مقاله حاضر با هدف تبیین جامعهشناختی سالمندی پویا با تأکید بر سرمایه فرهنگی در شهر اصفهان انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش، یک بررسی پیمایشی و از نظر هدف، یک بررسی کاربردی و از نوع روشهای تحقیق مقطعی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه سالمندان بالای 60 چکیده کامل
مقاله حاضر با هدف تبیین جامعهشناختی سالمندی پویا با تأکید بر سرمایه فرهنگی در شهر اصفهان انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر کنترل شرایط پژوهش، یک بررسی پیمایشی و از نظر هدف، یک بررسی کاربردی و از نوع روشهای تحقیق مقطعی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه سالمندان بالای 60 سال شهراصفهان در سال 1394 تشکیل میدهند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر بر آورد شده است. نمونهگیری با روش سهمیهای با محوریت جنسیت و منطقه مسکونی و وضعیت معیشتی انجام گرفته است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردیده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین سرمایه فرهنگی و سالمندی پویا رابطه معنا دار آماری وجود دارد و در خصوص، متغیرهای پیشینه‎ای (تأهل، شغل، درآمد، سن، مسکن و جنس) میانگین برخورداری از سالمندی پویا متفاوت نبوده است، اما در خصوص تحصیلات، میانگین برخورداری از سالمندی پویا در گروههای مختلف تفاوت مشاهده شده است. همچنین نتایج حاصل از مدل معادله ساختاری نشان داد که اکثر شاخصهای تطبیقی مدل نیز مقادیر بالاتر از 90/0 را نشان میدهند که به معنای توان مدل از فاصله گرفتن از یک مدل استقلال و نزدیک شدن به یک مدل اشباع شده بر مبنای معیارهای تعریف شده برای آنهاست.
پرونده مقاله
اغتشاش و ناهماهنگی بصری در چهره شهر امروز ایرانی به وضوح قابل ملاحظه است. در این میان اهواز با وجود قدمت تاریخی، امکانات فراوان نفتی، طبیعت زیبا و قابل توسعه، جریان رود کارون از وسط شهر و ... از مشکلات و ناهمانگیهای مضاعفی در بعد بصری رنج میبرد. در این پژوهش از دیدگاه چکیده کامل
اغتشاش و ناهماهنگی بصری در چهره شهر امروز ایرانی به وضوح قابل ملاحظه است. در این میان اهواز با وجود قدمت تاریخی، امکانات فراوان نفتی، طبیعت زیبا و قابل توسعه، جریان رود کارون از وسط شهر و ... از مشکلات و ناهمانگیهای مضاعفی در بعد بصری رنج میبرد. در این پژوهش از دیدگاههای صاحبنظرانی همچون کویین لینچ، دیوید هاروی، یان گل و همینطور نظریه کنش متقابل نمادین و نشانهشناسی به ویژه نشانههای شهری بهره بردهایم. همچنین در این مطالعه بر آنیم تا ضمن نشان دادن پارهای از این ناملایمات بصری، با رویکرد کمی و کیفی و با استفاده از نگاه صاحبنظران حوزه شهری گامی هرچند کوچک در جهت برون رفت ارائه نماییم. جامعه آماری ما افراد 15سال به بالای شهر اهواز بوده که در بعد کمی با استفاده از پرسشنامه و در بعد کیفی با عدهای از نخبگان و مطلعین منطقه مصاحبه حضوری داشتهایم. آنگاه با استفاده از نرم افزار SPSS به تحلیل مجموعه دادههای کمی پرداخته و در نهایت و پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات فراهم شده نتیجه حاصله نشان داد که بین ناهماهنگیهای بصری و رفتار اجتماعی یک رابطه معنادار وجود دارد ضمن اینکه در بعد کیفی نخبگان و مطلعین منطقه نیز بر این مهم صحه گذاشته که در بخش نتیجهگیری و پیشنهادات به بررسی و تحلیل آن پرداختهایم.
