طراحی مدل پارادایمی ماندگاری گردشگران در مقاصد گردشگری شهری
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیافشین بهره مند 1 , فریز طاهری کیا 2 , محمد حسن بهزادی 3 , اصغر مشبکی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ايران
3 - گروه آمار، دانشکده علوم و فناوریهای همگرا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه پایدار, ماندگاری گردشگران, بازاریابی مقصد.,
چکیده مقاله :
مقدمه: میزان اثرات مثبت گردشگری بر جوامع به ماندگاری گردشگران وابسته است هر چه طول اقامت گردشگر در مقصد گردشگری بیشتر باشد نرخ اشتغال هتلها و میزان هزینه گردشگران در مقصد گردشگری بیشتر بوده و بهاینترتیب مقصد گردشگری از منافع گردشگر استفاده بیشتری خواهد ماندگاری گردشگران و در این میان اقامت طولانیمدت با توجه به ارتباط مثبت با درآمد کلی حاصل از فعالیتهای گردشگری به متغیری مهم برای همه مقاصد گردشگری تبدیلشده است. از این رو شناسایی و آگاهی طول مدت اقامت گردشگران و عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری آنان برای برنامه ریزی و مدیریت گردشگری و تدوین سیاستهای بازاریابی گردشگری به عنوان عنصری ضروری یاد میشود.
روش پژوهش: در این تحقیق از رویکرد نظریه داده بنیاد استفاده شد..به منظور جمع آوری دادهها با 17نفراز کارشناسان و خبرگان بخش گردشگری.مصاحبه های عمیق انجام گرفت. تعیین حجم نمونه نیل به نقطه اشباع نظری بود.تمامی افراد نمونه مورد مطالعه با رویکرد هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. کدگذاری و تحلیل دادهها طی سه مرحله با استفاده از نرم افزارمکس کیو دی ای به انجام رسید .
یافته ها: یافته ها نشان داد که شرایط علی (شامل 2 مقوله اصلی، 8 مقوله فرعی و 36 مفهوم)، شرایط زمینه ای (شامل 3 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 19 مفهوم)، شرایط مداخله گر (شامل 2 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 14 مفهوم)، راهبردها (شامل2 مقوله اصلی، 5 مقوله فرعی و 15 مفهوم) و پیامدها (3 مقوله اصلی، 6 مقوله فرعی و 24 مفهوم) معرفی شدند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق در راستای نظریه داده بنیاد بیانگر آن بود که عوامل علی شامل 2 مقوله اصلی (عوامل محلی ،وضعیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) شرایط زمینه ای شامل 3 مقوله اصلی (شرایط محیط کلان سیاست گذاری ،برنامه ها، رویکرد سیستمی)،عوامل مداخله گر شامل 2 مقوله اصلی (قوانین و مقررات، تدوین سیاست های کلان حوزه گردشگری)، راهبردها دارای 2 مقوله اصلی (تقویت و بهبود زیرساختها، جایگاهیابی ایران به عنوان مقصد گردشگری) و پیامدها شامل 3 مقوله اصلی (پیامدهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی) بود.
Introduction: The extent of the positive effects of tourism on societies depends on the persistence of tourists. The longer the length of stay of tourists in a tourist destination, the higher the hotel occupancy rate and the amount of tourists' spending in the tourist destination, and thus the tourist destination will benefit more from the benefits of tourists. The persistence of tourists, and in particular long-term stay, has become an important variable for all tourist destinations due to its positive relationship with the total income from tourism activities. Therefore, identifying and being aware of the length of stay of tourists and the factors affecting their persistence are considered an essential element for tourism planning and management and the formulation of tourism marketing policies.
Research Method: In this study, the grounded theory approach was used. In order to collect data with 17 experts and experts in the tourism sector, in-depth interviews were conducted. The sample size was determined to reach the theoretical saturation point. All individuals in the study sample were selected with a purposeful approach and using the snowball method. Data coding and analysis were carried out in three stages using Max QDA software.
Findings: The findings showed that causal conditions (including 2 main categories, 8 subcategories and 36 concepts), contextual conditions (including 3 main categories, 5 subcategories and 19 concepts), intervening conditions (including 2 main categories, 5 subcategories and 14 concepts), strategies (including 2 main categories, 5 subcategories and 15 concepts) and consequences (3 main categories, 6 subcategories and 24 concepts) were introduced.
Conclusion: The results of this study, in line with the grounded theory, indicated that causal factors included 2 main categories (local factors, the status of the Ministry of Cultural Heritage, Tourism and Handicrafts), background conditions included 3 main categories (macroenvironmental conditions of policymaking, programs, systemic approach), intervening factors included 2 main categories (laws and regulations, formulation of macro policies in the field of tourism), strategies had 2 main categories (strengthening and improving infrastructure, positioning Iran as a tourism destination), and consequences included 3 main categories (cultural, economic and social consequences).
