بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلم های سینمایی (حق رأی، سرزمین شمالی، فرشتههای آرواره آهنین، داستان رزا پارکس) از دهه (2016-1920) باروش نشانه شناسی چارلز سندرس پیرس
محورهای موضوعی : جنبشهای اجتماعیایلمیرا ساسانپور 1 , افسانه ادریسی 2 , مجید توسلی 3
1 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران
2 - گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران
3 - گروه علوم سیاسی، دانشکده علوم سیاسی واحد علوم وتحقیقات ، دانشگاه آراد اسلامی ، تهران ، ایران
کلید واژه: بازنمایی, فمینیسم, جنبشهای اجتماعی, نشانه شناسی, فیلمهای سینمایی زنان,
چکیده مقاله :
در این مقاله به موضوع بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلمهای سینمایی حق رأی، سرزمین شمالی، فرشتههای آرواره آهنین، داستان رزا پارکس از دهه (2016-1920) ، پرداخته میشود. جنبش زنان، جنبشی سازمان یافته برای دستیابی به حقوق زنان وایدئولوژی برای دگرگونی جامعه است که هدف آن رویای دفع انواع تبعیض وستم نژادی می باشد.در این مقاله نویسنده با بررسی چهار فیلم سینمایی با روش کیفی و با بهرهگیری از رویکرد نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس و با نظریه کنش جمعی چارلز تیلی و نظریههای بنیادی فمینیسم میخواهد به این تحلیل برسد که فیلمهای سینمایی تا چه حد در بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان موثر خواهد بود. به نظر میرسد که فیلمهای سینمایی نقش پررنگی در بیان و بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در جامعه دارند. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که معناهایی که در فیلمها بازنمایی شدهاند شامل: نفی وضع موجود وهویت ما محور، داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمان یافته، مشخص بودن اهداف، داشتن ایدئولوژی، تعهدو الزام، مخالفت با رفتارهای خشونتآمیز، جنبش رادیکال، ارزشمندی، تعهّد، وحدت بوده است.
This article deals with the topic of Representation of the social movements of women since (1920-2016) in movies (Suffragette, The northern land , Iron javelin angels, The Rosa Parks Story ) . The women's movement is an organized movement to achieve women's rights and an ideology for the transformation of society, whose goal is the dream of eliminating all types of racial discrimination and oppression .In this article, the author examines four movies by qualitative and Charles Sanders Peirce's semiotic method and the theory of Charles Tilly’s collective action and fundamental theories of feminism wants to show that how effective movies are in representing social movements of women. Movies seem to play a significant role in representing the social movements of women in society. Research findings indicated that the meanings represented in the films have been: Negotiating the existing situation and oriented identity, having a plan and organized collective behavior, determine the goals, having ideology, obligation and commitment, opposition to violent acts, radical movement, worthiness , commitment and unity.
بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلمهای سینمایی باروش نشانه شناسی چارلز سندرس پیرس
چکیده
در این مقاله به موضوع بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در فیلمهای سینمایی حق رأی، سرزمین شمالی، فرشتههای آرواره آهنین، داستان رزا پارکس از دهه (2016-1920) ، پرداخته میشود. جنبش زنان، جنبشی سازمان یافته برای دستیابی به حقوق زنان وایدئولوژی برای دگرگونی جامعه است که هدف آن رویای دفع انواع تبعیض وستم نژادی می باشد.در این مقاله نویسنده با بررسی چهار فیلم سینمایی با روش کیفی و با بهرهگیری از رویکرد نشانهشناسی چارلز سندرس پیرس و با نظریه کنش جمعی چارلز تیلی و نظریههای بنیادی فمینیسم میخواهد به این تحلیل برسد که فیلمهای سینمایی تا چه حد در بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان موثر خواهد بود. به نظر میرسد که فیلمهای سینمایی نقش پررنگی در بیان و بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان در جامعه دارند. یافتههای تحقیق حاکی از آن بودند که معناهایی که در فیلمها بازنمایی شدهاند شامل: نفی وضع موجود وهویت ما محور، داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمان یافته، مشخص بودن اهداف، داشتن ایدئولوژی، تعهدو الزام، مخالفت با رفتارهای خشونتآمیز، جنبش رادیکال، ارزشمندی، تعهّد، وحدت بوده است.
کلمات کلیدی
جنبشهای اجتماعی، بازنمایی، فیلمهای سینمایی زنان، فمینیسم ، نشانه شناسی
مقدمه
تاریخ همیشه نظاره گر وقوع درگیری های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و مذهبی بین گروه هایی از مردم و دولتها و حکام بوده است. اوج این نوع درگیری ها انجام انقلابهای لیبرالیستی در انگلستان و دیگر انقلابهای مشروطهخواهی در سده نوزدهم در کشورهای متفاوت اروپایی وآسیایی می باشد. بعد از آن در نتیجه ضعف نظامهای سیاسی موجود تحرکات و جنبشهای هویتی بر اساس کشمکش های ملی، قومی و نژادی ایجاد گردید که نتایج آن انجام جنبشهای فاشیستی و نازیستی و در نهایت جنگ جهانی دوم می باشد. بعد از جنگ جهانی دوم موج تازه ای از حرکت های اجتماعی ایجاد گردید که به صورت کامل بر خلاف گروه های قبلی به دنبال رسیدن به قدرت نبودند. مشخصه این جنبشهای اجتماعی تازه که از دهه 1960 ایجاد شدند عبارت می باشد از: عملکرد غیر ابزاری؛ جهتگیری آنها به سمت جامعهمدنی و نه حکومت؛ تمرکز آنها به ابعادی مانند فرهنگ، سبک های زندگی و شرکت داشتن در سیاست و اعتراض نمادین تا طرح نظریه حقوق اجتماعی و اقتصادی؛ این گروه ها بدون شک از نوع گروه های هویتگرا بودند که هیچ وقت به دنبال رسیدن به قدرت نبودند. از جنبه تاریخی بحث های مربوط به جنبشهای اجتماعی، ابتدا در نوشتههای دررابطه با رفتار جمعی آورده میشد و بعضی از افراد متفکر، این دو مضمون را یکی میدانستند، ولی گروه های اجتماعی سازمان یافتهاند و هدف های ویژه ای را دنبال میکنند. هرچند رفتارهای جمعی و جنبشهای اجتماعی هر دو واکنشهایی گروهی در مقابل شرایط مسئلهداری می باشند. بنابراین گروه های اجتماعی عبارت از حرکت منسجم مجموعهای از افراد در جنبه ای از امکانات و محدودیتها، به دنبال یک رهبر یا گروهی از رهبران و همراه با یک نظریه مشخص می باشد، این حرکت قادر است به طور حرکتی انقلابی برای به وجود آمدن تغییری اساسی یا حرکتی آسان برای به وجود آوردن تغییری آرام باشد. (زاهد، 1389: 17-19). سرعت وشدت تغییرات اجتماعی باعث ایجاد طبقه ها تازه شکل گرفته با تمایلات، گفتمانها و خاستگاههای تازه، پیدایش سیستم ارزشی هنجاری تازه، عقلانی شدن جریان های اجتماعی و بازشدن فضای اجتماعی حاصل از رابطه با جامعه های دیگر گردیده و نیروهای اجتماعی تازه که حاملان تفکرات، نظرات و عقاید نو برای جامعه می باشند درخواست های مدرن را در قالب گفتمان تازه تئوریزه کرده و سیستم اجتماعی حاکم را دچار چالش می کنند. در این چالش گفتمانی در صورتی که سیستم سیاسی اجتماعی حاکم بر جامعه نخواهد و یا قادر نباشد هم زمان با درخواست های تازه اجتماعی گردد و یا به عقیده مکتب رفتار جمعی موقعی که هنجارهای قدیمی دیگر قادر نباشد یک ساختار رضایتبخش برای رفتار ارائه کنند، اکثریت جامعه مجبور خواهند شد سیستم اجتماعی را از راه شکل های متنوع ناسازگاری وارد چالش کنند. در این شرایط نیروهای اجتماعی با بهره گیری و نظم دهی نیروها و گروههای دیگر به مروردیگر لایههای اجتماعی را باخود همراه و هم فکر کرده و به دنبال گسترش صورت های متنوع ناسازگاری در لایههای پایین جامعه گردیده تا با همه گیر کردن جنبش نظرات، عقاید و مطالبات تازه ایجاد شده را که در قالب گفتمانها و پارادایمهای رهبران تئوریزه گردیده است محقق کنند(Harvey, 1989:225) موفقیت نهایی یک جنبش اجتماعی زمانی محقق میشود که جنبش رفته رفته جذب سیستمی شود که در اعتراض به آن مبادرت به بسیج هواداران کرده بود. (حشمت زاده، 1392 :227)