پرونده مقاله
هدف اصلی تحقیق، شناخت تفاوتهای جمعیتشناختی و فرهنگی در بروز رفتار شهروندی و اجتناب از رفتارهای کنارهگیرانه میباشد. مسأله اساسی تحقیق این است که آیا در ویژگیهای جمعیتشناختی افراد و فرهنگهای اقتضایی سازمانها، در بروز رفتارهای شهروندی و کنارهگیرانه تفاوت معنیداری چکیده کامل
هدف اصلی تحقیق، شناخت تفاوتهای جمعیتشناختی و فرهنگی در بروز رفتار شهروندی و اجتناب از رفتارهای کنارهگیرانه میباشد. مسأله اساسی تحقیق این است که آیا در ویژگیهای جمعیتشناختی افراد و فرهنگهای اقتضایی سازمانها، در بروز رفتارهای شهروندی و کنارهگیرانه تفاوت معنیداری وجود دارد؟ روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بوده و جامعه آماری سازمانهای دولتی ایران میباشد که در انتخاب محیطهای پژوهش از روشهای نمونهگیری نظری و ترتیبی استفاده شده است. پس از انتخاب محیطهای پژوهش به تعداد 21 سازمان، با توجه به فرمول حجم نمونه کوکران 1392 پرسشنامه توزیع و 1234 پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه محققساخته بوده است. روایی پرسشنامه بوسیله خبرگان تقویت و ضریب پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی 71/0، رفتار شهروندی 72/0 و اجتناب از رفتارهای کنارهگیرانه 73/0 بهدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل آماری استخراج شده از نرم افزار SPSS نشان داد بین ویژگیهای جمعیتشناختی در بروز رفتارهای شهروندی و اجتناب از رفتارهای کنارهگیرانه تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین رفتارهای شهروندی و اجتناب از رفتارهای کنارهگیرانه در فرهنگهای اقتضایی از اهمیت یکسانی برخوردار نبوده و بین رفتارهای شهروندی و اجتناب از رفتارهای کنارهگیرانه رابطه معنیداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این تحقیق، بررسی موانع پژوهش و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه اساتید دانشکده های منطقه 2 سما و ارائه راه کارهایی برای حل آن می باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه اساتید اعم از اساتید حق التدریس و اعضای چکیده کامل
هدف از انجام این تحقیق، بررسی موانع پژوهش و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه اساتید دانشکده های منطقه 2 سما و ارائه راه کارهایی برای حل آن می باشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق، کلیه اساتید اعم از اساتید حق التدریس و اعضای هیأت علمی دانشکده های منطقه 2 سما در سال 94 – 93 به تعداد 511 نفر می باشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 219 نفر (اساتید حق التدریس 197 و اعضای هیأت علمی 22 نفر) برآورد شد. نمونه ها به دو شیوه سرشماری و همچنین نمونه گیری احتمالی خوشه ای تصادفی انتخاب گردید. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته متشکل از دو بخش اطلاعات فردی و مؤلفه های موانع پژوهش که ضریب پایایی آن به کمک آلفای کرونباخ 91/0 به دست آمد، صورت گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس، تی مستقل و تی یک گروه استفاده شد. نتایج یافته های این پژوهش بیانگر آن است که همه عوامل فردی، اداری، مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی به عنوان موانع پژوهش مورد تأیید قرار گرفت.
پرونده مقاله
براساس مطالعات انجام شده احساس اجحاف و استمرار آن پس از انقلاب 1357 در استان مرزی و محروم ایلام تشدید یافته و به یک مسألهی اجتماعی تبدیل شده است. این مقاله به بررسی جامعه شناختی مسأله اجتماعی مذکور پرداخته است. روش استفاده در این پژوهش پیمایش، ابزار جمع آوری دادهها پر چکیده کامل
براساس مطالعات انجام شده احساس اجحاف و استمرار آن پس از انقلاب 1357 در استان مرزی و محروم ایلام تشدید یافته و به یک مسألهی اجتماعی تبدیل شده است. این مقاله به بررسی جامعه شناختی مسأله اجتماعی مذکور پرداخته است. روش استفاده در این پژوهش پیمایش، ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه و جامعه آماری آن، تمامی افراد بالای 18 سال ساکن در مراکز شهری شهرستانهای استان ایلام میباشد. حجم نمونه نیز تعداد 460 نفر تعیین شده است. پس از جمع آوری دادهها و تجزیه و تحلیل آنها با استفاده از نرم افزار (spss )، تمامی فرضیههای تحقیق تأیید و میزان تأثیر آنها در شکلگیری مسأله اجتماعی مورد تبیین مشخص گردید. یافتهها نشان میدهد که عناصر و مؤلفههای معیشتی با ضریب بتای 333/0 ؛ عناصر و مؤلفههای مدیریتی ـ سیاسی با ضریب بتای 279/0 و عناصر و مؤلفههای فرهنگی با ضریب بتای 185/0؛ با بیشترین میزان تأثیر و عناصر و مؤلفههای جمعیتی ـ قومی باضریب بتای 085/0 و عناصر و مؤلفههای جغرافیایی با ضریب بتای035/0 کمترین تأثیر را در استمرار احساس اجحاف در استان ایلام داشتهاند.
