تحلیل مقایسهای تأثیر بازاریابی محتوایی بر فروش تجهیزات پزشکی (فروش حضوری و آنلاین)
محورهای موضوعی : بازاریابی
نوشین سادات صدیقی
1
,
رضا کاظمی
2
*
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: بازاریابی محتوایی, فروش تجهیزات پزشکی, فروش حضوری, پلتفرمهای اجتماعی, استراتژیهای بازاریابی,
چکیده مقاله :
today's world, content marketing is recognized as one of the key strategies for attracting and retaining customers. The aim of this research is to identify and analyze the factors affecting sales in each content marketing method and compare their impacts on sales outcomes. The research method includes sampling from 30 medical equipment store owners with experience in sales through in-person, Instagram, and Eitaa channels. SPSS software and statistical tests such as T-tests and correlation were used to analyze the data. The findings indicate that in-person sales have a greater impact than content marketing, with a correlation of 0.78 showing a strong relationship between the two variables. Additionally, sales through Instagram and Eitaa have a lesser impact compared to in-person sales. A more detailed analysis revealed that educational content in in-person sales has the highest impact on customer decision-making, with 41.23%. Meanwhile, in Instagram sales, promotional content has the most significant impact, with 42.12%. On the Eitaa platform, customer reviews have the greatest impact on purchasing decisions, accounting for 38.44%. These results emphasize that businesses should tailor their content strategies based on the characteristics of each sales channel to achieve greater effectiveness. The findings suggest that content marketing has a significant impact on the sales of medical equipment and should be applied across all channels. This research helps companies make better decisions in selecting suitable marketing channels, thereby increasing sales. Implementing strategies in each channel is essential for success and can lead to better outcomes.
1. احدی، پری، و صابریان، فاطمه. (1400). مطالعه تطبیقی تأثیر استفاده از بازاریابی محتوایی در شبکه های اجتماعی و بازاریابی سنتی بر رفتار مصرف کننده (مورد مطالعه: بیمه های زندگی). مقاله پژوهشی، 8 (2)، 200-215.
2. زمانی، حسین، نعامی، عبداله، و حمدی، کریم. (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 14 (2 )، 354-376.
3. صفریان، شیوا، نسیمی، محمد علی ، رحمتی، مریم. (1402)، ارائه مدل پارادایمیک بازاریابی محتوایی کسبوکارهای الکترونیکی (مورد مطالعه: کارآفرینان خبره حوزه بازاریابی محتوایی دیجیتالی). آموزش و مدیریت کارآفرینی, 2 (3)، 74-55
4. عزیزی، ویدا، رحیمی، محمد، شجیع، رضا، و پارسا. (1403). تدوین مدل عوامل موثر در توسعه بازاریابی دیجیتال باشگاههای سلامتی و تندرستی. دانشگاه پیام نور استان البرز، مرکز پیام نور کرج.
5. کامیابی، آرش، انصاری، یعقوب، و پارسا. (1403). بررسی رابطه بین بازاریابی محتوایی و رفتار مشتریان در شرکت سینره شهر یاسوج. موسسه آموزش عالی دانا.
6. نادی، یاسر، عامل اردستانی، حمیدرضا، و پارسا. (1403). بررسی تاثیر قدرت بازاریابی رسانه های اجتماعی بر قصد خرید دنبال کنندگان و تمایل به پرداخت یک قیمت ویژه و تبلیغات شفاهی الکترونیکی با میانجیگری ارزش درک شده در صنعت رستوان اصفهان. دانشگاه پیام نور استان اصفهان، مرکز پیام نور خوانسار.
7. Agostini, L., & Nosella, A. (2017). Inter organizational relationships in marketing: A critical review and research agenda. International Journal of Management Reviews, 19 (2), 131-150.
8. Bowden, J., & Mirzaei, A. (2021). Consumer engagement within retail communication channels: an examination of online brand communities and digital content marketing initiatives. European Journal of Marketing, 55 (5), 1411-1439.
9. Braga, E. H. F. (2024). O impacto da implementação do marketing digital no desempenho de pequenas empresas.
10. Branson, R., & Steller, M. (2018). Understanding the unique challenges of medical equipment sales. Medical Marketing Journal, 9 (1), 45-58.
11. Ciocodeică, D.-F., Pestrea, C.-D., & Berbece, Ștefan-A. (2024). Content Marketing – Innovative Strategy to Keep Companies on the Market. 18, 2254–2259. https://doi.org/10.2478/picbe-2024-0189
12. Kerr, N., & Katz, A. (2020). Social media marketing in healthcare: The role of Instagram and Eitaa. Health Communication, 35 (4), 345-357.
13. Koob, C. (2021b). Determinants of content marketing effectiveness: Conceptual framework and empirical findings from a managerial perspective. PloS One, 16 (4), 345-321
14. Lo, M., & Agzi, R. (2021). Digital marketing strategies in e-commerce: A comprehensive overview. International Journal of Electronic Commerce, 25 (3), 212-230.