هدف از انجام این پژوهش شناسایی و دسته بندی ذهنیات خبرگان منابع انسانی درباره پیشران های توسعه التزام سرمایه انسانی می باشد. در این راستا برای رسیدن به شناسایی و دسته بندی ذهنیت خبرگان منابع انسانی در زمینه پیشران های توسعه التزام سرمایه انسانی از روش کیو استفاده شد که ا چکیده کامل
هدف از انجام این پژوهش شناسایی و دسته بندی ذهنیات خبرگان منابع انسانی درباره پیشران های توسعه التزام سرمایه انسانی می باشد. در این راستا برای رسیدن به شناسایی و دسته بندی ذهنیت خبرگان منابع انسانی در زمینه پیشران های توسعه التزام سرمایه انسانی از روش کیو استفاده شد که ابتدا ادبیات و پیشینه پژوهش مرور شد و سپس بر اساس اسناد و مدارک و مصاحبه و پرسش نامه از 12 خبره عبارت کیو(49 عبارت) شکل گرفت. سپس در مرحله بعد از خبرگان منابع انسانی و دانشگاهی خواسته شده است که عبارات کیو را بر محورهای تنظیم شده موافق و مخالف و ممتنع در قالب طیف شش گزینه ای 6+ تا 6- دسته بندی کنند. سپس بر اساس امار استباطی(تحلیل عاملی) بر اساس نرم افراز SPSS داده ها تجزیه و تحلیل شد و در قالب الگوهای مختلف ذهنی دسته بندی شده اند که در نهایت سه الگوی ذهنی شناسایی شده است. بر اساس اسناد و مدارک و اظهار نظر خبرگان میتوان این چنین اظهار کرد که عبارات کیو به دست امده از قابلیت و جامعیت برخوردار است. از این رو دارای روایی مورد قبول و مورد تایید است.
پرونده مقاله
مدیریت ارزش کسبشده (EVM) به عنوان ابزاری کارآمد و شناختهشده برای مدیریت پروژه شناخته میشود. با بررسی منابع مختلف مشاهده شد که هرچند مدل تحلیلی EVM شاخصهای خوبی برای اندازهگیری پیشرفت پروژه معرفی نموده، اما در تخمین هزینه نهایی پروژه ضعف داشته و روند تغییر هزینه و چکیده کامل
مدیریت ارزش کسبشده (EVM) به عنوان ابزاری کارآمد و شناختهشده برای مدیریت پروژه شناخته میشود. با بررسی منابع مختلف مشاهده شد که هرچند مدل تحلیلی EVM شاخصهای خوبی برای اندازهگیری پیشرفت پروژه معرفی نموده، اما در تخمین هزینه نهایی پروژه ضعف داشته و روند تغییر هزینه و کارایی پروژه را پیشبینی نمیکند. از طرف دیگر، در زمینه بکارگیری پویایی سیستم در مدیریت ارزش کسبشده تاکنون کاری انجام نشده است. لذا با توجه به توانایی پویایی سیستم در مدلسازی سیستمهای پیچیده و توانایی تنظیم پارامترها بهصورت پویا بر اساس متغیرهای مدل، مسأله اصلی تحقیق مدلسازی مدل ارزش کسبشده با شبیهسازی پویایی سیستم است. فرضیه پویای تحقیق این است که بین شاخصهای اصلی EVM، پویاییهایی وجود دارد. شناسایی این پویاییها و چگونگی تأثیر آنها بر یکدیگر میتواند منجر به تخمین روند تغییر هزینهها و کارایی تا پایان پروژه شود. با ارائه نمودارهای حلقه علی و انباشت جریان مدل پیشنهادی، متغیرها تعیین و پس از شبیهسازی، با انجام آزمونهای مختلف مدل اعتبارسنجی شده، سپس سناریوهای مختلف سیاستگذاری ارائه گردیده است. با توجه به مقایسه نتایج مدل شبیهسازی تحقیق با نتایج مدل تحلیلی EVM، اختلاف نتایج با میزان کارایی به میزان کمتری است. نوآوری اصلی تحقیق، ایجاد یک مدل شبیهساز مبتنی بر پویایی سیستم بهعنوان هسته اصلی شبیهسازی جهت تخمین روند و میزان نهایی کارایی و هزینه پروژه که میتواند بهعنوان جزئی از یک مدل جامعتر شبیهسازی، جهت تعیین تأثیر کارکردهای مختلف مدیریت پروژه بر ارتقای کارایی پروژه بکار برده شده که این پیشنهاد اصلی ادامه تحقیق است.