جنبش اجتماعی به صورتی از عمل جمعی محدود می گردد که با قصد تحول اجتماعی با تغییر قسمتی از آن جامعه انجام می پذیرد و اغلب موقعی انجام می پذیرد که روش پخش قدرت، مقررات جامعه یا تصمیمهای گرفته شده از سمت سیاستگذاران و افرادی که دررأس هرم می باشند، قادر نباشد مسائل مهم جاری را حل و فصل کند و نیازهای بیشتر افراد جامعه را محقق کند. (عبداللهی و همکاران، 1391: 2) در میان جنبش ها، جنبش زنان، جنبشی نظام مند برای رسیدن به حقوق زنان و ایدئولوژی جهت تحول جامعه می باشد که قصد آن فقط محقق شدن برابری اجتماعی زنان نمی باشد، بلکه رویای از بین بردن انواع تبعیض و نابرابری نژادی درذهن خود دارند. همه گروه هایی که زیر چتر بزرگ این جنبش جمع شده اند، براین عقیده هستند که زنان با بیعدالتی مواجه شدهاند، ولی در رابطه با دلایل ظلم برآنان، تحلیلهای متفاوتی ارائه میدهند و برهمین اساس، راهبردهای مختلفی نیز پیشنهاد میکنند. قسمتی از جریان اصلی کنشهای جمعی زنان متوجه به گروه های فمینیستی می باشد. فمینیسم، جنبشی سازمانیافته برای دستیابی به حقوق زنان وایدئولوژیای برای دگرگونی تعریف شده است. در واقع، فمینیسم نه تنها در زمینه گسترش حقوق ونقش زن در جامعه فعالیت میکند که در حیطه عمل نیز وارد شده است. (امین صارمی، 1395: 8) در مجموع، فمینیسم ایدئولوژی آزادی زنان می باشد؛ چرا کـه در همه رویکردهای آن، این باور پنهان می باشد که زنان به علت جنسیتشان، اسیر تبعیض می باشند. جنبش زنان برای تغییر درابتدا از سالنهای اتحادیه وکارخانهها بوجود آمد وبه حوزهی وزرا گسترش یافت(Dorothy Sue Cobble,2005, به نقل از سایت amazon.com). زنان بسیاری در سراسر تاریخ برای برابری مبارزه کردهاند. در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، زنان خواستار حق رأی بودند. در دهه1960، حقوق وفرصتهای برابر برای زنان– هم درخانه وهم در محل کار- حتی بیشتر بوده است. (DEBORAH HOPKINSON and WHO HQ Illustrated by LAURIE A,2018, به نقل از سایت amazon.com)
یکی از رسانههایی که در شکل گیری این نوع عقاید والقای جنبشهای اجتماعی نقشی مهم دارد سینما می باشد. این رسانه در شکل فیلمهای سینمایی با داستان پردازی قدرتمند براین نکته تاکید می کند که آنچه به مخاطب داده می شود، حقیقت دارد ومخاطب پیش خود اینگونه فرض دارد که آنچه بازنمایی گردیده است عین حقیقت می باشد. فیلم وسینما عرصه اجتماعی– فرهنگی می باشد وهمان گونه که در فرهنگ جامعه موثر می باشد، بر آن نیز اثربخش است، دراین ارتباط متقابل ودوسویه دارد، از این رو قادر است بامطرح کردن مسایل و مشکلات هرقشر وگروهی از اعضا جامعه تاثیر اساسی ایفا کند که هنرمندان زیادی در هرکشور تکلیف خودشان میدانند که با بهره گیری ازاین ابزار وظیفه ملی وفرهنگی خویش را انجام دهند و باتولید اثرات هنری ارزشها وپیشینه کشورشان رابه نسلهای آتی معرفی کنند ودردرجه بالاتر ان رابه دنیا شناسایی کنند و انتقال دهند.(اسمعیلی، 1391:2) بنابراین تحلیل فیلم به عنوان یکی از شیوه های شناخت جنبشهای اجتماعی قادر است سودمند باشد. در علم ارتباطات ومطالعات رسانه، بازنمایی به مفهوم نوشتهها، تصاویر، داستانها و صداها وگفتارهایی می باشد که نظرات، عواطف وموارد دیگری از این نوع رانشان میدهند. بازنماییها با بهره گیری از تلقّیات وعلایم موجود در یک فرهنگ وبراساس تقابلهای توصیف شده در نظام زبانی ومعرفتی آن فرهنگ، عمل میکنند. در این پژوهش جنبشهای اجتماعی زنان در چهار فیلم سینمایی تحلیل خواهد شد. برای این منظور با تحلیل محتوای کیفی فیلمهای سینمایی، مقولههای مهم و مفاهیم کلیدی استخراج میگردد. لذا سوال اصلی پژوهش اینست که " بازتاب جنبشهای اجتماعی زنان در دهههای 18و19 درفیلمهای سینمایی چگونه بوده است؟
پیشینه تحقیق
صدقی، رضا،(1388) در تحقیق خود به بررسی«جنبشهای جدید اجتماعی وتکنولوژیهای نوین ارتباطی به بررسی موردی جنبش زنان ایران در استفاده وخشنودی از اینترنت» پرداخته است. از یافتههای این تحقیق میتوان به اثبات مشابهت ویژگیهای جنبش زنان ایران با جنبشهای جدید اجتماعی اشاره نموده ونیز اینکه در استفاده از اینترنت مجموعهای از عوامل سختافزاری ونرم افزاری سبب گرایش به استفاده از اینترنت میشوند.
-Sarah Becker, Danielle Thomas, Michael R Cope, (2016) در تحقیق خود به بررسی«پسافمینیسم برای کودکان: فمینیسم"با بستهبندی جدید" در فیلمهای براتز(Bratz )پرداخته و به این نتیجه رسیده که پس از انتشار عروسکهای براتز در سال 2001، این عروسکها بخشی از سهم فروش عروسکهای نوجوانان که پیشتر در انحصار عروسک باربی بود را به دست آوردند. در میان محبوبیت روزافزون عروسکهای براتز، منتقدان فرهنگی نگرانیهای بسیاری را نسبت به این عروسکها به ویژه در مورد نحوه جنسیکردن نوجوانان توسط این عروسکها ابراز کردند، اما خط تولید توسعه یافت به گونهای که شامل شمار کثیری از محصولات مثل پوشاک، جعبههای آرایش، بازیها، کتاب هاو فیلمهای سینمایی میشد. این عروسک همچنین الهام بخش خطوط تولید عروسکهای مشابه توسط سایر شرکتهای اسباببازی شد.
آزاد ، علی،(1396)، تحیق خود راباعنوان « تحلیل نشانه شناختی فیلمهای انتخابات "مطالعه موردی فیلم رأی مخفی" »انجام داده است. مطالعه موردی بارویکرد نشانه شناسی برروی این فیلم انجام گرفته ونتیجه های آن در قالب جدول های تحلیل ارایه گردیده است. درجمعبندی از چگونگی بازنمایی، انتخاباتی ( مورتون، رابرت دال) ، مشارکت سیاسی اینگهارت، تبیین فرق های جنسیتی، برساختگرایی وکنش متقابل نمادین در تحلیلها بهره گرفته شد واین نتیجهگیری به دست آمده که فیلمساز جریان موضوع مهم انتخابات را درجامعهای محدود وبا نگاه قدیمی جنسیت که رأی دهی " اثری در آینده آنها ندارد، بازنمایی کرده ومشارکت سیاسی مردم در حیطه اجتماعی وحساس انتخابات را مشخص کرده است. فیلمساز به خوبی مشکلات مردم در جامعه های بزرگتر کشور را در این محیط ناکجاآباد به ظهور در آورده است و حقایقی نهفته از جامعه وبه ویژه نقش " جنسیت" رادر دسته بندی اشخاصی که رأی می دهند وانگیزهها و انتظارات آنها از انتخابات را به خوبی نشان داده است.
شیرازی ،احمد ودیگران (1401)، تحیق خود راباعنوان « بررسی تاثیر جنبش زنان پاکستان در ادبیات زنانه ی اردو»انجام داده است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، کوشیده تا ضمن تحلیل زمینه های شکل گیری جنبش های زنان و پیوند ادبیات اردو با این جنبش ها، تحولات نوشتار زنانه را در ادوار گوناگون بررسی نماید. نتایج نشان می دهد که در طول تاریخ شبه قاره، زنان بسیاری به خلق و تولید آثار ادبی پرداخته اند؛ اما بازتاب مسایل خاص زنان، بویژه حقوق اجتماعی ایشان، به اواسط قرن نوزدهم بازمی گردد. فعالیت های ادبی برای تولید نوشتار زنانه، پس از استقلال پاکستان، گسترش بیشتری داشته و شاعران و نویسندگان بزرگی همچون: کشور ناهید، فهمیده ریاض، اداجعفری، پروین شاکر را به عالم ادبیات معرفی کرده است.
