بررسی رابطه بين سرمايه اجتماعي، تسهيم دانش و عملكرد سازماني
محورهای موضوعی : شفافیت مالی و عملکرد مالیذبیح الله خانی معصوم آبادی 1 , مطهره زحلی 2
1 - استادیار گروه حسابداری، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران
2 - گروه حسابداری، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران
کلید واژه: تسهیم دانش, رابطهای, ساختاری, سرمایه اجتماعی, شناختی, عملکرد سازمانی.,
چکیده مقاله :
هدف: همواره یکی از مسائل مهم و پراهمیت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، بهبود و ارتقاء عملکرد و افزایش بهرهوری کارکنان و سازمان است. هدف این پژوهش بررسی افزایش بهرهوری و کارایی از طریق تولید، تسهیم و انتقال دانش است. روششناسی: جامعه آماری پژوهش کارکنان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار است. برای محاسبه حجم نمونه آماری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها میدانی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد برگرفته از پژوهش تریکیم و همکاران (2013) بوده است. این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. در این پژوهش به منظور بررسی مدل پژوهش از روش معادلات ساختاری و با نرم افزار SmartPLS نسخه 3 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد سرمایه اجتماعی ساختاری، رابطهای و شناختی بر تسهیم دانش اثر مثبت و معناداري دارد. همچنین تسهیم دانش نیز بر عملکرد سازمانی اثر مثبت و معناداري دارد. دانش افزایی: توسعه و گسترش دانش در سازمان نیازمند توجه به سرمایة اجتماعی است. ابعاد مختلف سرمایه اجتماعی شامل سرمایه ساختاری و رابطهای با تاثیر بر تسهیم دانش در افزایش بهرهوری و عملکرد سازمانی موثرند.
Purpose: One of the most important issues in companies listed on the Stock Exchange is always improving and enhancing the performance and increasing the productivity of employees and the organization. This research aims to investigate the increase of effectiveness and efficiency through producing, sharing, and transferring knowledge among employees. Methodology: The statistical population of the research is employees of companies listed on the Tehran Stock Exchange. A simple random sampling method was used to calculate the sample size. For data collection, the field research method and data collection tool was a standard questionnaire according to Terry Kim et al (2013). This research is descriptive in terms of its purpose. In this research, to investigate the research model, the structural equation method was used with SmartPLS 3, and then the path coefficients and their significance were analyzed. Findings: The research results showed that structural, relational and structural social capital has a positive and significant effect on knowledge sharing. Also, structural, relational and cognitive social capital has a positive and significant effect on knowledge sharing, and knowledge sharing also has a positive and significant effect on organizational performance. Originality: The development and expansion of knowledge in the organization requires attention to social capital. Dimensions of social capital, including structural and relational capital, are effective in increasing productivity and organizational performance by affecting knowledge sharing.
احمدی، محسن. (1391). تأثیر اجراي مدیریت دانش بر عملکرد سازمانی با رویکرد کارت امتیازي متوازن (BSC) (مطالعۀ موردي در شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران). دهمین کنفرانس بین المللی مدیریت،1-18.
اميرخاني، اميرحسين. (1384). كاربرد مديريت دانش در بهبود عملکرد سازمان. پيك نور- علوم انساني، (13) 3، 131-140.
دموري، داريوش، منصوري، حسین و طاهري دمنه، محسن. (1388). بررسي ارتباط مديريت دانش با سرماية اجتماعي در دانشگاه اسلامي (از دیدگاه اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد). مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، سال سيزدهم، شماره 1، 44-66.
روزدار، نگین. (1382). بررسی مدیریت دانش و و تأثیر آن بر عملکرد مدیران گروه بهمن در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
فارسیجانی، حسن، فیضی، کامران، و شفیعی نیک آبادی، محسن. (1390). تأثیر نیروهای رقابتی سازمان بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد زنجیره تأمین در صنعت خودرو. چشم انداز مدیریت بازرگانی، 10(7)، 71 -92.
علیزاده، ندا، پزشکی راد، غلامرضا، و صدیقی، حسن. (1389). بررسی نگرش اعضای هیات علمی پیرامون تسهیم دانش در موسسات آموزشی عالی (مطالعه موردی دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). آموزش عالی ایران، 3 (2)، 125-138.