پرونده مقاله
در محیط پیچیده امروز لازمه موفقیت سازمانها کسب مزیت رقابتی است، مزایای مربوط به ویژگیهای درونسازمانی بهطور اثربخش موفقیت رقابتی یک سازمان را تعیین میکند. سازمانهای دانشبنیان که در تولید ثروت و ارزش افزوده در یک جامعه نقش مهمی دارا میباشند، بایستی خود را با تغییر چکیده کامل
در محیط پیچیده امروز لازمه موفقیت سازمانها کسب مزیت رقابتی است، مزایای مربوط به ویژگیهای درونسازمانی بهطور اثربخش موفقیت رقابتی یک سازمان را تعیین میکند. سازمانهای دانشبنیان که در تولید ثروت و ارزش افزوده در یک جامعه نقش مهمی دارا میباشند، بایستی خود را با تغییر و تحولات نوظهور در محیط نوین سازمان همراه کنند و در این محیط رقابتی برای کسب مزیت رقابتی تلاش کنند. در پژوهش حاضر به تأثیر ویژگیهای درونسازمانی بر مزیت رقابتی با نقش میانجی بازاریابی کارآفرینانه در سازمانهای دانشبنیان فعال در پارک علم و فناوری لرستان پرداخته شده است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی پیمایشی و از نوع کاربردی است، جامعه پاسخگویان این پژوهش 120 نفراز کارشناسان سازمانهای دانشبنیان فعال در پارک علم و فناوری استان لرستان بود که با استفاده از جدول مورگان 92 نفر به روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استاندارد استفاده گردید و پایایی به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی و روایی به روش همگرا سنجیده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smart pls استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است، ویژگیهای درون سازمان (صلاحیت همکاری، مکانیزم اداری، حمایت سازمانی، انعطافپذیری برنامهریزی، مدت برنامهریزی) هم بهصورت مستقیم و هم غیرمستقیم از طریق بازاریابی کارآفرینی بر مزیت رقابتی اثرمی گذارند.
پرونده مقاله
امروزه بهرهوری نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکند و در شرایط کنونی، توجه به بهرهوری از یک انتخاب فراتر رفته، به یک ضرورت تبدیل گردیده است. این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندهای بهرهوری سازمانی مبتنی بر تئوری نهادگرایی جدید انجام شده است. نوع پژوهش از نظر ه چکیده کامل
امروزه بهرهوری نقش مهمی را در توسعه اقتصادی کشورها ایفا میکند و در شرایط کنونی، توجه به بهرهوری از یک انتخاب فراتر رفته، به یک ضرورت تبدیل گردیده است. این پژوهش با هدف شناسایی پیشایندهای بهرهوری سازمانی مبتنی بر تئوری نهادگرایی جدید انجام شده است. نوع پژوهش از نظر هدف توسعهای است. بدین منظور پس از جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، در فاصله زمانی 1998 تا 2022، تعداد 671 مقاله در حوزه بهرهوری ارزیابی و در نهایت 65 مقاله به روش هدفمند انتخاب و وارد مرحله تحلیل شدند. بر اساس چارچوب نهایی پژوهش، پیشایندهای بهرهوری سازمانی مبتنی بر تئوری نهادگرایی جدید در قالب دو مقوله اصلی و هشت مقوله فرعی دستهبندی گردیدند. مقولههای اصلی حاصل از نتایج پژوهش عبارتند از: پیشایندهای درونسازمانی و پیشایندهای نهادی، پیشایندهای درونسازمانی شامل پنج مقوله فرعی رهبری و مدیریت بهرهوری، استراتژی و خطمشی سازمان در قبال بهرهوری، کارکنان، منابع سازمانی و فرایندهای سازمانی میباشند و پیشایندهای نهادی شامل سه مقوله فرعی الزامات قانونی/ اجباری، الزامات هنجاری و الزامات تقلیدی/حرفهای هستند. چارچوب بهدستآمده را میتوان بهعنوان ابزاری برای برنامهریزی راهبردی در حوزه بهرهوری سازمانی مورد استفاده قرار