رابطه بین دینداری اسلامی و سرمایه فکری با ترویج اندیشه مهدویت از طریق نقش خودکارآمدی معلمان زن
محورهای موضوعی : نشریه پژوهشنامه معارف اهل بیت علیه السلام
1 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد نورآباد ممسنی، دانشگاه آزاد اسلامی، نورآباد ممسنی، ایران.
کلید واژه: دینداریاسلامی, سرمایه فکری, خودکارآمدی, ترویج اندیشه مهدویت.,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این مطالعه، رابطه بین دینداری اسلامی و سرمایه فکری با ترویج اندیشه مهدویت از طریق نقش خودکارآمدی معلمان زن مدارس شیراز بود. تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش جمع آوری داده ها از نوع پژوهش های توصیفی همبستگی و از لحاظ زمانی، مقطعی بود و جامعه آماری در این مطالعه، تمامی معلمان زن ابتدایی ناحیه چهار شیراز (850 نفر) و با استفاده از جدول مورگان کرجسی، تعداد نمونه آماری حدود 256 نفر انتخاب شد. در این پژوهش از پرسشنامه های استاندارد خودکارآمدی معلمان شوارتزر (2008)، پرسشنامه مهدویت حسینزاده و همکاران (۱۳۸۸)، دینداری اسلامی صافدل (۱۳۹۳)، و سرمایه فکری بونتیس و هولند (2002)، استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه ها از طریق تائید خبرگان و پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ به ترتیب 91/0، 88/0، 93/0 و 90/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داده که دینداری، سرمایه فکری، خودکارآمدی و اندیشه مهدویت رابطه معناداری دارند. در نهایت؛ نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داده است که خودکارآمدی بر رابطه بین دینداری و سرمایه فکری با ترویج اندیشه مهدویت معلمان زن ابتدایی ناحیه چهار شیراز، نقش واسطه ای دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between Islamic religiosity and intellectual capital by promoting the idea of Mahdism through the role of self-efficacy of female teachers in Shiraz schools. The present study was applied in terms of its purpose and descriptive correlational research in terms of data collection method and cross-sectional in terms of time. The statistical population in this study was all female elementary school teachers in Shiraz's fourth district (850 people) and using the Morgan-Krejci table, the number of statistical samples was about 256 people. In this study, the standard questionnaires of teacher self-efficacy by Schwarzer (2008), Mahdism questionnaire by Hosseinzadeh et al. (2009), Islamic religiosity by Safdel (2014), and intellectual capital by Bontis and Holland (2002) were used. The face validity of the questionnaires was obtained through expert confirmation and the reliability was obtained by calculating Cronbach's alpha as 0.91, 0.88, 0.93, and 0.90, respectively. Pearson correlation tests and path analysis were used to analyze the data. The results of the Pearson correlation test showed that religiosity, intellectual capital, self-efficacy, and Mahdism thought have a significant relationship. Finally, the results of the path analysis test showed that self-efficacy has a mediating role on the relationship between religiosity and intellectual capital with promoting Mahdism thought among female elementary school teachers in District 4 of Shiraz.
ابراهیمی، فاطمه؛ رسولی، سیده عصمت؛ سلیمی، لادن (1396)، بررسی رابطه خودکارآمدی و سرمایه فکری با اعتماد سازمانی معلمان مدارس متوسطه دوم دخترانه شهر ساری، سومین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی و روانشناسی ایران.
احمدی. غ؛ عنایتی. ت و تقوایی. م. (1399). تاثیر سرمایه های اجتماعی و فکری بر عملکرد آموزشی مربیان و آموزشگران مرکز تحقیقات و آموزشی کشاورزی مازندان، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت آموزش کشاورزی، شماره 53.
اعزازی، سید مسعود؛ ابراهیم پور، حبیب (1396)، بررسی نقش دینداری در توسعه کارآمدی معلمان دبیرستان های اردبیل، روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، دوره 6، شماره 4 - شماره پیاپی 24
افلاکی فرد، حسین؛ محبی نیا، مهدی (1402)، بررسی ارتباط بین سواد رسانه ای و خودکارآمدی با انگیزش شغلی معلمان مقطع دوم متوسطه جهرم، هفتمین کنفرانس بین المللی مطالعات جهانی در علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره.
بیدختی، محمدرضا؛ ویس کرمی، حسن علی؛ دلدار، علی اکبر (1397)، خودکارآمدی: چیستی و کاربرد در آمادهسازی و توسعهی حرفهای معلم، نظریه و عمل در تربیت بدنی، دوره 4، شماره 5 - شماره پیاپی 5.
حدادنیا, سیروس, ثابت اردکانی, عباس. (1403). آزمون الگوی مفهومی ارتباط بین هویت معنوی و ترویج گفتمان مهدویت از طریق سرمایه فکری کارکنان نظامی. مدیریت سرمایه انسانی دفاعی, 4(2), 1-20.
حسینزاده، اکرم؛ رضا همایی، محمداحسان تقیزاده، (1388)، «بررسی باور به مهدویت در میان جوانان تهرانی»، فصلنامه علمی پژوهشی مشرق موعود، ش ۱۲، قم، مؤسسۀ آینده روشن، ۱۳۸۸ش.
راد. ع و عزیزی. س. ( 1399)، تحلیل گفتمان مهدویت، در احادیث حسن بن محبوب، فصلنامه علمی پژوهشی انتظار موعود، سال بیستم، شماره .
