طراحی مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در میان کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور به روش کیفی
محورهای موضوعی : مطالعات رفتاری در مدیریتمهدی میهن دوست 1 , امیرمحسن مدنی 2 , سراج الدین محبی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت فرهنگی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
2 - استادیار، گروه طراحی صنعتی، واحد یادگار امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت فرهنگی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران
کلید واژه: دینداری, معنویت گرایی, مسئولیت پذیری اجتماعی, سازمان امور مالیاتی کشور, رفتار شهروندی سازمانی اسلامی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف طراحی مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور به روش کیفی انجام شد. این ﭘﮋوﻫﺶ از نظر استراتژی کیفی متوالی و اکتشافی است که نمونه آماری در بخش کیفی شامل تمام صاحبنظران دانشگاهی و خبرگان حوزه مدیریت و روان شناسی که برابر 20 نفر بودند. ابزار تحقیق شامل برگههای کدگذاری محقق ساخته بود که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پی اسکات 95/0 محاسبه شد. یافتههای تحقیق نشان داد که عوامل مرتبط با مدل توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور در قالب 13 مقوله و 43 کد مفهومی مشخص شد و در ابعاد 5 گانه مدل پارادایمی به صورت شرایط علّی (3 مقوله)، راهبردها (3 مقوله)، شرایط زمینهای (2 مقوله)، شرایط مداخلهگر یا میانجی (3 مقوله) و پیامدها (2 مقوله) جای گرفتند. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که با بهرهگیری از یافتههای مطالعه میتوان به تدوین برنامههای جامع و متنوع توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور در راهبردهای کلان ، میانی و عملیاتی دست یافت تا توسعه رفتار شهروندی سازمانی اسلامی در سازمان امور مالیاتی کشور حاصل گردد.
The aim of this study was to design a qualitative model for the development of Islamic organizational citizenship behavior in Tax Affairs Organization in Iran. The statistical sample in the qualitative section included all university experts and experts in the field of management & psychology science, which was equal to 20 people. The research instrument consisted of researcher-made coding sheets whose validity was confirmed by Delphi group members and its reliability was calculated by P-Scott criterion of 0.95. Findings showed that the factors related to the model of the development of Islamic organizational citizenship behavior in Tax Affairs Organization in Iran related to the were identified in the form of 5 categories and 43 concept codes. Strategies (3 categories), contextual conditions (2 categories), intervening or mediating conditions (3 categories) and consequences (2 categories). In general, it can be concluded that using the findings of the study, it is possible to formulate comprehensive and diverse programs of development of Islamic organizational citizenship behavior in Tax Affairs Organization in Iran in "macro", "medium" and "operational" strategies to develop political culture in Communication & culture organization. To be obtained in the country.
_||_