ادبیات نظری تحقیق
چارلزتيلي(Charles Tilly) از جمله تئوریسین های موثر در حیطه مطالعات جنبشهاي اجتماعي به حساب ميآيد. تیلی نقطه عزیمت نظری خویش را مفهوم کنشجمعی قرار میدهد و آن را عبارت میداند از «کنش مردم با هم در تعقیب منافع مشترک». کنشجمعی از نظر او حاصل از ترکیبهای گسترده ومتحوّل منافع، بسیج وفرصت می باشد(تیلی، 1389: به تلخیص از 16-12) تيلي، جهت توضيح کنشجمعي از الگوي بسيج بهره می برد. عنصرهای اين الگو عبارت می باشند از: منافع، سازمان، بسيج، فرصت و کنشجمعي. منافع، مجموعه امتيازات و محددیت های مشترکي می باشد که امکان دارد در اثر تعاملات متفاوت با سایر جمعيتها بر جمعيت مورد بحث وارد کند. سازمان، مقدار هويت مشترک و ساختار وحدت آفرین اشخاص در داخل يک جمعيت می باشد. بسيج، ميزان منابعي می باشد که در اختیار جمعي يک مدعي قرار دارد. کنش جمعي، مقدار فالیت های جمعي يک مدعي در راستای رسیدن به مقصود معینی می باد. فرصت، ارتباط بین منافع جمعيت و وضعيت دنیای پیرامون می باشد به اعتقاد او، «عنصرهای مهم تعيين کننده بسيج يک گروه، سازمان آن، منفعت های آن در تعاملات ممکن با سایر مدعيان، فرصت یا تهديد فعلی آن ارتباطات و در آستانه سرکوب بودن گروه می باشند»(تیلی، 1385: 105-104). تيلي در توصیف از سازمان، بر دو محور اساسی اشاره دارد:1. مقدار هويت مشترک 2. ساختار وحدت آفرین. جهت توصیف اين دو مضمون از بحث ارتباطات دستهاي و ارتباطات شبکهاي استفاده می کند. ارتباطات دستهاي، ارتباطات بین اشخاص حول مشخصه های مشترک می باشد، همچون هويت جنسيتي، نژادي، ملي، سني، دینی و … ارتباطات شبکهاي به رابطه و پيوندهاي مستقيم و غيرمستقيم به دلیل نوع ویژه ای از پیوندهاي میان اشخاص اشاره می کند. ترکيب ارتباطات دستهاي و شبکهاي باعث شکل گیری گروه مي گردد. در نتيجه، به باور تيلي، «هر اندازه که يک گروه از هويت مشترک و شبکه هاي داخلي گسترده تری برخوردار باشد، منسجم تر می باشد»(همان:95- 93). تيلي اعتقاد دارد که کلمه بسيج به صورت معمول معرفي کننده جریانی می باشد که به دلیل آن گروهي از حالت مجموعه منفعلي از اشخاص به مشارکت کننده فعال در زندگي عمومي مبدل می گردد. تيلي از سه شکل بسيج اسم ميبرد: يکم بسيج تدافعي، دوم بسيج تهاجمي و سوم، بسيج تدارکي(همان: 113-104). سپس تیلی کنشهای جمعی راکه از سمت گروههای اجتماعی انجام می شود به سه شکل تقسیم میکند:1) کنش رقابتی: نوعی کنش آغازین می باشد که از سمت یک گروه به دلیل در اختیار گرفتن امکانات یک گروه دیگر انجام می پذیرد. در صورتی که این نوع کنشها خشونتآمیز گردند، در صورتی از سوی گروههای جماعتی باشند شکل عصبانیت های جمعی نخستین را به خود میگیرند واگرازسمت گروههای سازمان یافته باشند، به شکل نشست وراهپیمایی آشکار می گردد.2) کنش جمعی واکنشی یا دفاعی: این نوع کنش از سمت گروههایی انجام می پذیرد که منابع آنها به وسیله گروههای دیگر تهدید گردیده است. در صورتی که این نوع کنشها از روی عصبانیت گردند، اگر از سمت گروههای جماعتی باشند، به شکل آشوب های خودانگیخته ومحلی آشکار می گردند واگراز سمت گروههای سازمانیافته باشند به شکل سرکوبهای سازمان یافته گسترده آشکار می شود.3) کنش جمعی پیشقدمانه یا تهاجمی: این نوع واکنش از سمت گروههای ستیزه جو با هدف ورود به هیأت حاکمه یا دولت انجام می پذیرد. در صورتی که این نوع کنشها از روی عصبانیت شوند، اگر از سمت گروههای اجتماعی باشند به شکل نهضتهای تجدید حیات آشکار می گردد واگر از سمت گروههای سازمانیافته باشند حیات تهاجمی به خویش میگیرند(همان: 57). به عقیده تیلی، با بالارفتن تهدید احتمال ایجاد کنشجمعی بیشتر میگردد وبا سازماندهی وتشکل بیشتر، امکان جذب منابع برای گروههای مدعی قدرت بیشتر می شود وبا تحدید گستره کنش وبالارفتن قدرت گروه، از احتمال سرکوب کم می شود(محمدکریمی،1382: 118).
تیلی توان جنبشهای اجتماعی را تشکیل یافته از ترکیبی باعنوانwunc معرفی می کند که از ارزشمندی(Worthiness )، وحدت(Unity )، تعداد (Numbers ) وتعهد(Commitment) ایجاد گردیده است. در صورتی که این ترکیب به صفر برسد، توان جنبش هم صفر خواهد گردیدوجنبش اعتبار خویش را از دست خواهد داد. تیلی مشخصه جنبشهای تازه رابهره مندی از رسانههای ارتباطی تازه تر همچون تلویزیون، رادیو ودر دورههای گذشته، موبایل معرفی می کند. جنبشهای اجتماعی سه نوع ادّعا رابایکدیگر ادغام میکنند: برنامه، هویّت وجایگاه. ادّعاهای در ارتباط با برنامه شامل پشتیبانی یامخالفت در رابطه با کنشهای حقیقی یافرضیِ هدف های ادّعاهای جنبش می باشد. ادّعاهای در ارتباط با هویّت شامل تأکید براین موضوع می باشد که «ما» - مدّعیان– نیرویی واحد را ایجاد می کنیم وبایستی مارا منسجم در نظر بگیرید. اقدامات WUNC( ارزشمندی، وحدت، تعداد وتعهّد) ادّعاهای در ارتباط با هویّت رامورد پشتیبانی خویش قرار میدهند. ادّعاهای در ارتباط با جایگاه بر پیوندها وتشابهات با سایر کنشگران سیاسی، همچون اقلیّتهای محروم، گروههای شهروندی به خوبی ایجاد شده، یا پشتیبانان وفادار رژیم، تأکید می کنند( تیلی، 1389: 30-27)
کاستلز متاثر از آلن تورن در رابطه با موضوع جنبشهاي اجتماعي تحقیق می کند. به باور او، جنبشهاي اجتماعي کنشهاي جمعي هدفداري می باشند که نتایج آنها، چه در موفقیت و چه در ناکامی، ارزشها و گروه های جامعه را متحول ميکند. در حقیقت، کاستلز هم جنبشهاي اجتماعي را کارگزاران تغيير اجتماعي (خوب يا بد) معرفی می کند دو مشخصه مهم را در رابطه با جنبشهاي اجتماعي آشکار ميکنند. نخستین ویژگی، قابلیت معناسازي و شکل گیری هويت در داخل جریان های اجتماعي می باشد. دومين ویژگی، زمينه تاريخي و شبکه اجتماعي می باشد که کنشگران جنبش در آن مشغول هستند. کاستلز بر اين عقیده می باشد که هويت، امري می باشد که به وسیله ی کنشگران و به شکلی جمعي ایجاد می گردد. او سه صورت و ریشه شکل گیری هويت را از هم جدا می سازد: 1) هويت مشروعيت بخش: اين نوع هويت به وسیله ی نهادهاي مسلط جامعه به وجود می آید تا سلطه آنها را بر کنشگران اجتماعي گسترده کند و عقلاني کند. 2) هويت پایداری: اين هويت به وسیله کنشگراني به وجود می آید که در شرایط و حالات يا شرايطي قرار دارند که از سمت منطق سلطه بي ارزش معرفی می گردد، يا داغ ننگ بر آن زده ميشود. 3) هويت برنامه دار: وقتی که کنشگران اجتماعي با بهره گیری از هرنوع مواد و مصالح فرهنگي قابل دسترسي هويت تازه ای ایجاد می کنند که شرایط آنان را در اجتماع از نو توصیف ميکند و به اين منوال به دنیال تغيير شکل کل ساخت اجتماعي می باشند، اين نوع هويت محقق می شود. او اعتقاد دارد، اگر جنبشهاي سنتی از درون جامعه مدني (هويت مشروعيت بخش) ایجاد می شدند؛ در جامعه شبکهاي، حرکت های اجتماعي بر اساس هويت پایداری جماعت گرايانه ایجاد می شوند. به باور کاستلز، مصداق مشخص هويت برنامه دار را ميتوان در جنبش فمنيستي یافت (کاستلز، 1384: 20-29).کاستلز اعتقاد دارد جنبشهای اجتماعی در هر اجتماعی ریشه در بیعدالتی اساسی آن جامعه و رویارویی بیوقفۀ آرزوهای عدالت خواهانۀ انسان بااین بیعدالتی دارند وهمیشه دارای گروهی از علت های ساختاری وعلل شخصی برای قیام علیه یک یاچند بعداز سلطۀ اجتماعی می باشند (کاستلز؛1393 :19) .
