با وقوع ازدواج، رابطهی زوجیت بین زن و مرد بهوجود آمده و بدین طریق نهاد خانواده شکل میگیرد. همچنین با ایجاد این عقد طرفین در مقابل یکدیگر از حقوق وتکالیفی برخوردار میشوند که ممکن است در آغاز و یا در ادامهی زندگی مشترک بین برخی از این حقوق و تکالیف تزاحم به وجود آید. چکیده کامل
با وقوع ازدواج، رابطهی زوجیت بین زن و مرد بهوجود آمده و بدین طریق نهاد خانواده شکل میگیرد. همچنین با ایجاد این عقد طرفین در مقابل یکدیگر از حقوق وتکالیفی برخوردار میشوند که ممکن است در آغاز و یا در ادامهی زندگی مشترک بین برخی از این حقوق و تکالیف تزاحم به وجود آید. یکی از مصادیق این تزاحم در ارتباط با اشتغال زن میباشد چرا که لازمهی اشتغال به ویژه اشتغال در خارج از خانه، خروج زن از منزل است در حالی که خروج زن از منزل ممکن است با تمکین او از شوهر و حفظ مصالح خانواده مغایرت پیدا کند. البته چنانچه بین زن و شوهر در خصوص اشتغال زن، توافق وجود داشته باشد، مشکلی متوجه آنان و خانواده نخواهد بود اما اگر شوهر با اشتغال زن مخالفت نماید، حل این مشکل میبایست با مراجعه به قانون، موازین فقهی و عرف صورت پذیرد. اگرچه قانون اساسی و قانون مدنی اصل آزادی اشتغال زن را پذیرفتهاند امّا تعیین محدودیتهایی در قانون مدنی، سبب شده تا در عمل، اصل مذکور با مخاطراتی مواجه شود که این مقاله به این اصل و محدودیت موضوع میپردازد.
پرونده مقاله
یکی از احکام اختصاصی فقه جعفری جواز عقد انقطاعی متعه است که مشروعیت آن به حکم کتاب، سنت، اجماع و عقل، از ضروریات فقه شیعه است. مدت یکی از ارکان ازدواج موقت است. آنچه در این نوشتار مورد مطالعه قرار میگیرد بررسی عدم ذکر مدت در عقد منقطع است. در میان فقها در این باب چهار چکیده کامل
یکی از احکام اختصاصی فقه جعفری جواز عقد انقطاعی متعه است که مشروعیت آن به حکم کتاب، سنت، اجماع و عقل، از ضروریات فقه شیعه است. مدت یکی از ارکان ازدواج موقت است. آنچه در این نوشتار مورد مطالعه قرار میگیرد بررسی عدم ذکر مدت در عقد منقطع است. در میان فقها در این باب چهار دیدگاه وجود دارد: دیدگاه نخست، همان قول مشهور است که قائل به تبدیل عقد منقطع به دائم هستند. دیدگاه دوم، قول به بطلان عقد است؛ یعنی نه عقد منقطع و نه عقد دائم هیچکدام واقع نمیشود. دیدگاه سوم، قول به تفصیل مابین صیغه «متعت» و «انکحت» است به اینمعنی که اگر عقد با صیغه «متعت» خوانده شود و مدت، ذکر نشود عقد باطل، ولی اگر با صیغه «انکحت» خوانده شود، عقد صحیح است و به دائم تبدیل میشود. نظر چهارم قول به تفصیل مابین عمد و نسیان میباشد، یعنی درصورتی که مدت عمداً ذکر نشود، عقد به دائم تبدیل می-شود ولی اگر از روی نسیان باشد، عقد باطل است. با مطالعه و بررسی اقوال و دلایل فقها به این نتیجه میرسیم که دلایل قائلین به بطلان عقد به دلیل قاعده «ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد» اقوی به نظر میرسد؛ زیرا از ابتدا قصد طرفین بر نکاح منقطع نبوده و آنچه واقع میشود مقصود آنها نمیباشد. اما درصورتی که عقد منقطع بدون ذکر مدت معین منعقد شود و فقط دفعه یا دفعات نزدیکی در عقد مشخص شده باشد، با توجه به اینکه دفعات مذکور قرینه لفظی بر مدتدار بودن نکاح منقطع هستند، عقد صحیح است.
