بررسی میزان ضایعات گوجه فرنگی در انواع حمل و نقل جاده ای در استان خراسان رضوی و کرمان( جنوب کرمان-جیرفت)
محورهای موضوعی : ماندگاری فراورده های غذایی و تولیدات کشاورزیچنگیز اسفندیاری 1 , مهرداد قوامی 2 , وجیهه خضری 3
1 - استاد، گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
2 - استاد، گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد، گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
کلید واژه: ضایعات, اسیب فیزیکی و مکانیکی, گوجه فرنگی,
چکیده مقاله :
مقدمه:محصولات کشاورزی دارای ضایعات بسیاری در مراحل تولید تا پخش و توزیع می شوند که موجب کاهش میزان تولید و افزایش نیاز به واردات مکانیکی به عنوان عامل موثر و اصلی در تلفات پس از برداشت محصول شناخته شده اند. روش:مطالعه حاضر پژوهشی مقطعی از نوع توصیفی –کتابخانه ای است. نمونه گیری به شیوه سرشماری انجام گردید. پرسشنامه در اختیار 384نفر از اعضای نمونه آماری قرار داده شد.آنالیز با استفاده از نرم افزار SPSS با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.یافته ها:این کاهش کیفیت موجب آسیب مکانیکی در محصول می شود. تبدیل شدن به ضایعات در میوه گوجه فرنگی بیشتر است زیرا این میوه که تشکیل شده از 93 تا 95 درصد آب و 5 تا 7 درصد مواد جامد. در این پژوهش تاثیر انواع حمل و نقل، نوع بسته بندی، حجم بار، نوع چینش بار و مسافت حمل و نقل بر میزان ضایعات گوجه فرنگی بررسی شدنتیجه گیری: براساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می توان میزان ضایعات گوجه فرنگی را کاهش داد. کوفتگی میوه غالبا، در طی مراحل جابه جایی، حمل و نقل، بسته بندی به دلیل وارد شدن ضربه بر آن از طرف اجزاء متحرک ماشینها و دیگر عوامل رخ می دهد. ضربات مکانیکی بعنوان عامل موثر و اصلی در تلفات پس از برداشت محصول شناخته شده اند. در طی مراحل پس از برداشت بارهای دینامیکی در ایجاد کوفتگی در محصولات بیشتر موثرند. چون بارهای دینامیکی از لحاظ مقدار و وقوع، اثری بیش تر از بارهای استاتیکی دارند.
Agricultural products have a lot of waste in the stages of production to distribution, which reduces production and increases the need for mechanical imports as an effective and main factor in post-harvest losses.The present study is a cross-sectional descriptive-library research. Sampling was done by census method. The questionnaire was given to 384 members of the statistical sample. Analysis was done using SPSS software using descriptive and inferential statistics.This decrease in quality causes mechanical damage to the product. Tomatoes are more likely to become waste because the fruit is made up of 93 to 95 percent water and 5 to 7 percent solids. In this study, the effect of types of transportation, type of packaging, volume of cargo, type of cargo arrangement and distance of transportation on the amount of tomato waste was investigated. Based on the results obtained in this study, the amount of tomato waste can be reduced. Fruit bruising often occurs during the stages of transportation, transportation, packaging due to the impact on it by moving parts of machines and other factors. Mechanical shocks are recognized as the main and effective factor in post-harvest losses. During the post-harvest stages, dynamic loads are more effective in causing contusions in crops. Because dynamic loads have a greater effect than static loads in terms of quantity and occurrence
