• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی رابطه پایگاه هویت و مدیریت بدن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدتبریز 
        محمود علمی بهارک باقری زنوز
        در این بررسی ، پایگاه هویت با توجه به مدیریت بدن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مورد مطالعه قرار گرفته و تفاوت سطوح مدیریت بدن و ابعاد مدیریت بدن براساس نوع پایگاه هویت تعیین گردیده است. روش تحقیق، پیمایشی می‌باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، یک پرسشنامه اس چکیده کامل
        در این بررسی ، پایگاه هویت با توجه به مدیریت بدن در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مورد مطالعه قرار گرفته و تفاوت سطوح مدیریت بدن و ابعاد مدیریت بدن براساس نوع پایگاه هویت تعیین گردیده است. روش تحقیق، پیمایشی می‌باشد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، یک پرسشنامه استاندارد است که بوسیله بنیون و آدامز ساخته شده است. متغیر پایگاه هویت را می‌سنجد. پرسشنامه دیگر، پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد که متغیر ملاک یعنی مدیریت بدن، ابعاد، سطوح آن و برخی متغیرهای جمعیت شناختی را مورد سنجش قرار می‌دهد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز می‌باشد که تعداد آنها بالغ بر 26000 نفر است. حجم نمونه براساس فرمول کوکران برابر 384 نفر می‌باشد. شیوه نمونه‌ گیری، نمونه‌گیری تصادفی‌ طبقه‌ای متناسب با جنس و رشته تحصیلی می‌باشد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بین میزان مدیریت بدن و نوع پایگاه هویت دانشجویان تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. تفاوت میزان مدیریت بدن در بعد بهداشتی بر حسب پایگاه هویت معنی‌دار است. میزان مدیریت بدن در بین دانشجویان زن اندکی بیشتر از دانشجویان مرد می‌باشد. در بین متأهلان مدیریت بدن 55/52 و در بین مجردها 82/48 است.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ترجیحات مصرفی در بین خانواده های شهر تبریز 
        ربابه پورجبلی لیلا عبدالهی
         امروزه ترجیح مصرف و مصرف ­گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه­شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مسأله­ی علمی و در حال گسترش در ایران، حائز اهمیت است. مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ترجیح مصرفی مصرف کنندگانبر اساس پژوهشی بر مبنای نظر سنجی، در س چکیده کامل
         امروزه ترجیح مصرف و مصرف ­گرایی از موضوعات مهم پژوهش در جامعه­شناسی و مطالعات فرهنگی است و بررسی آن به عنوان یک مسأله­ی علمی و در حال گسترش در ایران، حائز اهمیت است. مقاله حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با ترجیح مصرفی مصرف کنندگانبر اساس پژوهشی بر مبنای نظر سنجی، در سال 1390 از 390 خانواده ساکن در شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک تدوین شده است و محور آن بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ترجیحات مصرفی در بین خانواده های شهر تبریز می باشد. در این تحقیق  با استفاده از نظریه های زیمل,وبلن وبوردیو و نظریه های مکتب فرانکفورت  به موضوع عوامل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با ترجیح مصرفی پرداخته شده است. از جمله از مهمترین نتایج این پژوهش می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1- همبستگی بین ترجیحات مصرفی وسن برابر 089/= rبه دست أمده است که نتیجه می شود رابطه بین بین ترجیحات مصرفی وسن معنی دارنیست. زیرا سطح معنی داری از 05/0 بیشتر است. 2- همبستگی بین ترجیحات مصرفی وپایگاه اقتصادی و اجتماعی برابر با000/= rبه دست آمده است که نتیجه می شود رابطه بین بین ترجیحات مصرفی وپایگاه اقتصادی و اجتماعی معنی داراست. زیرا سطح معنی داری از 05/0 کمتر است. 3- همبستگی بین ترجیحات مصرفی وتبلیغات رسانه های جمعیبرابر با007/= rحاصل شده است که نتیجه می‌شود رابطه بین بین ترجیحات مصرفی وتبلیغات رسانه های جمعی معنی داراست. زیرا سطح معنی داری از 05/0 کمتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر اعتماد اجتماعی بر کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد بروجرد 
