هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفههای مؤثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بود. طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنان در بخش کیفی 35 نفر با روش هدفمند بر اساس اصل اشباع ن چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی و تدوین مولفههای مؤثر بر مدل شایستگی مدیران مدارس ابتدایی شهر تهران بود. طرح پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی بود. جامعه پژوهش همه مدیران و معاونان مدارس ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنان در بخش کیفی 35 نفر با روش هدفمند بر اساس اصل اشباع نظری و در بخش کمی 250 نفر با روش هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامههای استاندارد ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و سبک رهبری استفاده شد. روایی صوری و محتوایی و پایایی ابزارها تأیید شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا و مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با توجه به 115 شاخص، تعداد چهار مؤلفه شایستگیهای فردی، شایستگیهای بینفردی، شایستگیهای مدیریتی و شایستگیهای علمی و تخصصی شناسایی شد. همچنین هر چهار مؤلفه اثر مثبت و معناداری بر شایستگی مدیران مدارس ابتدایی داشتند که شایستگیهای مدیریتی بیشترین تأثیر را بر آن داشت.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای مسئولیتهای اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی و از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش شامل کتاب پایه چهارم تا ششم ابتدایی و خبرگان برنامهریزی درسی بودن چکیده کامل
این پژوهش با هدف شناسایی مولفههای مسئولیتهای اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران انجام شد. این مطالعه توصیفی - تحلیلی و از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش شامل کتاب پایه چهارم تا ششم ابتدایی و خبرگان برنامهریزی درسی بودند. نمونه پژوهش کتابهای پایه چهارم، پنجم و ششم و 20 نفر از خبرگان برنامهریزی درسی بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. دادهها با روشهای مصاحبه، فیشبرداری، چکلیستهای محققساخته سیاهه تحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران و سیاهه تحلیل محتوای کتابهای راهنمای تدریس جمعآوری و با استفاده از تکنیک دلفی به روش تحلیل محتوی تحلیل شدند. روایی صوری و محتوایی ابزار با نظر متخصصان و پایایی آن با روش کدگذاری تایید شد. نتایج نشان داد که مولفههای مسئولیتهای اجتماعی مطلوب شناختی، عاطفی و عملکردی جهت برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران شامل مسئولیتپذیری اجتماعی - دینی، مسئولیتپذیری اقتصادی، مسئولیتپذیری فرهنگی، مسئولیتپذیری سیاسی، مسئولیتپذیری زیست محیطی، مسئولیتپذیری شهروندی - اجتماعی و مسئولیتپذیری سازمانی - شغلی بود.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان به منظور ارتقای مدیریت در این دانشگاه بود. روش مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی منابع، اسناد، کتب و مقالات بین سالهای 1951 تا 2017 و در بخش کمی چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان به منظور ارتقای مدیریت در این دانشگاه بود. روش مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی منابع، اسناد، کتب و مقالات بین سالهای 1951 تا 2017 و در بخش کمی مدیران و معاونان دانشگاه فرهنگیان ایران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با روش تمام شماری کل آنان (246 نفر) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با بررسی متون و پرسشنامه محققساخته رفتار اثربخش مدیران (133 گویهای) جمعآوری شدند. روایی صوری و محتوایی با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 88/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا، تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که رفتار اثربخش مدیران شامل ده مولفه الهامبخشی، تحولآفرینی، تفکر راهبردی، انگیزه خدمت، حمایتگری علمی – آموزشی، تفکر فرهنگی – تربیتی، روابط انسانی، توانمندسازی، توان اجرایی و اخلاق حرفهای بود که بهترتیب با بار عاملی 79/0، 77/0، 73/0، 65/0، 60/0، 59/0، 56/0، 56/0، 55/0 و 46/0 بیشترین تاثیر را بر رفتار اثربخش مدیران دانشگاه فرهنگیان داشتند و برازش مدل خوب و مناسب بود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین رابطه اضطراب امتحان و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 95-1394 (23850 نفر) بودند که چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین رابطه اضطراب امتحان و هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 95-1394 (23850 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 384 نفر با روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای اضطراب امتحان، هوش هیجانی و فرسودگی تحصیلی بودند و معدل دانشجویان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-22 و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی رابطه منفی و معنادار و با فرسودگی تحصیلی رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین هوش هیجانی با عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معنادار و با فرسودگی تحصیلی رابطه منفی و معنادار داشت. علاوه بر آن اضطراب امتحان و هوش هیجانی توانایی پیشبینی معنادار هر دو متغیر عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی را داشتند (05/0>P). نتایج حاکی از نقش و اهمیت اضطراب امتحان و هوش هیجانی در عملکرد تحصیلی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان بود.
