بهینه سازی مسیریابی توزیع سبزچند محصولی توسط الگوریتم فرا ابتکاری سئو
محورهای موضوعی : مدیریت
1 - Islamic Azad university Saveh branch
2 - گروه مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه
کلید واژه: برنامهریزی و زمانبندی تولید و توزیع سبز, مکانیابی, الگوریتم MOSEO,
چکیده مقاله :
در این پژوهش، مدلی در راستای بهینهسازی مسیر حمل و نقل پیشنهاد داده شده است. مدل حاضر با در نظر گرفتن، مشتریان مختلف، تقاضاهای مختلف، در نظر گرفتن نقاط توزیع مختلف، در نظر گرفتن محصولات مختلف و زمان فرآیند تولید متفاوت محصولات، توانسته مبحث مسیریابی وسایل نقلیه را از جهات متفاوتی مورد بررسی قرار دهد. این موارد در مطالعات قبلی موجود نبوده و سایر مدلسازیها تنها به صورت کلی به افزایش سود پرداختهاند. پس از حل مدل توسط دو روش نتایج گویای این موضوع بودهاند که برنامهریزی انجام شده جهت مسیریابی وسایل نقلیه، سهم بسزایی در کاهش هزینه های عملیاتی، مسیر پیموده شده و در عین حال کاهش مصرف سوخت های فسیلی داشته است، بگونهای که تحویل مرسوله به مشتریان در محدوده زمانی درخواستی مشتریان و دقیقا متناسب با محدودیت زمانی بوده است و محصولات قبل از پایان موعد مورد انتظار به مشتریان تحویل داده شده است. از این رو، تقاضا مشتریان در کوتاه ترین مسیر ممکن، کمترین هزینه، کمترین آلایندگی و بدون کمبود به مشتریان تحویل داده شده است. همچنین نتایج حاصل از الگوریتمهای حل دقیق و فراابتکاری نشان دهنده انطباق بالای مدلسازی و محدودیتهای مدل بوده است؛ بگونهای که تمامی محدودیتهای سیستم پیشنهادی شدنی شده و مسئله در مدت زمانی مطلوب توانسته به پاسخی بهینه دست یابد.
In this research, a model has been proposed to optimize the transportation route. By considering different customers, different demands, considering different distribution points, considering different products and, different production process time of products, the current model has been able to examine the topic of vehicle routing from different aspects. These items were not available in previous studies, and other models have only generally increased profits. After solving the model by two methods, the results have shown that the planning done for vehicle routing has made a significant contribution to reducing operating costs, the route traveled, and at the same time reducing the consumption of fossil fuels. that the delivery of the consignment to the customers was within the time limit requested by the customers and exactly according to the time limit, and the products were delivered to the customers before the end of the expected deadline. Therefore, customer demand has been delivered to customers in the shortest possible way, at the lowest cost, with the lowest emissions and without shortages. Also, the results of the exact and meta-heuristic solution algorithms have shown the high adaptation of the modeling and the limitations of the model; In such a way that all the limitations of the proposed system have become feasible and the problem has been able to achieve an optimal answer in the desired period of time.