از دیگر تئوریسین های معروف در حیطه جنبشهای اجتماعی میتوان سیدنی تارو رااسم برد. سیدنی تارو استدلال دارد که جنبشهاي اجتماعي به صورت شخصی انجام نمی شوند بلکه قسمتی از يک موج عمومي ناآرامي اجتماعي می باشند که معمولا توسط برخی از اتفاقات پيشبيني ناپذير سرعت می گیرند و توسط تغيير در ساختار فرصتهاي سياسي آسان تر می شوند. او در توضیح اين جریان از مفهوم «دورههاي اعتراض (Protest courses) » بهره می گیرد. به باور تارو، اگر از دور به هر يک از موج های عملجمعي نظاره کنيم مشخص کننده يک مخروط می باشند، يعني از يک درگیری نهادي آغاز می گردند، به اوج شور و حرارت دست می یابند و به فروکش نهايي منتهی ميشوند. فعالیت های جمعي بعد از جلب توجه ملي و جواب دولت، به مرحله اوج درگیری ميرسند که مشخصه اين مرحله وجود سازمان دهندگان جنبش می باشد که تلاش در کشاندن آشوب ها به گروه های جامعی از مردم دارند. وقتی که مشارکت به کانال سازمانها کشيده می گردد جنبشها يا قسمتی از آنها منطق سياسيتري می یابند و به چانه زني ضمني با دستگاهها وارد مي گردند. در خاتمه وقتی که چرخه اعتراض فروکش ميکند ابتکار عمل به دست افراد نخبه و احزاب ميافتد(دلاپورتا و دياني، 1383: 271-270). در حقیقت، چرخه هاي اعتراض با برهههاي شدت عملجمعي همزمان می باشند، ولی بایستی توجه کرد که انتهای هر چرخه اعتراض به معني پايان کار جنبش نمی باشد، بلکه در دوره پایان چرخههاي اعتراض، سازمانهاي جنبش رويکردي میانه روتر و طولانی مدتي را اتخاذ ميکنند که باعث قوی شدن آنها براي شروع چرخه اعتراضي تازه ای در آبنده مي گردد(نش، 1384: 152).
از آنجاییکه این تحقیق به جنبشهای اجتماعی زنان می پردازد از نظریههای فمینیستی هم بهره گرفته شده است. نظریههای اساسی فمینیستی را بر اساس جواب هایی که به سوال نحوه تـحول وضعیت زنان ارائه میکنند، به سـه بخش کلی تقسیمبندی میکند:
1- نظریههای تفاوت جنسیتی: این نظریهها اعتقاد به جایگاه و تجربهی زنـان در بـیشتر شرایط با جایگاه و تجربهی مـردان درهـمان شرایط فرق دارد. مفهوم اساسی ایـن نظریهها این می باشد کـه زنـان از ارزشها،داوری ارزشی،انگیزهها، فایده،ابتکار ادبی،احساس هویت،فراگرد اطلاعات و فهم در ساخت حقیقت اجتماعی،بـینش و بـرداشتی مختلف از مردان دارند که در سه جنبه زیـستشناختی، نمادی و اجـتماعی- روان شـناختی قـابل بیان است.
2-نظریههای نـابرابری جنسیتی: برطبق این نظریهها جایگاه زنان در اکثر موقعیتها نه فقط مختلف از جایگاه مردان،که از آن کـمتر و بـا آن نابرابر می باشد و این بی عدالتی ها از سـازمان جـامعه نشات می گیرد نـه فقط از تفاوت زیـست شـناختی و شخصیتی.بیان نابرابریها بر اساس این دسته نظریهها در قالب دو نوع نگرش فمینیستی لیبرال و مارکسیستی توزیع می گردد.
3- نـظریههای سـتمگری جنسیتی: در این نظریهها با فرض کردن سـاختار پدرسـالاری در اجتماع، شرایط زنـان بـر اساس ارتباط قدرت مستقیم بین مردان و زنان به شکلی آشکار می گردد که زنان در قید و بند،سلطه،سوء رفتار و بدرفتاری مردان قرار دارند. (ریتزر،1389:به تلخیص از صفحات 474-467)
روش پژوهش
در حیطه شیوه تحلیل، این مقاله از مضمون بازنمايي استفاده کرده است. این مضمون در مطالعه های فرهنگي از جايگاه خاصی برخوردار می باشد و اغلب «بازنمايي» را معناسازي از راه استفاده از نشانهها و مضامین و بهره گیری از يك چيز به عوض چيز ديگر با قصد انتقال معنا توصیف میکنند. معنا به شکل اجتماعی و از راه سیستم های نشانه شناختی و ایدئولوژیک زبان ایجاد می گردد.« اين ما می باشیم كه با بهره گیری از سیستم های بازنمايي يعني سیستم مضامین و نظام زبان به برساخت معنا تلاش می کنیم. ميدان سينمايي به صورت عمومی و سينماي زن به صورت ویژه، ترکیبی از عنصرها، نشانهها، مفهوم ها و نمادها را شامل ميگردد که هركدام نشان دهنده یا به عبارتي بازنمايي کنندة جنبه ای از جنبه ها از فهم زن در اجتماع می باشد )محمدپور و همکاران،1392 :ج2/ 122-121)
بازنماییها فرمهایی عینی ودالهایی می باشند که بازنماینده ونشان دهنده ایدهها ومفاهیم ذهنی می باشند وبه بیان دیگر بر آنها دلالت دارند. اکنون مفهوم بازنمایی که خیلی زیاد وامدار اثرات استوارت هال می باشد وبه نظری بنیادین در مطالعه های فرهنگی ورسانهای تبدیل شده است، بر اساس این نظریه، بازنمایی یک عمل مرکزی می باشد که فرهنگ را ایجاد می کند ویک مرحله اساسی در چرخه فرهنگ به حساب می آید. تجلی ونمودار شدن بازنماییها امکان دارد به شکل گفتاری، نوشتاری یا تصویرها متحرک باشد. رسانههای جمعی یکی از وسیله های اساسی بازنمایی جهان وانتقال آن به مامی باشند. رسانهها بر شناخت و فهم عموم از جهان اثربخش هستند، به این مضمون که اطلاع وذهنیت مردم نسبت به دنیا بستگی به مضمونی دارد که از رسانهها به دست می آورند چون که رسانهها واسطه ومیانجی میان آگاهی شخصی ساختارهای جامع تر اجتماعی و شکل دهنده معنا می باشند. رسانهها همانند آینه جهت انعکاس حقیقت عمل نمیکنند، بلکه برساخت اجتماعی حقیقت اثر میگذارند. برطبق این بازنمایی، ساخت رسانهای حقیقت می باشد. ( مهدی زاده،9:1387) .
با توجه به موضوع و شیوه تحقیق نمونهگیری ما دراین تحقیق نمونهگیری هدفمند همگون می باشد. در این تحقیق فیلمهای ایجاد شده با مضامین جنبشهای اجتماعی زنان تحلیل می گردند. فیلمهای انتخاب شده پژوهش کنونی، جز 250 فیلم برتر تاریخ سینما دررابطه با جنبش زنان است که بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها( (imdb شناسایی کرده است. http://www.imdb.com/chart/top) )
در این تحقیق ما از شیوه پژوهش کیفی بهره برده و با استفاده از رویکرد نظری بازنمایی به این تحلیل دست می یابیم که "فیلمهای سینمایی"تا چه اندازه در بازنمایی جنبشهای اجتماعی زنان تاثیرگذار خواهد بود. در شیوه پژوهش کیفی ما با بهره گیری از رویکرد نشانهشناسی" چالز سندرس پیرس" به نشانهشناسی فیلمهای"جنبشهای اجتماعی زنان" می پردازیم. تکنیک در تحقیق کنونی، نشانه شناسی است. نشانهشناسي بر اين فرض برقرار می باشد كه هر پديده يك سیستم زيربنايي متناظر دارد كه ویژه بودن و درک پذيري آن پديده را رقم ميزند. بی تردید در جریان نمونهگیری با توجه به شیوه نشانهشناسی پیرس که بایستی بر 3 عنصر اساسی" 1- نمایه 2- شمایل 3- نماد" متکی باشد فیلمهای مورد نظر خویش را برمی گزینیم.1) شمایل: از راه تقلید تصویری یا شباهت فیزیکی با مرجع. در اینجا ارتباط نشانه ومضمون آن بر شباهت استوار می باشد. 2) نمایه یا شاخص: نمایه یا شاخص از راه شکل گیری رابطه فیزیکی با چیزها بر آنها دلالت دارد. در این نوع نشانه، نوعی پیوستگی معنایی میان ابژه و نشانه موجود است. نشانههای نمایهای دل بخواهی نمی باشند، بلکه به صورت مستقیم به شیوه ای به موضوعاتشان وابسته می باشند. 3- نمادها یا نشانههای عمومی: در این نوع، دال مانند مدلول نمی باشد، بلکه بر طبق ارتباط دل بخواهی یا کاملا قراردادی بر موضوع دلالت دارند.
یافتههای تحقیق
نشانه شناسی فیلم حق رای
فیلمی درام به کارگردانی سارا گورون و با تقش آفرینی کری مولیگان است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این فیلم به جنبش طرفداران حق رای زنان در بریتانیا در اوایل قرن بیستم میپردازد. داستان زنی از طبقه کارگر که شرایط کاری سخت و استثمار کننده و آزار و اذیت جنسی است را شرح میدهد.زنی که در آغاز کار به شکل اتفاقی درگیر جریان جنبش حق رای زنان می گردد، ولی بعد از دیدن واکنش خشونتآمیز دولت، به عنوان مبارزی جدی اشتغال به کار میگردد و پس از تحمل رنج های زیاد سرانجام به مقصود خویش یعنی حق رای زنان دست می یابد.
