مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی
محورهای موضوعی : مدیریتمحمد رضا لطف اله همدانی 1 , احمد ودادی 2 , کاوه تیمورنژاد 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: اعضای هیات علمی, انگیزش خدمات عمومی, دانشگاه های دولتی و عمومی, بخش آموزش عالی, مدل ساختاری-تفسیری,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش ارائه مدل ساختاری-تفسیری انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف توسعه ای بوده و در دو فاز انجام گردید. نخست با استفاده از روش کیفی فراترکیب و با غربالگری، مطالعه، کُدگذاری علمی و نظام مند 86 مقاله معتبر پیشین، ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مدل انگیزش خدمات عمومی شناسایی و با روش دلفی اعتباریابی گردید. روایی و پایایی از طریق ابزار ارزیابی گلین، روایی صوری و محتوا و توافق بین دو کدگذار و ضریب کاپا تایید شد. در فاز دوم پژوهش، از مدل ساختاری-تفسیری و نظرخواهی از 12 نفر از خبرگان دانشگاهی، سطح بندی و ترسیم روابط تعاملی مولفه ها انجام گردید. یافته ها نشان میدهد مولفه های سطح اول مدل شامل (عناصر تاثیرپذیر) ویژگی های رفتاری و محرکهای اجتماعی و در سطح دوم (عناصر ساختار داخلی) تمایلات درون سازمانی و ارزشهای مادی و در سطح سوم (عناصر تاثیرگذار) تمایلات بیرون سازمانی و ارزشهای معنوی می باشند. این پژوهش با سطح بندی و تعیین اولویت مولفه های موثر در انگیزش خدمات عمومی در بخش آموزش عالی میتواند کمک بسیار مفیدی برای معرفی زیرساختهای لازم جهت استقرار انگیزش خدمات عمومی در اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی و عمومی فراهم آورد.
The purpose of this research is to provide an Interpretive Structural Modeling of Public Service Motivation in the higher education sector. This research has a developmental purpose and was carried out in two phases. First, by Meta-Synthesis Method and searching, studying, scientific and systematic coding of 86 previous valid articles, the dimensions, components and indicators of the public service motivation model were identified and confirmed by the Delphi method. Validity and reliability were confirmed through Glynn's evaluation tool, formal and content validity and agreement between two coders and Kappa coefficient. In the second phase of the research, from the interpretive structural model and asking the opinions of 12 university experts, leveling and drawing the interactive relationships of the components were done. The findings show that the components of the first level of the model include (dependent variables) behavioral characteristics and social motivations and in the second level (internal structure variables) internal organizational tendencies and material values and in the third level (influences variables) external organizational tendencies and spiritual values. This research, by structural relationships among different levels, can help a very useful to introduce the necessary infrastructure to establish the public service motivation in the faculty members of public universities.
_||_