پرونده مقاله
هدف این مطالعه ارائه مدلی برای توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای کشور بود. این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته بود. جامعه پژوهش شامل مدیران گروههای آموزشی استان گیلان به تعداد 150 نفر بود که به روش تمام شماری همه آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای ش چکیده کامل
هدف این مطالعه ارائه مدلی برای توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی دانشگاههای کشور بود. این پژوهش کاربردی از نوع آمیخته بود. جامعه پژوهش شامل مدیران گروههای آموزشی استان گیلان به تعداد 150 نفر بود که به روش تمام شماری همه آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای شناسایی راهکارهای توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی ادبیات داخلی و خارجی پژوهش مرور و 49 مولفه در قالب 8 بعد تنظیم و پرسشنامهای برای آن ساخته شد که روایی همگرا و واگرای آن تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 92/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری با کمک نرمافزار Smart PLS2 استفاده شد. یافتهها نشان داد که توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی دارای 49 مولفه و 8 بعد شامل بخشش، امید، خوشبینی، کیفیت زندگی، انعطافپذیری، تابآوری، خودکارآمدی و شادی بود که بهترتیب با بارهای عاملی 83/0، 89/0، 66/0، 71/0، 80/0، 74/0، 78/0 و 75/0 بیشترین تاثیر را بر توسعه مثبتگرایی در مدیران گروههای آموزشی داشتند و مدل برازش مناسبی داشت.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمون چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی انجام شد. این مطالعه توصیفی - پیمایشی و روش اجرای آن ترکیبی (کمی و کیفی) بود. جامعه پژوهش خبرگان دانشگاهی، مدیران و معلمان آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بودند. نمونه در بخش کیفی 20 نفر از متخصصان و در بخش کمی 400 نفر از معلمان و مدیران بودند که با روش هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که روایی آن با نظر متخصصان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 83/0 و با روش بازآزمایی 77/0 محاسبه شد. دادهها با روش تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که دو عامل موثر بر نهادینهکردن آموزش و پرورش معنوی در مدارس ابتدایی شامل عوامل درونی و بیرونی هستند. عامل درونی دارای مولفههای مدیریت توانمند و آگاه، فضا و امکانات، معلم و برنامه درسی و عامل بیرونی دارای مولفههای حاکمیت اسلامی، خانواده، رسانه و نهادهای غیردولتی است.
پرونده مقاله
تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس دانشگاههای کشورهای پیشرو میتواند نقش موثری در ارتقای دانشگاه داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است که با روش تحلیل مضمو چکیده کامل
تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس دانشگاههای کشورهای پیشرو میتواند نقش موثری در ارتقای دانشگاه داشته باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل مفهومی دانشگاه مستقل بر اساس مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته بود. این پژوهش جزء پژوهشهای کیفی است که با روش تحلیل مضمون انجام شد. برای انجام این پژوهش ابتدا مضامین دانشگاه مستقل با استفاده از روش تحلیل مضمون و بر اساس حوزه پژوهش از میان 52 مقاله از پایگاههای علمی مختلف بین سالهای 2000 تا 2018 شناسایی شد. سپس مضامین استخراجشده دانشگاه مستقل در مطالعه دانشگاههای کشورهای پیشرفته با مضامین سازماندهنده در حوزههای هشتگانه شامل استقلال سازمانی، استقلال علمی، استقلال نیروی انسانی، استقلال مالی، پاسخگویی، بینالمللیسازی، آزادی علمی و هیات امنایی شناسایی شدند. بنابراین مدیران، مسئولان و دستاندرکاران دانشگاههای کشور باید برای بهبود وضعیت کمی و کیفی دانشگاهها و رشد و ارتقای آموزش عالی به نقش همزمان همه حوزههای هشتگانه توجه کرده و بر اساس آنها برنامههایی طراحی، تدوین و اجرا کنند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل سازمانی در توسعه منابع انسانی در سازمان سما بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مسئولین سازمان سما (مدیران و معاونان، معاون منابع انسانی، کارشناسان حوزه معاونت من چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل سازمانی در توسعه منابع انسانی در سازمان سما بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و مسئولین سازمان سما (مدیران و معاونان، معاون منابع انسانی، کارشناسان حوزه معاونت منابع انسانی، معاونین واحدها و کارشناسان منابع انسانی واحدها) در سال 1397 بودند. در بخش کیفی با روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری 15 نفر و در بخش کمی با روش نمونهگیری خوشهای 400 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه محققساخته (58 گویهای) بود. پایایی مصاحبه با روش پایایی بین دو کدگذار تایید شد و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. دادهها با روشهای تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی به کمک نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند. نتایج نشان داد که عوامل سازمانی موثر در توسعه منابع انسانی سازمان سما شامل عوامل ساختاری، رفتاری و زمینهای هستند. بنابراین زمانی میتوان شاهد توسعه منابع انسانی در سازمان سما شد که میزان رسمیت، پیچیدگی و تمرکز کاهش یابد و به استراتژیها، فرهنگ سازمانی، توسعه فناوری اطلاعات، مشتریان، رقبا و قوانین آموزش و پرورش بیشتر توجه شود.