بررسی تطبیقی مدل اسلامی سیاست جنایی تقنینی ایران با مدل غربی اقتدارگرای فراگیر (از مدل های مرسوم دلماس مارتی)
محورهای موضوعی : تحقیقات حقوقی بین المللیسیدمسعود یثربی 1 , سیدحسن هاشمی 2 , محمد علی طاهری بجد 3
1 - دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرم شناسی، گروه حقوق، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
رایانامه: yasrebimasod@yahoo.com
2 - استادیار، گروه حقوق، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. (نویسنده مسئول).
رایانامه: hashemi@iaubir.ac.ir
3 - استادیار، گروه حقوق، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. رایانامه:mtaheri@birjand.ac.ir
کلید واژه: سیاست جنایی, آموزههای فقهی, دلماس مارتی, مدل اسلامی سیاست جنایی, مدل اقتدارگرای فراگیر,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: طبق اصل یکم قانون اساسی، ابتنای نظام حاکم بر ایران منطبق با جمهوریت و اسلامیت است. به همین دلیل سیاستگذاریها در ایران ازجمله سیاست جنایی تقنینی برگرفته از فقه اسلامی و در تصمیمگیریهای ملی با مشارکت مردم میباشد. اما ازآنجاکه برخی از اندیشمندان حقوقی همچون خانم دلماس مارتی به دلیل عدم شناخت کافی از اسلام، قائل بر قرابت و تشابه مدل اسلامی سیاست جنایی با مدل اقتدارگرای فراگیر هستند، ممکن است مدل اسلامی سیاست تقنینی ایران، مدلی(توتالیتر) فرض گردد.روش: پژوهش حاضر از نظر نوع و هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی است و جمع آوری اطلاعات در آن از طریق بررسی اسنادی و فیش برداری بوده است.یافتهها و نتایج: پژوهش حاضر ضمن بررسی تطبیقی قصد بر اثبات تفاوت مدل اسلامی سیاست جنایی تقنینی با مدل غربی اقتدارگرای فراگیر دارد چراکه مدل سیاست جنایی در ایران، برگرفته از جمهوریت و اسلامیت و نظام سیاسی فقاهتی و دینگرا میباشد و به لحاظ اندیشههای اسلامی فاصله معناداری با مدل اقتدارگرای فراگیر دارد.درنتیجه مدل اقتدارگرای فراگیر ازلحاظ شکل دولت و نحوه قانونگذاری و مشارکت مدنی افراد و نهادهای اجتماعی کاملاً تفاوت دارد و نمیتوان پذیرفت مدل اسلامی با مدل توتالیتر قرابت معنایی یا ساختاری داشته باشد و به همین علت مدل سیاست جنایی تقنینی ایران به دلیل پارادایم و گفتمان سیاسی برگرفته از مذهب امامیه، مدلی مستقل است که در آن علاوه بر بزه و انحراف، مؤلفههای دیگری همچون حدود، قصاص، دیات که ریشه شرعی و فقهی دارند، نقش ایفا میکنند که روح این مؤلفهها متفاوت با مدل توتالیتر میباشد.
Field and Aims: According to the first principle of the constitution, the establishment of the ruling system in Iran is compatible with republicanism and Islamism. For this reason, policy-making in Iran, including legal criminal policy, is derived from Islamic jurisprudence and in national decision-making with the participation of the people. However, since some legal thinkers such as Mrs. Delmas Marti believe that the Islamic model of criminal policy is similar to the inclusive authoritarian model due to lack of knowledge of Islam, the Islamic model of Iran's legislative policy may be assumed to be a (more total) model.Method: The current research is applied in terms of type and purpose, and descriptive in terms of nature and method, and information was collected through document review and data collection.Finding and Conclusion: The present research aims to prove the difference between the Islamic model of legislative criminal policy and the inclusive authoritarian Western model, because the model of criminal policy in Iran is derived from the Republic and Islam and the jurisprudential and religious political system and is far from Islamic ideas. It has meaning with the inclusive authoritarian model.As a result, the inclusive authoritarian model is completely different in terms of the form of the government and the way of legislation and civil participation of individuals and social institutions, and it cannot be accepted that the Islamic model has a semantic or structural affinity with a more totalitarian model, and for this reason, the legal criminal policy model of Iran is derived from the political paradigm and discourse. It is an independent model of the Imamiyyah religion in which, in addition to guilt and deviance, other components such as Hudud, retaliation, Diyat, which have Shari'i and jurisprudential roots, play a role, and the spirit of these components is different from the more total model.
- آقایی جنت مکان، حسین. (1396). حقوق دادرسی (دادگرانه) عادلانه و منصفانه. چاپ اول. انتشارات جنگل جاودانه.
- اشراقی، لیلا؛ طه، فریده. (1384). دادرسی عادلانه. چاپ اول. انتشارات میزان.
