شیوع بیماریهایِ خطرناکِ همهگیر، یکی از موارد خطر مواجهه با آستانههای بحرانی است که یکی از مهمترین چالشهای توسعه پایدار محسوب میشود. امروزه اپیدمی کووید-19، منجر به تغییرات غیرقابل پیشبینی شده است. این تغییرات ناگزیر بر روابط فروشندگان و مشتریان تأثیرگذار بوده و ش چکیده کامل
شیوع بیماریهایِ خطرناکِ همهگیر، یکی از موارد خطر مواجهه با آستانههای بحرانی است که یکی از مهمترین چالشهای توسعه پایدار محسوب میشود. امروزه اپیدمی کووید-19، منجر به تغییرات غیرقابل پیشبینی شده است. این تغییرات ناگزیر بر روابط فروشندگان و مشتریان تأثیرگذار بوده و شیوههای تعامل این دو رکن اصلی کسبوکارها را تغییر داده است. در این میان، استقرار و حتی ارتقای کیفی مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری، به عنوان یک مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها محسوب شده و منجر به مدیریت ارتباط با مشتریان پایدار و وفادارسازی مشتریان و درنهایت توسعه پایدار سازمان میشود. مقاله حاضر با هدف بررسی تأثیر عوامل موفقیت مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری پایدار در شرایط اپیدمی کووید-19، با در نظر گرفتن نقش میانجی رضایت، اعتماد و حفظ مشتری بر عملکرد یک شرکت بیمه و توسعه پایدار آن اجرا شد. تحقیق حاضر کاربردی و توصیفی- پیمایشی همبستگی است. جامعه آماری، کارکنان یک شرکت بیمه بودند که به طریق نمونهگیری تصادفی- طبقهای، 160 نفر انتخاب شدند. روایی پرسشنامه به روش روایی محتوا و پایایی آن از طریق SPSS و تحلیل عاملی تأییدی، مطلوب ارزیابی شد. فرضیههای تحقیق با بهرهمندی از مدل معادلات ساختاری آزمون شدند. یافتهها نشان میدهد که فرضیه اصلی و هشت فرضیه فرعی تأیید شدند. به بیان دیگر، عوامل موفقیت مدیریت الکترونیکی ارتباط با مشتری پایدار در شرایط اپیدمی کووید-19، بر عملکرد شرکت بیمه مورد مطالعه مؤثر و منجر به توسعه پایدار میشود.
پرونده مقاله
در سالهای اخیر تأثیر گسترده فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان (CSR) بر روی ذینفعان، باعث توجه مدیران و رهبران به بحث CSR و رفتار و نگرش کارکنان شده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای CSR بر کارکنان، با استفاده از رویکرد فرا تحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف ت چکیده کامل
در سالهای اخیر تأثیر گسترده فعالیتهای مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان (CSR) بر روی ذینفعان، باعث توجه مدیران و رهبران به بحث CSR و رفتار و نگرش کارکنان شده است. هدف از تحقیق حاضر شناسایی پیامدهای CSR بر کارکنان، با استفاده از رویکرد فرا تحلیل است. تحقیق حاضر از نظر هدف توصیفی، از نظر نوع استفاده کاربردی، و از نظر نوع دادهها کمّی است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش، پایاننامههای کارشناسی ارشد، و تحقیقات چاپشده در مجلات علمی- پژوهشی میباشد که در طول سالهای 1389 الی 1400 در داخل و خارج از کشور انجام شده است. تعداد 79 تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری غیر تصادفی - هدفمند که ملاکهای درون گنجی را داشتند بهعنوان نمونه وارد فرایند فراتحلیلشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار CMA2 (محاسبه اندازه اثر) انجام شد. از میان 18 متغیر شناساییشده، 3 متغیر (17/0درصد) دارای اندازه اثر زیر 3/0 بوده و تعداد 8 متغیر (44/0 درصد) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 بوده و همچنین تعداد 7 متغیر (39/0 درصد) اندازه اثر بالای 5/0 درصد دارند. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که مسئولیتپذیری اجتماعی سازمان با متغیرهای هویتسازمانی، عدالت سازمانی، حمایت سازمانی ادراکشده، تعامل کاری، خلاقیت، اعتبار خارجی ادراکشده، رضایت شغلی، رفتار شهروندی سازمانی، تعهد سازمانی، ترک شغل و سازمان، عملکرد شغلی، اعتماد سازمانی، نوآوری، انحراف سازمانی، و فرهنگسازمانی رابطه معناداری دارد. و با بدبینی سازمانی، جنسیت، و سن رابطه معناداری ندارد.