پورنگ، ناهید؛ پورنگ؛ علی، غیورباغبانی، مرتضی.(1400). ارائه الگوی ساختاری تفسیری عوامل مقصدمحور موثر بر جذب و ماندگاری گردشگران (مطالعه موردی: شهر مشهد). مطالعات مدیریت گردشگری، 16(53)، 393-430.
پورنگ، علی؛ غیورباغبانی، سیدمرتضی؛ پورنگ، ناهید. (1399). شناسایی عوامل موثر بر جذب و ماندگاری گردشگر مذهبی در کلانشهر مشهد با رویکرد داده بنیاد. مدیریت اسلامی، 28(2 )، 151-192.
چراغی، مهدی؛ محمدی یگانه، بهروز؛ کیامهر، رامین؛ جعفری، معصومه. (1400). تحلیل عوامل مؤثر بر ماندگاری گردشگران در شهرهای میانی مطالعه موردی: شهر زنجان. نشریه گردشگری شهری، 8(3), 107-119.
حبیبی, کیومرث , سعیدی, مهدی T سیاری, شادیه . (1403). ارزیابی تأثیر توسعه زیرساختهای گردشگری بر ماندگاری گردشگران نوروزی در شهر سنندج. نشریه گردشگری شهری , 11(3), 1-18
حسام، مهدی؛ آقاییزاده، اسماعیل. (1397). واکاوی دلایل تمایل اندک گردشگران به ماندگاری در شهر رشت. نشریه گردشگری شهری، 5(1), 35-51.
رفیعی، هادی؛ پارساپور، سارا؛ رهنما،علی. (1395). عوامل اقتصادی اجتماعی موثر بر ماندگاری گردشگران داخلی (مورد مطالعه: شهر مشهد). مطالعات اجتماعی گردشگری.4(7)، 1-10.
صابری فر، رستم. (1399). نقش گردشگری خلاق در ماندگاری گردشگران و اثر آن بر توسعه توسعۀ اقتصادی (نمونه نمونۀ موردی بشرویه خراسان جنوبی. برنامهریزی و آمایش فضا، ۲۴ (۴) ،۲۰۷-۱۷۷.
Adongo, C. A., Badu-Baiden, F., & Boakye, K. A. A. (2017). The tourism experience-led length of stay hypothesis. Journal of outdoor recreation and tourism, 18, 65-74. https://doi.org/10.1016/j.jort.2017.02.003
Aguilar, M. I., & Díaz, B. (2019). Length of stay of international tourists in Spain: A parametric survival analysis. Annals of Tourism Research, 79, 102768. https://doi.org/10.1016/j.annals.2019.102768
Akande, O. A., Adeyemi, F. C., & Kevin-Israel, O. C. (2021). Charting new paths for the tourism industry and post COVID-19 adaptation strategies in hotel operations. Afr. J. Sustain. Dev, 11, 23-36. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2013.09.002
Alén, M. E., Domínguez, T., & Fraiz, A. (2014). El turismo senior como segmento de mercado emergente. Cuadernos de Turismo, 26,9–24. https://doi.org/10.1016/j.cities.2022.103938
Almeida, A., Machado, L. P., & Xu, C. (2021). Factors explaining length of stay: Lessons to be learnt from Madeira Island. Annals of Tourism Research Empirical Insights, 2(1), 10-28. https://doi.org/10.1016/j.annale.2021.100014
Atsız, O., Leoni, V., & Akova, O. (2020). Determinants of tourists' length of stay in cultural destination: one-night vs longer stays. Journal of Hospitality and Tourism Insights, 5(1), 62-78. https://doi.org/10.1108/JHTI-07-2020-0126
Baños-Pino, J. F., Boto-García, D., Del Valle, E., & Sustacha, I. (2023). The impact of COVID-19 on tourists’ length of stay and daily expenditures. Tourism Economics, 29(2), 437-459. https://doi.org/10.1177/13548166211053419
Barros, C. P., & Machado, L. P. (2020). The length of stay in tourism. Annals of Tourism Research, 37(3), 692–706. https://doi.org/10.1016/j.annals.2009.12.005.
