طراحی یک مدل خردمندی در ارتقای تصمیمگیریهای ازدحامی در بازار سرمایه
محورهای موضوعی : سرمایهگذاریعزیزاله عسکرزاده 1 , اله کرم صالحی 2 * , صابر ملاعلیزاده زواردهی 3 , رضا تهرانی 4
1 - گروه مالی، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد مسجدسلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجدسلیمان، ایران.
4 - گروه مالی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کلید واژه: ارزشآفرینی پایدار, تصمیمگیری ازدحامی, خردمندی, یکپارچگی ذینفعان.,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین نقدشوندگی سهام، حکمرانی مدیران و ارزش شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. موضوع نقدشوندگی در سهام شرکتها از موضوعات مهم در بازار سرمایه برای سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی است و بررسی اثرگذاری آن بر معیارهای مختلف از جمله حکمرانی مدیران شرکتها و ارزش شرکتها نیز موردبحث بسیاری از اندیشمندان رشتههای مالی و سرمایهگذاری بوده است.
روششناسی پژوهش: در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پایگاه داده سازمان بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مطالعات کتابخانهای کمک گرفته شده است. روش رگرسیونی مورداستفاده، رگرسیون چندمتغیره بوده است که ساختار دادههای واردشده به آن از نوع تابلویی سال شرکت بوده است. برای ارزیابی هدف پژوهش دو فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی مطرح شده است که نتایج فرضیهها در سطح معناداری 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفته است.
یافتهها: نتایج بررسی فرضیه کلی اول پژوهش بیانگر آن است که ارتباط معناداری میان نقدشوندگی سهام با معیارهای رشد در داراییهای شرکت و نیز رشد در اموال، ماشینآلات و تجهیزات وجود دارد و نتایج فرضیه کلی دوم نیز نتایج نشاندهنده آن است که نقدشوندگی سهام اثر معناداری بر ارزش شرکت دارد.
اصالت / ارزشافزوده علمی: نوآوری این پژوهش بهکارگیری مفهوم جدید حکمرانی مدیران و محاسبه این متغیر با استفاده از سه شاخص توضیحدهنده و نیز بررسی رابطه آن با ارزش شرکت و نقدشوندگی سهام است.
Objective: With increasing environmental complexities in market structures, the agency cost gap between companies and shareholders has deepened daily. CEO power plays a crucial role as an important criterion in creating interest discrimination between shareholders and managers or balancing interests. Therefore, this research aimed to design a wisdom model for promoting thick decision-making in the capital market. Research Methodology: This research is exploratory in terms of purpose, developmental in terms of results, and mixed in terms of data type. In the qualitative phase, a wisdom model was presented to promote thick decision-making in the capital market using a grounded theory approach, through interviews with 22 experts in industrial management and finance, including managers and university professors. Then, in the quantitative phase, with the participation of 80 professors, doctoral students, and managers from various levels of the top 50 capital market companies, the designed qualitative model was evaluated using structural equation modeling. Findings: The results indicate that managerial wisdom towards pluralism of shareholder and stakeholder values is influenced by the risk arising from multiple information sources. In cost-oriented components, factors such as facilitating access to organizational financial resources are influential. Market-oriented components include facilitating access to extra-organizational financial resources, while bio-oriented components are affected by the global economy's shift towards a circular economy. Originality/Scientific Value: The research findings can contribute to implementing wisdom strategies for promoting pluralistic social values, which can lead to increased decision legitimacy from stakeholders' perspectives, competitive effectiveness, reduced conflicts of interest in decision-making, and emphasis on social dimensions.
Abend, G. (2019). Thick Concepts and Sociological Research. Sociological Theory, 37(3), 209–233.
Robinson, D. (1990). Wisdom through the ages. Cambridge University Press EBooks, 13–24.