فرایند ارزیابی عملکرد اساتید به ایجاد سیستم استانداردها، انتظارات عینی از اساتید، و شفافسازی سیستم ارزیابی منجر میشود لذا هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی مناسب استانداردهای ارزیابی عملکرد هیئتعلمی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر دادهها، آمیخته اکت چکیده کامل
فرایند ارزیابی عملکرد اساتید به ایجاد سیستم استانداردها، انتظارات عینی از اساتید، و شفافسازی سیستم ارزیابی منجر میشود لذا هدف از انجام این پژوهش، ارائه الگوی مناسب استانداردهای ارزیابی عملکرد هیئتعلمی میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر دادهها، آمیخته اکتشافی متوالی و نوع مطالعه در بعد کیفی،" داده بنیاد" با رویکرد اشتراوسی و در بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. حجم نمونه در بخش کیفی 15 نفر از مدیران گروههای آموزشی و روش نمونهگیری هدفمند بوده است. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختارمند است. در بخش کمی 30 نفر از اعضای هیئتعلمی شرکت نمودند که نمونهگیری بهصورت تصادفی انجام شد. ابزار پژوهش پرسشنامه ANPبود. در بخش تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارهای آماریSuper Decision، Lisrel، PLS smart استفاده شد. نتایج پژوهش منجر به شناسایی سه مؤلفه اصلی و دوازده شاخص شد. رتبهبندی شاخصها به ترتیب: در بعد خدمات مشاورهای: مؤلفههای شایستگی روابط خارجی، میان فرهنگی، خلاقیت و نوآوری و فناوری؛ در بعد پژوهش: شایستگی ارتباطی، فناوری نوین، نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی و شایستگی شناختی و در بعد آموزش: کیفیت تدریس، شایستگی معنوی، روانشناختی و مدیریتی بهعنوان زیر مؤلفه شناسایی و رتبهبندی شدند. میزان برازش مدل، 62/0 برآورد شد که نشان از برازش قوی الگوی استانداردهای ارزیابی عملکرد اعضای هیئتعلمی دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است. این پژوهش با روش آمیخته (کمی و کیفی) از طریق یک پرسشنامه ی محقق ساخته صورت بندی گردیده و با 350 واحد نمونه آماری ازدبیران، مدیران مدارس و معاونان مناطق چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای ارتقای منابع انسانی نظام آموزش و پرورش با تاکید بر سند تحول بنیادین انجام شده است. این پژوهش با روش آمیخته (کمی و کیفی) از طریق یک پرسشنامه ی محقق ساخته صورت بندی گردیده و با 350 واحد نمونه آماری ازدبیران، مدیران مدارس و معاونان مناطق آموزش و پرورش و با اخذ و تحلیل دیدگاههای خبرگان این حوزه به صورت مصاحبه ی نیمه ساختار یافته به ثمر رسیده است. روش نمونه گیری به صورت نظام مند و خوشه ای انجام شده و داده های جمع آوری شده برآیندی از دیدگاهها و نظرگاههای افرادی است که علاوه بر شرکت در این پیمایش، در مصاحبه ی تخصصی نیز حضور داشتند. نتایج نشان داد بعد عدالت با 4 مولفه، زیر ساخت های تحولی با 4 مولفه، توانمند سازی با 4 مولفه و پشتیبانی اسطوره ها با 3 مولفه که در مجموع با 70 نشانگر و با نمره میانگین 4.08 از 5، الگوی مورد نظر طراحی، ترسیم و اعتبارسنجی گردید. علاوه براین، شاخص هایی همچون بهره مندی از گزاره های ترقی گرایانه سند تحول، رهنمون سازی به درک سرمایه انسانی، توجه به منزلت، رفاه و حقوق همسان، توجه به مهارت و شایستگی های حرفه ای کارکنان و درک پشتیبانی مدیران فرهمند در سازمان و چهره های ملی از جمله یافته های مهم الگو و تایید پذیری آن بوده است.
