واکاوی رابطه هوش هیجانی و خودشیفتگی مدیران با ارزش شرکت
محورهای موضوعی : مدیریت
سبحان عبدالرضائی
1
,
محمد حسن جنانی
2
,
محمود همت فر
3
1 - نویسنده مسئول، مربی گروه حسابداری ، واحد درهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، درهشهر، ایران. آدرس پست الکترونیکی:
Ma.iran1362@gmail.com
2 - استادیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. آدرس پست الکترونیکی :
Mhjananie@gmail.com
3 - دانشیار گروه حسابداری، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. آدرس پست الکترونیکی :
dr.hematfar@yahoo.com
کلید واژه: کلمات کلیدی: ارزش شرکت, خودشیفتگی مدیران و هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر باهدف واکاوی ارتباط هوش هیجانی و خودشیفتگی مدیران با ارزش شرکت است. پژوهشاز نظر هدف، پژوهشی کاربردی و از نوع همبستگی است. داد ههای پژوهش از صور تهای مالی واقع یشرک تها از طریق سایت کدال و پرسشنامه استاندارد جمعآوری و با استفاده از نر مافزار اکسل گردآوری شد .روش آزمون فرضی هها رگرسیون چندمتغیره با استفاده از نر مافزار آماری ایویوز 12 م یباشد. تعداد نمونه 132شرکت م یباشد. یافتهها نشان میدهد که خود شیفتگی مدیران با ارزش شرکت ارتباط منفی و معناداریدارد. و هوش هیجانی مدیران با ارزش شرکت ارتباط مثبت و معناداری دارد.یافتههای این پژوهش از دو جنبهنظری و کاربردی قابل بررسی م یباشد جنبه نظری که باعث درک بهتر ادبیات مربوط به هوش هیجانی وخودشیفتگی که از ابعاد مهم شخصیت روانشناختی مدیران است و جنبه کاربردی آن که به سرمای هگذاران وسایر ذینفعان حقیقی و حقوقی کمک م یکند که هنگام تصمی مگیری خودشیفتگی مدیران را مد نظر قراردهند.برای اینکه خودشیفتگی م یتواند قضاوت مدیران را از احتمال نتایج گوناگون تحت تاثیر قرار دهد .کلمات کلیدی: ارزش شرکت، خودشیفتگی مدیران و هوش هیجانی
AbstractThe present study aims to examine the relationship between emotionalintelligence and narcissism of managers with the firm value . In termsof its purpose, the research is an applied and correlational type ofresearch. The research data was collected from the actual financialstatements of the companies through the Kodal website and a standardquestionnaire and compiled using Excel software. The method of testingthe hypotheses is multivariate regression using the statistical softwareEvioz 12. The number of samples is 132 companies. The findings showthat managers' narcissism has a negative and significant relationshipwith firm value. And managers' emotional intelligence has a positive andsignificant relationship with firm value. The findings of this research canbe examined from two theoretical and practical aspects. The theoreticalaspect that leads to a better understanding of the literature related toemotional intelligence and narcissism, which is one of the importantdimensions of the psychological personality of managers, and thepractical aspect that helps investors and other real and legal stakeholdersto consider managers' narcissism when making decisions. Becausenarcissism can affect managers' judgment of the possibility of differentoutcomes.
