The Effect of Information and Communication Technology on the Skills of the Third Grade of High-School Students
Subject Areas : Sociological Studies of YouthHousain Daeizadeh 1 , Vahid Fallah 2 , Babak Housainzadeh 3 , Housain Ali Housainpour 4
1 - Prof. at I.A.U of Bandar Gaz
2 - Prof. at I.A.U of Sari
3 - Prof. at I.A.U of Babol
4 - MA at Sari
Keywords: social skills, high school students, ICT, Effective,
Abstract :
This paper tries to study the effect of information and communication technology on the skills of the third grade of high school students in Neka . Among 1400 students were randomly chosen. More than 302 ones were randomly selected(boys and girls). By a questionnaire which had 40 questions shows more than 87% of Alfa Cronbach coefficient. One group T-Test and independent T-test were analyzed and the results show ICT influences on the social skills of students like critical thinking, decision making, problem solving, participation and cooperation. These results were the same among high-school and vocational school students. The effects were more among boys than girls.
آراسته، حمیدرضا، (1381)، تحولات نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیرات آن بر آموزش عالی، انتشارات دانشگاه اراک، اراک.
2- آق ارکاکلی، رقیه، (1388)، تأثیر کاربرد آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی دانشآموزان دختر سال اول متوسطهی منطقهی 4 تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشتهی روان شناسی دانشگاه اراک.
3- آیتی، محسن و عطاران، محمد و مهرمحمدی، محمود،(1386)، الگوی تدوین برنامههای درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) در تربیت معلم. فصلنامهی مطالعات برنامهی درسی، سال اول، شمارهی5 .
4- اسدی، محمودرضا،(1388)، مهارتهای مورد نیاز جوانان در عصر ارتباطات و اطلاعات با رویکرد آموزشی، فصلنامه ی کمک آموزشی شمیم معرفت، سال ششم، شمارهی بیستم، 59-51 .
6- افضلنیا، محمدرضا، (1388)، طراحی و آشنایی با مراکز و مواد و منابع یادگیری، انتشارات سمت، تهران.
7- امامی نائینی، نسرین،(1389)، مهارت حل مسأله و تصمیمگیری، انتشارات هنر آبی، تهران.
8-امیری، محمدعلی،(1386)، تفکری دربارهی تحولات آیندهی آموزش و پرورش، مجلهی یونسکو، ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، تهران.
9- بشیری، علی اصغر، (1385)، درآمدی بر شبکهی جهانی اینترنت زمینههای نظری و کاربردی آن، نشر کتابدار، تهران.
10- پور شهریاری، مه سیما،(1384)، مقالهی پژوهشی مقایسهی افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباطات خانوادگی دانشآموزان دختر کاربر اینترنتی دبیرستانهای تهران، فصلنامهی مطالعات روانشناختی، دورهی 3، شمارهی 2، تابستان 1386، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا.
11- ترابی، علی اکبر، (1381)، تغییرات اجتماعی، توسعه و آینده نگری، انتشارات فروزش، تهران.
12- جانبازی، زبیده، (1389)، تأثیر رسانههای یادگیری الکترونیکی بر رفتار اجتماعی از دید گاه اساتید و دانشجویان کامپیوتر، پاپان نامهی کارشناسی ارشد رشتهی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.
13- حسنپور قروقچی، ا،(1386)، تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد، ماهنامهی تدبیر، سال هیجدهم، شمارهی 18، صص74-72 .
14- دراکر، الکساندر،(1384)، فناوری برای آموزش: قابلیتها، پارامترها، چشماندازها.
ترجمه : محمدرضا سرکارانی و علی رضا مقدم، نشر نی، تهران.
15- دوران، بهزاد،(1383) تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی، رسالهی دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
16-دیلمقانی، میترا، (1382)، هدف از توسعهی ICT در آموزش، مجلهی تکنولوژی آموزشی، شمارهی 3.
17- دیناروند، حسن،(1386)، مدارس در عصر اطلاعات، مجلهی تکنولوژی آموزشی. تابستان، شمارهی 9.
18- رحمانی، جهانبخش، (1386)، مدل مفهومی نقش فناوری کامپیوتر و اینترنت در ترویج و تشویق تفکر انتقادی و خلاق در دانشآموزان، مجموعه مقالات کنگرهی ملی علوم انسانی. تهران.
