knowledge management and job engagement with organizational silence of the staff of the University of Medical Sciences, Medicine and Cultivation, 26 (4), 310-322. (in persian)
Khalil Nejad, Sh., Golmohammadi, E., & Moradzadeh Somari, S. (2018). The effect of organizational trust on employee job satisfaction with regard to the role of knowledge sharing, human resource management and support, 84, 37-55. (in persian)
Moghimi, S. M. (2016). Fundamentals of Organization and Management, Fourth Edition, Tehran: Rahdan. (in persian)
Mohammadi, J., Bagheri, M. S., Safarian, S., & Alavi Borazjani, S. A. (2015). Explaining the role of party play in employee job satisfaction and performance, Human Resource Management Research, 6 (1), 237-257. (in persian)
Mohammad Nejad, M. (2017). Evaluation of Empowerment Ways for Birjand University Staff, Master Thesis, Tarbiat Modares University. (in persian)
Mohebbi, E., & Heydari, M. (1400). The mediating role of organizational enthusiasm and trust in relation to organizational culture and leadership performance with job satisfaction of teachers in Sama schools in Fars province, Master Thesis, Islamic Azad University of Abadeh. (in persian)
Morgan, R. M., & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of Marketing, 58(3), 20–38.
Ouchi, W. G. (1981). Theory z: How American business can meet the Japanese challenge. Reading, MA: Addison-Wesley.
Sabuktakinreezi, GH., & Akbari, Y. (2014). A Study of Factors Related to Teachers' Job Satisfaction, Journal of Family and Research, 11 (2), 7-20. (in persian)
Saeedipoor, B. (2018). The role of leadership styles, organizational culture and organizational trust on organizational silence (Case study: Payame Noor University of Kermanshah), Research in Educational Systems, 12, 453-468. (in persian)
Schaufeli, W. B., & Bakker, A. B. (2004). Job demands, job resources, and their relationship with burnout and engagement: A multi-sample study, Journal of Organizational Behavior, 25, 293–315.
Schein, E. H. (1990). Organizational culture, Vol. 45, American Psychological Association109 No. 2.
Schein, E. H. (2010). Organizational culture and leadership (4nd ed.). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Shahvazian, S. (2018). Investigating the Relationship between Organizational Trust and Organizational Health with Job Desire of Secondary School Teachers in Najafabad, M.Sc. Thesis, Non-Governmental-Non-Profit Higher Education Institutions, Imam Javad Institute of Higher Education, Yazd, Faculty of Humanities. (in persian)
Shams, Sh., Esfandiari Moghadam, A. (2015). Relationship between different dimensions of organizational trust and job satisfaction of employees, Management Studies (Improvement and Transformation), 23 (77), 171-185. (in persian)
Sohrabzadeh, M., Asadi, A., & Shamsi, M. (2018). Meta-analysis of studies and research on the relationship between organizational culture and job satisfaction, Journal of Applied Studies in Management and Development Sciences, 3 (4), 47-58. (in persian)
Robbins, Steven P. (2006). Organizational Behavior: Concepts, Theories and Applications, (Translators: Seyed Mohammad Arabi and Ali Parsaian), Eleventh Edition, Tehran: Cultural Research Office. (in persian)
Rohollahi, A. Ali; Eghbalpour, S., & Jalali, A. (2015). Investigating the Impact of Perceived Organizational Policies on Job Satisfaction and Leadership Styles, Human Resource Management Development and Support, 11 (41), 55-78. (in persian)
Rostami, P. (2016). The Relationship between Organizational Culture and Job Satisfaction of Employees of Sports and Youth Departments of Kurdistan Province, Physical Education and Sports Science Studies, 1 (1). (in persian)
Tsui, A. S., Zhang, Z., Wang, H., Xin, K. R., & Wu, J. B. (2006). Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture. The Leadership Quarterly, 17(2), 113-137.
Joy, S. Kolb, D. (2009). Are there cultural differences in learning style?,International Journal of Intercultural Relations, 33, 69–85.
Juan, M., & Berger, B., & Bruce, K. (2019). The impact of organizational culture and leadershipperformance on PR professionals’ job satisfaction: Testing the joint mediating effects of engagement and trust. Public relations review, (45), 64-75.
Van Riel, C. B. M., & Fombrun, C. J. (2009). Essentials of corporate communications: Implementing practices for effective reputation management. New York: Routledge.
Weber, C., Bauke, B., & Raibulet, V. (2016). An empirical test of the relational view in the context of corporate venture capital. Strategic Entrepreneurship Journal, 10(3), 274–299.
Weber, C., Weidner, K., Kroeger, A., & Wallace, J. (2017). Social value creation in inter-organizational collaborations in the not-for-profit sector-give and take from adyadic perspective. Journal of Management Studies, 54(6), 929–956.
Yasini, Al., Abbaspour, H., & Norouzi Koohdasht, R. (2016). Quantitative meta-analysis of the relationship between leadership style and organizational health in Iranian educational organizations (Case study: Research from 2006 to 2017), Leadership and Educational Management Research, Allameh Tabatabai University, 2 (8), 97-125. (in persian)
Yuan, Y., Feng, B., Lai, F., & Collins, B. J. (2018). The role of trust, commitment, and learning orientation on logistic service effectiveness. Journal of Business Research, 93, 37–50.
Zahed Babalan, A., & Karimianpour, Gh. (2016). The Role of Organizational Trust and Organizational Justice in Organizational Silence, Management Studies (Improvement and Transformation), 25 (80), 85-99. (in persian)
Zarei Matin, H. (1999). Explaining the pattern of organizational culture based on Islamic values in the workplace and its effect on job satisfaction, Qom Higher Education Complex, 1 (1), 119-137(in persian)
_||_