سبحانی، ج (1395)، همایش گفتمان مهدویت، تبریز13 http://www.azaruniv.ac.ir/News/1438
شجایی، عادل؛ (1393)، آینده پژوهی انگیزه شغلی معلمان با استفاده از روش تحلیل لایه ای علّی، راهبردهای نوین تربیت معلمان، سال پنجم، شماره 10.
شفیقی، فاطمه؛ کلانتری، مهدی؛ ذوالفقاری زعفرانی، رشید (1400)، تاثیر اخلاق حرفهای بر عملکرد و انگیزش شغلی معلمان با نقش میانجی دینداری در کار، تحقیقات مدیریت آموزشی، دوره 13، شماره 49 - شماره پیاپی 49.
صافدل، علی؛ (1393)، بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و انگیزش شغلی در دبیران تربیت بدنی شهر کرج، اولین همایش ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت دانشگاه علوم پزشکی آبادان.
عظیمی، کاظم. (۱۳۸۹). درآمدی بر فرهنگ و عناصر آنف مجله دین و ارتباطات. شماره ۳۷.
فلاحت پور، زهرا (1401)، بررسی رابطه خودکارامدی و هوش فرهنگی با انگیزش شغلی در معلمان مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان ساوجبلاغ، پنجمین همایش بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
قدیمی یردوقدی، رضا؛ حافظیان، مریم (1399)، روابط ساختاری هوش اجتماعی و خودمتمایزسازی با واسطهگری دینداری معلمان مسائل كاربردي تعليم و تربيت اسلامي، دوره 5، شماره 2.
محمدآبادی. م؛ ممدآبادی. ا و کرد فیروجائی. ف. (1401). شناسایی مولفه¬های سرمایه فکری مدرسان دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی: یک پژوهش کیفی، فصلنامه مدیریت دانشگاهی، سال اول، شماره دوم، 166-137.
مرادی دهنوی، جواد؛ رفیعی هنر، حمید؛ خوش گفتار مقدم، علی اکبر (1401)، مدل یابی رابطه دینداری و آسایش روانشناختی با میانجیگری خودکارآمدی، حمایت اجتماعی ادراک شده و معنای زندگی، روان شناسی فرهنگی، دوره 6، شماره 2.
نظری حسین آباد، مریم و شاکری، زهرا، (1402)، بررسی رابطه بین هویت سازمانی و انگیزش شغلی با نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی و فرهنگ سازمانی کارکنان آموزش و پرورش شهر یاسوج،پنجمین همایش ملی پژوهش های حرفه ای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم.
Beyker, A & Doilvion, V. (2020). Can Intellectual Capital Promote the Competitive Advantage? Service Innovation and Big Data Analytics Capabilities in a Moderated Mediation Model, International Journal of Innovation Management.
Chen, C. J., Liu, T. C., Chu, M. A., & Hsiao, Y. C. (2014). “Intellectual capital and new product development. Journal of Engineering and Technology Management”, 33, 154-173.
Coppe T, Thomas L, Pantić N, Froehlich DE, Sarazin M, Raemdonck I. The Use of Social Capital in Teacher Research: A Necessary Clarification. Front Psychol. 2022 Jun 10;13:866571.
Eghbal, C. J., Liu, T. C., Chu, M. A., & Hsiao, Y. C. (2023). “Intellectual capital and new product development. Journal of Engineering and Technology Management”, 33, 154-173.
Hasani Moghadam S, Yousefi Abdolmaleki E, Alijani F, Bagherian Afrakoti N, Ganji J. The Relationship between Social Capital and Self-Efficacy in Women with Gestational Diabetes Mellitus: A Cross Sectional Study. Ethiop J Health Sci. 2020 Jul 1;30(4):541-548.
Hoseyn, R., & Abdoola, D. (2019). Intellectual capital within the project management. Procedia Engineering, 153, 384-391.
Łataś, R., & Walasek, D. (2016). Intellectual capital within the project management. Procedia Engineering, 153, 384-391.
Li, M. Flache, A., & Hofman, A., (2023). Social capital and social well-being among youth: Does self-efficacy moderate the relationship?, Journal of Human Behavior in the Social Environment, DOI: 10.1080/10911359.2023.2199041
Park , J., Shouma, E., (2016). The impact of social capital on self-efficacy and study success among first-year university students. Learning and Individual Differences, 52, 109–118. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.09.016
Patthirasinsiri, N., & Wiboonrat, M. (2019). Measuring intellectual capital of science park performance for newly established science parks in Thailand. Kasetsart Journal of Social Sciences, 40(1), 82-90.
Shouartz, N.; (2008), Employees’ Perceptions on the Relationship of Intellectual Capital and Business Performance of ICT Companies. Sustainability , 14, 275.
Sulistyani NW, Suhariadi F, Fajrianthi. Self-Efficacy as a Mediator of the Impact of Social Capital on Entrepreneurial Orientation: A Case of Dayak Ethnic Entrepreneurship. Sustainability. 2022; 14(9):5620. https://doi.org/10.3390/su14095620
Xie Z, Wu R, Liu H, Liu J. How does teacher-perceived principal leadership affect teacher self-efficacy between different teaching experiences through collaboration in China? A multilevel structural equation model analysis based on threshold. Front Psychol. 2022 Aug 25;13:933838.