پرونده مقاله
هدف این تحقیق، بررسی جلوههای گذار دوم جمعیتی شهر تهران است که از نظر کاربردی، ماهیت توصیفی- پیمایشی دارد و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع میدانی است. جامعهآماری تحقیق 384 نفر از زنان ازدواج کرده شهر تهران با استفاده از روش تصادفی ساده می باشد. برای سنجش روایی آن، چکیده کامل
هدف این تحقیق، بررسی جلوههای گذار دوم جمعیتی شهر تهران است که از نظر کاربردی، ماهیت توصیفی- پیمایشی دارد و از نظر روش جمعآوری دادهها از نوع میدانی است. جامعهآماری تحقیق 384 نفر از زنان ازدواج کرده شهر تهران با استفاده از روش تصادفی ساده می باشد. برای سنجش روایی آن، از روش اعتبار صوری استفاده گردیده، و برای سنجش پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که مقدار آن برای تمام متغیرهای مورد مطالعه(هم مستقل و هم وابسته) مورد قبول واقع شده است. نتایج تحقیق مبین این مهم است که نشانه هایی از ورود شهر تهران به گذار دوم جمعیتی با سطح بالایی از تمایل به طلاق و کاهش در میزان اجباری بودن ازدواج وجود دارد و سطح پایین سایر متغیرها به دلیل عدم تغییر در نظام خانواده در کشور منطقی به نظر می رسد. نظر به تغییرات سریع جامعه، وقوع سایر جنبههای گذار دوم جمعیتی نظیر افزایش همخوابگیها و سقط جنین خارج از ازدواج، تمایل به بیفرزندی قطعی و... که آمار رسمی از آن موجود نیست، دور از ذهن نمی نماید که این امر باید با انجام تحقیقات مستمر و آمارگیری غیررسمی رصد شود. لذا میتوان پیشنهاد کرد با توجه به انجام این تحقیق در شهر تهران، محققان و پژوهشگران با بررسی این پدیده در دیگر شهرهای کشور به ثبت مشاهداتی دقیق تر بپردازند تا افق روشن تری از تغییرات جمعیتی کل کشور حاصل شود و در برنامه ریزی های کلان کشور به کار آید.
پرونده مقاله
چکیده: هدف مقاله حاضر ارائه الگویی به منظور ارزیابی اثربخش تبلیغات تلویزیونی در جامعه است .لذا مسئله اصلی این تحقیق آن است که چگونه می توان مدلی جامع به منظور اندازه گیری اثربخشی تبلیغات تلویزیونی ارائه کرد؟ ابعاد اثربخشی تبلیغات کدامند؟ روابط بین این ابعاد چگونه است ؟ چکیده کامل
چکیده: هدف مقاله حاضر ارائه الگویی به منظور ارزیابی اثربخش تبلیغات تلویزیونی در جامعه است .لذا مسئله اصلی این تحقیق آن است که چگونه می توان مدلی جامع به منظور اندازه گیری اثربخشی تبلیغات تلویزیونی ارائه کرد؟ ابعاد اثربخشی تبلیغات کدامند؟ روابط بین این ابعاد چگونه است ؟ بدین منظور 384 نفر از مشتریان برتراعتباری شعب درجه 1 بانک رفاه به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب گردید . برای سنجش ابعاد اثربخشی تبلیغات از پرسشنامه هایی استفاده شد که ابعاد سرگرم کننده ، محتوایی ، ارتباطی ، واکنش عاطفی به تبلیغات ، نگرش به تبلیغات ، علاقه به برند ، آگاهی از برند و تصور از برند را مورد ارزیابی قرار می دهد و قابلیت اعتماد آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتبار آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است .نتایج حاصل با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که نمایش تبلیغات تلویزیونی باعث تفاوت معناداری در نگرش و دیدگاه مخاطبان به تبلیغات می گردد و در واقع مشاهده تبلیغات در نگرش مخاطبان به تبلیغ ، علاقه به برند ،آگاهی ازبرند و تصور از برند و حتی تمایل به خرید اثر می گذارد . درپایان براساس نتایج بدست آمده و مدل مفهومی تحقیق ، محققان پیشنهادهای قابل قبولی ارائه نمودند .
پرونده مقاله