فهرست مقالات برحسب موضوع جنبشهای اجتماعی
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلم های سینمایی (حق رأی، سرزمین شمالی، فرشتههای آرواره آهنین، داستان رزا پارکس) از دهه (2016-1920) باروش نشانه شناسی چارلز سندرس پیرس
ایلمیرا ساسانپور افسانه ادریسی مجید توسلیدر این مقاله به موضوع بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلمهای سینمایی حق رأی، سرزمین شمالی، فرشتههای آرواره آهنین، داستان رزا پارکس از دهه (2016-1920) ، پرداخته میشود. جنبش زنان، جنبشی سازمان یافته برای دستیابی به حقوق زنان وایدئولوژی برای دگرگونی جامعه است که هدف چکیده کاملدر این مقاله به موضوع بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلمهای سینمایی حق رأی، سرزمین شمالی، فرشتههای آرواره آهنین، داستان رزا پارکس از دهه (2016-1920) ، پرداخته میشود. جنبش زنان، جنبشی سازمان یافته برای دستیابی به حقوق زنان وایدئولوژی برای دگرگونی جامعه است که هدف آن رویای دفع انواع تبعیض وستم نژادی می باشد.در این مقاله نویسنده با بررسی چهار فیلم سینمایی با روش کیفی و با بهرهگیری از رویکرد نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس و با نظریه کنش جمعی چارلز تیلی و نظریههای بنیادی فمینیسم میخواهد به این تحلیل برسد که فیلمهای سینمایی تا چه حد در بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان موثر خواهد بود. به نظر میرسد که فیلمهای سینمایی نقش پررنگی در بیان و بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در جامعه دارند. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که معناهایی که در فیلمها بازنمایی شدهاند شامل: نفی وضع موجود وهویت ما محور، داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمان یافته، مشخص بودن اهداف، داشتن ایدئولوژی، تعهدو الزام، مخالفت با رفتارهای خشونتآمیز، جنبش رادیکال، ارزشمندی، تعهّد، وحدت بوده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - مشارکت اجتماعی کودکان در مدل کیفی طراحی فضای فرهنگی و آموزشی گروهی، راهکارها و چالشها
آناهیتا اسکندری فهیمه معتضدیان احمد میرزا کوچک خوشنویسآموزش و محیطهای آموزشی از جنبههای فرهنگی و اجتماعی، بیشترین اثر را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع برعهده دارند؛ بهرهمندی از فضای آموزشی مناسب درجهت پرورش استعدادها و مهارتهای اجتماعی، فرهنگی کودکان ضروری است. لازمۀ آن، ایجاد فضاهای مرتبطبا فعالیت دانشآموزان، که دارای چکیده کاملآموزش و محیطهای آموزشی از جنبههای فرهنگی و اجتماعی، بیشترین اثر را بر ذهنیت و تمدنسازی جوامع برعهده دارند؛ بهرهمندی از فضای آموزشی مناسب درجهت پرورش استعدادها و مهارتهای اجتماعی، فرهنگی کودکان ضروری است. لازمۀ آن، ایجاد فضاهای مرتبطبا فعالیت دانشآموزان، که دارای شرایط مطلوب برای رشد فیزیکی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان باشد، است و تحقق آن ازطریق طراحی جزئیات فضاها باتوجهبه الگوهای فرهنگی_رفتاری کودکان امکانپذیر میگردد. هدف، ارائۀ مدل طراحی فضای آموزشی گروهی با مشارکت کودکان پیشدبستانی در فرایند طراحی میباشد. روشتحقیق، ترکیب روش کمی-کیفی است و نتایج، به گروههای شناختی و فیزیکی تقسیم شده است. نتایج فیزیکی شامل: رنگ و شکل احجام، متریال و چیدمان است و نتایج شناختی: از زوایای فرهنگی، افزایش آگاهی از تاریخ، هنر و نحوۀ شکلگیری فضاها و تقویت زیرساختهای فرهنگی کودکان و افزایش ارتباط آنان با محیطهای پیرامونی و ازنظر اجتماعی، توسعۀ مهارتهای ارتباطی و تعاملی، ایجاد همافزایی، همکاری و تحلیل محیطی در تعاملات اجتماعی و ارتباطاتی بوده است. آموزش معماری در تقویت هویت فردی و فرهنگی کودکان نقش مؤثری دارد و این یافتهها میتواند در طراحی فضاهای آموزشی کودکان با جهتدهی مشارکت کودکان و تأمین نیازهای آنان مؤثر باشد. پرونده مقاله