پرونده مقاله
هدف اصلی انجام این پژوهش، بررسی عوامل، مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش دوره متوسطه شهرستان بندرعباس بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی قرار دارد که با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدیران و معلمان مدارس اثربخ چکیده کامل
هدف اصلی انجام این پژوهش، بررسی عوامل، مؤلفهها و شاخصهای فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش دوره متوسطه شهرستان بندرعباس بود. این پژوهش در زمره پژوهشهای کیفی قرار دارد که با استفاده از روش مطالعه موردی کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دو گروه مدیران و معلمان مدارس اثربخش (تیزهوشان، نمونه دولتی، شاهد) دوره متوسطه (اول و دوم) شهر بندرعباس بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد هدفمند و با روش انتخاب صاحب نظران کلیدی، و استفاده از معیار اشباع نظری استفاده گردید. ابزار پژوهش در بخش کیفی، فرم مصاحبه باز پاسخ بود. دادههای به دست آمده با استفاده از نرمافزار Nvivo در قالب نظریة داده بنیاد از طریق فن تحلیل مضمون و کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. تعیین اعتبار دادههای کیفی با استفاده از تکنیکهای تأیید پذیری و اعتماد پذیری انجام شد. نتایج حاکی از آن است که مضمون فراگیر عوامل فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش، به صورت مضامین پایه (78 مضمون) و سازمان دهنده (7 مضمون و 7 بعد) دسته بندی شدند. مؤلفه های فرهنگ سازمانی مدارس اثربخش، عبارتند از: 56 مضمون پایه، 3 مضمون سازمان دهنده: عناصر فرهنگی، مدرسه، روشهای انتقال فرهنگ؛ به طوری که مضامین سازمان دهنده در 10 بعد طبقهبندی شدند.
پرونده مقاله
نیروی انسانی به عنوان با ارزشترین سرمایه یک سازمان و جامعه محسوب می شود؛ لذا از دیرباز کشورها بر روی این نیروی با ارزش سرمایه گذاری کرده و سعی در بارور نمودن آن دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین اینرسی سازمانی و نوآوری با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی کا چکیده کامل
نیروی انسانی به عنوان با ارزشترین سرمایه یک سازمان و جامعه محسوب می شود؛ لذا از دیرباز کشورها بر روی این نیروی با ارزش سرمایه گذاری کرده و سعی در بارور نمودن آن دارند. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین اینرسی سازمانی و نوآوری با توجه به نقش میانجی اشتیاق شغلی کارکنان تأمین اجتماعی زاهدان می باشد. روش پژوهش توصیفی پیمایشی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیۀ کارکنان اداره کل سازمان تأمین اجتماعی زاهدان به تعداد 500 نفر است. با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه آماری 217 نفر تعیین شد و نمونهگیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه اینرسی سازمانی هاگ (2014)، پرسشنامه نوآوری جیمنز و همکاران (2011) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالوناوا و شوفلی(2002) میباشد. روایی صوری و محتوایی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 81/0، 85/0، 87/0 محاسبه شد که حاکی از پایایی مناسب ابزار پژوهش است. داده های به دست آمده، با استفاده از نرم افزارهای SPSS 20 و Smart PLS به روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد متغیر میانجی اشتیاق شغلی در رابطۀ بین اینرسی سازمانی بر نوآوری معنادار است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر امکانسنجی ایجاد شبکه فروشگاهی خرده فروشی با رویکرد فرا امتیاز (فرانچایزینگ) میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای به شناسایی عوامل مؤثر در استراتژی قیمتگذاری پرداخته شده است. با انجام این پژوهش، 35 عامل شناسایی شد و با تکنیک دلفی فازی چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر امکانسنجی ایجاد شبکه فروشگاهی خرده فروشی با رویکرد فرا امتیاز (فرانچایزینگ) میباشد. در این پژوهش با استفاده از روش کتابخانهای به شناسایی عوامل مؤثر در استراتژی قیمتگذاری پرداخته شده است. با انجام این پژوهش، 35 عامل شناسایی شد و با تکنیک دلفی فازی، مورد تأیید قرار گرفت. در نهایت 8 معیار و 35 زیرمعیار در تکنیکهای تحلیل شبکهای و دیمتل فازی مورد ارزیابی و اولویت بندی قرار گرفتند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه زوجی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارشناسان و مدیران هایپر مارکتهای شیراز میباشد. در مرحله دلفی و ANP از یک جامعه استفاده میشود. با توجه به روش تحقیق از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شده است. تعداد اعضای نمونه 10 نفر انتخاب شد. تجزیه و تحلیل دادهها در سه گام انجام شده است. در اولین گام، مجموعهای از سؤالها یا پرسشنامه درباره عوامل تهیه و آن را برای تمام اعضای مرتبط با موضوع در خرده فروشان مواد غذایی که متمایل به عقد قرارداد فرانچایز هستند ارسال شد و از آنان خواسته شد که درجه اهمیت آنها را مشخص کنند. در گام دوم مطالعه و مرور ادبیات مرتبط با پژوهش و با بهرهمندی از قضاوت خبرگان در استخراج عوامل همراه با تأثیر و تأثر متقابل روابط، به گونهایی که شدت روابط را به صورت امتیاز عددی تعیین نماید انجام شده است. در گام سوم، اولویتبندی عوامل با کمک تکنیکANP انجام شده است. در مرحله اول در سه راند دلفی، 35 معیار مورد تأیید قرار گرفت که مهمترین آنها ویژگیهای امتیازدهنده، کیفیت خدمات، شرایط قرارداد، ویژگیهای امتیازگیرنده، مدیریت ارتباطات، عوامل قانونی و مقررات، فنآوری و ارتباطات و ویژگیهای محیطی هستند. براساس نتایج به دست آمده، عوامل قانونی و مقررات مهم ترین عامل است.
