بینش استراتژیک مبتنی بر ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک در باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت اصفهان
محورهای موضوعی : مطالعات راهبردی در ورزشناصر شهریاری 1 , مرضیه موفق 2 , فاطمه شاولی 3
1 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران.
2 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
3 - گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: برنامهریزی استراتژیک, باشگاه ورزشی, چشم انداز, ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک, بینش استراتژیک,
چکیده مقاله :
هدف: بینش استراتژیک، نگاه روشن و واضح به موقعیت یک سازمان دارد هدف از پژوهش حاضر بینش استراتژیک مبتنی بر ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک در باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت اصفهان می باشد.روش شناسی: پژوهش حاضر با تبعیت از پارادایم عملگرایی با رویکرد آمیخته در قالب مطالعه استراتژیک، در بخش اول تعداد ۳۰ نفر بصورت هدفمند انتخاب و تائید شاخصهای جمعآوری شده، به روش دلفی و با انجام سه دور توافق نظری حاصل شد. در بخش دوم شورای عالی راهبردی متشکل از ۸ نفر از خبرگان بصورت هدفمند انتخاب و در گروه کانونی نسبت به تکمیل ماتریس و تحلیل در قالب ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک اقدام شده است.یافته ها: شاخصهای توان مالی و مزیت رقابتی در بعد داخلی و شاخصهای ثبات محیطی و قدرت صنعت در بعد خارجی استخراج گردید و موقعیت راهبردهای باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت استان اصفهان در موقعیت استراتژی رقابتی نشان داده شد.نتیجه گیری: باشگاه ضمن استفاده حداکثری از منابع و امکانات سازمانی موجود، از هدر رفت منابع و تغییر کاربری آنها جلوگیری کرده و سپس با مشارکت بخش خصوصی، خیرین و سازمانها و نهادهای ذیربط به توسعه ارائه خدمات و کسب مزیت رقابتی در بین باشگاههای دیگر روی آورد.
Objective: Strategic vision has a clear view of the position of an organization and by evaluating the position and strategic action despite the vast changes in the surrounding world, strategic vision provides a convincing picture of the future with a convincing plan to navigate this image. Conducting this research is a strategic insight based on evaluating the situation and strategic action in Isfahan Resistance Cultural and Sports Club.Methodology: The present study seeks to evaluate the situation and strategic action by following the paradigm of pragmatism with an approach mixed with strategic approach. The samples used in the first part by non-probabilistic and purposeful sampling method were 30 senior and middle managers of Isfahan Resistance Cultural and Sports Club. In order to collect the required information and confirm the indicators of the researcher-made questionnaire, the validity of which has been verified by experts, it was analyzed by Delphi method and a theoretical agreement was reached by performing three rounds. In the second part, the High Strategic Research Council consisting of 8 experts, managers and specialists and the research team has been used in a purposeful manner.Findings: The findings showed that the indicators of financial strength and competitive advantage in the domestic dimension and indicators of environmental stability and industry strength in the external dimension were extracted so that 4 indicators of financial strength, 8 indicators of competitive advantage, 8 indicators of environmental stability and 7 indicators The power of industry and services was extracted and the strategies of the resistance cultural and sports club of Isfahan province were shown based on the SPACE matrix in the position of competitive strategy.Conclusion: In the competitive strategy of the organization, strategies such as market development, market penetration, product development, integration and participation are implemented and Isfahan Resistance Cultural and Sports Club should make maximum use of its existing organizational resources and facilities in the first place. To prevent the waste of resources and change their use, and then with the participation of the private sector, donors and related organizations and institutions to develop service delivery and gain a competitive advantage among other clubs.
Abbasi, S., Hamidi, M., & Elahi, A. (2022). Environment analysis and presentation of football development strategies in the Iranian education system. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 1(1), 56-67. (Persian)
Abdollahi, M.H., hamidi, M., Aghaie, N., & khabiri, M. (2018). Formulating and prioritizing Mahan Steel Club strategies based on the comprehensive strategy formulation framework. Research in Sport Management and Motor Behavior, 8(16), 1-14. (Persian)
Akbarian, M., Najafi, S.E., Rafi Parhizkar, M. (2015). Drawing strategy map in the balanced score card by correlation and regression analysis. Farayandno, 10 (52),189-99. (Persian)
Glynn, M.A. (2011). Innovative genius: A framework for relating individual and organizational intelligences to innovation. Academy of Management Review, 21(4), 1081-1111.
David, F. (2015). Strategic management: Concepts and cases.
David, F.R., & David, F.R. (2017). Strategic management a competitive advantage approach concepts and cases.
Dimitrova, T. (2017). Evaluating the strategic position of an organisation through space analysis. Народностопански архив, 333(3), 19-32.
Gurbuz, T. (2013). A modified strategic position and action evaluation (SPACE) matrix method. In Proceedings of the International MultiConference of Engineers and Computer Scientists (Vol. 2).
Johnston, S., & Delozier, H . (2016). Strategy planning a raod map to survival and succese. GGA Strategic Planning White Paper.
Nasirzadeh, A.M., Farahani, A., & Khezri, H. (2014). Designing implementing strategy model for general department of Sport and Youth of Kerman province by BSC approach. Journal of Applied Research of Sport Management, 3(10), 11-26 [Persian].
Nazari, R., Ehsani, M., Hamidi, M., & Salari, M. (2014). Compiling and introducing the strategic perspectives of the general directorate of Sports and Youth in Isfahan province through the david model. Sport Management, 6(1), 157-172. (Persian)
Nazari, R., & Pour Abedi, H. (2013). Development of perspectives and strategic planning in sport. Management and Administrative Sciences Review, 2(2), 104-113. (Persian)
Nguyen, H.T., & Hadikuumo, B. (2017). Impacts of human resource development on engineering, procurement, and construction project success. Built Environment Project And Asset Management, 7(1), 73-85.
Weerakoon, R.K. (2016). Human resource management in sports: A critical review of its importance and pertaining issues. Physical Culture and Sport, Studies and Research, 69(1), 15-21.
Shakibirad, A., Zarei, A., & Ashraf Ganjouei, F. (2019). Designing and compiling of the strategic plan of the Islamic Republic of Iran Army Ground Forces Sport Club. Military Management Quarterly, 19(73), 56-77. (Persian)
Siavoshani, M.H., Javadipour, M., & Ghorbani, M.H. (2021). Codification of strategic human resource management plan in Ministry of Sports and Youth. Journal of Human Resource Management in Sport, 8(2), 237-253. (Persian)
Tabesh, S., Elahi, A.R., & Akbari Yazdi, H. (2016). Developing strategic themes of fan management of Sepahan Club of Isfahan. Journal of Sport Management and Motor Behavior, 12(24), 241-254. (Persian)
Tarighi, R., Ahmadi, H., & Salehi Rostami, M. (2022). Identifying the factors affecting the brand associations of Iranian Futsal Premier League Clubs. Journal of Strategic Sociological Studies in Sport, 2(1), 86-100. (Persian)
Wang, D., & Shyu, C. (2008). Will the strategic fit between business And HRM strategy influence, HRM effectiveness and organizational performance ?. International Journal Of Manpower, 29.
_||_