جدول1: نشانه شناسی فیلم حق رای
نمایه | شمایل | نماد | نام فیلم: حق رای | ویژگیها |
|
|
| جنگیدن برای آزادی زنان، برابری، حق رای. تلاش برای انکه هر دختری که به دنیا میاید شانس برابر با برادرانش داشته باشد. تلاش برای قانون سازی، انتقام از ظالمان، حق خواهی و عدالتجویی، تلاش برای اصلاح قوانین، شکستن پنجرهها تا قبل از اینکه بدن زنان شکسته شود. | داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمانیافته برای موقعیتهای عادلانهتر |
|
|
| استراتژی خاص، پایبندی به اهداف، اعلام برنامه از قبل و دعوت به سخنرانی و دورهماییهای منظم و پیوسته با وعده و وعید شرایط مناسبتر | داشتن ایدئولوژی |
|
|
| رهبر جنبش( خانم پادکست) در صدر و مابقی به صورت سلسله مراتبی و البته دموکراتیک، همدلانه و عملگرا در مراتب پایینتر. قلمرو و قدرت نفوذ جنبش، قدرت چانه زنی و حق خواهی برای زنان کم کم پدید میاید. | تعهد و الزام |
|
|
| تسلیم نشدن، تحمل بدترین شکنجهها، حبس و زندان، دوری از خانه و فرزندان، تعصب در زندان و سازشناپذیری در جهت دستیابی به اهداف. شیوع سریع و همهگیری جنبش به واسطه تبلیغات و اصرار و التماس رودر روی خود زنان. | عضوگیری بر اساس روابط شخصی و چهره به چهره |
|
|
| مرد سالاری، سرکارگران هوسباز و ظالم، دولت، شخص وزیر، شخص پادشاه که در اخر فیلم توسط زنان کشته میشود | حریفان واقعی یا تصنعی برای ترویج و رشد جنبش |
|
|
| به منافع تمام زنان میاندیشند. به دختران اینده و برابریها | هویت ما محور |
|
|
| مو( شخص اول فیلم) شاهد تجاوز سرکارگر به دختران نوجوان است، حقوق ناچیز، از پول خودشان نمیتوانند برای ازادی خودشان وثیقه بگذارند، سوختگی روی بازوی مو نشان سختی و نا مناسب بودن شرایط کار و رخت شور خانه، تجاوز در زندان. | نفی وضع موجود |
|
|
| اعتراض و ایستادگی و دفاع از زنانی که تحت شکنجه و ضرب و جرح قرار میگیرند. | مخالفت با رفتارهای خشونت آمیز |
|
|
| کار سخت در محیط کارخانه، حقوق کم، تضاد کار منزل و کارخانه، آلودگی محیط که سوء استفاده جنسی مردان سرکارگر، زنان حق قضاوت، وکالت و حق رای ندارند، از منظر دولت مردان توازن ذهنی برای مشاغل سیاسی ندارند، تصاحب حقوق ناچیزشان توسط شوهران | محرومیت نسبی |
|
|
| دعوت از تمام زنان برای شورش. شروع به مبارزه مصلحانه و حرکت های تخریبی و انفجار. چاپ روزنامه مخالف. سوء قصد به جان وزیر و در نهایت شخص پادشاه. | جنبش رادیکال |
|
|
| تشکیل کمپینهای زنان مورد موافقت قرار نگرفتن بحثهایشان، جلسات مداوم تشکیل میدهند | میتینگهای عمومی |
|
|
| دعوت به گردهمایی و سخنرانی، سخنرانیهای پنهانی رهبران، یادبود برای جان باختگان جنبش، آتشزدن پرچم جلو دوربینهای تلویزیون در مقابل پادشاه | رژههای رسمی |
نشانهشناسی فیلم فرشتههای آرواره آهنین
فیلمی به کارگردانی کاتیا فون گارنیه محصول ۲۰۰۴ ایالات متحده با بازی هیلاری سوانک است. فیلم به جنبش حق رأی زنان در ایالات متحده در دهه۱۹۱0 میپردازد. فیلم داستان فعالان سیاسی زن است که استراتژیهای مدنی و بیخشونت را به کار میگیرند تا زنان را برای جنبش حق رأی زنان بسیج کنند، با پارلمان و ریس جمهور مذاکره کنند، کارناوال و راهپیمایی راه بیندازند، روبروی کاخ سفید تحصن کنند، زندان بروند، در مطبوعات بنویسندو سرانجام به هدف خود برسند.
جدول 2: نشانه شناسی فیلم فرشتههای آرواره آهنین
نمایه | شمایل | نماد | نام فیلم : فرشته های آرواره آهنین | ویژگیها | |||||
|
|
| تلاش برای عضوگیری زنان، افزایش متحدان از طریق سخنرانیها و ملاقاتهای رودر رو، چانهزنی و بحث برابری، حق خواهی محتملتر، کسب قدرت بازدارندگی و ... | مشخص بودن اهداف | |||||
|
|
| گرفتن حق برابری، کسر خسارتهای تحمیلی از کارگران، پرداخت حق الزحمه ساعات کار اضافی، ایجاد حق مذاکره، جلوگیری از اخراج های خودسرانه مدیران. | داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمانیافته برای موقعیتهای عادلانهتر | |||||
|
|
| حق خواهی، ظلم ستیزی، مقاومت، خطرپذیری، نوع دوستی، مقاومت و مبارزه | داشتن ایدئولوژی | |||||
|
|
| لزوم پیوستن همه زنان به این جنبش و پافشاری آلیس پال برای عضویت زنان در بحثهای کوچک و در ظاهر بی اهمیت | تعهد والزام | |||||
|
|
| عضوگیری شخصی آلیس پال و لوسی برنز و پافشاری شخصی برای یارگیری چهره به چهره | عضوگیری بر اساس روابط شخصی و چهره به چهره | |||||
|
|
| مردها و مدیران کارخانجات و شرکتها | حریفان واقعی یا تصنعی برای ترویج و رشد جنبش | |||||
|
|
| افزایش اعضا، افزایش قدرت زنان در حق رای داشتن، | نفی وضع موجود | |||||
|
|
| دست کشیدن دسته جمعی از کار و نخوردن غذا در زندان و اعتصاب | مخالفت با رفتارهای خشونت آمیز | |||||
|
|
| حقوق پایین، نداشتن بیمه، اخراج های بی مورد، عدم نهاد حامی، بد قولی دولت | محرومیت نسبی | |||||
|
|
| دعوت از زنان از آغاز فیلم به سخنرانی و جلسه و بحث و اجتماعی کردن بیش از پیش دغدغهها و کمبودها و ظلمها | میتینگهای عمومی | |||||
|
|
| پیاده روی سراسری، تحصن جلو دفتر دولت با آرم مخصوص جنبش. تحصن در زندان | رژههای رسمی | |||||
|
|
| جلسات زنان و تلاش برای افزایش بیش از پیش اعضا و گسترش حوزه فعالیت جنبش | شبزندهداریها |
نشانهشناسی فیلم سرزمین شمالی
فیلمی آمریکایی درام به کارگردانی نیکی کار و بازیگری شارلیزترون محصول 2005میباشد. داستان یک زن تحصیل کرده و حس مبارزه جویی است که وارد کارخانه سنگ آهن شده و تنها خواستهاش حفظ ارتزاق فرزندان کوچک خود میباشد. اما کارکردن در آن محیط و در کنار مردان، کار بسیار سختی است و با مشکلات زیادی چون تجاوز و اذیت کردن مردهای معدن رو به رو میشودو با این شرایط در محیط کارش بر علیه اصول آن به پا میخیزد و با آن مبارزه میکند و سرانجام به هدف خویش میرسد.
