پاسخ به شبهه گرایش پیامبر (ص) به موسیقی وغِناء در کتب اهل سنت
محورهای موضوعی : فلسفه اسلامی
1 - هیات علمی
کلید واژه: غِناء, اهل سنت, صحیح بخاری, موسیقی, پیامبر اعظم,
چکیده مقاله :
شخصیت بزرگ و معنوی پیامبر اکرم (ص)، آئینه ی تمام نمای جمال وجلال خداوند بزرگ است. پروردگار بزرگ، در قرآن مجید، به تعریف وتحسین وی پرداخته و او را مایه ی رحمت برای همه جهانیان، ودارای خلق عظیم، معرفی کرده است. با این همه عظمت، متأسفانه در برخی کتب معتبر اهل سنت، سیمای معنوی پیامبر مخدوش معرفی شده و شخصیت آن حضرت از حد یک انسان عادی هم پایین تر آمده است. یکی از موضوعاتی که باعت مخدوش نمودن شخصیت معنوی پیامبر شده، گرایش ایشان به موسیقی و رقص و دف و غناء است. که روایات متعددی در صحیح بخاری مبنی بر گرایش پیامبر اعظم، به موسیقی و غناء وجود دارد. عبارات این احادیث، به نحوی است که برخورد ایشان را با دفّ و موسیقی، بسیار عادی و مانند جوانان عاشق آن زمان ترسیم کرده است! بعلاوه، این روایات، ورود پیامبر به محل خصوصی یک تازه عروس و خلوت با زن نامحرم را برای پیامبر اعظم (ص) بسیار عادی و مباح تصویر نموده بطوریکه برخی شارحین مانند ابن حجر عسقلانی ناچار به طرح احتمالات متعدد جهت حل این اشکالات می شوند. در این مقاله فقط دو روایت رُبیّع دختر مُعوّذبن عَفراء و روایت عایشه با تعابیر مختلف و ازطرق متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. آنگاه نادرستی مضامین و مفهوم آن از دو جهت اثبات شده است. نخست اینکه این روایات با روایات دیگر صحیح بخاری در تعارض و ناسازگار است. ثانیا از طریق برخی آیات قرآن عدم جواز غناء و گرایش به موسیقی لهوی قابل اثبات است.
Great personality and spiritual Prophet (PBUH), the light of the full glory of the Lord is great beauty. Lord, in the Qur'an, he and his admiration for defining themes of mercy for all worlds, and has much people, has been introduced. With all this greatness, unfortunately in some authentic Sunni books, corrupted presented prophet and spiritual aspects of his character is still lower than a normal human being. One of the things that leads to undermine the moral character of the Prophet, and turn them into music and dance and tambourine and a's song. The numerous traditions in Bukhari that the Prophet trends, the music and there's song. Expressions of these traditions, the way that they deal with tambourine and music, so normal, like the young lover has outlined that time! In addition, this hadith, the Prophet entering a newlywed and a quiet private place with a non-mahram woman for the Prophet (pbuh) has very normal and permissible, as some commentators such as Ibn Hajar image Asqalani multiple contingency plan to solve these problems have to be. In this paper only two narrative "Rabi Mvzbn girl Fra’" narrative "Aisha" with different interpretations and different ways were examined. The themes and concepts from both directions have been proven wrong. The first is that this tradition with other traditions, Sahih Bukhari is in conflict. Secondly, through some Quranic verses and tends to be frivolous musical verifiable's song is not allowed.