بررسی تاثیر رسانه های اجتماعی، کسب دانش از آن و نقش تعدیل کننده قابلیت استراتژیک رسانه های اجتماعی بر نوآوری برند مورد مطالعه شرکت های تولید کننده تجهیزات الکترونیک در شهرک صنعتی شمس آباد
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانیسیده روناک خوش روش آستانه 1 , محمود احمدی شریف 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد شهر قدس، استان تهران
2 - استادیار، گروه مدیریت، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران(نویسنده مسئول)
کلید واژه: کسب دانش, رسانههای اجتماعی, قابلیت استراتژیک رسانههای اجتماعی, نوآوری برند,
چکیده مقاله :
رسانههای اجتماعی امروزه بخش جدایی ناپذیری از تجارت هستند و به صورت روز افزون بر اهمیت آنها افزوده میشود و شرکتها به راحتی قادر به فعالیت در خارج از این رسانهها نیستند، کسب دانش از این رسانهها سازمانها را قادر میسازد تا تعاملات بهتری با مشتریان داشته باشند، سازمانها برای بقا نیاز به نوآوری دارند و از آن به عنوان مزیت رقابتی بهره میبرند. قابلیت استراتژیک رسانههای اجتماعی به عنوان یک متغیر تعدیلگر بین کسب دانش و نوآوری برند عمل میکند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر رسانههای اجتماعی و کسب دانش از آن و نقش تعدیلکننده قابلیت استراتژیک رسانههای اجتماعی برنوآوری برند میباشد. جامعه آماری شامل 333 نمونه است. دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه جمعآوری شده اند و برای ارزیابی پرسشنامهها از طیف 5 گزینهای لیکرت استفاده شدهاست و پایایی پرسشنامه برای هر یک از مولفهها از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت و به منظور روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان، برای بررسی فرضیهها از آزمون اسپیرمن و برای تحلیل استنباطی دادهها از رگرسیون چندگانه استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرم افزارSPSS و Lisrel انجام شده است، در بررسی فرضیه اول مشخص گردید که رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت و معنا داری بر نوآوری برند دارند. در بررسی فرضیه دوم مشخص گردید که کسب دانش از رسانههای اجتماعی تاثیر مثبت و معنا داری بر نوآوری برند دارد، در فرضیه سوم مشخص شد قابلیت استراتژیک رسانههای اجتماعی به طور مثبت رابطه بین کسب دانش از رسانههای اجتماعی و نوآوری برند را تعدیل میکند. طبق نتایج بدست آمده از این پژوهش رسانههای اجتماعی و کسب دانش از این رسانهها با نقش تعدیلگر قابلیت استراتژیک سازمانها را قادر میسازد تا نوآوری برند خود را بهبود دهند.
Today, social media are an integral part of business and their importance is increasing day by day, and companies are not easily able to operate outside of these media, gaining knowledge from these media enables organizations to have better interactions with customers. Organizations need innovation to survive and use it as a competitive advantage. Social media strategic capability acts as a moderating variable between knowledge acquisition and brand innovation. The purpose of this research is to investigate the impact of social media and gain knowledge from it and the moderating role of strategic capability of social media in brand innovation. The statistical population includes 333 samples. The data of this research has been collected through a questionnaire and a 5-point Likert scale has been used to evaluate the questionnaires, and the reliability of the questionnaire for each of the components has been confirmed through Cronbach's alpha, and in order to validate the questionnaire from the experts' opinions, to check the hypotheses from the test Spearman and multiple regression was used for the inferential analysis of the data. Data analysis has been done by SPSS and Lisrel software, in the examination of the first hypothesis, it was found that social media has a positive and meaningful effect on brand innovation. In the examination of the second hypothesis, it was found that acquiring knowledge from social media has a positive and meaningful effect on brand innovation. In the third hypothesis, it was found that the strategic capability of social media positively moderates the relationship between acquiring knowledge from social media and brand innovation. According to the results obtained from this research, social media and the acquisition of knowledge from these media with the role of moderating strategic capability enable organizations to improve their brand innovation.
_||_