مطالعه کیفی عوامل مؤثر بر نگهداشت کارکنان دانشی در دانشگاه
محورهای موضوعی : مدیریت منابع انسانی
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگه آزاد اسلامی ، رامسر، ایران
کلید واژه: کارکنان دانشی, منابع انسانی, دانشگاه, نگهداشت,
چکیده مقاله :
نگهداشت منابع انسانی از تدابیر و اقدامات مدیریت منابع انسانی است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر نگهداشتکارکنان دانشی دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران انجام شد. این پژوهش یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوایاستقرایی و با هدف کاربردی بود. دادههای آن در سال 1398با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تامرحله اشباع و مصاحبه نیمه ساختار یافته با 28نفراز خبرگان دانشگاهی و متخصصین در حوزه مدیریت منابع انسانی جمعآوری شد. تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واحد معنایی و تکنیک دلفی بود. بعد از تحلیل داده ها، 22کد (شاخص)در قالب 5مفهوم یا عامل شامل مشارکت، سیستم پاداش، طراحی شغلی، معناداری شغل و استقلال عمل برای نگهداشتکارکنان دانشی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران شناسایی شدند. نتایج این پژوهش می تواند به مدیران در ایجادمحیط کاری مناسب و جذاب در کسب فرصت های رشد و بالندگی و افزایش مشارکت کارکنان دانشی در ارزش آفرینی وایجاد مزیت رقابتی یاری کند
Human resource maintenance is one of the measures and measures of human resource management.The aim of this study was to identify the factors affecting the retention of knowledge workers in IslamicAzad universities of Mazandaran province. This research was a qualitative study of inductive contentanalysis with an applied purpose. Its data were collected in 1398 Year using purposive sampling methodfrom snowball to saturation stage and semi-structured interviews with 28 academic experts andspecialists in the field of human resource management. Data analysis was using semantic unit analysisand Delphi technique. After analyzing the data, 22 codes (indicators) were identified in the form of 5concepts or factors including participation, reward system, job design, job significance andindependence of action for retaining knowledge staff in Islamic Azad universities of Mazandaranprovince. The results of this research can help managers in creating a suitable and attractive workenvironment in order to gain opportunities for growth and development and increase the participationof knowledge employees in value creation and creating a competitive advantage.
_||_