بررسی آثار شبکه های اجتماعی و رفتار اجتماعی بر کسب و کارهای الکترونیکی (مبتنی بر تجارب حاصل از دوران همه گیری کووید-19)
محورهای موضوعی : مدیریتنسرین غریبی 1 , سید کامران یگانگی 2 , بهنوش جووری 3
1 - کارشناس ارشد، گروه مدیریت، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: شبکههای اجتماعی, رفتارهای اجتماعی, کووید-19, کسب و کار الکترونیکی,
چکیده مقاله :
پژوهش کاربردی حاضر با هدف بررسی آثار شبکه های اجتماعی و رفتار اجتماعی بر کسب و کارهای الکترونیکی مبتنی بر تجارب حاصل از دوران همه گیری کووید-19 وبه روش توصیفی همبستگی انجام شده است. کسب و کار الکترونیکی در دو بعد استفاده از سیستم های کسب و کار الکترونیکی و توسعه سیستم های کسب و کار الکترونیکی مد نظر قرار گرفت. بدین منظورپرسشنامه محقق ساخته برگرفته از پرسشنامه های استاندارد به عنوان ابزار تحقیق تهیه و تدوین شد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل تمامی مدیران کسب و کار الکترونیکی در اینستاگرام بودکه از این تعداد هشتاد نفر به روش گلوله ی برفی مشارکت نمودند. داده ها با استفاده از بسته آمارى براى علوم اجتماعى مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در سطح معناداری 0.05 ، یافته ها حاکی از آن است که در زمان همه گیری کووید 19بین شبکه های اجتماعی و رفتار اجتماعی با کسب و کار الکترونیکی و همچنین بین شبکه های اجتماعی با توسعه و استفاده از سیستم های کسب و کار رابطه مثبتی وجود دارد اما در رابطه ی رفتار اجتماعی با توسعه و استفاده از سیستم های کسب و کار الکترونیکی چنین تاثیری دیده نشد.
The current applied research was conducted with the aim of investigating the effects of social networks and social behavior on electronic businesses during the Covid-19 pandemic. E-business was considered in two dimensions: the use of e-business systems and the development of e-business systems. Research is of applied type. researcher-made questionnaire derived from standard questionnaires was prepared and compiled as a research tool. The statistical population studied included all e-business managers on instagram.Eighty managers participated through the snowball methodin. The data were analyzed with the statistical package of social sciences. At a significance level of 0.05, the findings indicate that during the Covid-19 pandemic social networks and social behavior have a positive relationship with e-business. Also, social networks have a positive relationship with the developing and using of business systems. However, no such effect was seen in the relationship between social behavior and the developing and using of electronic business systems.
_|1) احمدی فرد پ، خداداد حسینی س ح، آذر ع. (1399). بررسی اثرات شبکههای اجتماعی و تجارت الکترونیکی بر عملکرد شرکتهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی رشت، هفدهمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران
2) امیری طهرانی، سید محمدرضا. ) 1394). " تجارت الکترونیک از دیدگاه فلسفه تکنولوژی"، نشریه فلسفه علم، (2)1.
3) آموسی ن، زکی پور م. (1400). تأثیر شبکههای اجتماعی بر کسبوکار، دومین همایش ملی مدیریت نوین و کسبوکارهای نوپا، شیراز.
4) جلیل پور، پیمان. (1394). بازاریابی در کتابخانهها از طریق رسانههای اجتماعی: مزایا و چالشها، فصلنامه تحلیلی – پژوهشی کتاب مهر، شماره 17 و18، 43-26.
5) دلافروز، نرگس، عبادی، بهروز، احمدی، مژگان. (1398). بررسی نقش بازاریابی رسانههای اجتماعی در وفاداری مشتری: چارچوب مبتنی بر مدل 3C (ساختار سازمانی، محتوا و زمینه). مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 24(4), 208-221.
6) رفیع پور، فرامرز. (1387). آناتومی جامعه: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی. تهران: نشر شرکت سهامی انتشار.
7) شارع پور، محمود. (1391). نقش شبکههای اجتماعی در بازتولید نابرابری آموزشی، فصلنامه تعلیم و تربیت شماره170،91.
8) شکری، ح. (1400). بررسی تأثیر بازاریابی شبکههای اجتماعی بر بهبود کسبوکار الکترونیکی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران، مرکز پیام نور تهران جنوب.
9) فارسی س، سایبانی ح ر، سوادی م. (1400). معادله ساختاری عوامل مؤثر بر بازاریابی الکترونیکی در فضای حاکم بر کسبوکار ورزشی، فصلنامه مدیریت کسبوکار، 12 (49).
10) فولادی کیا ا، تقی پور ف، نقش ا ر. (1400). اهمیت و نقش شبکههای اجتماعی بهمنظور اعتماد به تجارت الکترونیکی، فصلنامه کارافن، 18(2).
11) Dotan, A., David, P., Arnheim, D., et al. (2022). The Autonomic Aspects of the Post-COVID19 Syndrome. Autoimmunity reviews, Vol. 21, No. 5, PP. 103071. https://doi.org/10.1016/j.autrev.2022.103071
12) Gupta V, Rubalcaba L, Gupta C, Pereira L. F. (2022(. Library social networking sites for fostering startup business globalization through strategic partnerships. The Journal of Academic Librarianship, 102504. https://doi.org/10.1016/J.ACALIB.2022.102504
13) Jacob A, Teuteberg F. (2020(.Towards a Taxonomy for design options of social networking technologies in sustainable business models.Sustainability, 13(1), 81. https://doi.org/10.3390/su13010081.
14) Jovari, B. (2024). International Scientometric Systems: A study of acceptance management in academic communities. International Journal of Information Science and Management, 22(1). Doi: 10.22034/ijism.2023.1977966.0
15) Jovari, B, Karamati Nojeh deh S M. (2023). Narrative research on the Corona virus epidemic and human resources management in educational systems, 7th International Conference on Social Studies, Law and Popular Culture, Tehran, https://civilica.com /doc/1716974
16) Luo C. (2021). Analyzing the impact of social networks and social behavior on electronic business during COVID-19 pandemic. Information Processing & Management, 58(5), 102667. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2021.102667
17) Moreno M, Jelenchick L, Koff R, Eikoff J, Diermyer C, Christakis D. (2012). Internet use andmultitasking among older adolescents: An experience sampling approach. Computers in HumanBehavior28 (4) pp.102-1097. https://www.academia.edu/48502745/
18) Neethu Rs, N., Reddy, M., Batra, S., et al. )2022(. Vitamin C and its therapeutic potential in the management of COVID19. Clinical nutrition ESPEN, Vol. 50, PP. 8–14.. https://doi.org/10.1016/j.clnesp.
19) Sathishkumar V. E, Agrawal P, Park J, Cho Y. (2020). Bike Sharing Demand Prediction Using Multiheaded Convolution Neural Networks. In BASIC & clinical pharmacology & toxicology, 126 pp. 264–265.
20) Yun J. J, Won D, Park K, Jeong E, and Zhao X. (2019). The role of a business model in market growth: The difference between the converted industry and the emerging industry. Technological Forecasting and Social Change, 146, 534–562. DOI: 10.1016/j.techfore.2019.04.024
|_