یوسفی، سجاد، مرادی، مرتضی و تیشه ورز دائم، محمدکاظم. (1389). نقش تعهد سازمانی در تسهیم دانش. دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره30،23-36.
Adler, P. S., & Kwon, S. W. (2002). Social capital: Prospects for a new concept. Academy of management review, 27(1), 17-40.
Beaudoin, C. E., Boris, N. W., Brown, L., Littrell, M. A., & Macintyre, K. C. (2010). WITHDRAWN: The multilevel effects of bonding and bridging social capital on child and adolescent health and psychosocial outcomes in Malawi. Social Science & Medicine (1982).
Bhatt, G. D. (2001). Knowledge management in organizations: examining the interaction between technologies, techniques, and people. Journal of knowledge management, 5(1), 68-75.
Drukker, M., Kaplan, C., Feron, F., & Van Os, J. (2003). Children's health-related quality of life, neighbourhood socio-economic deprivation and social capital. A contextual analysis. Social science & medicine, 57(5), 825-841.
Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39-50.
Gold, A. H., Malhotra, A., & Segars, A. H. (2001). Knowledge management: An organizational capabilities perspective. Journal of management information systems, 185-214.
Hampshire, K. R., & Matthijsse, M. (2010). Can arts projects improve young people’s wellbeing? A social capital approach. Social science & medicine, 71(4), 708-716.
Hsu, I. C. (2008). Knowledge sharing practices as a facilitating factor for improving organizational performance through human capital: A preliminary test. Expert Systems with applications, 35(3), 1316-1326.
Kim, D., & Kawachi, I. (2007). US state-level social capital and health-related quality of life: multilevel evidence of main, mediating, and modifying effects. Annals of epidemiology, 17(4), 258-269.
Landry, R., Amara, N., & Lamari, M. (2002). Does social capital determine innovation? To what extent?. Technological forecasting and social change, 69(7), 681-701.
Lee, C. C., Yeh, W. C., Yu, Z., & Luo, Y. C. (2023). Knowledge sharing and innovation performance: a case study on the impact of organizational culture, structural capital, human resource management practices, and relational capital of real estate agents. Humanities and Social Sciences Communications, 10(1), 1-16.
Lin, H. F. (2007). Knowledge sharing and firm innovation capability: an empirical study. International Journal of manpower, 28(3/4), 315-332
Muhammad, N., Rahman, B. A., Abd Rahman, W. Z., Idris, A. R., Sabri, S. M., & Jusoff, K. (2011). Knowledge management practices (KMP) and academic performance in Universiti Teknologi Mara (UITM) Terengganu, Malaysia. World Applied Sciences Journal, 12(12), 21-26.
Murovec, N., & Prodan, I. (2009). Absorptive capacity, its determinants, and influence on innovation output: Cross-cultural validation of the structural model. Technovation, 29(12), 859-872.
Noghani, M. & Asgharpour A. (2008), Quality of life for citizens and relationship to social capital in Mashhad city. Journal of Social Sciences, Ferdoosi University of Mashhad. 1(5).
Olan, F., Arakpogun, E. O., Suklan, J., Nakpodia, F., Damij, N., & Jayawickrama, U. (2022). Artificial intelligence and knowledge sharing: Contributing factors to organizational performance. Journal of Business Research, 145, 605-615.
Oxoby, R. (2009). Understanding social inclusion, social cohesion, and social capital. International Journal of social economics, 36(12), 1133-1152.
Salopek, J. J., & Dixon, N. M. (2000). Common knowledge: How companies thrive by sharing what they know. Training & Development, 54(4), 63-64.
Terry Kim, T., Lee, G., Paek, S., & Lee, S. (2013). Social capital, knowledge sharing and organizational performance: what structural relationship do they have in hotels?. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 25(5), 683-704.
Tiago, F.G., Tiago, M.T., & Couto, J.P. (2008). Assessing the Drivers of Virtual Knowledge Management Impact in European Firm's Performance: An Exploratory Analysis. Electronic Journal of Knowledge Management, 7, 277-286.
Tymon, W. G., & Stumpf, S. A. (2003). Social capital in the success of knowledge workers. Career Development International, 8(1), 12-20.
Zhang, H., Gupta, S., Sun, W., & Zou, Y. (2020). How social-media-enabled co-creation between customers and the firm drives business value? The perspective of organizational learning and social Capital. Information & Management, 57(3), 103200.