        لیلا عظیمی
        کیفیت زندگی از مفاهیمی است که امروزه مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان قرار  گرفته است تا آنجا در عرصه بین المللی هر سال کشورها و شهرها را با توجه به شاخص‌های طراحی شده برای این مفهوم رتبه دهی می‌کنند و به جهانیان ارایه می‌دهند. با مطالعه و ارزشیابیکیفیت زندگی، زمینه برن چکیده کامل
        کیفیت زندگی از مفاهیمی است که امروزه مورد توجه بسیاری از جامعه شناسان قرار  گرفته است تا آنجا در عرصه بین المللی هر سال کشورها و شهرها را با توجه به شاخص‌های طراحی شده برای این مفهوم رتبه دهی می‌کنند و به جهانیان ارایه می‌دهند. با مطالعه و ارزشیابیکیفیت زندگی، زمینه برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر چه بیشتر فراهممی آید و بدین گونه جامعه هر چه سریع‌تر می‌تواند خود را با شرایط مورد نیازهماهنگ و همنوا سازددر پی تلاش‌های به عمل آمده و تحقیقات صورت گرفته،‌ جامعه‌شناسان در پی آن هستند تاچارچوب‌ها و روش‌های مناسب بیشتری در این خصوص طراحی نمایند این تحقیق بر آن است تا به بررسی سرمایه اجتماعی دانشجویان و تأثیر آن بر کیفیت زندگی بپردازد. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و اطلاعات به طور میدانی و به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده است. نوع نمونه گیری به صورت تصادفی و به روش طبقه بندی متناسب بوده و تعداد حجم نمونه 391 دانشجوی دختر و پسر در سال 1389 می باشد. یافته‌های تحقیق نشان می دهد که فرضیه اول بین شاخص اعتماد به نهادهای اجتماعی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد و فرضیه تحقیق مورد قبول واقع شده است. در فرضیه دوم مشخص شد که بین اعتماد تعمیم یافته و کیفیت زندگی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود ندارد و فرضیه تحقیق مورد رد شده است. اما بین دو متغیر اعتماد بین شخصی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارند و فرضیه تحقیق مورد قبول شده است. رگرسیون چند متغیره نشان داد که در مجموع 14 درصد از واریانس کیفیت زندگی را توانسته اند تبیین نمایند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - تبیین جامعه­شناختی و روانشناختی عاطفه اجتماعی در جوانان شهر کرمان 
        محمدتقی ایمان الهام شیردل
        انسان­ها در دنیایی پر از عواطف اجتماعی زندگی می­کنند و عواطف اجتماعی در روابط ما با دیگران جریان دارد. در این پژوهش الگوی عواطف اجتماعی موجود در بین جوانان شهر کرمان توصیف و سپس عوامل روانی- اجتماعی مؤثر بر عاطفه اجتماعی تبیین می­شود. به منظور بررسی این رابطه از نظریه ت چکیده کامل
        انسان­ها در دنیایی پر از عواطف اجتماعی زندگی می­کنند و عواطف اجتماعی در روابط ما با دیگران جریان دارد. در این پژوهش الگوی عواطف اجتماعی موجود در بین جوانان شهر کرمان توصیف و سپس عوامل روانی- اجتماعی مؤثر بر عاطفه اجتماعی تبیین می­شود. به منظور بررسی این رابطه از نظریه ترنر، هاکشیلد و وینر استفاده شده و این تحقیق بصورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین جوانان شهر کرمان در سال 1390 انجام گردیده است. روش نمونه­گیری بصورت تصادفی طبقه بندی و سیستماتیک بوده است و حجم نمونه 400 نفر می­باشد. نتایج آزمون تحلیل توافقی چندگانه نشان داد عواطف اجتماعی منفی نظیر غم، ترس، خشم، تنفر و شرم در مقایسه با عواطف اجتماعی مثبت در جوانان شهر کرمان از فراوانی بیشتری برخوردار است. آزمون فرضیات نشان می­دهد بین جنس، میزان تحصیلات، وضعیت اشتغال با عاطفه اجتماعی رابطه وجود دارد. همچنین بین اعتماد اجتماعی، دینداری و اعتماد به نفس با عاطفه اجتماعی رابطه مثبت و معنی­داری و بین سن با عاطفه اجتماعی رابطه منفی و معنی­داری تأیید گردید. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان  داد  متغیرهای مستقل  اعتماد اجتماعی، اعتماد به نفس و میزان تحصیلات 47 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین نموده­اند.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مطالعه مقایسه‌ای تحولات ارزش‌ها و باورهای دینی بین نسل امروز و گذشته (جوانان و والدین آن‌ها) در شهرستان یزد 