19- رئیس دانا، فرخ لقا، (1388)، برنامهریزی آموزش و یادگیری مهارتهای اجتماعی، مجلهی تکنولوژی آموزشی، دورهی 25، شماره ی 202، صص 17-14.
20- زنجانی، عباسعلی، (1367)، فقه سیاسی، انتشارات امیرکبیر، تهران.
21- ژرژگورویچ و دانشمندان دیگر، (1989)، مسائل روانشناسی اجتماعی، ترجمه: علیمحمد کاردان، انتشارات دانشگاه تهران.
22- ساروخانی، باقر، (1370)، درآمدی بر دایرهالمعارف علوم اجتماعی، انتشارات کیهان، تهران، چاپ اول.
23- سلیمانی، عادل،(1389)، مقایسه تأثیر دو روش آموزش از طریق تلفن همراه و سخنرانی بر میزان یادگیری هنرجویان. فصلنامهی فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شمارهی اول، پاییز1389.
24-شاهی بیکی، آه. و هاشمی، ل.،(1384)، مهندسی مجد و منابع انسانی از طریق فناوری اطلاعات، ماهنامهی تدبیر، سال شانزدهم، شمارهی 164، صص 37-34.
25- عصارزادگان، نرگس،(1388)، عصر دیجیتال و برنامهی درسی مهارت محور، ماهنامهی تکنولوژی آموزشی، دورهی بیست و پنجم، شمارهی 204و205 .
25- غزنوی، محمدرضا، (1389)، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتیاطات (ICT) بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال سوم متوسطهی شهرستان خاش، پایان نامهی کارشناسی ارشد رشتهی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.
26- فتحی، لادن و دیگران، (1385)، راهنمای عملی آموزش مهارتهای زندگی، انتشارات دانژه، تهران.
27- قورچیان، نادرقلی، (1382)، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش، انتشارات فراشناختی اندیشه، تهران.
28- کوئن، بروس، (1996)، مبانی جامعهشناسی، ترجمه: غلامعباس توسلی و رضافاضل، انتشارات سمت، تهران.
29- گریسون، دی و اندرسون، آر،(2001)، یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه: محمد عطاران، مؤسسهی توسعه ی فناوری آموزشی مدارس هوشمند، تهران.
30- ملکپور، زهرا، (1389)، تأثیر رسانهی آموزشی اینترنت بر تفکر انتقادی دانشجویان. پایاننامهی کارشناسی ارشد رشتهی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.
31- میچل، دیوید، (2008)، آموزش مهارتهای اجتماعی. ترجمه: آناهیتا خضری، مجلهی رشد آموزش ابتدایی، شماره ی 112، صص 31-28، تهران.
32- نیازی، محسن،(1378)، جامعهشناسی. تهران انتشارات ثامن الحجج/ علم ودانش، چاپ اول .
33-Eisenberg, N., Fabes, R.A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Carbon, M. (1995), The Role of Emotionality and Regulation in Children’s social Functioning: A Longitudinal study, child Development, 66,1360-1384.
.
34-Gresham, F.M., & Elliot, S.N. (1987), The Relationship Between Adaptive Behavior and social skills: Issues in Definition and Assessment, The Journal of special Education, 21, 167-181.
35- Hemsberger, A. (2005), Creative Cyborgs : How Consumers use the internet for self- realization :http://www.bilifin.at/marketing/content.
36- Hollinger. J.D. (1987), social skills for Behaviorally Disordered Children as Preparation for Mainstreaming : Therapy, Practice and New Direction, Remedial and Special Education, 8 , 17-27.
37- Matson, J.L. (1990), Matson evaluation of social skills with youngsters: manual, Worthington, oh: international diagnostic system.
38- Parks, M. & Floyd, Kory.(1996), Making Friends in Cyber Space. Journal of Communication, Vol, 46, no. 1.
39- Pearson, John. (2006), Investigating ICT Using Problem- based Learning in face- to- face and online learning environments. Computers Education Volume 47, Issue 1 , August 2006, Pages 56-73. &.
40-Salmons, J. E. (2008). Taxonomy of Collaborative E- learning. Encyclopedia of International Technology Curriculum Integration. Published by Information by Science Reference.
41-Shneider, b . h., Rubin, k. h., & led Ingham, j.(1985). children’s peer relations: issues in assessment and intervention, newYork: Springer- verlag.