تحلیل دینامیکی اثرات سرعتگیر و سرعتکاهها روی آسایش سرنشینان خودروی پراید با مدل یک چهارم خودرو و بهینهسازی شکل سرعتگیر و سرعتکاه
محورهای موضوعی : جذب ارتعاشحامد قربانیان 1 , احسان جمشیدی 2 , محمد رضا آشوری 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
2 - استادیار، گروه مهندسی مکانیک، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
3 - دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
کلید واژه: الگوریتم ژنتیک, سرعتگیر, سرعتکاه, مدل یک چهارم خودرو, آسایش سرنشینان, سیمولینک,
چکیده مقاله :
ارتقاء سطح ایمنی در شبکه معابر شهری نقش مهمی در افزایش اعتمادپذیری و کارایی شبکه حمل و نقل دارد و یکی از مهم ترین پارامترهای مؤثر در افزایش ایمنی، کنترل سرعت وسایل نقلیه می باشد، به طوری که موجب کاهش تعداد و شدت تصادفات بین وسایل نقلیه و افزایش ایمنی عبور عابر پیاده می گردد. در این راستا سرعت گیر و سرعت کاه هانقش مهمی در کاهش سرعت وسایل نقلیه در سطح شهر ایفا می کنند. متأسفانه در ایران به دلایل بسیاری از جمله طراحی های نادرست، استفاده بیش از حد و بی مورد از سرعت گیرها و همچنین تعیین محل نصب به صورت سلیقه ای بدون رعایت استانداردهای جهانی باعث شده تا این ابزار در کنترل سرعت خودروها، کم اثر باشد و این امر موجب شده تا آسیب به سیستم تعلیق خودروها به حداکثر برسد و به تبع آن ناراحتی سرنشینان همه خودروها را از جمله خودروهایی که هنگام عبور از روی سرعت گیرها با سرعت مجاز در حال حرکت هستند، به دنبال داشته باشد. یکی از مهم ترین ایراداتی که به سرعت گیرها وارد است نیز تأخیر در خدمات رسانی خودروهای اورژانس و آتش نشانی است. در این مقاله ابتدا انواع سرعت گیرهای موجود معرفی شده و با ساخت مدل یک چهارم خودروی پراید با جعبه ابزارسیمولینک در نرم افزار متلب، اثرات آن ها روی خودرو و سرنشینان آن بررسی شده است. سپس با استفاده از استاندارد ISO 2631-1، شتاب های عمودی که سرنشینان خودرو در آن احساس راحتی می کنند به دست آمده و با استفاده از الگوریتم ژنتیک، طرحی جدید که با این استاندارد سازگار باشد برای سرعت گیر و سرعت کاه به دست آمده است. با استفاده از طرح بهینه سرعت گیر و سرعت کاه در سطح شهر، خودروهایی که با سرعت مجاز از روی آن ها عبور می کنند سرنشینان آن در منطقه راحتی کامل و خودروهایی که با سرعت غیر مجاز از روی آن ها می گذرند سرنشینان آن در منطقه ناراحتی کامل قرار دارند.
Promotion of security level in urban roads network has important role in increasing confidence and efficiency and competence in transportation network and it is one of the most impressive and effective parameters in increasing immunity and safety, speed control of automobile, so as to it causes number decrease and severity of accidents between vehicles and security increase for passenger. In this case, speed bump and speed humps play important role in speed decrease of vehicles in city. Unfortunately in Iran some reasons as have because of incorrect designs, unlimited and excessive usage of speed bumps and also determining erection place optionally without observing global standards it caused that these tools and instruments have little effect on speed control and this case caused maximum loss and damage to automobile suspension system and it follows discomfort of all automobile’s passengers as an example vehicles that move with permissible speed while passing from speed bumps. One of the most important objections for these speed bumps is delay in giving agency vehicles and firefighting automobiles. In this article first of all, existing speed bumps is introduced and by designing and constructing pride automobile quarter model with Simulink software in MATLAB software, their effects on automobile and their passengers has been investigated. Then using ISO 2361-1 Standard, vertical acceleration in which the vehicle passenger feel comfortable is obtained and using Genetic Algorithms, a new design compatible with this standard is also obtained for the speed bump and hump. Using the speed bump and hump optimal design in urban roads network, passengers of the cars which pass them with permissible speed are in the most comfortable area and passengers of the cars which pass them with impermissible speed are in the least comfortable area.