        محمدحسین پوریانی سید علی محمد اسلامی‌طرزجانی
        یکی از عمده‌ترین مسأله جهانی در کشور ما پدیده شکاف نسلی است که هر نسل نسبت به نسل پیش از خود تفاوت‌هایی دارد. گاهی این تفاوت‌های فرهنگی، فکری و رفتاری به سطحی می‌رسد که نوعی نا هم زبانی و جدایی ایجاد می‌کند. این موضوع چالشی، محصول تغییرات سریع اجتماعی و واقعیتی انکار نا چکیده کامل
        یکی از عمده‌ترین مسأله جهانی در کشور ما پدیده شکاف نسلی است که هر نسل نسبت به نسل پیش از خود تفاوت‌هایی دارد. گاهی این تفاوت‌های فرهنگی، فکری و رفتاری به سطحی می‌رسد که نوعی نا هم زبانی و جدایی ایجاد می‌کند. این موضوع چالشی، محصول تغییرات سریع اجتماعی و واقعیتی انکار ناپذیر است برای آن که جامعه قابل زندگی باشد باید ارزش‌ها و اعتقادات دینی آن جامعه حفظ گردد و با هر نوع کجروی اجتماعی که این ارزش‌ها و اعتقادات را تهدید می‌کند مبارزه شود و در این راه پیش گیری به مراتب مهم‌تر از درمان و بهتر از مداواست. به منظور پیش گیری از شکاف نسلی بین والدین و فرزندان می‌باید علل و عوامل مؤثر بر آن شناخته شود و عوامل موجود مشخص گردد چرا که تنها با شناسایی این عوامل است که می‌توان قدم‌هایی در جهت پیش گیری و درمان آن برداشت. این تحقیق با هدف بررسی مقایسه‌ای تحولات ارزشی و باورهای دینی بین نسل امروز و گذشته (جوانان و والدین آن‌ها) در شهرستان یزد با حجم نمونه 400 نفر (200 جوانان و 200 والدین) و به منظور جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه جهت‌گیری مذهبی که اعتبار و روایی آن‌ها طی تحقیقات متعددی تأیید و همچنین در این پژوهش نیز بر روی 30 نفر مورد آزمون قرار گرفته و تأیید شده است بر روی حجم نمونه اجرا گردید و داده‌های حاصل جمع‌بندی و پس از ترسیم جدول ماتریس با استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و برای آزمون فرضیات تحقیق نیز از محاسبات میانگین، انحراف معیار و آزمونتی (t) استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسى عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى در شهر زنجان 
        ذبیح اله صدفی علیرضا محسنی تبریزی
        در این مقاله به تبیین روانشناختى اجتماعى علل و آثار اقناع‌رسانه‌ای با تکیه بر پیمایشِ عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى شبکه‌های اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى پرداخته شده است. حجمجمعیتِ آماری 227790 نفر و متشکل چکیده کامل
        در این مقاله به تبیین روانشناختى اجتماعى علل و آثار اقناع‌رسانه‌ای با تکیه بر پیمایشِ عوامل مؤثر بر تمایل مخاطبان به استفاده از تبلیغات و پیام‌های تجارى شبکه‌های اینترنتى و ماهواره‌اى در تصمیم‌گیری‌ها و کنش‌های اقتصادى پرداخته شده است. حجمجمعیتِ آماری 227790 نفر و متشکل از افراد تحصیل‌کرده‌ى بالای 18 سال ساکن در مناطق شهرى زنجان است. 381 نفر از جمعیتِ آماری یعنی 190 مرد و 191 زن، با استعانت از قواعد تعیین حجم نمونه و براساس روش نمونه‌گیری چند مرحله‌ای خوشه‌ای ونمونه‌گیری سهمیه ای به‌عنوان نمونه‌ى آماری انتخاب گردیدند.        در این پیمایش با استفاده از پرسشنامه‌ى هدایت شده برمبنای طیف رنسیس لیکرت، اطلاعات مورد نیاز جمع‌آورى و با استعانت از نرم‌افزار SPSSپردازش گردید. بر حسب ارزش بتا βدر تحلیل رگرسیون چندگانه (R)، افزایش تمایل به استفاده از پیام‌های تجارى (48/0+)، ارتقای اقناع‌رسانه‌ای (34/0+)، افزایش نگرش به منبع پیام‌ها (28/0+)، افزایش اعتماد به مُبلغین (18/0+)، افزایش مصرف‌گرایی (14/0+)، کاهش نگرش به جاذب بودن پیام‌ها (12/0-)، در بین مخاطبان غیرشاغل (22/0-)، مرد (17/0+)، با کاهش بُعد خانوار (17/0-)، بیشترین تأثیر را بر تصمیم‌گیری و کنش اقتصادی آنان داشته و در مجموع 60% R2تغییراتِ متغیر وابسته را تبیین می‌کنند.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی رابطه سرمایه اجتماعی، اقتصادی وفرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهر نقده (90_1389)
