این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفهای در ایران تشکیل دادهاند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری داد چکیده کامل
این مقاله به تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب برند موفق در آموزش عالی پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق را خبرگان دانشگاه فنی و حرفهای در ایران تشکیل دادهاند. تعداد 17 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده گردید که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. از آزمون t زوجی به منظور تحلیل شکاف وضعیت موجود و مطلوب مؤلفههای تحقیق در آموزش عالی استفاده گردید. براین اساس، از طریق مرور ادبیات نظری، 103 مؤلفه در خصوص برند موفق در آموزش عالی شناسایی شد. در نهایت، براساس نظر خبرگان از میان مؤلفههای شناسایی شده، 47 معیار به عنوان معیارهای برند موفق در آموزش عالی مشخص گردید که این معیارها در 7 شاخص کلی شامل تصویر دانشگاه، هزینه و موارد مالی، خدمات و امکانات دانشگاهی، تبلیغات و ارتباطات برون دانشگاهی، تکنولوژی و توسعه، برنامهریزی و موفقیت آموزشی و موقعیت دانشگاه طبقه بندی گردید. یافتهها همچنین نشان داد که بین وضعیت موجود و مطلوب تمامی مؤلفهها و مقولههای اصلی تحقیق در دانشگاه فنی و حرفهای اختلاف معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
این پژوهش به تبیین رابطه بین اظهار نظر حسابرس و ویژگیهای کیفی حسابرس بر مدیریت سود در شرکتهای با فرصت سرمایهگذاری متفاوت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل دادههای320 شرکت طی سالهای 1399-1389 بوده که با استفاده از معیارهای سرمایهگذاری به دو گروه شرکتهای با فرصت چکیده کامل
این پژوهش به تبیین رابطه بین اظهار نظر حسابرس و ویژگیهای کیفی حسابرس بر مدیریت سود در شرکتهای با فرصت سرمایهگذاری متفاوت پرداخته است. جامعه آماری پژوهش، شامل دادههای320 شرکت طی سالهای 1399-1389 بوده که با استفاده از معیارهای سرمایهگذاری به دو گروه شرکتهای با فرصت سرمایهگذاری بالا و پایین طبقهبندی شده و با نرمافزار اقتصاد سنجی ایویوز تجزیه و تحلیل گردیدهاند. در مرحله اول با استفاده از روش پروبیت اثر متغیرهای کیفیت حسابرسی بر نوع اظهارنظر حسابرس آزمون گردید. یافتهها نشان میدهد که ویژگیهای کیفی حسابرس رابطه معنیداری با نوع اظهار نظر حسابرس دارند. در مرحله دوم با تحلیل روشهای حداقل مربعات معمولی و حداکثر لگاریتم درستنمایی نتایج نشان میدهد که بین مدیریت سود و ویژگیهای کیفی حسابرس در شرکتهای با فرصت سرمایهگذاری بالا که با معیارهای 1-نسبت مجموع ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و ارزش دفتری بدهیهای بلندمدت به کل داراییها و 2- نسبت رشد اموال، ماشینآلات و تجهیزات تفکیک شده، رابطه وجود دارد. این رابطه در شرکتهای با فرصت سرمایهگذاری پایین که با معیارهای 1- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری داراییها، 2- نسبت مجموع ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و ارزش دفتری بدهیهای بلندمدت به کل داراییها و 3- نسبت رشد اموال، ماشینآلات و تجهیزات تفکیک شده، نیز برقرار است.
پرونده مقاله
صنعت ورزش تأثیر فوق العادهای بر محیط طبیعی دارد؛ لذا سازمانهای ورزشی باید روشهای مدیریت مناسبی را برای پایداری محیط بکار بگیرند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ارتباط و ارائه مدل مدیریت سبز و توسعه پایدار با نقش میانجی نگرش کارکنان به محیط زیست در فدراسیون فوتبال ایران میب چکیده کامل
صنعت ورزش تأثیر فوق العادهای بر محیط طبیعی دارد؛ لذا سازمانهای ورزشی باید روشهای مدیریت مناسبی را برای پایداری محیط بکار بگیرند. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی ارتباط و ارائه مدل مدیریت سبز و توسعه پایدار با نقش میانجی نگرش کارکنان به محیط زیست در فدراسیون فوتبال ایران میباشد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل تمامی مدیران و کارکنان فدراسیون فوتبال ایران به تعداد ۱۵۷ نفر بود که از این تعداد، 111 نفر در این مطالعه همکاری داشتند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه با نظر اساتید متخصص مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. نتایج نشان داد که مدیریت سبز اثر مثبت و معنیداری بر توسعه پایدار دارد و مدیریت سبز اثر مثبت و معنیداری بر نگرش کارکنان به محیط زیست دارد. همچنین، نگرش کارکنان به محیط زیست اثر مثبت و معنی داری بر توسعه پایدار دارد. نتایج حاکی از آن است که با توجه به جذابیتهای فوتبال و طرفداران بیشمار آن، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران میتواند با اجرای مدیریت سبز نقش بسزایی در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست داشته باشد.
