فهرست مقالات برحسب موضوع رسانه


    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه خوارزمی به استفاده از شبکه‌های مجازی
      ذوالفقار شاکر علی جعفری
      این پژوهش به منظور بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه خوارزمی به استفاده از شبکه‌های مجازی انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد تهران به تعداد6 هزار نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران چکیده کامل
      این پژوهش به منظور بررسی عوامل اجتماعی موثر بر گرایش دانشجویان دانشگاه خوارزمی به استفاده از شبکه‌های مجازی انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحد تهران به تعداد6 هزار نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته انجام گرفته است. جهت تحلیل ارتباط بین متغیرهای پژوهش و معناداری آن ها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که متغیر تعهد اجتماعی نسبت به سایر مؤلفه های عوامل اجتماعی از رتبه بالاتری معادل متوسط تا زیاد در گرایش دانشجویان به شبکه های مجازی تأثیر دارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که عوامل اجتماعی در گرایش دانشجویان به شبکه های مجازی تأثیر داشته است. از طرفی از بین مؤلفه های اجتماعی، عوامل تعهد، سرمایه و کنش اجتماعی در میزان گرایش دانشجویان به استفاده از شبکه های مجازی تأثیر قابل توجهی دارند. بنابراین پیشنهاد می شود جهت استفاده بهینه از شبکه های مجازی و مهار تبعات ناشی از رسوخ آن در زندگی اجتماعی، به فرهنگ سازی استفاده کارآمد از آنها توجه شود. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - نقش شبکه‌های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بازتولید ابعاد پنجگانه فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی
      یاور علیپور ملاباشی علی جعفری شهناز هاشمی
      پژوهش حاضر با هدف نقش شبکه‌های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بازتولید ابعاد فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی انجام گرفت. به عبارت دیگر مسئله اصلی مقاله نقش شبکه های اجتماعی بر تغییرات و جهت گیری های فرهنگی و بازتولید ابعاد فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی است. برای دست ی چکیده کامل
      پژوهش حاضر با هدف نقش شبکه‌های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بازتولید ابعاد فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی انجام گرفت. به عبارت دیگر مسئله اصلی مقاله نقش شبکه های اجتماعی بر تغییرات و جهت گیری های فرهنگی و بازتولید ابعاد فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی است. برای دست یافتن به این مهم با رجوع به آراء گربنر، نظریات اجتماعی رسانه به عنوان چارچوب نظری انتخاب شد. نوع تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه جوانان 18 تا 29 ساله شهر‌های تهران، اردبیل، گرگان، شیراز و کرمانشاه در سال 1398 بودند. روش نمونه گیری به شیوه خوشه‌ای مرحله ای بود و تعداد نمونه 384 نفر تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل عاملی و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار Amos استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان استفاده شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بینش دینی، مدت زمان عضویت در شبکه‌های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در گرایش دینی، مشارکت و فعال بودن شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در ارزش دینی، رفتار دینی و هویت دینی در میان جوانان ایرانی تاثیر معنادار دارد. بنابراین، شبکه های مجازی مبتنی بر تلفن همراه در بازتولید فرهنگ دینی در میان جوانان ایرانی نقش دارد. به دیگر بیان به تاسی از نظریات کاشت و نظریات اجتماعی می‌توان مدعی شد که هر چه میزان استفاده و مدت زمان عضویت در شبکه‌های اجتماعی افزایش یابد، احتمال تأثیرپذیری کاربر بیشتر است. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در تغییرات فرهنگی با تأکید بر تعلق به هویت ملی (مطالعه موردی نوجوانان شهر اردبیل)
      غلامعلی فرج زاده خیاوی اصحاب حبیب زاده علی جعفری محمد سلطانی فر
      هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در تغییرات فرهنگی با تأکید بر تعلق به هویت ملی بود. روش تحقیق علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه نوجوانان (13تا 17 سال) شهر اردبیل به تعداد 50000 که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه چکیده کامل
      هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای نقش رسانه های جمعی و اجتماعی در تغییرات فرهنگی با تأکید بر تعلق به هویت ملی بود. روش تحقیق علّی-مقایسه ای بود. جامعه آماری تحقیق مشتمل بر کلیه نوجوانان (13تا 17 سال) شهر اردبیل به تعداد 50000 که از بین آنها 380 نفر به عنوان نمونه به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته برای رسانه ها و پرسشنامه استاندارد سلگی و همکاران (1394) برای احساس تعلق به هویت ملی استفاده شد. برآورد روایی صوری و محتوایی پرسشنامه ها از نظر متخصصان و اساتید و برآورد پایایی پرسشنامه ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که این مقدار برای پرسشنامه ها بالاتر از 0.7 به دست آمد. داده ها از طریق آزمون های t تست و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد رسانه های جمعی و اجتماعی نقش متفاوتی در احساس تعلق به هویت ملی و ابعاد آن (اجتماعی، تاریحی، فرهنگی و سیاسی) در بین نوجوانان دارند (0.01>P). به طوری که احساس تعلق به هویت ملی و ابعاد آن در بین نوجوانانی که مصرف رسانه ای آنان از نوع اجتماعی است کمتر از نوجوانانی است که از نوع جمعی می باشد. 5.7 درصد از تعلق فرهنگی، 7.7 درصد از تعلق تاریخی، 9.7 درصد از تعلق سیاسی و 14.7 درصد از تعلق اجتماعی نوجوانان از طریق تفاوت در اثر نوع رسانه (جمعی و اجتماعی) تبیین می شود. بنابراین نتیجه گرفته می شود که نوع رسانه نقش مهمی در تغییرات فرهنگی نوجوانان در شکل عام و احساس تعلق به هویت ملی در شکل خاص دارد. