مبانی فلسفی اکراه در تحقق جرم
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامیسمیه رحیمیان گوار 1 , رضا فانی 2
1 - .نویسنده اول : دانشجوی کارشناسی ارشد گروه حقوق جزا وجرم شناسی، - دانشکده حقوق ، الهیات وعلوم سیاسی ، دانشگاه ازاد واحد تبریز و(واحد
2 - : دکترا حقوق جزا وجرم شناسی دانشگاه تهران ، استادیار ، گروه حقوق ، دانشکده الهیات ومعارف اسلامی ، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- تبریز-ایران
کلید واژه: مبنای فلسفی جرم, اکراه در جرم, اکراه, جرم,
چکیده مقاله :
در بررسی علمی حقوق دو شیوه وجود دارد که یکی بررسی مبنا و مفهوم است و دیگری تحلیل ماهیت و کارکرد آن. در بررسی ماهیت و کارکرد تأسیسات حقوقی شناخت از ساختار کلی به دست میآید که این شناخت نتیجه و حاصل تدقیق در ریشه تاریخی و سابقه شکلگیری آن است. بدینسان که عدم تسلط در ریشه تاریخی و تأسیسی یک معنای حقوقی مفهوم کارکردی آن را زیر سؤال میبرد و بررسی اثرات آن ممکن است از اسلوب دقیق آن خارج گردد. این رویه رسالت تحلیلهای فلسفی حقوق است که ریشه و سیر تعیینی الفاظ بر معانی حقوقی را بهطور تاریخی موردتوجه قرار میدهد. فلسفه حقوق به ما میگوید اساساً چه قواعدی و چگونه باید وارد حقوق گردند. فلسفه اکراه نیز در حقوق ایران و سایر کشورها دارای پیشینهای است که به تأثیرات اکراه در تحقق جرم بهعنوان یکی از عوامل رافع مسئولیت کیفری صحه مینهد و یا آن را رد مینماید. بهبیاندیگر پیشینه تاریخی و فلسفی نهاد حقوقی اکراه در تحقق و عدم تحقق جرم و همچنین مجازات و عدم مجازات کیفری متهم تأثیر مستقیم دارد.
In the scientific study of law, there are two methods, one of which is to examine the basis and the other to analyze its nature and function. In the study of the nature and function of the legal system, knowledge of the general structure is obtained, which is the recognition of the result and outcome of the historical origins and history of its formation. So that the lack of mastery in the historical root and the formation of a legal meaning of its functional meaning is questioned and its effects can be excluded from its exact form. This procedure is the mission of the philosophical analysis of law, which historically focuses on the roots of the definition of words on legal meanings. The philosophy of law tells us essentially what rules and how to enter the law. The philosophy of reluctance in Iran and other countries has a precedent that acknowledges or rejects the effects of reluctance in realizing the crime as one of the factors justifying criminal responsibility.Accordingto the historical and philosophicalbackground of the legal entity, there is a reluctant direct effect on the realization of the crime, as well as on the punishment and non-punishment of the accused
_||_