پرونده مقاله
موضوع پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال تحصیلی 99/98 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام بهصورت کیفی با رویکرد گراندد تئوری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمام متخصصان و خبرگا چکیده کامل
موضوع پژوهش حاضر ارائه مدل توسعه توانمندی های کارآفرینی در دانش آموزان دختر ششم ابتدایی شهرستان بندر ماهشهر در سال تحصیلی 99/98 بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش انجام بهصورت کیفی با رویکرد گراندد تئوری بود. جامعه آماری پژوهش متشکل از تمام متخصصان و خبرگان دانشگاهی حوزه کارآفرینی در شهر بندر ماهشهر بود که جهت دستیابی به نمونه از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. پژوهشگر پس از انجام 22 مصاحبه، به اشباع نظری دست یافت. جهت تحلیل داده ها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. از مجموع عوامل نشئتگرفته از تحلیل تماتیک، عوامل بازتعریف آموزش های عمومی در مدارس، گسترش زیرساخت های آموزشی، تغییر سبک های آموزش، مستمر بودن آموزش های کارآفرینی، ظرفیت قابلگسترش کتاب ها و معلمان میانجی آموزش، شرایط علی توسعه آموزش توانمندی کارآفرینی در مدارس را تشکیل دادند. عوامل ناکافی بودن آموزش ها، موانع ساختاری، حاشیه ای بودن آموزش کارآفرینی، بی توجهی فراگیر، ضعف برنامه ریزی و ناهمسانی محتوای آموزشی با واقعیت های بیرونی جزو شرایط زمینه ای بودند؛ علاوه بر این طردشدگی فرهنگی، سرمایه گذاری، سیاست های تبعیض آمیز و قوانین ناقص ازجمله شرایط میانجی در این پژوهش بودند؛ و درنهایت خودباوری، استقلال فردی، ریسک پذیری، آینده نگری، روحیه کار جمعی، اعتمادبهنفس، کاهش آسیب های اجتماعی، رشد اقتصادی، هدفمندی اوقات فراغت، مهارت آموزی، ثبات شخصیتی، مواجهه درست با محیط و کسب تجارب کاربردی در دانش آموزان راهبردها را شامل می شد و پیامدهای چنین وضعیتی پویایی اقتصادی و توسعه شاخص های توسعه انسانی است.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقای نقش دانشگاهها در توسعه پایدار انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها آمیخته، از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی را صاحبنظران و متخصصان حوزه توسعه پایدار تشکیل دادند که چکیده کامل
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای ارتقای نقش دانشگاهها در توسعه پایدار انجام شده است. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها آمیخته، از نظر نحوه اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در بخش کیفی را صاحبنظران و متخصصان حوزه توسعه پایدار تشکیل دادند که ملاک انتخاب آنان معیارهایی مانند داشتن مقالات علمی-پژوهشی در زمینه موضوع بود. از طریق مصاحبه با 10 نفر از متخصصان، اشباع داده‎ها صورت پذیرفت و افراد به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی علوم تحقیقات، تهران شمال، تهران جنوب، تهران غرب، تهران مرکز و تهران شرق در سال 1397 بودند که به استناد آمار کسب شده بالغ بر 15125 بود. نمونهگیری به صورت تصادفی- خوشهای از بین جامعه پژوهش صورت گرفت. بر اساس جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه حدود 400 نفر برآورد شد. در نهایت پس از توزیع تعداد 380 پرسشنامه جمعآوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانه‎ای، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. تحلیل دادههای کیفی از طریق کدگذاری باز و محوری صورت گرفت. تحلیل دادههای کمی نیز با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شد. در بخش آمار استنباطی از تحلیل عاملی اکتشافی (تحلیل مولفههای اصلی) برای تعیین حوزههای مدل و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و برای ارائه مدل از طریق نرمافزار AMOS استفاده شده است. در نهایت، مدلی مشتمل بر ابعاد و شاخصهای توسعه پایدار، حوزه اثرگذار دانشگاهی و سازوکارهای ارتقای توسعه پایدار ارائه گردید.