توارث در فرض اختلاف مذاهب
محورهای موضوعی : فقه و مبانی حقوقمریم کهنسال 1 , سیذمهدی میرداداشی 2 , محمد صادقی 3
1 - گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2 - استادیار، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
3 - استادیار، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
کلید واژه: موانع ارث, احوال شخصیه, ارث, مذاهب خمسه, موجبات ارث,
چکیده مقاله :
تقسیم ارث بین وراث متوفی، امری است که هر یک از ادیان مختلف الهی و مذاهب آنها در خصوص آن احکام و قواعد خاص خود را دارند. با عنایت به اینکه در فقه مذاهب در حوزه ارث اختلافاتی وجود دارد، به طور مثال برخی نهادها مانند عول و تعصیب در فقه ما مسموع نیست، در قوانین کشور در راستای احترام به پیروان مذاهب دیگر و دیگر ادیان الهی، قواعد ارث آنان در خصوص پیروانشان به رسمیت شناخته شده است. اما مشکل اصلی در جایی است که بین مورث و وارث و یا وارثین متوفی، اختلاف مذهب وجود داشته باشد. به طور مثال متوفی سنی مذهب و وارث شیعه و یا بالعکس باشد.در اینجا این پرسش مطرح میشود که در فرض اختلاف مذهب متوارثین و با توجه به تفاوت احکام ارث در مذاهب اسلامی، ملاک عمل کدام مذهب خواهد بود؟ در پاسخ پرسش فوق باید بیان کرد: با توجه به ماده واحده اجازه رعایت احوال شخصیه ایرانیان غیرشیعه مصوب ۱۳۱۲ و صراحت بند دوم این ماده واحده ونیز به استناد نظرات مشورتی که در این خصوص صادر گردیده و تحلیل دیگر ادله که در این پژوهش به آنها اشاره شده، حتی اگر احدی از وارثین شیعه باشد، این قانون اجرا خواهد شد. کلید واژه ها: ارث، احوال شخصیه،مذاهب خمسه،موجبات ارث،موانع ارث
The division of the deceased’s inheritance/legacy among his/her heirs is an issue regarding which each heavenly religions has its own specific rules and regulations. As there are some differences regarding the inheritance in the Fiqh (Jurisprudence) of the religions, for instance though some subjects like oal (literally means domination and increase) and Taseeb (literally and legally means paternal relative, and legally it means the rejection of the amount of inheritance that is more than the share of heirs) are not covered by the Shiite Fiqh, such subjects and the rules regarding the inheritance are recognized by the State laws for respecting the followers of other heavenly religions. However the problems raises if the legator and inheritor/s are of different religions. For example when the deceased is Sunni and the inheritor is Shiite or vice versa. Given that the inheritors are not of the same religion and considering the differences in the Islamic sects regarding the rules around the legacy, a question raises that what will be the criteria for decision making in this regard? Answering the above question, it should be mentioned that: In accordance with the single Article on the permission for observing the status of the non-Shiite Iranian individuals, passed in 1933, and the explicitation made by the second clause of said article, and according to the advisory comments issued in this regard and the analysis of the reasons dealt with by the present study, the above mentioned Act shall be enforced.
_||_