داد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارائه مدل قابلیتهای رقابتی شرکت در حضور سرمایه اجتماعی و ریسک ارتباطات خریدار- تأمینکننده است. این پژوهش از لحاظ هدف توسعهای- کاربردی، از منظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و از منظر نحوه انجام آمیخته است. جامعه مورد مطالعه خبرگان دانشگاهی و صنعتی فعال در صنعت پ چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائه مدل قابلیتهای رقابتی شرکت در حضور سرمایه اجتماعی و ریسک ارتباطات خریدار- تأمینکننده است. این پژوهش از لحاظ هدف توسعهای- کاربردی، از منظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و از منظر نحوه انجام آمیخته است. جامعه مورد مطالعه خبرگان دانشگاهی و صنعتی فعال در صنعت پله برقی و آسانسور بودهاند. از روش نمونهگیری هدفمند و اشباع نظری برای نمونهگیری بهره گرفته شده است. در این پژوهش، محققان بعد از انجام 18 مصاحبه به نقطه اشباع رسیدهاند. برای جمعآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبههای کیفی نیمه ساختاریافته و برای بخش کمی از پرسشنامه استفاده شده است. جهت تحلیل از دو روش تحلیل مضمون و معادلات ساختاری تفسیری بهره گرفته شده است. مدل نهایی این تحقیق نشانگر آن است متغیر سرمایه اجتماعی دارای سه مضمون فراگیر 15 مضمون سازمان دهنده و 49 مضمون پایه، ریسک ارتباط خریدار- تأمینکننده دارای 7 مضمون سازمان دهنده و 28 مضمون پایه و قابلیتهای رقابتی دارای 9 مضمون سازمان دهنده و 32 مضمون پایه است. همچنین نتایج حاصل از روش معادلات ساختاری تفسیری بیانگر مدلی شش سطحی است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پارادایمی تدوین قراردادهای نامتعارف کاری در شرکتهای بخش خصوصی ایران انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختاریافته و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین اس چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی پارادایمی تدوین قراردادهای نامتعارف کاری در شرکتهای بخش خصوصی ایران انجام شده است. روش تحقیق کیفی و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبههای نیمهساختاریافته و تجزیهوتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین استفاده شد. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری و با بهرهگیری از تکنیکهای هدفمند – قضاوتی و گلولهبرفی انجام شد. نتایج تحلیل مصاحبههای انجام شده با 19 نفر از استادان و خبرگان در شرکتهای خصوصی طی فرآیند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به ارائة الگوی پارادایمی قراردادهای نامتعارف کاری با 6 مقوله و 27 مفهوم گردید. عوامل علی مؤثر بر قراردادهای نامتعارف کاری در شرکتهای خصوصی ساختارهای سلسلهمراتبی، عدم انگیزش و مشارکت، سیستم حقوق و دستمزد، عدم انعطافپذیری، رفتارها و سبک رهبری وظیفهگرایانه، محدودیتهای شغلی، عدم رضایت کارکنان و عدم تمایل به تغییر؛ شرایط زمینهای از قبیل فرهنگ شرکت، چارچوبهای قانونی، چشمانداز استراتژیک شرکت و ساختار مالی شرکت، شرایط مداخلهگر حمایت مدیران، قدرت مذاکره، ویژگیهای شخصیتی مدیران، تبادلات رهبر-عضو؛ راهبردهای شایستهگماری، افزایش قدرت چانهزنی کارکنان، منعطف نمودن محیط کاری، فراهم کردن بسترهای نوین ICT، تحولات ساختاری و اصلاح نظام جبران خدمات، تمرکززدایی، توانمندسازی روانشناختی و ارتباطات همهجانبه و پیامدهای حاصل از تدوین قراردادهای نامتعارف کاری شامل پیامدهای فردی و پیامدهای سازمانی هستند.