- افتخاری جهرمی، گودرز. (1395). سالنامۀ حقوق بینالملل و تطبیقی. چاپ اول. انتشارات گنج دانش و داد آفرین.
- تدین، عباس، باقری نژاد، زینب.(1390). تضمین دادرسی منصفانه در پرتو اصل مشروعیت تحصیل ادله کیفری. مجله تحقیقاتی حقوقی، 14(53)، 242 – 215.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=161596
- جعفری، فریدون. (1390). دیوان کیفری بینالمللی و جهانی سازی حقوق کیفری. چاپ اول. انتشارات میزان.
- جلالی، محمود؛ زیلابی، سلمان. (1394). اصل استقلال قضایی در دیوان کیفری بینالمللی. مجله پژوهش های حقوقی، 18(2)، 47 – 23.
http://ensani.ir/fa/article/344907/
- دبیری، محمدرضا. (1395). حقوق بشر از دیدگاه مجامع بینالمللی. انتشارات دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت امور خارجه.
- ذاکریان، مهدی. (1388). مفاهیم کلیدی حقوق بشر بینالمللی. چاپ اول. انتشارات میزان.
- سلیمی، صادق. (1391).جنایات سازمان یافته فرا ملی. انتشارات جنگل. جاودانه.
- سیاه رستمی، هاجر. (1390). قواعد اساسی کنوانسیون های ژنو1949، و پروتکلهای الحاقی. چاپ سوم. انتشارات سرم.
- صابر، محمود. (1388). آیین دادرسی کیفری بینالمللی. انتشارات دادگستر.
- صانعی، پرویز. (1381). حقوق و اجتماع، رابطه حقوق با عوامل اجتماعی و روانی. انتشارات طرح نو.
- طلعت، آرمین. (1394). حمایت بینالمللی از حقوق بشر در مخاصمات مسلحانه. چاپ اول. انتشارات شهر دانش.
- عابدینی، عبدالله. (1394). حقوق بینالملل کیفری؛ نظریه و رویه. چاپ اول. انتشارات شهر دانش.
فِلک، دیتر. (1395). حقوق بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه. ترجمۀ: سید قاسم زمانی و نادر ساعد. چاپ چهارم. انتشارات شهر دانش.
- قاری سید فاطمی، سید محمد. (1390). حقوق بشر در جهان معاصر. مؤسسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش.
- قاسمی شوب، احمدعلی. (1383). نگاهی به جایگاه بیگانگان در حقوق بینالملل با تأکیدی بر اسناد بینالمللی حقوق بشر. مجله حقوق بینالمللی، (31)، 169 – 119.
https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?ID=50571
- کاسسه، آنتونی. (1388). حقوق بینالملل. ترجمه حسین شریفی طرازکوهی. چاپ دوم. انتشارات میزان.
- کلاپهام، اندرو. (1389). مقدمه ای کوتاه بر حقوق بشر. ترجمه مینو آقایی خوزانی. چاپ اول. انتشارات گرایش.
- مرون، تئودور. (1391). مجلۀ حقوقی بینالمللی. ترجمه پوریا عسکری. انتشارات مرکز امور حقوقی بینالمللی ریاست جمهوری.
- ممتاز، جمشید؛ قربان نیا، ناصر. (1385). چارچوب هنجاری نظام بینالملل حقوق بشر و بشردوستانه. مجله حقوقی نامه مفید، 12(55)، 18 – 3.
https://www.sid.ir/fa/Journal/ViewPaper.aspx?ID=62118
- مهرپور، حسین. (1374). حقوق بشر در اسناد بینالمللی و موضع جمهوری اسلامی ایران. چاپ سوم. انتشارات اطلاعات.
- مهرپور، حسین. (1378). حقوق بشر و راهکارهای اجرای آن. چاپ اول. انتشارات اطلاعات.
والاس، رِبِکا. (1390). حقوق بینالملل. ترجمۀ سید قاسم زمانی. چاپ سوم. انتشارات شهر دانش.
- ، یورگن. (1380). جهانی شدن و آینده دموکراسی، منظومه پساملی. ترجمه کمال پولادی. انتشارات مرکز.
- Bingham, Tom. (2010). The Rule of Law 5 (Citing Judith N. Shklar, political theory and the rule of law), in the rule of law. Oxford University Press.
- Finday, Lorraine. (2009). does the international Criminal Court protect Against Double Jeopardy: An Analysis of Article 20 of the Rome Statute. Journal of International Law & - - Policy, 15(2), 221 – 248. https://researchrepository.murdoch.edu.au/id/eprint/14762/
- Stein, Robert. (2009). Rule of Law: What Does it Mean?. Journal of International Law, 18(250), 1 – 293. https://scholarship.law.umn.edu/mjil/250
- Tiburcio, Carmen. (2001). The Human Rights of Aliens under International and Comparative Law. Vol. 65. Mattinus Nijhoff Publishers.
_||_