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر سلامت سازمانی بر شایستگی اخلاقی کارکنان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران و کارمندان شهرداری تهران (872 مدیر و 16000 کارمند) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 270 چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر سلامت سازمانی بر شایستگی اخلاقی کارکنان انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران و کارمندان شهرداری تهران (872 مدیر و 16000 کارمند) بودند. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران شامل 270 مدیر و 540 کارمند محاسبه شد که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای محققساخته سلامت سازمانی و شایستگی اخلاقی استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزارها تایید و پایایی پرسشنامههای سلامت سازمانی و شایستگی اخلاقی و همه ابعاد آنها با روش ضرایب آلفای کرونباخ بالای 70/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی، معادلات ساختاری و آزمون تی به کمک نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که سلامت سازمانی دارای 14 عامل و شایستگی اخلاقی دارای 8 عامل بود. سلامت سازمانی بر شایستگی اخلاقی کارکنان تاثیر مثبت و معنادار و مدل برازش مطلوبی داشت. همچنین میزان سلامت سازمانی و شایستگی اخلاقی کارکنان بالاتر از متوسط جامعه بود (05/0>P). بنابراین برای بهبود شایستگی اخلاقی میتوان سلامت سازمانی مدیران و کارمندان را از طریق کارگاههای آموزشی افزایش داد.
پرونده مقاله
طبق مبانی نظری مطرح شده در تحقیق عوامل سازمانی،عوامل راهبردی،عوامل انسانی وعوامل فناوری دراین تحقیق به عنوان عوامل تاثیرگذاربر توسعه چابکی سازمانی آموزش و پرورش خراسان شمالی شناسایی شدند.جهت تبیین مدل مدنظر پرسشنامه-ای از نوع استاندارد متعلق به شریفی و ژانگ (2001) مورد چکیده کامل
طبق مبانی نظری مطرح شده در تحقیق عوامل سازمانی،عوامل راهبردی،عوامل انسانی وعوامل فناوری دراین تحقیق به عنوان عوامل تاثیرگذاربر توسعه چابکی سازمانی آموزش و پرورش خراسان شمالی شناسایی شدند.جهت تبیین مدل مدنظر پرسشنامه-ای از نوع استاندارد متعلق به شریفی و ژانگ (2001) مورد استفاده قرار گرفت. تعداد جامعه آماری در این تحقیق برابر با 996 نفر بود که نمونه آماری به تعداد 277 نفر با استفاده از فرمول کوکران مورد تخمین قرار گرفت و افراد عضو نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلهای آماری در سطح توصیفی نشان داد که میانگین سطح چابکی سازمانی در آموزش و پرورش خراسان شمالی برابر با 3.10 در بازه 1-5 میباشد؛ همچنین میانگین عوامل سازمانی، راهبردی، انسانی و فناوری به ترتیب برابر با 3.78، 3.38، 3.12 و 2.904 به دست آمده است. در سطح استنباطی نتایج حاکی از این بود که چهار عامل سازمانی، راهبردی، انسانی و فناوری به ترتیب 45 درصد، 13 درصد، 9 درصد و 8 درصد از واریانس چابکی سازمانی را توضیح میدهد. همچنین اولویتبندی عوامل موثر بر چابکی سازمانی بدین صورت است که عوامل سازمانی، عوامل راهبردی، عوامل انسانی و عوامل فناوری به ترتیب دارای اولویت تاثیر بر چابکی سازمانی هستند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد بود.پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری این تحقیق،کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد شامل 98نفر بودند. با توجه به چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد بود.پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری این تحقیق،کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد شامل 98نفر بودند. با توجه به کم بودن تعداد کارکنان از روش سرشماری استفاده شد.پس ازتوزیع پرسشنامه ها ،تعداد 84 پرسشنامه که بطور کامل تکمیل شده بودند،مورد تحلیل قرار گرفت.برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت دانش جان سن وهمکاران(1999(و تعهد سازمانی آلن و می یر (1997) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 98% و 76%محاسبه شد.داده ها به کمک نرم افزار spss و با روش های ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند.نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که بین مدیریت دانش و تعهد سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد. بین نوآوری و تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد. بین دانش و تعهد سازمانی کارکنان اداره آموزش و پرورش شهرستان بجنورد رابطه وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر طراحی پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد شرکت های دانش بنیان و سنجش اعتبار و پایایی آن می باشد. پژوهش از نوع توصیفی و ساخت ابزار است و در زمره پژوهش های پیمایشی قرار می گیرد. پرسشنامه اولیه با ترکیبی از مطالعه اسناد و مدارک، پژوهش ها و مصاحبه نیمه ساختار یافته چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر طراحی پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد شرکت های دانش بنیان و سنجش اعتبار و پایایی آن می باشد. پژوهش از نوع توصیفی و ساخت ابزار است و در زمره پژوهش های پیمایشی قرار می گیرد. پرسشنامه اولیه با ترکیبی از مطالعه اسناد و مدارک، پژوهش ها و مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان شرکت های دانش بنیان ، در 84 گویه طراحی شد .