جدول3: نشانهشناسی فیلم سرزمین شمالی
نمایه | شمایل | نماد | نام فیلم: سرزمین شمالی | ویژگیها |
|
|
| جنگیدن برای آزادی، برابری، مستقل شدن، دنبال وکیل برای گرفتن حق قانونی وکار در معدن | مشخص بودن اهداف |
|
|
| جمع کردن دوستان برای اتحاد وگرفتن حق، اعلام برنامه از قبل و دعوت برای سخنرانی و دورهماییهای منظم و پیوسته با وعده و وعید شرایط مناسبتر | داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمانیافته برای موقعیتهای عادلانهتر |
|
|
| عدالتخواهی، آزادی، برابری، تغییردادن سرنوشت به دست خود زنان، تسلیم ناپذیری، دست از مبارزه نکشیدن | داشتن ایدئولوژی |
|
|
| لزوم پیوستن همه زنان به این جنبش و پافشاری جوزی برای عضویت زنان در بحثهای کوچک و در ظاهر بی اهمیت | تعهد والزام |
|
|
| اسرار و التماس رودر رو، خواهش از دوستانش برای کمک به وی برای مقابله بازورگویی وتجاوز مردان در معدن | عضوگیری بر اساس روابط شخصی و چهره به چهره |
|
|
| مرد سالاری، کارگران هوس باز و ظالم | حریفان واقعی یا تصنعی برای ترویج و رشد جنبش |
|
|
| به منافع تمام زنان میاندیشند. به دختران اینده و برابریها | هویت ما محور |
|
|
| جوزی شاهد تجاوز کارگران به زنان است، مورد ازار و اذیت کارگر است، سختی و نامناسب بودن شرایط کار | نفی وضع موجود |
|
|
| کار سخت در محیط معدن، حقوق کم، تضاد کار منزل و معدن، آلودگی محیط کار، سوء استفاده جنسی مردان سرکارگر، تحقیر جنسی، نداشتن بیمه، اخراجهای بیمورد، عدم نهاد حامی |
مخالفت با رفتارهای خشونت آمیز |
|
|
| افزایش اعضا از طریق سخنرانیها وملاقات رودررو و افزایش قدرت | محرومیت نسبی |
|
|
| دعوت از تمام زنان برای شورش علیه کارگران متجاوز در معدن | جنبش رادیکال |
|
|
| سـاختار پدرسـالاری در خانه، تجاوز واذیت کردن کارگران معدن | ستمگری جنسیتی |
|
|
| تلاش برای انکه هر دختری که به دنیا میاید شانس برابر با مردان داشته باشد، بیاحترامی به کارگران زن توسط کارگران مرد | تفاوت جنسیتی |
|
|
| تلاش عمومی پایدار وسازمان یافته برای طرح ادّعاهایی در مقابل مقامات هدف | پویش |
|
|
| رفتار موقّر ومتین؛ پوشش مرتّب | ارزشمندی |
|
|
| حمایت یامخالفت در خصوص کنشهای واقعی یافرضیِ اهداف ادّعاهای جنبش | برنامه |
|
|
| مدّعیان(زنان کارگر) نیرویی واحد راتشکیل دادند وبا یکدیگرمتّحد شدند | هویت |
|
|
| تاکید بر پیوندها و تشابهات کنشگران جنبش با دیگر کنشگران سیاسی | جایگاه |
نشانهشناسی فیلم داستان رزا پارکس
فیلمی به کارگردانی جولی داش محصول 2002 با بازی آنجلا باست. این فیلم زندگینامه داستان فعال حقوق مدنی رزا پارکس خانم سیاهپوستی است که روزی سوار اتوبوس میشود که درقسمت وسط، جایی خالی پیدا میکند. در آن زمان، قانون چنان حکم میکرد که اگر حتی یک نفر سفیدپوست اراده کند که در قسمت وسط بنشیند، باید همهی سیاهپوستانی که در آن صندلیها نشستهاند، جای خودرا ترک کنند. چند نفر سفید پوست وارد اتوبوس میشوند. راننده به«رزا پارکس»وسه نفر دیگر اشاره میکند که هرچه سریعتر صندلیها را به مسافرین سفید پوست بدهند. اما زمانی که با مقاومت آن چند نفر مواجه میشود، تهدید میکند که آنها را به دست قانون خواهد سپرد«رزا پارکس» آشکارا اعلام میدارد که صندلیاش را ترک نخواهد کرد. اورا دستگیر وبازداشت میکنند و به زندان میبرند که این کار رزا پارکس در حقیقت جرقه اولیه برای اعتراضات وبه تصویب رساندن قانون حقوق مدنی سال 1964 میشود که هرگونه تبعیض نژادی در آمریکا را ممنوع میکرد که بعداً توسط کنگره آمریکا به عنوان «مادر جنبش آزادی» و «بانوی اول جنبش حقوق مدنی» شناخته شد.
جدول 4: نشانه شناسی فیلم داستان رزا پارکس
نمایه | شمایل | نماد | نام فیلم: داستان رزا پارکس | ویژگی ها |
|
|
| جنگیدن برای آزادی، برابری، مستقل شدن، تلاش برای بدست آوردن آزادی، تلاش برای ایجاد عدالت، پایبندی به اهداف خود، تلاش برای بدست آوردن حقوق نژادی سیاهان | مشخص بودن اهداف |
|
|
| جمع کردن دوستان برای اتحاد وگرفتن حق، اعلام برنامه از قبل و دعوت برای سخنرانی و دورهمایی های منظم و پیوسته با وعده و وعید شرایط مناسبتر | داشتن برنامه و رفتار جمعی سازمان یافته برای موقعیتهای عادلانهتر |
|
|
| عدالتخواهی، آزادی، برابری، تغییر دادن سرنوشت به دست خود زنان، تسلیم ناپذیری، دست از مبارزه نکشیدن، تلاش برای اصلاح قانون حقوق مدنی نژادی سیاهان | داشتن ایدئولوژی |
|
|
| لزوم پیوستن همه زنان به این جنبش و پافشاری رزا پارکس برای عضویت زنان در بحثهای کوچک و در ظاهر بیاهمیت، حبس و زندانی شدن، دوری از خانه و فرزندان | تعهد والزام |
|
|
| اسرار و التماس رودر رو، درخواست از دوستان و آشنایان برای کمک به وی برای مقابله بازورگویی سفیدپوستان | عضوگیری بر اساس روابط شخصی و چهره به چهره |
|
|
| زور گویی سفید پوستان برای سیاهپوستان | حریفان واقعی یا تصنعی برای ترویج و رشد جنبش |
|
|
| به منافع تمام زنان میاندیشند. به دختران اینده و برابریها | هویت ما محور |
|
|
| رزا پارکس شاهد بیعدالتی سفیدپوستان به زنان سیاهپوست است، مورد ازار و اذیت سفیدپوستان در تمام امورات زندگی است، سختی و نامناسب بودن شرایط کار | نفی وضع موجود |
|
|
| اعتراض و ایستادگی و دفاع، سخنرانی دربین مردها تا از حق خویش دفاع کند | مخالفت با رفتارهای خشونت آمیز |
|
|
| نداشتن حق برابری سیاهان در انجام تمام امورات زندگی اعم از کار و سوارشدن در اتوبوس ومراکز عمومی | محرومیت نسبی |
|
|
| دعوت از تمام زنان برای شورش علیه سیاه پوستان | جنبش رادیکال |
|
|
| دعوت از تمام سیاهپوستان برای دفاع از حق خود وحقوق اجتماعی خود | میتینگهای عمومی |
|
|
| تلاش عمومی پایدار وسازمانیافته برای طرح ادّعاهایی در مقابل سیاهپوستان | پویش |
|
|
| رفتار موقّر ومتین؛ پوشش مرتّب، برخورد مودبانه وصبورانه در برخورد باهرگونه رفتار نژادپرستانه وتوهینی | ارزشمندی |
|
|
| حمایت یامخالفت در خصوص کنشهای واقعی یافرضیِ اهداف ادّعاهای جنبش | برنامه |
|
|
| مدّعیان (زنان سیاهپوست)– نیرویی واحد راتشکیل دادند وبایکدیگر متحد شدند | هویت |
|
|
| تأکید بر پیوندها وتشابهات[کنشگران جنبش] بادیگر کنشگران سیاسی | جایگاه |
نتیجهگیری
در این مقاله به بررسی چهار فیلم پرداخته شد و نتایج زیر به دست آمد:
1- اهداف : شامل مباحث (مشخص بودن اهداف ، داشتن ایدئولوژی )
یکی از ویژگیهای اساسی جنبشها نحوه دستیابی به اهداف است و مشخص بودن اهداف یکی از موارد اصلی جنبشها میباشد. همچنین ایدئولوژی عامل گردآوری اعضای جنبش است. زیرا ایدئولوژی نهتنها وضع اجتماعی موجود را به باد انتقاد میگیرد، بلکه علاوهبر آن اهداف جنبش و روشهای نیل به این اهداف را نیز روشن میکند.
شواهد فیلمهای سینمایی
فیلم حق رأی : تلاش برای عضو گیری بیش از پیش و افزایش متحدان از میان زنان کارگر، هماهنگ کردن استراتژی خاص، پایبندی به اهداف و برنامهها و ارزش های جنبش تاسر حد مرگ، اعلام برنامه از قبل
فیلم سرزمینهای شمالی: جنگیدن برای آزادی و برابری و مستقل شدن ، عدالتخواهی، آزادی، برابری، تغییر دادن سرنوشت به دست خود
فیلم فرشتههای آرواره آهنین : تلاش برای عضو گیری زنان و افزایش متحدان از طریق ملاقات های رودر ور وتلاش برای کسب قدرت از طریق یار گیری
فیلم رزا پارکس: پایبندی به اهداف خود، تلاش برای بدست آوردن حقوق نژادی سیاهان ،عدالتخواهی، آزادی، برابری، تغییر دادن سرنوشت به دست خود زنان، تسلیم ناپذیری
طبق ادبیات نظری تحقیق که جنبشهای اجتماعی دارای اهداف وایدئولوژی مشخص هستندو باتوجه به بازنمایی واقعیتهای جنبشهای اجتماعی درفیلمهای سینمایی در واقع اهداف و ایدئولوژی در جنبشهای اجتماعی یک ضرورت است.
2- داشتن برنامه : شامل مباحث ( داشتن برنامه ورفتارجمعی سازمان یافته برای موقعیتهای عادلانه تر، فعالیت گسترده گروه های حاشیه ای ، جنبش رادیکال وجنبش تفاوت) جنبشهای اجتماعی هدفشان بهبود وضع گروهی از مردم است ودر صورتی موفق خواهد بود که برای مردم مشخص کند که هدفش ایجاد چه نوع تغییراتی در جامعه است.
شواهد فیلمهای سینمایی
فیلم حق رأی : تلاش برای قانون سازی وانتقام از ظالمان، حق خواهی و عدالتجویی وتلاش برای اصلاح قوانین پیوستن گروههای کارگری زنان به جنبش حق رأی
فیلم سرزمین شمالی : اعلام برنامه از قبل و دعوت برای سخنرانی و دورهم ایی های منظم و پیوسته با وعده و وعید و دعوت از تمام زنان برای شورش علیه کارگران متجاوز در معدن
فیلم فرشتههای آرواره آهنین: گرفتن حق برابری، کسر خسارتهای تحمیلی از کارگران، پرداخت حق الزحمه ساعات کار اضافی، ایجاد حق مذاکره، جلوگیری از اخراج های خودسرانه مدیران.