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - تاثیرروش های نوین یادگیری بردرگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای در چهارچوب طبقه بندی فعالیت‌های متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA)
      مسعود محمدی داوود حسینی نسب علی نقی اقدسی
      در دنیای مدرن امروزی ،سلامت فکری و انتقادی هر جامعه ای در گرو پرورش دانش آموزانی با قدرت تفکر بالا و سواد رسانه ای قوی است. هدف از این پژوهش بررسی روش های یادگیری در چهار سطح مختلف در چهارچوب طبقه بندی فعالیت‌های متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA) بر درگیری تحصیلی تفکر و س چکیده کامل
      در دنیای مدرن امروزی ،سلامت فکری و انتقادی هر جامعه ای در گرو پرورش دانش آموزانی با قدرت تفکر بالا و سواد رسانه ای قوی است. هدف از این پژوهش بررسی روش های یادگیری در چهار سطح مختلف در چهارچوب طبقه بندی فعالیت‌های متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA) بر درگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای دانش آموزان است.سوال اصلی این است که آیا آموزش در چهارچوب فعالیتهای متمایز شده آشکار ( DOLA) (سطوح آموزشی انفعالی، فعال،سازنده‌گرا، تعاملی) بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان پسر کلاس دهم موثر است .روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و از نوع طرح های پیش‌آزمون –پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم دبیرستان‌های دولتی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 117 نفر (30 نفر در گروه کنترل، 28 نفر سطح فعالیت تعاملی، 30 نفر سطح فعالیت سازنده گرا،29 نفر سطح فعالیت فعال) به طور تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری نمرات درگیری تحصیلی از پرسشنامه درگیری تحصیلی تینیو (2009) استفاده شد. تمام گروه‌ها به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت. بعد از جمع‌آوری داده ها، با استفاده از نرم‌افزار SPSS آزمون کوواریانس یک راهه (ANCOVA) و مقایسه زوجی بونفرونی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش در این چهارچوب بر درگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای تاثیر مثبت و معناداری دارد. سطح تعاملی نسبت به سایر گروه ها بالاترین اختلاف مثبت را با بقیه گروه ها داشت و بعد از آن به ترتیب سطح سازنده گرا، فعال و انفعالی قرار گرفتند. پرونده مقاله
    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - نقش رسانه ها در طراحی الگوی ارتباطات یکپارچه در تغییر رفتار مصرف کنندگان کالاها و خدمات فرهنگی و هنری با رهیافت داده بنیاد
      علی ملااحمدی وحیدرضا میرابی اسماعیل حسن پور قرقچی
      گسترش سازمانها سبب بروز ناهماهنگی هایی در میان واحدهایی چون روابط عمومی، بازاریابی و توسعه بازار شده است. در چنین شرایط رقابتی سازمان ها باید از ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان یکی از مؤثرترین روش های سرمایه گذاری استفاده کنند تا از ایجاد و حفظ روابط طولانی مدت با م چکیده کامل
      گسترش سازمانها سبب بروز ناهماهنگی هایی در میان واحدهایی چون روابط عمومی، بازاریابی و توسعه بازار شده است. در چنین شرایط رقابتی سازمان ها باید از ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان یکی از مؤثرترین روش های سرمایه گذاری استفاده کنند تا از ایجاد و حفظ روابط طولانی مدت با مشتریان فعلی و بالقوه خود اطمینان حاصل نمایند. در همین راستا این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای ارتباطات یکپارچه بازاریابی جهت تغییر رفتار مصرف کننده در دو مرحله کیفی و کمّی انجام گرفته است. در این پژوهش در بخش کیفی، به منظور جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و نظریه داده ‌بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی 16 نفر از اساتید بازاریابی و خبرگان حوزه صنایع خلاق بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. بعد از اشباعِ نظری در مصاحبه، داده‌های ضبط ‌شده جهت تحلیل، پیاده‌سازی شدند و کدگذاری‌های لازم انجام گردید. جامعه‌ی آماری در بخش کمّی نیز کلیه‌ی مشتریان محصولات فرهنگی و هنری بودند که مطابق جدول مورگان تعداد 384 نفر و بر اساس روش نمونه‌گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مرحله پرسشنامه محقق‌ساخته منتج از مرحله‌ی اول بوده است. مجموعه داده‌های بدست‌آمده بعد از طی فرآیند مستمر کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی در قالب 103 کدِ باز، 60 مفهوم، 15 مقوله و 6 طبقه بر اساس رویکرد سامان‌مند (شرایط مداخله‌گر، شرایط عِلی، شرایط محوری، پیامدها، راهبردها و شرایط زمینه‌ای) سازماندهی شدند. در نهایت در نرم‌افزار Smart Pls از برازش مدل بدست ‌آمده اطمینان حاصل شده، تمامی روابط نیز معنی‌دار تشخیص داده شدند. پرونده مقاله