پرونده مقاله
تفکر استراتژیک با جامعیتی که ایجاد میکند باعث درک بهتر مدیران و کارکنان از سازمان شده، ارتباط و تعامل بیشتر بین کارکنان و مدیران را باعث شده و باعث بهرهوری بیشتر کارکنان میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مؤلفههای تفکر استراتژیک مدیران بر یادگیری آنان از خطاهای سا چکیده کامل
تفکر استراتژیک با جامعیتی که ایجاد میکند باعث درک بهتر مدیران و کارکنان از سازمان شده، ارتباط و تعامل بیشتر بین کارکنان و مدیران را باعث شده و باعث بهرهوری بیشتر کارکنان میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر مؤلفههای تفکر استراتژیک مدیران بر یادگیری آنان از خطاهای سازمانی در شهرداریهای استان آذربایجان غربی انجام گرفته است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را شهرداران، مدیران بخشهای مختلف ازجمله مدیر خدمات عمومی، مدیر حراست، مدیریت پارک موتوری، مدیر فنی شهرداریهای شهرستانهای استان آذربایجان غربی در سال 1401 تشکیل دادهاند که تعداد آنها 186 نفر میباشد. حجم نمونه درروش پیمایش بر اساس فرمول کوکران 126 نفر تعیین گردید. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامههای استاندارد بود. برای بررسی پایایی نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد و نتایج بررسی پایایی برای همه ابعاد بیشتر از 7/0 گزارش شده است. برای تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج آزمون فرضیات نشان داد مؤلفههای تفکر استراتژیک مدیران بر یادگیری آنان از خطاهای سازمانی در شهرداریهای استان آذربایجان غربیتأثیر معنیداری دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی بدبینی سازمانی در رابطه بین بی نزاکتی در محیط کار و سکوت سازمانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری به تعداد ۲۲۵۵ نفر میباشد. با توجه به حجم هر منطقه با استفاده از فرمول کوکران 660 نفر حجم چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی بدبینی سازمانی در رابطه بین بی نزاکتی در محیط کار و سکوت سازمانی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاههای استان چهارمحال و بختیاری به تعداد ۲۲۵۵ نفر میباشد. با توجه به حجم هر منطقه با استفاده از فرمول کوکران 660 نفر حجم نمونه انتخاب گردید و افراد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم هر طبقه انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای مورد نیاز در این پژوهش از پرسشنامههای استاندارد استفاده گردید و روایی و پایایی آنها مورد آزمون قرار گرفت که از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودهاند. جهت بررسی فرضیات پژوهش از روش بررسی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار PLS- warp استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیلهای انجام شده در پژوهش نشان داد که بی نزاکتی در محیط کار بر سکوت سازمانی تأثیر معنادار مثبت دارد که ضریب تأثیر آن 77/0 میباشد. با توجه به خروجی نرمافزار وارپ بی نزاکتی در محیط کار بر بدبینی سازمانی تأثیر معنادار مثبت دارد که ضریب تأثیر آن 66/0 میباشد و همچنین تأثیر بینزاکتی در محیط کار بر سکوت سازمانی از طریق بدبینی سازمانی مثبت با ضریب تأثیر 88/0 میباشد.
پرونده مقاله
کارآفرینی شرکتی نقش کلیدی در موفقیت شرکتها دارد. هدف از تحقیق حاضر، تدوین الگوی حکمرانی شرکتی با رویکرد کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی میباشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و اکتشافی است. جامعه آماری شامل مقالات و متون مرتبط با کارآفرینی شرکتی، حکمرانی و مسئولیت اجتماعی چکیده کامل
کارآفرینی شرکتی نقش کلیدی در موفقیت شرکتها دارد. هدف از تحقیق حاضر، تدوین الگوی حکمرانی شرکتی با رویکرد کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی میباشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و اکتشافی است. جامعه آماری شامل مقالات و متون مرتبط با کارآفرینی شرکتی، حکمرانی و مسئولیت اجتماعی و خبرگان و متخصصان صنعت شکر استان خوزستان میباشند. قلمرو زمانی از سال 1398تا1400 میباشد. در مرحله کیفی، نمونه آماری برای روش فراترکیب مقالات و متون مرتبط و برای فن دلفی فازی 17 نفر از خبرگان به روش هدفمند میباشد. در مرحله کمی نمونه آماری برای مدل سازی ساختاری تفسیری و مدل یابی معادلات ساختاری، 40 نفر از خبرگان میباشند. برای گردآوری دادهها در مرحله کیفی از مقالات و متون مرتبط و در مرحله کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که براساس مقادیر شاخصهای برازندگی به دست آمده، ساختار کلی مدل پژوهش مناسب است. مدل نهایی دارای 4 بعد و 15 مؤلفه و 71 شاخص میباشد. در تبیین یافتههای این تحقیق، حکمرانی تأثیر معناداری بر کارآفرینی شرکتی وکارآفرینی شرکتی، تأثیر معناداری بر مسئولیت اجتماعی شرکت و در نهایت عملکرد شرکت دارد.
پرونده مقاله
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تعداد ۱۷۶ نفر کارشناسان منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر بنادر تابعه این سازمان تشکیل میدهند. محقق با استفاده از پرسشنامه به چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر توسعه منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش را تعداد ۱۷۶ نفر کارشناسان منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی و سایر بنادر تابعه این سازمان تشکیل میدهند. محقق با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری دادههای تحقیق و با رویکرد توصیفی و تحلیلی برای دستیابی به اهداف پژوهش اقدام نموده است. در این تحقیق از نرمافزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عامل مهارت مدیریتی با میانگین 653/4، عامل کیفیت عملکرد کارکنان با میانگین 519/4، عامل سرعت عملکرد کارکنان با میانگین 348/4 و عامل ارتباطات سازمانی با میانگین 105/4 به ترتیب رتبههای اول تا چهارم بیشترین میانگین از نگاه کارشناسان را بدستآوردند. همچنین، با توجه به ضرایب پیرسون بدست آمده در مورد متغیرهای پژوهش، تأثیر فناوری اطلاعات بر هر 4 دسته عوامل توسعه منابع انسانی در سازمان بنادر و دریانوردی و رابطه معناداری بین فناوری اطلاعات بر عوامل مهارت مدیریتی، کیفیت عملکرد کارکنان، سرعت عملکرد کارکنان و ارتباطات سازمانی تأیید گردید.
پرونده مقاله