Dogru, T., Bulut, U., Kocak, E., Isik, C., Suess, C., & Sirakaya-Turk, E. (2020). The nexus between tourism, economic growth, renewable energy consumption, and carbon dioxide emissions: contemporary evidence from OECD countries. Environmental Science and Pollution Research,
27, 40930-40948. https://doi.org/10.1007/s11356-020-10110-w
Feitosa, P. H., & Silva, A. B. (2022). Length of stay and satisfaction shaping the competitiveness of international business tourism in São Paulo city, Brazil. Tourism Economics, 28(3), 728-747. https://doi.org/10.1177/13548166211056390
Gedecho, E. K. (2015). Challenges of religious tourism development: the case of Gishen Mariam, Ethiopia. American Journal of Tourism Research, 3(2), 42-57. https://doi.org/10.20372/ajbs.2020.5.2.198
Gemar, G., Sánchez-Teba, E. M., & Soler, I. P. (2022). Factors determining cultural city tourists' length of stay. Cities, 130, 103938. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.11.002
Gómez-Déniz, E., Pérez-Rodríguez, J. V., Reyes, J., & Gómez, H. W. (2020). A bimodal discrete shifted Poisson distribution. a case study of tourists’ length of stay. Symmetry, 12(3), 442. https://doi.org/10.3390/sym12030442
Gozgor, G., Seetaram, N., & Lau, C. K. M. (2021). Effect of global uncertainty on international arrivals by purpose of visits and length of stay. International Journal of Tourism Research, 23(6), 1086-1098. https://doi.org/10.1002/jtr.2464
Gutiérrez, A., Miravet, D., Saladié, Ò., & Clavé, S. A. (2020). High-speed rail, tourists’ destination choice and length of stay: A survival model analysis. Tourism Economics, 26(4), 578-597. https://doi.org/10.1177/1354816619855286
Garrod, B., & Almeida, A. (2023). On the strategic management of an events portfolio to extend tourists’ length of stay: a LASSO approach. Current Issues in Tourism, 26(2), 305-322. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.2010673
Hateftabar, F. (2021). The impact of psychological distance on tourists’ length of stay: Survival analysis. Journal of Hospitality and Tourism Management, 3(46), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.006
Jackman, M., Lorde, T., Naitram, S., & Greenaway, T. (2020). Distance matters: the impact of physical and relative distance on pleasure tourists' length of stay in Barbados. Annals of Tourism Research, 80(3), 102-114. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2019.07.004
Jeon, C. Y., & Yang, H. W. (2021). The structural changes of a local tourism network: Comparison of before and after COVID-19. Current Issues in Tourism, 24(23), 3324-3338. https://doi.org/10.1080/13683500.2021.1874890
Mohammad, B. A., & Herzallah, F. (2023). Toward Developing a Model to Examine Destination Attributes and Length of Stay within Satisfaction Matter in Jordan. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 24(5), 629-662. https://doi.org/10.1080/1528008X.2022.2073938
Montaño, J., Rossello, J., & Sanso, A. (2019). A new method for estimating tourists’ length of stay. Tourism Management, 75(4), 112-120. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.04.009
Mihai, V. C., Dumitras, D. E., Oroian, C., Chiciudean, G. O., Arion, F. H., & Mureșan, I. C. (2023). Exploring the Factors Involved in Tourists’ Decision-Making and Determinants of Length of Stay. Administrative Sciences, 13(10), 21-35. https://doi.org/10.1016/j.jhtm.2020.11.026
Nguyen, P. M. B., Pham, X. L., & Truong, G. N. T. (2023). A bibliometric analysis of research on tourism content marketing: Background knowledge and thematic evolution. Heliyon, 9(2).12-23. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.05.013
Nicolau, J. L., Zach, F. J., & Tussyadiah, I. P. (2018). Effects of distance and first-time visitation on tourists’ length of stay. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(7),1023-1038. https://doi.org/10.1177/1096348016654972
Oklevik, O., Kwiatkowski, G., Malchrowicz-Mośko, E., Ossowska, L., & Janiszewska, D. (2021). Determinants of tourists’ length of stay. PloS one, 16(12), 23-40. https://doi.org/10.1016/j.epsc.2019.101220
Peypoch, N., Randriamboarison, R., Rasoamananjara, F., & Solonandrasana, B. (2020). The length of stay of tourists in Madagascar. Tourism Management, 33(5), 1230–1235. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.11.003
Soler, I. P., Gemar, G., & Correia, M. B. (2018). Length of stay for tourists' inland trips. Journal of Destination Marketing & Management, 10(3), 49-60. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2018.05.008
Sun, Y. Y., Lin, P. C., & Higham, J. (2020). Managing tourism emissions through optimizing the tourism demand mix: Concept and analysis. Tourism management, 81(2), 27-40. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2020.104161
Wang, L., Fong, D. K. C., Law, R., & Fang, B. (2018). Length of stay: Its determinants and outcomes. Journal of Travel Research, 57(4), 472-482 https://doi.org/10.1177/0047287517700315
Wen, L., Liu, C., Song, H., & Liu, H. (2021). Forecasting tourism demand with an improved mixed data sampling model. Journal of Travel Research, 60(2), 336-353. https://doi.org/10.1177/0047287520906220.