پرونده مقاله
به دلیل تغییراتی همچون پیچیدهتر شدن بازارهای رقابتی، تکنولوژیهای جدید، تنوع نیازهای مصرفکنندگان، کاهش دوره عمر محصول و افزایش تنوع محصول سازمانها و حفظ بقا در عرصه رقابت، شرکتها میبایست به دنبال روشهای مؤثری باشند. سیستم تولید مجازی بهعنوان یکی از روشهای شناخت چکیده کامل
به دلیل تغییراتی همچون پیچیدهتر شدن بازارهای رقابتی، تکنولوژیهای جدید، تنوع نیازهای مصرفکنندگان، کاهش دوره عمر محصول و افزایش تنوع محصول سازمانها و حفظ بقا در عرصه رقابت، شرکتها میبایست به دنبال روشهای مؤثری باشند. سیستم تولید مجازی بهعنوان یکی از روشهای شناختهشده مدیریتی در دستیابی به تولید چابک و بقا در محیطی آشفته، کمک میکند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی فاکتورهای چابکسازی در سازمانهای تولیدی و سپس بررسی اثرات استراتژی تولید مجازی بر روی قابلیتهای چابکی میباشد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. روش گردآوری دادههای مربوط به ادبیات تحقیق، روش کتابخانهای شامل کتب و مقالات مختلف و نشریات داخلی و خارجی میباشد و از روش پرسشنامه جهت جمعآوری دادههای موردنیاز در این تحقیق برای آزمون فرضیهها استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان شرکت آهنگری نوین واقع در شهرک صنعتی تهران میباشد که مشتمل بر 80 نفر کارگر خط، 20 نفر شاغل در بخش مالی، اداری و دفتری و 30 نفر شاغل در بخش کارشناسی و مدیریت است. با توجه مشخص بودن تعداد اعضاء جامعه، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. تعداد نمونه برای جامعه 130 نفری شامل 97 نفر میباشد. روشهای آمار استنباطی مورد استفاده در پژوهش حاضر، آزمون نرمالیتی و تحلیل رگرسیون میباشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بالا بودن سطح تولید مجازی بر افزایش چابکی مؤثر است. لذا میتوان گفت: توجه به تولید مجازی منجر به ارتقا سطح چابکی و در نتیجه افزایش سودآوری شرکتهای تولیدی در محیط رقابتی امروز میشود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی بوده و از نظر روش جمعآوری دادهها برای آزمون فرضیهها با سوالات از نوع توصیفی - پیمایشی از شاخه میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کاربران اپلیکیشن اسنپ فود در اصفهان به تعداد نامعلوم و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد وحدت چکیده کامل
پژوهش حاضر بر اساس هدف، کاربردی بوده و از نظر روش جمعآوری دادهها برای آزمون فرضیهها با سوالات از نوع توصیفی - پیمایشی از شاخه میدانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کاربران اپلیکیشن اسنپ فود در اصفهان به تعداد نامعلوم و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد وحدت و همکاران (2020) است. روش نمونهگیری، با توجه به پراکندگی جامعه آماری، نمونهگیری در دسترس میباشد. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران در سطح خطای پنج درصد، 380 نفر به دست آمد. تجزیه و تحلیل آماری، در دو بخش آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی با کمک آزمون همبستگی و رگرسیون انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از نرمافزارهای AMOS و SPSS استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصله، سودمندی ادراک شده و سهولت استفاده ادراک شده بر نگرش به استفاده از برنامه کاربردی تلفن همراه تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، اثر اجتماعی نقش دوستان و همکاران بر نگرش به استفاده از برنامه کاربردی تلفن همراه تأثیر مثبت و معناداری دارد. طبق نتایج حاصله، نگرش به استفاده از برنامه کاربردی تلفن همراه بر قصد خرید تأثیر مثبت و معناداری دارد. ذهنآگاهی فناوری اطلاعات میتواند به عنوان متغیر تعدیلگر در رابطه میان سودمندی ادراک شده و نگرش، سهولت استفاده ادراک شده و نگرش و نگرش به استفاده از برنامه کاربردی تلفن همراه و قصد خرید ایفای نقش نماید.
پرونده مقاله