بررسی مجازات یا جبران خسارت بودن دیه از دیدگاه فقه امامیه
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقسید مرتضی موسوی تبار 1 , جمال بیگی 2 , زهرا قهرمانی 3 , منوچهر امیدی 4
1 - کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
2 - استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه
3 - کارشناس ارشد فقه و حقوق جزا، دانشگاه آزاد اسلامی مراغه.
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد بناب
کلید واژه: ماهیت دوگانه دیه, دیه, مجازات دیه, ضمان بودن دیه, جبران خسارت,
چکیده مقاله :
در قتل یا جنایات در صورتی که امکان قصاص نباشد یا در شرایط مشخص شده برای آن که خون مسلمان هدر نرود به سبب جنایتی که بر نفس یا عضو مجنی علیه وارد شده است به وی یا اولیای دم او مالی داده می شود که دیه نام دارد. این که پرداخت دیه از سوی مجرم به مجنی علیه یا اولیای دم وی از بابت مجازات است یا برای جبران خسارت است سوالی است که این مقاله در پی پاسخ آن است. ثمره یافتن این پاسخ آن است که در صورت مجازات بودن دارای شرایطی که سایر مجازات ها دارند خواهند بود و فرد به عنوان مجرم شناخته خواهد شد در حالی که اگر جبران خسارت باشد، یک حق شخصی خواهد بود و واجد جنبه های مدنی بوده که شرایط آن مانند معاملات مالی تابع برخی شرایط عقود خواهد بود و نیز دیگر به فرد اطلاق عنوان مجرم صحیح نخواهد بود.
In murder or crimes, if it is not possible to take retribution, or in the specified circumstances, that Muslim blood is not wasted due to a crime committed against a person or a member of the police against him, he or his fellow parents shall be entitled to the death of Diyah. It is a question that this article seeks to answer if it is payable by the offender to the guilty person against his or her parents for punishment or for compensation. The result of this answer is that in the event of a punishment, they will have conditions that have other penalties, and that the person will be convicted, while if it is a compensation, it will be a personal right and have civil aspects whose terms Like financial transactions, it will be subject to certain conditions, and the other person will not be entitled to the criminal offense.
_||_