واکاوی مؤلفه ها و ابعاد رسالت مدارس در پسا کرونا به شیوه داده بنیاد
محورهای موضوعی : آموزش و پرورشفرانک موسوی 1 , لیلا جزایری 2 , لیلا قزاقی 3 , مرتضی کلهری 4 , فاطمه سلیمی 5 , یحیی محمدی 6 , حسین حسنی 7 , نادیا حسنوند 8 , فاطمه احمدوند 9 , مریم محمدی 10 , نازنین امینی 11 , فرامرز عزیزی 12 , محمد خمیس آبادی 13 , سیروس میرزا بیگی 14
1 - گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
3 - علوم تربیتی .دانشکده ادبیات و علوم انسانی .دانشگاه ازاد واحد کرمانشاه.ایران
4 - مدیر امور اداری دانشکده دندانپزشکی کرمانشاه
5 - مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
6 - دانشگاه آزاد کرمانشاه
7 - رئیس اردوگاه دانش آموزی استان
8 - مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد کرمانشاه
9 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
10 - علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
11 - کرمانشاه معلم خیابان بوستان شرقی کوچه دوم پلاک ۱۵طبقه همکف
12 - کرمانشاه شهرستان دالاهو شهر ریجاب روستای گوشکری
13 - آموزش و پرورش
14 - مدیر
کلید واژه: رسالت مدارس, کرونا, نظریه داده بنیاد,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: مدارس از مهمترین ارکان توسعه هر کشوری هستند زیرا نیروی انسانی متخصص و کارآمد را برای آن کشور تربیت میکنند؛ اما همه گیری ویروس کرونا همه سازمان ها و رسالت مدارس و سیستم آموزشی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. هدف از انجام این پژوهش واکاوی ابعاد و مؤلفه های رسالت مدارس در شرایط پسا کرونا بهمنظور پیشنهاد برنامه مدون برای مدیریت شرایط پسا کرونا در مدارس بود. روش شناسی پژوهش: رویکرد پژوهش، کیفی و از روش نظریه داده بنیاد استفاده شد. جامعه آماری شامل متخصصین رشته مدیریت آموزشی بود که برای گردآوری دادههای کیفی با 14 نفر از متخصصین رشته مدیریت آموزشی مصاحبه انجام شد. در این پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند تا جایی ادامه یافت که پژوهشگر با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با اعضای نمونه به اشباع نظری رسید. یافته ها: با استفاده از نتایج حاصل از بررسی مبانی نظری و پیشینه پژوهش، بررسی اسناد و تجزیهوتحلیل محتوای مصاحبهها، مؤلفهها و ابعاد رسالت مدارس شناسایی شد. طی این سه مرحله 148 کد باز، 13 کد محوری و 5 کد انتخابی شناسایی شد که رسالت مدارس در شرایط پسا کرونا شامل پنج رسالت حفظ سلامت روانی و جسمی، ارتقای وضعیت مالی و اقتصادی، ارتقای آموزشی و فرهنگی، ارایه مشاوره و رسالت ارزیابی مستمر شد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد مدارس در پساکرونا دارای رسالت هایی هستند که باید در ابتدا شناسایی شوند و برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت به این رسالت ها عمل گردد.
Introduction: Schools are one of the most important pillars of development in every country because they train specialized and efficient human resources for each country, but the coronavirus epidemic has also affected all organizations and the mission of schools and the education system. The purpose of this study was to investigate the components and dimensions of the mission of schools in post-corona conditions in order to propose a written program for managing post-corona conditions in schools. research methodology: The qualitative research approach is based on the grounded theory. The statistical population included all principals and deputies of elementary schools in Kermanshah province. The statistical population included specialists in the field of educational management. In order to collect qualitative data, 14 experts in the field of educational management were interviewed. In this study, purposive sampling method was used. The sampling method purposefully continued until the researcher reached a theoretical saturation using semi-structured interviews with sample members. Findings: Using the results of the theoretical foundations and research background, reviewing the documents and analyzing the content of the interviews, the components and dimensions of the school mission were identified. During these three phases, 148 open codes, 2 pivotal codes and 5 elective codes were identified. The mission of schools in the post-corona conditions included five missions of maintaining mental and physical health, improving financial and economic status, promoting education and culture, providing counseling and the mission of continuous evaluation. Conclusion: The results showed that schools in post-corona era have missions that must first be identified and then acted upon to advance the goals of education.
References
- Abdi, Hamid; Mirshah Jafari, Seyed Ibrahim; Nili, Mohammad Reza; Rajaeipoureh, Saeed (2017) The future curriculum in order to realize the prospects and missions of higher education in Iran on the horizon of 1404. Bi-Quarterly Journal of Higher Education Curriculum Studies Year 8, Issue 16, Fall and Winter 2017, 88-59. ]in persian[
- Articles of Association of Farhangian University, (2011). Supreme Council for Cultural Revolution.
- Basi Boroujeni, Majid and Javad Yar Ali, (2016), A Study of the Mission of Farhangian University for the Future Teacher Training, Second National Conference on Teacher Training, Isfahan, Farhangian University, University of Isfahan. ]in persian[
- Document of fundamental change in education. (2011). Supreme Council for Cultural Revolution.
- Farhangian University Strategic Plan on the horizon of 1404 (2016), Farhangian University Board. ]in persian[
- Khanifar, Hussein; Naderi Bani, Nahid; Ebrahimi, Salahuddin; Fayazi, Marjan; Rahmati, Mohammad Hossein (2020) School principals competency, knowledge, ability and skills and model presentation. Bimonthly Scientific. ]in persian[
- Research Quarterly New Approach in Educational Management, Eleventh Year No. 4, December and January, 45 consecutive.
- Saatchi, Katayoun; Najafian, Farhangian(2017) University (Pillar of Education Transformation) Missions and Missions. The first international conference on management research and humanities. ]in persian[
- Shafipour Motlagh (2020) Designing a school management model for principals to prevent coronavirus (Quid 19) by content analysis. Bimonthly Scientific-Research Quarterly New Approach in Educational Management, Eleventh Year No. 4, October and November, 44 consecutive. ]in persian[
- Khob Chehre, Mohammad; Akbari, Ahmad; Pourshafei, Hadi; Charabin, Muslim (2019) Identifying and prioritizing the dimensions and components of standard education. Quarterly Journal of Leadership and Educational Management of Islamic Azad University, Garmsar Branch, Year 1, Issue 1, Spring 2019. ]in persian[
- Mohammadi, Manijeh and Gholam Hossein Mikaelo, (2016), The mission of Farhangian University in training qualified teachers, Second National Conference on Teacher Training, Isfahan, Farhangian University, University of Isfahan: Comprehensive information base of the Ministry of Education. ]in persian[
- Tong Z-D., Tang A., Li K-F., Li P.,Wang H-L., Yi J-P. (2020).Potential presymptomatic transmission of SARS-CoV-2, Zhejiang Province, China. Emerg Infect Dis. 2020 May. https://doi. org/10.3201/ eid2605.200198. ]in persian[
- Wu Z. McGoogan J.M. (2020). Characteristics of and Important Lessons from the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) Outbreak in China: Summary of a Report of 72 314 Cases From the Chinese Center for Disease Control and Prevention external icon. JAMA. Published online: February 24.DOI:10.1001/jama.2020.2648.
_||_