شناسایی عوامل بحران مالی و ارائه الگو در صنعت هتلداری در شرایط بحرانی کووید-19 (هتل های 5 و 4 ستاره ایران)
محورهای موضوعی : فصلنامه منابع انسانی تحول آفرینفاطمه دکامینی 1 , حبیب اله جوانمرد 2 , محمد احسانی فر 3
1 - گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2 - خیابان اسدآبادی خیابان ۲۲
3 - گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
کلید واژه: بحران مالی, صنعت هتلداری, کووید-19,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه و هدف: نبود دسته بندی جامع عارضه یابی مدیریت بحران مالی در صنعت هتلداری باعث بوجود آمدن خسارات مالی در زمان بحران می شود. هدف این پژوهش، شناسایی عوامل بحران مالی و ارائه الگو در صنعت هتلداری در شرایط بحرانی کووید-19 می باشد. روش شناسی: روش پژوهش کیفی-کمی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه عمیق با 18 نفر از مدیران و متخصصین دانشگاهی تا رسیدن به اشباع نظری بود. در بخش کمی از مدل سازی ساختاری استفاده شد و جامعه آماری شامل هتل های 4و5 ستاره هر استان در کشور بود که تعداد180 پرسشنامه توزیع گردید. کدگذاری مصاحبه ها با نرم افزار MAXQDA انجام گرفت. یافته ها: طبق یافته های پژوهش، 11 بعد به عنوان ابعاد کنترل بحران مالی به دست آمد که شامل 6 بعد داخلی و 5 بعد خارجی شناسایی شدند که در این میان، فاز درآمد، شرایط تسهیل کننده و سیاست های حمایتی از ابعاد و مولفه های موثر بر بحران مالی صنعت هتلداری در شرایط بحرانی کووید-19 شناخته شدند. نتیجه گیری: ابعاد داخلی و خارجی شناسایی شده در مدل نهایی می تواند به صنعت هتلداری در زمان بحران کمک شایانی کند.
Abstract Background and Objective: The lack of a comprehensive classification of financial crisis management complications in the hotel industry causes financial losses during the crisis. The purpose of this research is to identify the factors of the financial crisis and provide a model in the hotel industry in the critical conditions of Covid-19. Research method: The research method was qualitative-quantitative. The tool for collecting information in the qualitative part was an in-depth interview with 18 managers and academic experts until theoretical saturation was reached. In a quantitative part, structural modeling was used and the statistical population included 4 and 5 star hotels in every province in the country, and 180 questionnaires were distributed. Interviews were coded with MAXQDA software. Findings: According to the findings of the research, 11 dimensions were obtained as financial crisis control dimensions, including 6 internal dimensions and 5 external dimensions, among which, income phase, facilitating conditions and support policies of The dimensions and components affecting the financial crisis of the hotel industry in the critical conditions of Covid-19 were known. Conclusion: The internal and external dimensions identified in the final model can help the hotel industry in times of crisis.
_||_