فیلم رزا پارکس: پایبندی به اهداف خود، جمع کردن دوستان برای اتحاد وگرفتن حق، اعلام برنامه از قبل و دعوت برای سخنرانی و دورهمایی های منظم و پیوسته با وعده و وعید شرایط مناسبتر
بنابراین جنبشهای اجتماعی دارای برنامه هستند و همانگونه که درفیلمهای سینمایی هم که بازنمایی واقعیتهای جنبشهای اجتماعی است نشان میدهد که در واقع داشتن برنامه در جنبشهای اجتماعی یک ضرورت است.
3- ارزشمندی ،وحدت، تعدادوتعهد
تیلی توان جنبشهای اجتماعی را متشکل از ترکیبی باعنوان تجلیّات( wunc ) میداند که از ارزشمندی ، وحدت ، تعداد وتعهد تشکیل یافته است. جنبشهای اجتماعی بدین دلیل از مشورت بهره میبرند که تجلیّات ارزشمندی ، وحدت ، تعداد، وتعهّد در جنبش اجتماعی اهمیّت خود را ازاین احتمال کسب میکند که فعّالان جنبش یاموکّلان آنها در واقع فرصتی برای اظهارنظر در تصمیمگیری حکومتی به دست میآورند .
تعهد : شامل مباحث( تعهد والزام ، حریفان واقعی یا تصنعی برای ترویج و رشد جنبش، اکثریت عمل می کنند). هر جنبش تعهد و الزام به افراد میدهد، جای آنها را در سازمان مشخص میکند و آنها را با ارزشها و رفتارهای جدید مشخص میسازد.حریفان واقعی یا تصنعی برای ترویج و رشد جنبش لازماند و موجب اتحاد و تعهدات در جنبش هستند.
فیلم حق رأی: مورد قبول شدن خانم پادکست وخانم مو به عنوان رهبران جنبش در بین مردم، رهبر جنبش( خانم پادکست) در صدر و مابقی به صورت سلسله مراتبی و البته دموکراتیک و خودجوش و عملگرا در مراتب پایین تر. عمل دسته جمعی به رهبری رهبران مراتب پایین تر به فرمان پادکست، سرکارگران هوسباز و ظالم، مبارزه و تسلیم نشدن، از خودگذشتگی، اعلام همبستگی وحمایت مردم از اتحادیه زنان
فیلم سرزمین شمالی : رفتار موقّر ومتین ؛ پوشش مرتّب و ارزش قائل نشدن کارفرمایان به حرفهای زنان ومورد قبول شدن جوزی بعنوان رهبر جنبش در بین زنان، تسلیم نشدن ومقاومت در برابر آزارهای کارگران مرد، از خودگذشتگی، اعلام همبستگی وحمایت مردم از اتحادیه زنان
فیلم فرشتههای آروازه آهنین : رفتار موقّر ومتین ؛ پوشش مرتّب . ارزش قاﺋل نشدن کارفرمایان به حرفها وحق وحقوق زنان ، ومورد قبول واقع شدن آلیس پال و لوسی برنز به عنوان رهبر جنبش در بین زنان. ، مقاومت در مقابل سرکوب، اعلام همبستگی وحمایت مردم از اتحادیه زنان و از آلیس پال ولوسی برنز
فیلم رزاپارکس : برخورد مودبانه وصبورانه در برخورد باهرگونه رفتار نژادپرستانه وتوهینی لزوم پیوستن همه زنان به این جنبش و پافشاری رزا پارکس برای عضویت زنان در بحثهای کوچک و در ظاهر بیاهمیت، حبس و زندانی شدن، دوری از خانه و فرزندان
بنابراین همانطور که درنظریهها نشان داده شده که جنبشهای اجتماعی دارای تعهد وارزشمندی هستندوطبق نظریه تجلیّات WUNC چارلزتیلی و همانگونه که درفیلمهای سینمایی هم که بازنمایی واقعیتهای جنبشهای اجتماعی است نشان میدهد که در واقع ارزشمندی و تعهد در جنبشهای اجتماعی یک ضرورت است.
4- سـتمگری جنسیتی وتفاوت جنسیتی
ریـترز نظریههای بنیادی فمینیستی را بر مبنای پاسـخهایی که به پرسش چگونگی تـحول وضعیت زنان ارائه میدهند،به سـه دسـته کلی تقسیمبندی میکند .1) ستمگری جنسیتی: در این نظریهها با مفروض انگاشتن سـاختار پدرسـالاری در جـامعه،مـوقعیت زنـان بـر حسب رابطۀ قدرت مستقیم میان مردان و زنان به گونهئی تبیین میشود که زنان در قید و بند،تابعیت،سوء استفاده، و بدرفتاری مردان قرار دارند. 2) تفاوت جنسیتی : این نظریهها معتقد جایگاه و تجربۀ زنـان در بـیشتر موقعیتها با جایگاه و تجربۀ مـردان درهـمان مـوقعیت تفاوت دارد. مضمون اصـلی ایـن نظریهها این است کـه زنـان از ارزشها،داوری ارزشی،انگیزهها، سود،خلاقیت ادبی،احساس هویت،فراگرد آگاهی،و ادراک در ساخت واقعیت اجتماعی،بـینش و بـرداشتی متفاوت از مردان دارند که در سه بـعد زیـستشناختی، نمادی،و اجـتماعی-روان شـناختی قـابل تبیین میباشد.
شواهد فیلم های سینمایی
1- فیلم حق رأی: سـاختار پدرسـالاری در خانه ، تجاوز واذیت کردن کارگران رختشورخانه و تلاش برای آنکه هر دختری که به دنیا میآید شانس برابر با مردان داشته باشد، بی احترامی به کارگران زن توسط کارگران مرد
2- فیلم سرزمین شمالی: سـاختار پدرسـالاری در خانه ، تجاوز واذیت کردن کارگران معدن وتلاش برای انکه هر دختری که به دنیا می آید شانس برابر با مردان داشته باشد، بی احترامی به کارگران زن توسط کارگران مرد
2- فیلم فرشتههای آرواره آهنین: سـاختار پدرسـالاری درخانه ، تجاوز واذیت کردن کارگران وتلاش برای آنکه هر دختری که به دنیا میآید شانس برابر با مردان داشته باشد، بی احترامی به کارگران زن توسط کارگران مرد
بنابراین باتوجه به این که جنبشهای اجتماعی بخاطر ستمگری جنسیتی و تفاوت جنسیتی اتفاق میافتند و همانگونه که درفیلمهای سینمایی جنبشهای زنان هم که بازنمایی واقعیتهای جنبشهای اجتماعی است در واقع موضوع ستمگری جنسیتی و تفاوت جنسیتی در جنبشهای اجتماعی یک ضرورت است.
ویژگیهای جنبشهای اجتماعی که در فیلمها بازنمایی شده است:
1- اهداف: درفیلمها نشان میدهد که فراوانی اهداف زیاد است وجنبشهای اجتماعی بدون داشتن اهداف و ایدئولوژی هیچوقت در جامعه به خوبی پیش نمیروند پس اگر مابدنبال آن هستیم که در جامعه جنبشهای اجتماعی شکل گیرندکه منجر به تغییر در جامعه باشد حتما باید هدفمند باشند.
2- برنامه : جنبش اجتماعی که هدفش بهبود وضع گروهی از مردم است در صورتی موفق خواهد بود که برای مردم مشخص کند که هدفش ایجاد چه نوع تغییراتی در جامعه است. همانطور که درفیلمها نشان میدهد که فراوانی داشتن برنامه درجنبشهای اجتماعی زیاد است وجنبشهای اجتماعی بدون برنامه هیچوقت در جامعه به خوبی پیش نمیروند .
3- تجلیّات (ارزشمندی، تعهد، تعدادووحدت): جنبشهای اجتماعی بدین دلیل از مشورت بهره میبرند که تجلیّات ارزشمندی ، وحدت ، تعداد، وتعهّد در جنبش اجتماعی اهمیّت خود را ازاین احتمال کسب میکند که فعّالان جنبش یاموکّلان آنها در واقع فرصتی برای اظهارنظر در تصمیمگیری حکومتی به دست میآورند . همانطور که درفیلمها نشان میدهد که فراوانی تجلیّات درجنبشهای اجتماعی زیاد است وجنبشهای اجتماعی بدون تجلیّات هیچوقت در جامعه به خوبی پیش نمیروند پس اگر مابدنبال آن هستیم که در جامعه جنبشهای اجتماعی شکل گیرندکه منجر به تغییر در جامعه باشد حتما باید تجلیّات رامدنظر داشته باشیم.
5- هرجنبش تعهد و الزام به افراد میدهد، جای آنها را در سازمان مشخص میکند و آنها را با ارزشها و رفتارهای جدید مشخص میسازد. همانطور که درفیلمها نشان میدهد که فراوانی تعهد والزام درجنبشهای اجتماعی زیاد است وجنبشهای اجتماعی بدون تعهد والزام هیچوقت در جامعه به خوبی پیش نمیروند پس اگر مابدنبال آن هستیم که در جامعه جنبشهای اجتماعی شکل گیرندکه منجر به تغییر در جامعه باشد حتما باید تعهد والزام درجنبشها رامدنظر داشته باشیم.