پرونده مقاله
حکم رجم از مسلمات احکام اسلام میباشد. این حکم مستقیماً از قرآن کریم استفاده نمیشود و دلالت آیاتی که برای اثبات حکم رجم به آنها استناد شده، تمام نیست و عمده ادله،روایات میباشد. روایات در این زمینه، فراوان از لحاظ سند معتبر و از لحاظ دلالت بر مدعا کاملاً روشن و واضحا چکیده کامل
حکم رجم از مسلمات احکام اسلام میباشد. این حکم مستقیماً از قرآن کریم استفاده نمیشود و دلالت آیاتی که برای اثبات حکم رجم به آنها استناد شده، تمام نیست و عمده ادله،روایات میباشد. روایات در این زمینه، فراوان از لحاظ سند معتبر و از لحاظ دلالت بر مدعا کاملاً روشن و واضحاند. باید توجه داشت که فلسفه حکم سنگسار در اسلام مانند دیگر حدود، بازدارندگی و جلوگیری از مفاسد و ناهنجاریهای بزرگ جامعه است. از سوی دیگر علاوه بر اینکه دلیلی بر اختصاص حکم رجم به زمان مخصوصی مانند زمان حضور وجود ندارد؛ اطلاق آیات و روایات باب حدود که مجموعاً متواتر و از لحاظ سند و دلالت تمامند، دلالت بر اجرای آن در زمان غیبت نیز دارد و مجوزی برای کنار گذاشتن این آیات و روایات وجود ندارد.
پرونده مقاله
گوش دادن به آوا و صدای دلپسند ممنوع نیست و غناءِ ممنوع عبارت است از غنای مطرب که جذبه ویژهای دارد و همانند شراب سرمستی میآورد. در این مقاله به ارائه دلایل اصلی حرمت غناء مطرب و تبیین انگیزههای اساسی حرمت و بیان بسیاری از مسائل اساسی باب غناء که مردم بهویژه جوانان دوس چکیده کامل
گوش دادن به آوا و صدای دلپسند ممنوع نیست و غناءِ ممنوع عبارت است از غنای مطرب که جذبه ویژهای دارد و همانند شراب سرمستی میآورد. در این مقاله به ارائه دلایل اصلی حرمت غناء مطرب و تبیین انگیزههای اساسی حرمت و بیان بسیاری از مسائل اساسی باب غناء که مردم بهویژه جوانان دوست دارند تا درباره آنها بدانند پرداخته شده است و خاطر نشان شد که: ادلّه مهم تحریم غناء عبارتند از: قرآن، سنت، اجماع، عقل. همچنین راز تحریم غناء عبارتند از: 1ـ طرب، 2ـ لهو، 3ـ تشبّه و البته موارد استثناء از تحریم غنای مطرب عبارتند از: 1ـ حُدی، 2ـ اضطرار(موسیقی درمانی)، 3ـ جلسه عروسی(همراه با شروط مربوطه).
پرونده مقاله
مقاله حاضر در مقام بیان دیدگاه فیض کاشانی درباره حکم نماز، مشتمل بر مطالب زیر است: برگزاری نخستین نماز جمعه در اسلام توسط پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله، حکمت خطبه نماز جمعه که باید در جهت تحکیم مبانی عقیدتی و بیان مسائل لازم مربوط به جامعه اسلامی باشد و نیز بیان اقوال چکیده کامل
مقاله حاضر در مقام بیان دیدگاه فیض کاشانی درباره حکم نماز، مشتمل بر مطالب زیر است: برگزاری نخستین نماز جمعه در اسلام توسط پیامبر اکرمصلی الله علیه وآله، حکمت خطبه نماز جمعه که باید در جهت تحکیم مبانی عقیدتی و بیان مسائل لازم مربوط به جامعه اسلامی باشد و نیز بیان اقوال فقهای امامیه درباره حکم نماز جمعه، قول فیض کاشانی بر وجوب تعیینی و دلائل وی بر این قول، از آیات، روایات از پیامبرصلی الله علیه وآله و امامان معصومعلیهم السلام، احکام مستفاد از روایات.