روایی صوری، روایی وابسته به محتوا به روش کمی و کیفی و روایی سازه با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت پس از تعیین روایی محتوا به صورت کمی و کیفی و روایی سازه، پرسشنامه به 78 گویه کاهش یافت. معیار پایایی ترکیبی کل پرسشنامه89/0 بدست آمد. مقدار kmo=0/85 و معنادار بودن آزمون بارتلت p=0.0001 نشان دهنده توجیه پذیر بودن اجرای تحلیل عاملی بود. نتیجه اینکه پرسشنامه عوامل موثر بر عملکرد شرکت های دانش بنیان از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است. به منظور تعیین رتبه بندی عوامل موثر بر عملکرد شرکتهای دانشبنیان از منظر مدیران از آزمون فریدمن استفاده شده است که نتایج بیانگر این بود که عوامل برون سازمانی با میانگین رتبه1.54 در رتبه اول و عوامل درون سازمانی با میانگی رتبه 1.46 در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.
پرونده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری انجام شد. طرح پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 9 چکیده کامل
این پژوهش با هدف مقایسه سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی دانشآموزان دختر پایه هشتم دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری انجام شد. طرح پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان دختر دارای مشکلات یادگیری و بدون مشکلات یادگیری شهرستان مهاباد در سال تحصیلی 98-1397 بودند. از میان آنان 45 دانشآموز دارای مشکل یادگیری مراجعهکننده به مراکز مشاوره و 45 دانشآموز بدون مشکلات یادگیری همتا شده با آنها به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس سازگاری تحصیلی آزمون شخصیتی کالیفرنیا و پرسشنامه رشد اجتماعی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیری با نرمافزار SPSS-21 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین گروهها با و بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر دانشآموزان با مشکلات یادگیری در مقایسه با دانشآموزان بدون مشکلات یادگیری از نظر سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی در سطح پایینتری قرار داشتند (001/0>P). بنابراین نتایج حاکی از توجه خاص به دانشآموزان دارای مشکلات یادگیری در جهت بهبود سازگاری تحصیلی و رشد اجتماعی است.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر آموزشهای دانشگاهی بر توانافزایی زنان جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران چکیده کامل
هدف این پژوهش ارائه مدلی مبتنی بر تاثیر آموزشهای دانشگاهی بر توانافزایی زنان جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران بودند که 15 نفر آنان با توجه به اصل اشباع نظری با روش هدفمند انتخاب شدند و در بخش کمی دانشآموختگان زن دانشگاههای آزاد و دولتی استان مازندران بودند که 384 نفر آنان با توجه به فرمول کوکران با روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات و دادهها در بخش کیفی از روشهای فیشبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامههای محققساخته آموزشهای دانشگاهی جهت توسعه بنگاههای کوچک و متوسط اشتغالزا (28 آیتم) و توانافزایی (33 آیتم) استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزارها تایید و پایایی دو پرسشنامه مذکور با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 77/0 و 74/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برای هر یک از متغیرهای آموزشهای دانشگاهی و توانافزایی هفت عامل شناسایی شد که همه عاملهای آموزشهای دانشگاهی به جز عامل آموزشهای مجازی بر توانافزایی زنان تاثیر مثبت داشتند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد مدیران مدارس شهر تهران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 (1353 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مور چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی با عملکرد مدیران مدارس شهر تهران بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 (1353 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 298 نفر (159 زن و 139 مرد) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رهبری اخلاقی (دیهوق و دنهارتگ، 2008) و عملکرد مدیران (پاترسون، 1992) استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 92/0 و 87/0 محاسبه شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-22 و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین رهبری اخلاقی با عملکرد مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین بین مولفههای رهبری اخلاقی یعنی انصاف، شفافسازی نقش و تسهیم قدرت با عملکرد مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. علاوه بر آن رهبری اخلاقی و همه مولفههای آن توانایی پیشبینی معنادار عملکرد مدیران مدارس را داشتند (05/0>P). بنابراین برای بهبود عملکرد مدیران مدارس میتوان میزان رهبری اخلاقی و مولفههای آن را از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید.
پرونده مقاله