تحلیل رابطه بین مطالعه روزنامه و میزان اعتماد اجتماعی
محورهای موضوعی : رسانه
1 - استادیار گروه جامعه شناسی، واحد پارس آباد مغان، دانشگاه آزاد اسلامی، پارس آبا مغان، ایران.
کلید واژه: اعتماد اجتماعی, اعتماد بین فردی, اعتماد عام, اعتماد نهادی, روزنامه,
چکیده مقاله :
این تحقیق به مطالعه رابطه میزان مطالعه روزنامه با میزان اعتماد اجتماعی می پردازد. ما در پژوهش حاضر اعتماد را در سه نوع، اعتماد میان فردی، عام و نهادی مورد توجه قرارد داده ایم. روش تحقیق مورد استفاده پیمایش است که داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه به شکل میدانی جمع آوری شده است. همچنین تعداد 383 نمونه انتخاب شده و به شیوه نمونه گیری خوشه ای سیستماتیک عملیاتی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین میزان استفاده از روزنامه با هیچ کدام از انواع اعتماد اجتماعی رابطه معنی دار وجود ندارد. ضرایب ها، نشان دهنده همبستگی منفی بین میزان استفاده از روزنامه و انواع اعتماد اجتماعی هستند بدین معنی که استفاده از روزنامه میزان انواع اعتماد اجتماعی را پایین می آورد اما مطالعه انواع پیام روزنامه ها انواع اعتماد اجتماعی را تحت تاثیر معنی دار قرار می دهد. همچنین بین میزان روزنامه خواندن و متغیرهای ارزیابی از مسئولان و احساس امنیت اجتماعی رابطه معنی دار وجود دارد. سطوح معنی داری برای ارزیابی از محیط نشان دهنده رابطه معنی دار بین متغیرهای مذکور می باشد.علاوه بر این بین میزان استفاده از روزنامه ها و متغیرهای عام گرایی، تعهد اجتماعی و ارزیابی از محیط ارتباط معنی داری وجود ندارد. در مجموع می توان گفت که میزان مطالعه روزنامه با تاثیرگذاری بر متغیرهای واسط تحقیق، میزان انواع اعتماد اجتماعی را تحت تاثیر معنادار قرار می دهد.
This research studies the relationship between newspaper reading and social trust. In the current research, we have focused on three types of trust, interpersonal, general and institutional trust. The research method used is a survey, in which the research data was collected using a questionnaire in the field. Also, 383 samples were selected and operated by systematic cluster sampling. The research results show that there is no significant relationship between the amount of newspaper use and any type of social trust. The coefficients show a negative correlation between the amount of newspaper use and the types of social trust, which means that the use of newspapers lowers the amount of social trust, but the study of newspaper messages significantly affects the types of social trust. Also, there is a significant relationship between the amount of newspaper reading and evaluation variables from officials and feeling of social security. Significant levels for the evaluation of the environment indicates a significant relationship between the aforementioned variables. In addition, between the amount of use of newspapers and general variables orientation, social obligation and evaluation of the communication environment are not significant. In general, it can be said that the amount of newspaper reading has a significant effect on the amount of social trust by affecting the medium variables of the research.