پرونده مقاله
مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل بهسازی منابع انسانی با رویکرد رهبری تحولگرا در سازمان آموزشوپرورش استان تهران انجام شد. روش مطالعه توصیفی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معاونان آموزشوپرورش استان تهران بودند. حجم نمونه آماری 320 نفر تعیین شده بود که بهصورت نمونهگ چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل بهسازی منابع انسانی با رویکرد رهبری تحولگرا در سازمان آموزشوپرورش استان تهران انجام شد. روش مطالعه توصیفی بود. جامعه آماری این مطالعه مدیران و معاونان آموزشوپرورش استان تهران بودند. حجم نمونه آماری 320 نفر تعیین شده بود که بهصورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه بهسازی منابع انسانی با رویکرد رهبری تحولگراست که طی یک مطالعه کیفی تهیه شد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه گردید. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافتههای این مطالعه نشان داد مدل ارائهشده از برازندگی مطلوبی برخوردار است. درنتیجه میتوان با تکیه بر مؤلفههای مدل، با ویژگیهای رهبری تحول گرا زمینة مناسب برای بهسازی منابع انسانی را در سازمانها فراهم کرد.
پرونده مقاله
آموزش و پرورش در نهادینه کردن توسعه پایدار نقش اساسی ایفا میکند. این تحقیق که توصیفی – پیمایشی است به دنبال شناسایی عوامل موجود در تصمیمگیری توسعه پایدار و میزان انحراف و وضع مطلوب در سیاستگذاری آموزشی است. برای"سنجش روایی" پرسشنامهای طراحی شده که در مرحله اول چکیده کامل
آموزش و پرورش در نهادینه کردن توسعه پایدار نقش اساسی ایفا میکند. این تحقیق که توصیفی – پیمایشی است به دنبال شناسایی عوامل موجود در تصمیمگیری توسعه پایدار و میزان انحراف و وضع مطلوب در سیاستگذاری آموزشی است. برای"سنجش روایی" پرسشنامهای طراحی شده که در مرحله اول با بهره گیری از نظرات صاحبنظران ابهامات برطرف گردید و در مرحله دوم با بهره از SPSS و نتایج تحلیل عاملی تأییدی، سؤالهایی که مقدار بار عاملی آنها بر برازش مدل تأثیر داشتهاند در مدل اندازهگیری باقی ماندند. همچنین در روایی همگرا با استفاده از SMART PLS معلوم شد مقدار عوامل از 0/4 بیشتر است که روایی قابلقبول را نشان می دهد. در "سنجش پایایی" هم از آلفای کرونباخ استفاده شده و هم از سنجش پایایی ترکیبی (CR) که در هر دو، مقدار از 0/7 بالاتر بوده و نشان از وجود پایایی دارد. تلفیقی از روشهای نمونهگیری: در دسترس، هدفمند، گلوله برفی و نظری به کار گرفته شد. جامعه آماری را کلیه خبرگان و سیاستگذاران آموزشی تشکیل میدهند و حجم نمونه 70 نفر میباشند که 10 نفر به عنوان نمونه کیفی جهت مصاحبه عمیق و 60 نفر به عنوان نمونه کمی انتخابشدهاند. نهایتاً مطابق خروجی PLS به ترتیب رتبهبندی مسؤولیتپذیری، جهتگیری آتی، جهتگیری سیستمی، مهارتهای عملی و مشارکت فردی به عنوان عوامل تصمیمگیری توسعه پایدار در سیاستگذاری آموزشی شناخته شده که مشخص گردید بین وضع موجود و مطلوب شکافی به میزان حدود یک واحد وجود دارد.
