تحلیل نقش سرمایه اجتماعی بر تاب آوری زنجیره تامین در صنعت فولاد
محورهای موضوعی : مدیریت تولید و عملیاتامیر علی احسنی 1 , ابراهیم نیک نقش 2 * , شکراله زیاری 3 , مهدی امیرمیاندرق 4
1 -
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - گروه ریاضی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه ریاضی، واحد فیروزکوه، دانشگاه ازاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.
کلید واژه: سرمایه اجتماعی, تاباوری زنجیره تامین, صنعت فولاد,
چکیده مقاله :
امروزه، رقابت بین شرکتها جای خود را به رقابت بین زنجیرههای تأمین داده است، به عبارت دیگر شبکههایی از شرکتها، مسئول تبدیل مواد اولیه به محصول نهایی و تحویل به مشتری هستند. این شبکه از موجودیتها، مسئول فرآیندهای مختلف تأمین، تولید و توزیع هستند که به عنوان یک زنجیرهتأمین شناخته میشوند. موجودیتهای زنجیره تأمین میتوانند در مکانهای مختلف جغرافیایی مستقر باشند و محصولات نهایی با کیفیت بالا را به موقع و با کمترین هزینه به دست مشتریانی که در نقاط مختلفی پراکنده هستند، برسانند.هدف این مقاله تحلیل نقش سرمایه اجتماعی بر تاب آوری زنجیره تامین در صنعت فولاد است. بدینمنظور با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در دوره زمانی سال 1404 بررسی شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کارشناسان صنعت فولاد بودند که تعداد آنها 340 نفر میباشد و با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 181 نفر تعیین شده است. همانطور که نتایج حاصل از تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری نشان دادند، عدد معناداری ميان عامل سرمایه اجتماعی و تاب آوری زنجیره تامین ، 5.07 میباشد بنابراین عامل سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری بر تاب آوری زنجیره تامین داشته است. همچنین ضریب تخمین استاندارد بهدستآمده در مورد این عدد 0.57 بوده، لذا آشکار است که تاثیر عامل سرمایه اجتماعی بر تاب آوری زنجیره تامین زیاد میباشد. بنابراین تغییر در عامل سرمایه اجتماعی سبب بروز تغییر در تاب آوری زنجیره تامین میگردد.براساس نتایج، پیشنهاد میگردد در صنعت فولاد تمر کز بر پيكربندي كلي روابط شبكه¬اي باشد که يك جنبه مهم سرمايه اجتماعي را شكل مي¬دهد و مي¬تواند بر توسعه تاب آوری زنجیره تامین تأثير بگذارد.
Today, competition between companies has given way to competition between supply chains, in other words, networks of companies responsible for converting raw materials into finished products and delivering them to customers. This network of entities is responsible for various supply, production, and distribution processes, which are known as a supply chain. Supply chain entities can be located in different geographical locations and deliver high-quality final products to customers who are scattered in different places on time and at the lowest cost. The aim of this article is to analyze the role of social capital on supply chain resilience in the steel industry. For this purpose, it was investigated using factor analysis and structural equations techniques in the period of 1404. The statistical population of this study included steel industry experts, who numbered 340 people, and the sample size was determined as 181 people using the Morgan table. As the results of data analysis using structural equation modeling showed, the significant number between the social capital factor and supply chain resilience is 5.07, so the social capital factor has a positive and significant effect on supply chain resilience. Also, the standard estimation coefficient obtained for this number is 0.57, so it is clear that the effect of the social capital factor on supply chain resilience is high. Therefore, a change in the social capital factor causes a change in supply chain resilience. Based on the results, it is suggested that in the steel industry, focus should be on the overall configuration of network relationships, which forms an important aspect of social capital and can affect the development of supply chain resilience.
Akram, M.U., Islam, N., Chauhan, C., Yaqub, M.Z., 2024. Resilience and agility in sustainable supply chains: a relational and dynamic capabilities view. J. Bus. Res. 183, 114855. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2024.114855.
Jafari, E., Rousta, Asayesh, F. Ahmadi Sharif, M., (2024). Providing a Sustainable Marketing Model in the Insurance Industry with a Focus on Artificial Intelligence. Journal of System Management, 10 (4), 135-149. https://doi.org/ 10.30495/SJSM.2024.1126217
Amaya Rivas, A., Liao, Y.-K., Vu, M.-Q., & Hung, C.-S. (2022). Toward a comprehensive model of green marketing and innovative green adoption: Application of a stimulus- organism-response model. Sustainability, 14(6), Article 3288. https://doi.org/10.3390/su14063288
Askarian, B., Poorzarandi, M.E., & Haqiqat Monfared, J. (2021). Ranking of resilient suppliers in the drug supply chain by combining the techniques of network analysis and Fuzzy Dimetal, Strategic Management in Industrial Systems, 16(58), 1-13. https://doi.org/ 10.24200/sci.2021.55787.4405. (In Persian).
Bals, C (2019) "Toward a supply chain finance (SCF) ecosystem – Proposing a framework and agenda for future research", Journal of Purchasing and Supply Management, 25(2), 105-117.
Bashiri, Li, K, Lim, M., Akpobi, T., (2025), How to improve supply chain sustainable performance by resilience practices through dynamic capability view: Evidence from Chinese construction, Resources, Conservation & Recycling 212, 107965. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2024.107965
Chou, S.-F., Horng, J.-S., Liu, C.-H. S., & Lin, J.-Y. (2020). Identifying the critical factors of customer behavior: An integration perspective of marketing strategy and components of attitudes. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, Article 102113. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102113
Dinh, K.C., Nguyen-Viet, B., Phuong Vo, H.N. (2023), Toward sustainable development and consumption: the role of the green promotion mix in driving green brand equity and green purchase intention, J. Promot. Manag. 29 (6) 824–848, https:// doi.org/10.1080/10496491.2023.2165209.