        محمد عباس زاده مرتضی مبارک بخشایش مینا معروف پور
        اوقات فراغت از جمله پدیده‌های مهم و شایان توجهی است که بی‌توجهی به آن، پیامدها و بازتاب‌های نگران‌کننده از جمله بیماری‌های اجتماعی، روانی و انحرافات اجتماعی را به دنبال دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی با نحوه گذران او چکیده کامل
        اوقات فراغت از جمله پدیده‌های مهم و شایان توجهی است که بی‌توجهی به آن، پیامدها و بازتاب‌های نگران‌کننده از جمله بیماری‌های اجتماعی، روانی و انحرافات اجتماعی را به دنبال دارد. بر این اساس پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی با نحوه گذران اوقات فراغت می‌باشد. روش تحقیق، پیمایشی و ابزار اندازه­گیری، پرسشنامه بسته­پاسخ محقق­ساخته می­باشد. جامعه آماری مورد مطالعه، دربرگیرنده کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر نقده به تعداد 17177 نفر در سال تحصیلی 90- 1389 نفر بوده که از این تعداد، 376 نفر با استفاده از فرمول کوکران و به روش تصادفی به عنوان حجم نمونه مورد مطالعه، انتخاب شده است. داده‌های حاصل نیز، با استفاده از نرم افزارspssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته­ است. بر اساس یافته‌های تحقیق: میانگین گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان پسر بیشتر از دختران می‌باشد. همچنین یافته‌های تحقیق رابطه بین متغیرهای اصلی تحقیق و نحوه گذران اوقات فراغت را تأیید می‌کند. در نهایت با استفاده از رگرسیون چند متغیره، دو متغیر سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی 34 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کرده‌اند. همچنین تأثیر متغیر مستقل  سرمایه فرهنگی بر متغیر وابسته بیشتر از سایر متغیرها بوده است.  پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - شکاف نسلی در ارزشها: بررسی مقایسه‌ی جوانان و سالمندان
        علی اصغر عباسی اسفجیر شیما سام
        امروزه بیش از دهه‌های گذشته شکاف نسلی مورد توجه قرار گرفته است. شکاف نسلی تفاوت در بینش و ارزشهای میان دو نسل بخصوص جوانان و والدینشان می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شکاف موجود بین ارزشهای جوانان و سالمندان شهر بابل صورت گرفته است. این پژوهش بر روی 240 نفر از چکیده کامل
        امروزه بیش از دهه‌های گذشته شکاف نسلی مورد توجه قرار گرفته است. شکاف نسلی تفاوت در بینش و ارزشهای میان دو نسل بخصوص جوانان و والدینشان می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شکاف موجود بین ارزشهای جوانان و سالمندان شهر بابل صورت گرفته است. این پژوهش بر روی 240 نفر از جوانان و سالمندان شهر بابل 120 نفر جوانان 30- 18 و 120 نفر سالمندانبالای سال60انجام شده است. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. داده‌ها به وسیله پرسشنامه‌های استاندارد شده (طبقه‌بندی ارزشی شوارتز) با 57 گویه در طیف لیکرت جمع‌آوری شده است که اعتبار و روایی آن تأیید گردیده است. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS، روش آماری توصیفی و آزمون تی تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که دو گروه سنی از نظر ارزش‌های فردی تفاوت معناداری با هم داشته‌اند (p >0.05).البته قابل ذکر است که در تمامی موارد مطرح شده جوانان و سالمندان اهمیت موضوع را اذعان داشته‌اند اما میزان اهمیت و اولویت بندی آنها متفاوت بوده است.نگاه توصیفی تحلیلی و حتی به گونه مشاهده مستقیم یا تجربی، حاکی از تغییر فضای فرهنگی- فکری دو نسل حاضر می‌باشد. که نیاز به تعمق بیشتری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی سرمایه اجتماعی فرهنگی بین گروه های مذهبی شهرتربت جام 
