ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی در شتابدهندهها با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارالهام ایران نژاد پاریزی 1 , کامبیز طالبی 2 , جهانگیر یدالهی فارسی 3 , حمیده رشادت جو 4
1 - گروه کارآفرینی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران.
2 - گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - گروه کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
کلید واژه: اشتیاق کارآفرینانه تیمی, تحلیل کیفی داده بنیاد, شتابدهنده,
چکیده مقاله :
اشتیاق و انگیزه در تیمهای کارآفرینانه تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کسب و کارها دارد. با توجه به تیمی شدن فعالیتهای کارآفرینی در عصر جدید، بررسی نقش محیط در عواطف و اشتیاق تیمها در مراکز ارائه دهنده خدمات به تیمهای استارتاپی از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی در شتابدهنده انجام شده است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد (رویکرد اشتراوس و کوربین) صورت پذیرفته است. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و نمونهگیری نظری به روش هدفمند انجام شده و بعد از انجام 13 مصاحبه به اشباع نظری رسیده است. نتایج پژوهش در غالب مدل پارادایمی شامل اشتیاق کارآفرینانه تیمی به عنوان مقوله محوری، شرایط علی (خدمات مالی، مکان فیزیکی، آموزش و مربیگری)، عوامل زمینهای (کانون اشتیاق کارآفرینانه تیمی)، عوامل مداخلهگر (گرایش کارآفرینانه و خودکارآمدی)، راهبردها (راهبردهای بیرونی و راهبردهای درونی) و پیامدها (تکرارپذیری و مقیاسپذیری مدل کسب و کار، گسترش بازار و ...) ترسیم گردید. خدمات ارائه شده در مراکز شتابدهنده تاثیر قابل توجهی بر اشتیاق کارآفرینانه تیمهای استارتاپی دارد که میتواند عملکرد تیم و در نتیجه موفقیت دورههای شتابدهی را تحت تاثیر قرار دهد.
Passion and motivation among entrepreneurial teams can have a significant impact on the performance of businesses. Given the team-based nature of entrepreneurial activities in our modern age, the study of the environment’s role in a team’s emotions and passion in centers providing services to start-up teams has found particular significance. The present study was conducted to present an entrepreneurial passion model in teams based on accelerators. The present study was conducted within the framework of a qualitative approach, using grounded theory research methodology (the Strauss and Corbin approach). Semi-structured interviews were used to collect data and the theoretical sampling was conducted purposively, where theoretical saturation was reached after 13 interviews. The results of the study were drawn into a paradigm model including team entrepreneurial passion as the main subject and causal circumstances (financial services, locale, training, and mentor), background (team entrepreneurial passion focal point), intervening factors (entrepreneurial orientation and self-efficacy), strategies (external strategies and internal strategies), and consequences (repeatability and scalability of the business model, market development and …).Services provided in accelerator centers providing support for entrepreneur teams have a remarkable impact on the entrepreneurial passion of start-up teams, that can have a great impact on team performance .
_||_