3- نقش رهبران در جنبشهای اجتماعی: رهبران مشوق مسئولیتپذیری و سازماندهندهی منابع اند، فرصتها را باز میشناسند و زمینههای آن را فراهم میآورند، به تدوین استراتژی میپردازند، خواستها را مطرح میکنند و بر نتایج امور تاثیر میگذارند. ما رهبران جنبشها را، به عنوان تصمیمگیرندگان استراتژیکی تعریف میکنیم که دیگران را برای شرکت در جنبشهای اجتماعی سازمان میدهند؛ و الهامبخش و مشوق آنها هستند.برطبق بازنماییهای انجام شده از فیلمهای سینمایی برآمده از تحقیق در این فیلمها نیز رهبران از ویژگیهای اقتدار وکاریزمایی برخوردار هستند.
3- پیامدهای جنبش های اجتماعی
جنبشهای اجتماعی در پی تغییر برخی جنبههای نظم اجتماعی موجود و همچنین درصدد تغییر نگاه ونگرش حاکمان به رفع تبعیضهای نژادی، قضایی واقتصادی میباشند. ودلیل آن نیز نارضایتی از عواملی است که مورد جذب افراد در جنبشهای اجتماعی شده است. وبدین ترتیب افراد به همراه رهبران جنبشها از هر فرصت سیاسی ایجاد شده استفاده میکنند وبا اعتراضهای خود سعی در رفع محرومیتهای ایجاد شده میباشندوتلاش میکنند بادگرگونی وتغییر در اندیشه، رفتار، مناسبات اجتماعی وعناصر جامعه موجب تغییر در روابط قدرت شوند؛ بنابراین حاکمان قدرتها باید درصدد اتخاذ سیاستها وراهبردهایی برای کاهش تبعیضهای فردی واجتماعی باشند. درغیر اینصورت این جنبشها همچنان فعال است وباهرحادثهای دوباره هواردارن خودرابسیج میکندوبه کنش جمعی دست خواهد زد.
یکی از این لایههای قابل دیده شدن در فیلمهای سینمای، در صورتی که این تحقیق به دنیال پرداختن به آن بود، بررسی تحولات و تغییرات فرهنگی و حرکت های اجتماعی می باشد. در صورتی که فیلمهای بررسی شده به علت آنکه از دو دورهی تاریخ سینمای جنبش زنان و حق رأی زنان برگزیده شده اند ناشی از این جریان تغییرات و تحولات اجتماعی در بازنمایی گروه های اجتماعی می باشد.
منابع
کتاب:
پی استون، برایان(1383). مفاهیم مذهبی و کلامی در سینما. ترجمه امید نیک فرجام، تهران بنیاد سینمایی فارابی
تيلي، چارلز (1385) .از بسيج تا انقلاب، ترجمه علي مرشدي زاد، تهران: پژوهشکده انقلاب اسلامی.
تیلی،چارلز(1389). جنبشهای اجتماعی2004-1768 ،ترجمه علي مرشدي زاد،تهران:دانشگاه امام صادق (ع).
دلاپورتا، دوناتلا؛ دیانی، ماریو (1383). مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی، ترجمهی: محمدتقی دلفروز، چاپ اول تهران: انتشارات کبیر.
ریتزر، جورج (1389) . نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: چاپ پانزدهم.
زاهد ، سعید، صبوری، محمدحسین (1389) جنبش های اجتماعی معاصر ایران، تهران: انتشارات سروش
کاستلز،مانوئل،(1393). شبکه های خشم وامید:جنبش های اجتماعی در عصر اینترنت، ترجمه مجتبی قلی پور، تهران : نشر مرکز.
کاستلز، مانوئل (1384). مانوئل کاستلز و مارتین اینس (گفتوگوهایی با مانوئل کاستلز)، ترجمهی لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان، تهران: نشر نی.
محمد پور، احمد(1392). روش تحقیق کیفی ضد روش2، جلد2، تهران : نشر جامعه شناسان.
نش، کیت (1380). جامعه شناسی سیاسی، ترجمه محمد تقی دلفروز، نشر کویر.
مقالهها :
احمد شیرازی,علی،چهرقانی،رضا،شاهد،محمداقبال، (1401)، بررسی تاثیر جنبش زنان پاکستان در ادبیات زنانه ی اردو، نشریه پژوهش ادبیات معاصرجهان،دوره27، شماره 2
امین صارمی ، نوذر(1395). « زمینه های گرایش زنان به جنبش های جدید اجتماعی (موردمطالعه؛ دانشجویان دانشگاه آزاد کرج)»، دوفصلنامه مطالعات پلیس زن ، سال دهم ، شماره 25، از ص 17-5.
حشمت زاده، محمدباقر، نوذری، محمداسماعیل(1392) .« بازخوانی نظریه جنبش اجتماعی : چارچوبی برای تحلیل و شناخت بسیج جنبش های اسلامی»، فصلنامه تخصصی (علمی-پژوهشی) ،علوم سیاسی دانشگاه آزاد کرج :: بهار 1392 ، سال نهم - شماره 22،(ازص 248-213) .
عبداللهی، رضا؛ شورگشتی، محسن؛ اخوت پور، بابک (1391).« نقش رسانه های نوین در جنبش های اجتماعی (مطالعه موردی جنبش تسخیر وال استریت)»، مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال 13، شماره هجدهم، 28ص.
هزار جریبی، جعفر؛ امین صارمی، نوذر (1389). « جنبش های اجتماعی به مثابه قدرت نرم »، مجله: مطالعات مدیریت انتظامی ، سال پنجم؛ شماره 3 علمی-پژوهشی (18 صفحه - از 486 تا 503).
پایان نامه ها :
اسمعیلی، معصومه (1391). «تاثیر تحولات اجتماعی ایران در آثار سینمایی ابراهیم حاتمی کیا»، پایان نامه کارشناسی ارشد، علوم اجتماعی ، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
آزاد ، علی،(1396). « تحلیل نشانه شناختی فیلم های انتخابات (مطالعه موردی فیلم رای مخفی) ، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی( ره ) ، دانشکده علوم ارتباطات ، استاد راهنما: دکتر علیرضا حسینی پاکدهی،221ص.
صدقی، رضا (1388)« جنبشهای جدید اجتماعی وتکنولوژی های نوین ارتباطی مطالعه موردی موردی جنبش زنان ایران در استفاده وخشنودی از اینترنت»، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده حقوق وعلوم سیاسی، دانشگاه تهران.
محمد کریمی، شهربانو (1382) « بررسی تطبیقی جنبش زنان وعوامل موثر برآن مورد کشورهای ترکیه آمریکا وایران»، دانشکده علوم اجتماعی ، دانشگاه علامه طباطبایی، 985ص.
مهدی زاده ، سیدمحمد(1383)« بازنمایی ایران در مطبوعات غرب ، تحلیل انتقادی گفتمان«نیویورک تایمز»،« گاردین»، «لوموند»و«دی رایت»2000-1997م»، رساله دکتری ، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
Books :
DEBORAH HOPKINSON and WHO HQ Illustrated by LAURIE A. CONLEY ,What Is the Women’s Rights Movement? , October 16, 2018
Dorothy Sue Cobble , The Other Women's Movement: Workplace Justice and Social Rights in Modern America (Politics and Society in Modern America)Sep 1, 2005
Hall, Stuart (1997) “Representation, Meaning and language” In, S. Hall etal.
(eds), Representation and Signifying Practices, London: Sage Publications
Ltd.
Harvey, D. (1989), The Condition of Postmodernity, Cambridge: Basil
Blackwell.
Nancy MacLean,The American Women's Movement, 1945-2000: A Brief History With Documents by Nancy MacLean. Bedford/St. Martins,2008
Tilly ,C and Sidney Tarrow , Contentious Politics, Sep 15, 2015.
Tilly, C . From Mobilization to Revoiution .Reading MA : Addison Wesley .1978.
Articels:
Sarah Becker , Danielle Thomas, Michael R Cope, Media, Culture & Society, vol. 38, 8: pp. 1218-1235. , First Published April 21, 2016.
https://www.amazon.com.
http://www.imdb.com/chart/top
Representation of the social movements of women in movies According to Charles Sanders Peirce's semiotic method
Abstract
This article deals with the topic of Representation of the social movements of women since (1920-2016) in movies (Suffragette, The northern land , Iron javelin angels, The Rosa Parks Story ) . The women's movement is an organized movement to achieve women's rights and an ideology for the transformation of society, whose goal is the dream of eliminating all types of racial discrimination and oppression .In this article, the author examines four movies by qualitative and Charles Sanders Peirce's semiotic method and the theory of Charles Tilly’s collective action and fundamental theories of feminism wants to show that how effective movies are in representing social movements of women. Movies seem to play a significant role in representing the social movements of women in society. Research findings indicated that the meanings represented in the films have been: Negotiating the existing situation and oriented identity, having a plan and organized collective behavior, determine the goals, having ideology, obligation and commitment, opposition to violent acts, radical movement, worthiness , commitment and unity.
Key words:
Social movements, Representation, Women’s movies ,feminism, Semiotics,