امروزه سازمان ها که دانشگاه ها نیز از مستثنی نیستند، دریافته اند که عمرآنها تداوم نخواهد یافت. مگر اینکه یک راهبرد برای مدیریت و ارزش گذاری سرمایه های فکری کارکنان و دانش سازمانی خود داشته باشند مدیریت دانایی فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. هدف این پژوهش تعیین رابطه چکیده کامل
امروزه سازمان ها که دانشگاه ها نیز از مستثنی نیستند، دریافته اند که عمرآنها تداوم نخواهد یافت. مگر اینکه یک راهبرد برای مدیریت و ارزش گذاری سرمایه های فکری کارکنان و دانش سازمانی خود داشته باشند مدیریت دانایی فرهنگ مبتنی بر خلاقیت و نوآوری است. هدف این پژوهش تعیین رابطه مدیریت دانایی با خلاقیت و نوآوری کارکنان در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز بود. این پژوهش در دو مرحله شامل شناسایی ابعاد مدیریت دانایی محوربه روش تحلیل مضمون و آزمون آن به روش پیمایشی انجام شده است. در مرحله کیفی تعداد21 نفر از خبرگان به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از مصاحبه نیمه ساختارمند و به روش تحلیل مضمون، مدل پژوهش طراحی شد. در مرحله پیمایش، جامعه آماری پژوهش شامل 1251 نفر کارکنان دانشگاه بودند که تعداد 240 نفربه عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. به منظورگردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، و دوربچی استفاده شده است. براساس نتایج این پژوهش مدیریت دانایی محور در دانشگاه آزاد تبریز شامل شش بعد، نیاز به دانایی، مدیریت ایده پردازی، مدیریت دانش، ذخیره دانش، تسهیم دانش و عملکرد دانایی محور می باشد. همچنین بین مدیریت دانایی محور با خلاقیت و نوآوری کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر مدیران ارشد و مدیران میانی و کارشناسان اداره آموزش بهزیستی فارس بود، تعداد 135 نفر با استفاده چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای نهادینه کردن و بررسی وضع فعلی کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش افراد صاحبنظر مدیران ارشد و مدیران میانی و کارشناسان اداره آموزش بهزیستی فارس بود، تعداد 135 نفر با استفاده از روش تصادفی ساده بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه رهبری محقق ساخته (1399) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار PLS و آزمون t تک نمونهای انجام شد. نتایج کدگذاری محوری دادهها عبارتاند از: (شامل شرایط علی با 2 مقوله محوری و 7 مقوله فرعی، شرایط زمینهای با 3 مقوله محوری و 7 مقوله فرعی، شرایط مداخلهگر با 4 مقوله محوری و 10 مقوله فرعی، راهبردها با 2 مقوله محوری و 5 مقوله فرعی و پیامدها با 3 مقوله محوری و 8 مقوله فرعی). یافتههای پژوهش ضمن ارائه مدلی مشتمل بر پنج بعد و 37 مؤلفه نشان داد: نهادینه کردن کار تیمی در اداره کل بهزیستی استان فارس در کلیه ابعاد و مؤلفههای مدل پایینتر از حد متوسط بود.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش چکیده کامل
هدف از این پژوهش بررسی ارتباط اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای با نقش میانجی مسئولیتپذیری در بین کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی می باشد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی و از نوع معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به تعداد 229 نفر بودند. نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده و جدول گرجسی- مورگان 145 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد؛ اخلاق کار اسلامی؛ اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری بودند که پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب 813/0، 808/0 و 821/0 به دست آمد. نتایج نشان داد که اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای و مسئولیتپذیری رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و مسئولیتپذیری با اخلاق حرفهای رابطه مستقیم، مثبت و معنادار دارد و اخلاق کار اسلامی با اخلاق حرفهای از طریق مسئولیتپذیری رابطه غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارد. ترکیب اخلاق کار اسلامی با مسئولیتپذیری 55 درصد اخلاق حرفهای را تبیین کردند. بر طبق نتایج، اخلاق حرفهای توسط اخلاق کار اسلامی و مسئولیتپذیری پیشبینی میشود. با توجه به نتایج میتوان گفت غنیسازی و توجه بیشتر به اخلاق اسلامی و حرفهای میتواند بعنوان یکی از راهبردهای ارتقاء دهندهی کارکنان در هر سازمانی باشد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شعبات بانکهای ملت و صادارات بود و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان 384 نفر برآورده شد که 192 نمونه از میان شعبات بانک ملت و 192 نمونه از شعبات بانک صادرات به روش نمونه چکیده کامل
تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کارکنان شعبات بانکهای ملت و صادارات بود و تعداد نمونه از طریق جدول مورگان 384 نفر برآورده شد که 192 نمونه از میان شعبات بانک ملت و 192 نمونه از شعبات بانک صادرات به روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. مدیریت استراتژیک بر مدیریت کیفیت جامع تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. همچنین نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر مدیریت استراتژیک تاثیر مثبت و مستقیمی دارد. علاوه بر این، در بررسی تطبیقی بین دو بانک، نتایج نشان داد که سطح معناداری آزمون برای مقایسه ضرایب مسیر بین مدیریت استراتژیک و مدیریت کیفیت جامع، فرهنگ سازمان و مدیریت استراتژیک کوچکتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده وجود اختلاف معنادار بین دو بانک است. با توجه به ضرایب مسیر مشخص است که میزان تاثیرگذاری در هر دو مسیر برای بانک ملت قویتر از بانک صادرات است. اما سطح معناداری برای مقایسه ضرایب مسیر فرهنگ سازمانی و مدیریت کیفیت جامع بزرگتر از مقدار 05/0 است که نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار بین دو بانک است.