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام آموزش الکترونیکی کشور صورت گرفته است. در راستای شناسایی این عوامل و در نهایت ارائه مدل، پرسشنامه ای در قالب متغیرهای کلامی طراحی شده و بین خبرگان توزیع گردید. جهت بررسی صحت و اعتبار سطوح، ابعاد و عوامل نیز پرسشنامه ای طراحی شد و میا چکیده کامل
این پژوهش با هدف ارائه مدلی برای نظام آموزش الکترونیکی کشور صورت گرفته است. در راستای شناسایی این عوامل و در نهایت ارائه مدل، پرسشنامه ای در قالب متغیرهای کلامی طراحی شده و بین خبرگان توزیع گردید. جهت بررسی صحت و اعتبار سطوح، ابعاد و عوامل نیز پرسشنامه ای طراحی شد و میان داوطلبین توزیع شد. با توجه به شیوع بیماری کرونا و استفاده گسترده تمام مقاطع و دروس از آموزش الکترونیکی جهت نشان دادن اهمیت سیستم آموزش الکترونیکی از 100 فرد داوطلب که از آموزش های الکترونیکی دانشگاه های آزاد اسلامی استفاده می کردند، خواسته شد با توجه به دوره های برگزار شده در سیستم آموزش آنلاین دانشگاه، به سؤالات مطرح شده در پرسشنامه پاسخ دهند. جهت تجزیه و تحلیل داد ه ها از آزمون دوجمله ای برای تایید اجزای مدل توسط جامعه مورد مطالعه، اولویت بندی مولفه ها و شاخص ها با استفاده از آزمون فریدمن و وزن دهی به شاخص ها با روش میانگین موزون، ارائه شد. مدل مفهومی پژوهش در سطح مولفه ها و شاخص ها طراحی شد. این مدل با هشت مولفه ارتباط دانش پذیری، تعامل، نگرش مدرس نسبت به دانش پذیران، صلاحیت فنی مدرس، محتوا، نگرش نسبت به آموزش، تجربه سیال و نتایج یادگیری و تاثیرات فردی در28 شاخص به دست آمده است. نتیجه تعیین اولویت مولفه ها نشان داد بالاترین رتبه مربوط به"نتایج یادگیری و تاثیرات فردی" و کم ترین رتبه مربوط به "تعامل"می باشد.
پرونده مقاله
برنامه کارورزی، فرصت به تجربه گذاشتن آموخته ها و گفتگو برای تعدیل، تعمیق تجربیات و توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان است. در بازنگری دوره های کارورزی، تاکید بر تربیت معلم فکور است. با این اهمیت، پژوهش حاضر به تبیین راهبردها و پیامدهای نظام کارورزی مبتنی بر تربیت معلم فکو چکیده کامل
برنامه کارورزی، فرصت به تجربه گذاشتن آموخته ها و گفتگو برای تعدیل، تعمیق تجربیات و توسعه شایستگی های حرفه ای معلمان است. در بازنگری دوره های کارورزی، تاکید بر تربیت معلم فکور است. با این اهمیت، پژوهش حاضر به تبیین راهبردها و پیامدهای نظام کارورزی مبتنی بر تربیت معلم فکور در دانشگاه فرهنگیان پرداخته است. پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان، برنامه ریزان و سیاستگذاران دانشگاه فرهنگیان کشور تشکیل می دهند. جهت مصاحبه با صاحبنظران در حوزه دانشگاه فرهنگیان از روش نمونه گیری هدفمند (موارد مطلوب) استفاده شد. در این راستا، به طور هدفمند با مصاحبه نیمه ساختاریافته با 14 نفر، اشباع نظری در داده ها حاصل گردید. یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای موثر در تحقق نظام کارورزی مبتنی بر تربیت معلم فکور شامل استقرار سامانه نظارتی در جهت اجرای مناسب کارورزی، بازنگری و بهسازی دوره های کارورزی، توجه به چارت سازمانی در دوره کارورزی، تفویض اختیارات بیشتر به دانشگاه فرهنگیان، تربیت و تامین نیروی انسانی لازم، و تدارک تجهیزات لازم برای مدارس و دانشگاه فرهنگیان است. همچنین مهمترین پیامدهای تحقق نظام کارورزی مبتنی بر معلم فکور