مقایسه تطبیقی اصل 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با آمبودسمن بین المللی
محورهای موضوعی : فصلنامه مطالعات میان رشته ای فقه
1 - مدرس دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی و پژوهشگر فقه و حقوق، تهران، ایران (نویسنده مسئول): dr.yasamansaeedi@gmail.com
کلید واژه: نظارت, اطاله دادرسی, آمبودسمن, سازمان بازرسی کل کشور, مرجع غیرقضایی,
چکیده مقاله :
آمبودسمن به مرجع تظلم خواهی غیرقضایی و مکانیزم نظارتی مدرن بر عملکرد صحیح سازمان های حکومتی گفته می شود که با هدف توسعه مردم سالاری به کمک اختیارات و چارچوب های قانونی که در هر کشور برای این مرجع پیشبینی گردیده به رسیدگی سریع و غیرتشریفاتی به گزارشات و شکایات اشخاص نسبت به هرگونه فعل یا ترک فعل خارج از مقررات و یا رفتارهای نامناسب که در نتیجه سوء مدیریت در سازمان های اداری و دولتی بوجود آمده می پردازد. در ایران نهادی تحت عنوان آمبودسمن وجود ندارد اما میتوان به نهاد مشابه آن یعنی سازمان بازرسی کل کشور که به عضویت دائم موسسه آمبودسمن بین المللی درآمده اشاره کرد. هدف از پژوهش حاضر که به شیوه توصیفی- تطبیقی به نگارش در آمده است، مداقه علمی جایگاه آمبودسمن در ایران به منظور کاستن از معضلات رسیدگی قضایی، که منجر به اطاله دادرسی و موانعی که حاکم بر نظام اداری کشور شده می باشد. یافته ها حاکی از آن است؛ سازمان بازرسی کل کشور تحت نظارت قوه قضائیه، در جهت اجرای بهتر قانون و اصلاح روند موجود در سازمان های خاطی به نظارت و بازرسی می پردازد و وظیفه پیگیری و اعلام به دستگاه های تصمیم گیرنده پیش بینی شده در قانون را دارد، اما نظارت در نهاد آمبودسمن بصورت مستقل و استصوابی است، لذا سازمان بازرسی کل کشور باید بسترهای لازم برای استفاده از تجارب و سیاست های مفید آمبودسمن در بالا بردن ارزش های فرهنگی و اجتماعی کشور را فراهم کند، چرا که از ارکان اساسی یک نظام، گسترش عدل و مردم سالاری، سوت زنی در کشف فساد، ارتقای سطح عملکرد و رفتار مناسب کارگزاران، ریشه یابی مشکلات و ارائه راه حل های اصلاحی است که با نظارت و بازرسی مستمر و قدرتمند امکان پذیر خواهد شد.
The Ombudsman is a non-judicial grievance authority and a modern monitoring mechanism on the proper functioning of administrative and government organizations, which aims to develop democracy with the help of the powers and legal frameworks that are provided for this authority in each country to deal quickly and informally with The reports and complaints of individuals are related to any actions or omissions outside the regulations or inappropriate behaviors that occurred as a result of mismanagement in administrative and government organizations. In Iran, there is no institution called Ombudsman, but we can refer to its similar institution, the "National Inspection Organization", which has become a permanent member of the International Ombudsman Institute. The purpose of the current research, which is written in a descriptive-comparative way, is to scientifically examine the position of the Ombudsman in Iran in order to reduce the problems of judicial proceedings, which lead to the delay of proceedings and the obstacles that dominate the country's administrative system. The findings indicate that; The General Inspection Organization of the country, under the supervision of the judiciary, supervises and inspects in order to better implement the law and correct the existing process in the wrongful organizations, and it only has the task of following up and informing the decision-making bodies provided for in the law, but the supervision in The ombudsman institution is independent and discretionary social values of the country, because one of the basic pillars of a system is the expansion of justice and people. Leadership is whistle-blowing in discovering corruption and administrative violations, improving the level of performance and appropriate behavior of agents, discovering and rooting problems and providing corrective solutions that will be possible with continuous and powerful monitoring and inspection.
_||_