پرونده مقاله
امروزه با تغییر فضای رقابت، کشورهایی موفق هستند که دانش بیشتری دارند و مدیریت دانش و فعالیتهای منابع انسانی دانشمحور در سازمانها بهویژه در شرکتهای دانشبنیان که خود پایگاه همافزایی علم، فن و ثروت هستند، اهمیت ویژهای یافته است. پژوهش کاربردی حاضر با هدف بررسی میزا چکیده کامل
امروزه با تغییر فضای رقابت، کشورهایی موفق هستند که دانش بیشتری دارند و مدیریت دانش و فعالیتهای منابع انسانی دانشمحور در سازمانها بهویژه در شرکتهای دانشبنیان که خود پایگاه همافزایی علم، فن و ثروت هستند، اهمیت ویژهای یافته است. پژوهش کاربردی حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر فعالیتهای مدیریت دانش و مدیریت منابع انسانی بر نوآوری با استفاده از روش تحقیق توصیفی پیمایشی به اجرا درآمده است. جامعه آماری، کارکنان شرکتهای مستقر در مراکز رشد و فناوری بوده و با استفاده از فرمول کوکران 120 نفر از نمونههای آماری به پرسشنامهها پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با پایایی ترکیبی بیش از 0/6 و ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/892 مورد تأیید قرار گرفت. روایی آن نیز با روایی محتوا و روایی همگرا با معیار میانگین واریانس مربوط به سازهها که بیش از 0/4 بود، مورد تأیید قرار گرفت. درنهایت مدل مفهومی پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری در نرمافزار PLS برازش شد و نتایج نشان داد عوامل متعدد در زیرمجموعه مدیریت دانش اعم از اقدامات سرپرستی، جبران خدمت دانشمحور، مکانیسم یادگیری و اقدامات فناوری اطلاعات بر نوآوری تأثیر دارد. ضمن اینکه معنیدار بودن تأثیر عواملی از قبیل حفاظت دانش، مدیریت استراتژیک دانش و شایستگی، استخدام دانشمحور، آموزش و توسعه دانشمحور، ارزیابی عملکرد دانشمحور و سازماندهی کار بر نوآوری مورد تأیید قرار نگرفت.
پرونده مقاله
فرش دستبافت کشور یکی از توانمندترین صنایع داخلی به شمار میرود که علی رغم پتانسیل بالا نتوانسته است در سالهای اخیر در عرصه جهانی موفقیت سالهای گذشته را تکرار کند. یکی از عوامل بروز این مشکل، عدم توجه به بهرهوری این صنعت و عوامل تأثیرگذار بر آن است. بنابراین در تحقیق چکیده کامل
فرش دستبافت کشور یکی از توانمندترین صنایع داخلی به شمار میرود که علی رغم پتانسیل بالا نتوانسته است در سالهای اخیر در عرصه جهانی موفقیت سالهای گذشته را تکرار کند. یکی از عوامل بروز این مشکل، عدم توجه به بهرهوری این صنعت و عوامل تأثیرگذار بر آن است. بنابراین در تحقیق حاضر، مدلی برای سنجش بازارگرایی بر بهرهوری صنعت فرش کشور ارائه شد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل دو بخش خبرگان صنعت فرش (10 نفر) و کارشناسان و مدیران مرکز ملی فرش و بخش فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت که به تعداد 425 نفر بودند با بهرهگیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 203 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در ابتدا با تکیه بر تئوریها و چارچوبهای حوزه بازارگرایی و بهرهوری و بهرهگیری از نظرات خبرگان صنعت فرش دستبافت، مدل اولیه تحقیق استخراج شد. در ادامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در محیط نرمافزار لیزرل مدل مستخرج مورد آزمون قرار گرفت و درنهایت تأثیر بازارگرایی شامل سه بعد مشتریمحوری، موقعیت در بازار و هماهنگی بین وظیفهای بر بهرهوری صنعت فرش شامل ابعاد اثربخشی بازار و شدت بازار تأیید شد. ضمن اینکه میزان تأثیر مشتریمحوری بر بهرهوری بیش از سایر متغیرها بود.
پرونده مقاله