دربرگیرنده توسعه حرفه ای، تربیت معلمان متفکر، پرورش دانشجومعلمان خودراهبر و ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ساختاری جو اخلاقی مبتنی بر رهبری پدرسالارانه در ادارات کل آموزش و پرورش استانهای شمالی کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعهای و از نظر روش، همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کارکنان ادارات کل آموز چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی ساختاری جو اخلاقی مبتنی بر رهبری پدرسالارانه در ادارات کل آموزش و پرورش استانهای شمالی کشور انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی - توسعهای و از نظر روش، همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استانهای گلستان، مازندران و گیلان به تعداد 3301 نفر بوده است. حجم نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 355 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری به روش تصادفی طبقهای صورت پذیرفت. گردآوری دادهها به وسیله پرسشنامههای استاندارد با روایی صوری و محتوایی با تأیید خبرگان دانشگاهی و پایایی مناسب از طریق آزمون آلفای کرونباخ انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS نسخه 25 و Smart-PLS نسخه 2/3 استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد رهبری پدرسالارانه با اعتماد به رهبر، رضایت شغلی، تعهد عاطفی، جو اخلاقی رابطه مستقیم و معنیداری دارد. از طرفی اعتماد به رهبر، رضایت شغلی، تعهد عاطفی با جو اخلاقی رابطه مستقیم و معنیداری دارد. ضریب تعیین بیانگر آن بود که 9/70 درصد از تغییرات جو اخلاقی توسط رهبری پدرسالارانه، اعتماد به رهبر، رضایت شغلی و تعهد عاطفی توضیح داده میشود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، طراحی مدلی برای سنجش بهرهوری پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دو است. روش انجام پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات، آمیخته یا ترکیبی (کمی-کیفی) است. بر این اساس در بخش اول پژوهش به منظور ارائه الگویی جامع از بهره ور ی پژوهشی چکیده کامل
هدف این پژوهش، طراحی مدلی برای سنجش بهرهوری پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی منطقه دو است. روش انجام پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نوع تحقیقات، آمیخته یا ترکیبی (کمی-کیفی) است. بر این اساس در بخش اول پژوهش به منظور ارائه الگویی جامع از بهره ور ی پژوهشی اعضای هیأت علمی از روش پژوهشی کیفی فراترکیب سندلوسکی و بارسو (2007) استفاده شد. نمونه در بخش کیفی پژوهش تعدادی از متخصصان و صاحب نظران حوزه پژوهش و گروه های متمرکز اعضای داخل و خارج از دانشگاه بوده است که به صورت هدفمند نمونه گیری شده اند و در بخش کمّی، از شیوة نمونه گیری تصادفی متناسب استفاده شده است. حجم نمونه در پژوهش حاضر برابربا 241 نفر میباشد. روشهای جمعآوری اطلاعات در این پژوهش شامل: منابع کتابخانهای و پرسش نامه که علاوه بر مشخصات جمعیت شناختی، شامل مقیاس سنجش بهره وری پژوهشی اعضای هیأت علمی (این پرسش نامه محقق ساخته و برآمده از بخش کیفی پژوهش و مطالعه کتابخانه ای و همچنین آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی دانشگاهها) است. بررسی و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت. به منظور ارائه ترکیب مطلوب ابعاد الگو به گونه ای که بتوان بهره ور ی پژوهشی اعضای هیأت علمی را بهینه کرد از روش الگوسازی ریاضی (سیستم خبره فازی) استفاده شد. با توجه به یافته های پژوهش، ابعاد، مؤلفه ها و شاخصهای استخراجی از روش فراترکیب (الگوی پژوهش) مورد تأیید جامعه هدف قرار گرفت.
پرونده مقاله