پرونده مقاله
امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کار چکیده کامل
امروزه ارتقای عملکرد حرفهای یکی از چالشهای مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگیهای حرفهای یک راهبرد پذیرفتهشده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب میشود. با توجه به ماهیت سازمانهای دانشبنیان و ایجاد محیطهای خلاق و نوآور، توسعه شایستگیهای حرفهای برای کارکنان دانشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیلکنندهی جو نوآورانه در سازمانهای دانشبنیان بخش دولتی انجام شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ نوع دادهها، کمی و ماهیت آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان دانشی سازمانهای دانشبنیان استانهای منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که 177 نفر به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد حرفهای از پرسشنامه کوپمنس و همکاران (2014) و برای جو نوآورانه از پرسشنامه بیبی و همکاران (2020) استفاده شد. شایستگیهای حرفهای نیز با چهار خرده مقیاس دانش، مهارت، توانایی و نگرش حرفهای و با پرسشنامه پورکریمی و همکاران (1396) سنجش شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SmartPLS و با تأکید بر آزمون تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که ابعاد شایستگیهای حرفهای شامل دانش، مهارت، توانایی و نگرش تأثیر مستقیمی بر عملکرد حرفهای دارند. از سویی دیگر، جو نوآورانه تأثیر ابعاد شایستگیهای حرفهای بر عملکرد حرفهای را بهصورت فزاینده تعدیل میکند. بنابراین جو نوآورانه با ترویج و ترغیب فرهنگ نوآوری در سازمانهای دانشبنیان، زمینهی توسعه شایستگیهای حرفهای را برای تعالی فردی و تحقق اهداف سازمانی فراهم میآورد.
پرونده مقاله
هدف این مقاله تبیین رابطه مدیریت جهادی بر مبنای معنویت سازمانی بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری و ارائه مدل مطلوب (مطالعه موردی بانک سپه جمهوری اسلامی ایران منطقه جنوب شرق) میباشد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژو چکیده کامل
هدف این مقاله تبیین رابطه مدیریت جهادی بر مبنای معنویت سازمانی بر اساس دیدگاه های مقام معظم رهبری و ارائه مدل مطلوب (مطالعه موردی بانک سپه جمهوری اسلامی ایران منطقه جنوب شرق) میباشد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک سپه منطقه جنوب شرق میباشند ونمونه گیری به روش خوشه ای دومرحله ای انجام شده است به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی (آزمون همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری) و از نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شده است. در این پژوهش به منظورجمع آوری داده ها ازیک پرسش نامه محقق ساخته مدیریت جهادی ویک پرسشنامه معنویت سازمانی بر اساس طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شده است.به منظور تعیین روایی از روش اعتبار محتوایی استفاده شده (نظر متخصصان) و روایی این پرسش نامه ها با درصد بالایی به تایید رسیده است وبرای سنجش پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار پایایی برای پرسشنامه مدیریت جهادی 931/0 و معنویت سازمانی981/0 محاسبه شده است. یافتههای پژوهش نشان داد مدل تبیین مدیریت جهادی بر مبنای معنویت سازمانی بر اساس دیدگاههای مقام معظم رهبری بانک سپه جمهوری اسلامی ایران منطقه جنوب شرق از برازش خوبی برخوردار است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کوچینگ مدیران بر آموزش و انگیزش کارکنان بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیقات علی قرار دارد. جامعه مورد مطالعه شامل مدیران عملیاتی در شرکت های کوچک و متوسط در شهر اراک بوده است که برای نمونه گیری از فرمول کوکران ا چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کوچینگ مدیران بر آموزش و انگیزش کارکنان بوده است. این تحقیق از نظر هدف، پژوهشی کاربردی و در دسته تحقیقات علی قرار دارد. جامعه مورد مطالعه شامل مدیران عملیاتی در شرکت های کوچک و متوسط در شهر اراک بوده است که برای نمونه گیری از فرمول کوکران استفاده شده است، سپس با تایید روایی توسط خبرگان و متخصصان در شرکتهای کوچک و متوسط و اساتید دانشگاه و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ، جمع آوری داده ها انجام شد. با استفاده از آزمون مدل یابی معادلات ساختاری(تحلیل مسیر) با کمک نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیات پرداخته شده است. نتایج در پایان حاکی از تاثیر مثبت متغیرهای آموزش سازمانی، مهارت ها و شایستگی های مدیران، نظام جبران و خدمات بر انگیزش نیروی انسانی و همچنین تاثیر مثبت متغیرهای مهارت ها و شایستگی های مدیران و نظام جبران و خدمات بر توانمندسازی کارکنان است. کلید واژگان: کوچینگ، انگیزش کارکنان، آموزش، شرکتهای کوچک و متوسط.
پرونده مقاله