        مهناز امیرپور مهناز امیرپور حمیرا منصوری
        این پژوهش به مطالعه و بررسی میزان سرمایه اجتماعی بین دو مذهب رایج در شهر تربت جام می‌پردازد. جامعه آماری مردم شهر تربت جام است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400نفر تعیین شده است. روش تحقیق پیمایشی است و بر اساس ابزار پرسشنامه دارای روایی مبتنی بر آلفای کرونباخ بوده و چکیده کامل
        این پژوهش به مطالعه و بررسی میزان سرمایه اجتماعی بین دو مذهب رایج در شهر تربت جام می‌پردازد. جامعه آماری مردم شهر تربت جام است و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 400نفر تعیین شده است. روش تحقیق پیمایشی است و بر اساس ابزار پرسشنامه دارای روایی مبتنی بر آلفای کرونباخ بوده و از نتایج به دست آمده چنین استنتاج شده که دین به معنای عام آن در جامعه دارای دستاوردهای زیادی است. مذهب و اعتقادات مذهبی خاص تأثیر بر میزان سرمایه اجتماعی ندارد. هر دو گروه با توجه به اعتقادات خاصی که دارند از یک میزان سرمایه اجتماعی برخوردارند. بیشترین تأثیر بر میزان سرمایه اجتماعی در این شهر امنیت اجتماعی و استفاده از رسانه‌های جمعی داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی نقش مدیریت رسانه و محتوا درکاهش مخاطبان رادیو گیلان
        فردین علیخواه عبدالرضا فدایی فرقان
        هدف این مقاله طرح موضوع نقش مدیریت و محتوای رسانه در کاهش مخاطبان رادیو گیلان است. بنابر اعلام واحد سنجش صدا و سیمای مرکز گیلان، مخاطبان رادیو گیلان در سال 88 در حدود 20 درصد بوده اندکه این میزان در مقایسه با سال های 81 تا 85 افت قابل توجه ای داشته است. روش استفاده شده چکیده کامل
        هدف این مقاله طرح موضوع نقش مدیریت و محتوای رسانه در کاهش مخاطبان رادیو گیلان است. بنابر اعلام واحد سنجش صدا و سیمای مرکز گیلان، مخاطبان رادیو گیلان در سال 88 در حدود 20 درصد بوده اندکه این میزان در مقایسه با سال های 81 تا 85 افت قابل توجه ای داشته است. روش استفاده شده برای شناخت دلایل و به عبارتی پاسخ به پرسش های محوری تحقیق، روش کیفی بوده‌است. همچنین در بین تکنیک های موجود در روش کیفی ، از تکنیک مصاحبه ی کارشناسی استفاده‌شد جامعه نمونه مورد مطالعه هم چند تن از افراد خبره ، توانا و پیشکسوت رادیو گیلان بودند گفتنی است در این تحقیق جایگاه مشاغل تولید از جمله برنامه ساز ،گوینده ، نویسنده و گزارشگر هم به دلیل حساسیت این مشاغل و تأثیر گذاری آنان در انتقال مطلوب پیام یا برعکس ، مد نظر قرار گرفت. یافته‌های کانونی این پژوهش مؤیّد آن است که کارشناسان ، در صدر عوامل ، نوع ِمدیریت واحد رادیو را در کاهش مخاطبان مؤثر دانسته اند. در مراحل بعدی نقش تولید کنندگان برنامه ها برجسته شده است و استدلال کارشناسان این بوده است که محتوا یا پیام به خودی خود تولید نمی شود و تولید کنندگان بر محتوا تأثیر گذارند. از این روکارشناسان ، کیفیت و ویژگی پیام تولیدی را در افت مخاطب رادیو مؤثر ارزیابی کرده اند. استدلال بیشتر مصاحبه شوندگان این بوده است که به علت فقدان مدیریت مناسب پیام ، هدایت نیروها از یکطرف و ارسال پیام مطلوب از طرف دیگر ، دچار آسیب شده است که به نظر آنان ، دقت در جذبِ کارکنان زبده ی بخش تولید به ویژه با تأکید بر تخصص ، و گزینش مدیران براساس معیارهای مدیریت رسانه می تواند راهکاری مناسب برای افزایش مخاطبان رادیو باشد . و اما تأملی در واژه های کلیدی ، پرینگل و استار مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانسته‌اند و مهارت‌ های مدیر رسانه‌ای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه می‌کنند. مک کوایل هم در باره محتوا می گوید : مشهودترین و در دسترس ترین گواه فعالیت رسانه های جمعی ، آثاری است که در این رسانه ها تولید وپخش می شود . پرونده مقاله