پرونده مقاله
بعد از گذشت سالیان دراز از تولد اسلام و بوجود آمدن اندیشههای متفاوت و البته فقه متفاوت؛ در سیر فراز و نشیبها و اقتضائات زمان و مکان برتری فقه شیعه همچنان برجستهتر میشود تا بدان جایی که دوست و دشمن بر این مطلب گواهی میدهند. البته برنامه همه جانبه اسلام برای زندگی چکیده کامل
بعد از گذشت سالیان دراز از تولد اسلام و بوجود آمدن اندیشههای متفاوت و البته فقه متفاوت؛ در سیر فراز و نشیبها و اقتضائات زمان و مکان برتری فقه شیعه همچنان برجستهتر میشود تا بدان جایی که دوست و دشمن بر این مطلب گواهی میدهند. البته برنامه همه جانبه اسلام برای زندگی اجتماعی بشر تبلوری از جامعیت دین مبین اسلام را به نمایش گذارده است. لکن در این راستا نقش فقه در مدیریت جامعه که یکی از مهمترین بخشهای آن ایجاد نظم و حفظ امنیت و ارکان جامعه است از جایگاه اساسی برخوردار میباشد که فقها با بیان برنامهها و روش اسلام در ابعاد مختلف، طلایه داران این عرصه خطیراند. از جمله جرایمی که بشر در طول دوران با آن و امور مستحدثهاش مواجه بوده، جرم براندازی است که نظم و امنیت را از جامعه سلب و پیرو آن ارکان جامعه را متزلزل و نهایتاً به تغییر حکومت میانجامد. در این پژوهش میکوشیم تا با بررسی توجه اسلام برای جرم انگاری جرم براندازی و پس از آن تبیین جایگاه فقه شیعه و نظر اهل سنت به جریانشناسی و شناخت صحیح و صادق از این امر دست یابیم.
پرونده مقاله
توجّه به آزادی و امنیّت افراد مبنای تمام قواعد و اصول حقوق اروپایی است، به همین دلیل در تفکّر غربی فروض و اصول، تضمین کنندهی حقوق و آزادیهای فردی میباشد و این تفکّر، نظامی فردمحورانه را ایجاد کرده که همهی قواعد و اصول حول محور فرد قرار دارند، در مقابل در تفکّر فقه ا چکیده کامل
توجّه به آزادی و امنیّت افراد مبنای تمام قواعد و اصول حقوق اروپایی است، به همین دلیل در تفکّر غربی فروض و اصول، تضمین کنندهی حقوق و آزادیهای فردی میباشد و این تفکّر، نظامی فردمحورانه را ایجاد کرده که همهی قواعد و اصول حول محور فرد قرار دارند، در مقابل در تفکّر فقه اسلامی، همهی قواعد و اصول حول محور خداوند است و تفکّری که حاکم است تفکّر خدامحورانه است، به عبارت دیگر، خداوند است که اصول و قواعد و احکام را وضع میکند، حال چه این اصول و قواعد موافق با حقوق و آزدیهای فردی باشد یا در تعارض با آن باشد. با توجّه به این پیش فرض چگونه میتوان گفت که اصل برائت در فقه«اصاله البرائه»که دارای پیشینهی فقهی است و برگرفته از تفکّر خدامحورانه است با فرض بیگناهی در حقوق اروپایی(Presumption of Innocence )که دارای پیشینهی غربی و برگرفته از تفکّر فردمحورانه است، دارای مبانی، قلمرو و کارکردهای مشابهیهست. در نتیجه رعایت هر یک از این مفاهیم منجر به ایجاد یک روند دادرسی متفاوت میگردد بهطوریکه ممکن است در یک رویه رسیدگی قضایی، اعمال اصل برائت کاربرد چندانی نداشته و در رویه رسیدگی دیگر فرض بیگناهی بدون کاربرد باشد.
پرونده مقاله
حق حبس یکی از مباحث حقوقی مورد ابتلاء خانوادهها بوده و چگونگی اجراء و انجام تعهدات متقابل زوجین بستگی به این حق دارد. در این بین موارد سقوط حق حبس از حساسیت ویژهای برخوردار است. مقاله حاضر با روش کتابخانهای، به بررسی فقهی و حقوقی مواردی که حق حبس در نکاح ساقط میگردد چکیده کامل
حق حبس یکی از مباحث حقوقی مورد ابتلاء خانوادهها بوده و چگونگی اجراء و انجام تعهدات متقابل زوجین بستگی به این حق دارد. در این بین موارد سقوط حق حبس از حساسیت ویژهای برخوردار است. مقاله حاضر با روش کتابخانهای، به بررسی فقهی و حقوقی مواردی که حق حبس در نکاح ساقط میگردد، پرداخته است. در این پژوهش ضمن بیان اقوال و احتمالات مختلفی که در زمینه موارد سقوط حق حبس در نکاح مطرح است، به تبیین دلایل فقهی و حقوقی این موارد پرداخته است. سؤالات مهمی که در این زمینه مطرح میشود آورده شده و سپس آنها را به بحث گذاشته و به سؤالات و مجهولات در این زمینه پاسخ داده و موضوع پژوهش و سؤالات آن را به خوبی پاسخ داده است. گرچه حق حبس در نکاح عمدتاً برای زوجه مطرح شده است ولی در پایان پژوهش به حق حبس برای زوج هم اشاره شده و در این مورد هم به سؤالات مطروحه پاسخ داده شده است.
پرونده مقاله